Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@01:16:40 GMT

تعزیه‌ایرانی همچنان نفس می‌کشد

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۴۹۷۱

تعزیه‌ایرانی همچنان نفس می‌کشد

همشهری:‌ پرده‌خوانی و نقالی می‌تواند جذاب‌ترین نوع یک نمایش مذهبی – ایرانی باشد؛ پرده‌خوانی که از روی تصویرهای منقوش بر پرده، از اولیای دین می‌گوید.  این نقل با کلام آهنگینی است که توسط نقال روایت می‌شود. این روزها حسن بصیری، از هنرمندان نقال و پرده‌خوانی است که اکنون همراه گروهش در کشورهای اروپایی اجرا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرمندی اهل دماوند که از دهه 70وارد هنر پرده‌خوانی و تعزیه شده و چندین سال است که به اجرای این هنر در دیگر کشورها می‌پردازد. این هنرمند می‌گوید: «بهترین اتفاقی که برای من خیلی شیرین بوده، این است که در سال۹۶ به‌عنوان سفیر فرهنگی امام رضا(ع) انتخاب شدم و لباس خدمتگزاری علی‌بن موسی‌الرضا(ع) را دریافت کردم و بعد از آن 2سال در روزهای 28صفر در حرم رضوی به اجرای پرده‌خوانی می‌پرداختم.» 

گروه تعزیه امام رئوف(ع) در 4کشور 
این هنرمند از اجرای برنامه امسالش در ایام محرم توضیح می‌دهد: برنامه نقالی و تعزیه‌خوانی به دعوت از افراد علاقه‌مند به این هنر بوده و ما یک سال درگیر تولید و پیگیر کارها برای اجرا بودیم. 
گروه تعزیه امام رئوف، گروهی است که حسن بصیری تشکیل داده و خودش کارگردانی تعزیه را برعهده داشته و امیر محمد داوودی هم تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار این اجراهاست. بصیری درباره گروهش توضیح می‌دهد: «علاوه بر گروهی که داریم، به‌صورت مجازی با چند دوست اروپایی آموزش داشتیم و 3نفر از گروه ما مقیم اروپا و از کشور افغانستان هستند. قبل از شروع اجراها چند روز جلوتر آمدیم و اجرا داشتیم.» این گروه در 4کشور اسکاندیناوی و شمال اروپا اجرا دارند که نخستین کشوری که تعزیه و پرده‌خوانی و نقالی در آن اجرا شد، کشور نروژ بود.

مردم؛ مهم‌ترین عامل حیات هنر نقالی
حسن بصیری برخلاف دیگر تعزیه‌خوانان و هنرمندان نقال و پرده‌خوان آینده روشنی را برای این هنر ترسیم می‌کند و به همشهری می‌گوید: «به‌نظر استقبال مردم مهم‌ترین عامل زنده ماندن این هنر است؛ هنری که نسل به نسل و به شکل شفاهی به دوران امروز ما رسیده است. وضعیت نقالی در ایران، رو به رشد و پیشرفت است؛ چرا که مردم ما به آن علاقه دارند، در قدیم پرده‌خوانی‌ها عموما در قهوه‌خانه‌ها انجام می‌شد و حالا که رسانه آمده است، تلفیق رسانه با هنر نقالی و پرده‌خوانی باعث آشنایی و بسط و گسترش بیشتر این هنر شده است.»

مخاطبی که تشنه داستان است
این هنرمند گفت: ایرانیان و حتی مردم دیگر کشورها تشنه داستان هستند که اگر آموزش به اندازه کافی باشد، این هنر بیش از هرچیز می‌تواند در میان مردم تأثیرش را بگذارد. به اعتقاد بصیری، پرده‌خوانی نیاز به آموزش دارد و اینکه بتوان کارگاه‌های آموزشی را برگزار کرد تا این هنر در کنار اینکه سینه به سینه منتقل شده به شکل آکادمی هم منتقل شود. مهم‌ترین راه حفظ هنر نقالی همین آموزش است. وی ادامه می‌دهد: «در طول تاریخ دیده‌ایم که مردم بزرگ‌ترین حامی تعزیه و نقالی بودند. تجربه‌ای که در اجراهای خارج از کشور هم دارم این است که مردم دوست دارند تاریخ ایرانی – اسلامی را بشنوند و در قالب هنر ببینند. 
وقتی هنری مردمی باشد، حتما حیاتش ادامه خواهد داشت. مردم به‌راحتی با ادبیات نقالی انس می‌گیرند. وقتی پیام عاشورا و آزادی و آزادگی را با پرده‌خوانی منتقل می‌کنیم، می‌بینیم که چقدر اینها در دل مردم جای می‌گیرند و از همین طریق می‌توانیم، شجاعت‌ها و رشادت‌ها را بیان کنیم.»

منبع: الف

کلیدواژه: پرده خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۴۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاورد‌های دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است.

به گزارش انتخاب، ولی فقیه در خراسان رضوی، حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی در دیدار با سید صولت مرتضوی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ظهر امروز به میزبانی دفتر نماینده، ولی فقیه در استان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت رسیدگی دولت به سفره و معیشت مردم گفت: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید. با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید. در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد. گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید ولو اینکه زبان زور پای کار باشد.

وی ادامه داد: اقتدار حکومتی باید در دو عرصه ارز و گرانی پای کار بیاید. البته در سال‌های اخیر، سیاست‌هایی اتخاد شده که مردم به چشم دیده‌اند تهدید‌های دشمن همچون هویت آن‌ها توخالی است، اما در هر حال، تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت همچنان باید در دستور کار دولت باشد.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این یک حقیقت است که با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاورد‌های دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است. به همین دلیل، تأکید ویژه ما بر رسانه و انعکاس فعالیت‌هاست تا بر مردم روشن شود که در چه حوزه‌هایی کار شده و در چه عرصه‌هایی نیاز به فعالیت وجود دارد.

وی افزود: عمده مطالبه مردم در شرایط فعلی متمرکز بر عرصه‌های اقتصادی است و این‌طور نیست که شما تصور کنید همه‌چیز با ارائه آمار و اعداد و ارقام حل می‌شود. خیر؛ در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود. جامعه باید به طور واضح، زیر و بم ماجرا را بداند و تحقق این هدف جز با تقویت اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری قدرت رسانه صورت نمی‌گیرد.

امام جمعه مشهد تأکیدکرد: در همه قضایا، رمز موفقیت شما مقارن با میزان اخلاصی است که در عمل دارید. وقتی انسان در عمل مخلص باشد، کار او کار خدا می‌شود و در این شرایط، ذات اقدس پروردگار به اراده قاهر خودش اجازه نخواهد داد کار بر زمین بماند.

دیگر خبرها

  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست
  • گزارش‌های غیررسمی: بیش از ۴۰ میلیون ایرانی همچنان کاربر اینستاگرام هستند
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • طوفانی که پرده‌ها را کنار زد
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
  • پشت پرده مسلمان شدن مورایس سرمربی سپاهان
  • طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد