Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، علی خطیبی در نشست معاونان مالی اداری، مدیریت منابع دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز آموزش عالی و روسای پارک های علم و فناوری در گزارشی از اعتبارات سال گذشته دانشگاه ها اظهار داشت‌: اعتبارات در سال ۱۴۰۰ برای مجموعه آموزش عالی ۴۱ درصد افزایش یافت که برای دانشگاه ها بیش از ۱۰۰ درصد تخصیص یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به روند نزولی بودجه آموزش عالی بعد از سال ۹۸ عنوان کرد: این روند را در سال ۱۴۰۱ تغییر دادیم و شیب نزولی بودجه را صعودی کردیم.

معاون مالی اداری وزارت علوم ادامه داد: همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی که از سال گذشته تصویب شده بود، قرار بود از محل فروش املاک و اموال پرداخت شود.

وی گفت: به دلیل فروش نرفتن اموال، روسای دانشگاه ها از محل های دیگری این مبالغ را پرداخت کردند، ولی در ۲ ماه آخر سال دستگاه های نظارتی توضیحاتی خواستند و در نهایت جلوی تخصیص اعتبارات گرفته شد.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حل و فصل همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی وزارت علوم با اعضای غیربالینی وزارت بهداشت در مجلس شورای اسلامی گفت: قرار شد محل تامین حقوق اعضای هیات علمی وزارت علوم از بودجه عمومی دانشگاه باشد.

دانشگاه مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهد 

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه، لزوم توجه به مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها را یادآور شد و تاکید کرد: دانشگاه باید به جامعه شهری پیرامون خود در همه زمینه ها توجه کرده و خدمات بدهد تا مردم هم نسبت به دانشگاه و جامعه دانشگاهی دید مثبتی داشته باشند.

خطیبی ادامه داد: در برخی مجامع وقتی می خواهیم بگوییم ماهواره، موشک با واکسن ساخت اعضای هیات علمی است و وزارت خانه های دیگر از آن استفاده می کنند دشوار است زیرا افکار عمومی نسبت به رسالت و خدمات دانشگاه اقناع نشده است.

معاون اداری مالی وزارت علوم ادامه داد: دو هزار و ۷۰۰ میلیارد متر مربع بنای نیمه‌کاره در مجموع آموزش عالی داریم که باید تکمیل شود.  

وی تصریح کرد: در مجموع ۳۰ سفر استانی رییس جمهوری آموزش عالی یکی از محورها بوده و تکمیل پروژه ها مطرح شده است. بر این اساس ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه ها جذب شده و قصد داریم پروژه های عمرانی با پیشرفت بالای ۵۰ درصد را که مصوبه ماده ۲۳ هم داشته باشند، کامل کنیم.  
 

وی به معاونان مالی و اداری دانشگاه ها توصیه کرد در نظارت بر پروژه ها و انتخاب پیمانکارها دقت کنند؛ زیرا سیستم آموزش عالی از پاک ترین سیستم هاست و نباید توسط برخی مجموعه های فاسد دچار مشکل شود.

دانشگاه های مهم دنیا چطور اداره می شوند؟  

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی شیوه اداره دانشگاه های دنیا پرداخت و گفت: دانشگاه ام آی تی آمریکا بر اساس گزارش سال ۲۰۱۲ اصلا بودجه دولتی نداشته، هزینه های دانشگاه از سرمایه گذاری، شهریه و خدمات تامین شده است. همچنین دانشگاه استنفورد بودجه دولتی نداشته و ۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ درآمد داشته، دانشگاه توکیو ۳۶ درصد از خود را از بودجه دولتی تامین کرده است.

خطیبی افزود: بودجه دانشگاه های وزارت علوم در سال ۹۵ به طور متوسط از ۷۲ درصد بودجه دولتی، ۲۲ درصد شهریه، ۶ درصد خدمات تامین شده است. این رقم در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ افزایش یافت و ۸۲ درصد از بودجه دولتی تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: مجموع درآمد اختصاصی دانشگاه ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸ درصد بود و به ۵ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان رسیده است که از این میزان ۴۳ درصد درآمد حاصل از شهریه بوده است.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ضرورت توجه به منابع درآمدی متفاوت گفت: جذب دانشجویان بین الملل یکی از راه های کسب درآمد است، این دانشجویان سفیران بین الملل ایران خواهند بود و باید زمینه را برای حضور آنها با هماهنگی سازمان امور دانشجویان فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۹۳ هزار دانشجوی بین الملل در کشور تحصیل می کنند، ۱۷ هزار دانشجوی دیگر تا اول مهر وارد روند تحصیل در ایران می شوند. اگر این تعداد به ۳۲۰ هزار دانشجوی بین الملل برسد، جذب بودجه خوبی برای دانشگاه ها خواهد بود.

به گزارش ایرنا، نشست معاونان مالی اداری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پارک‌های علم و فناوری امروز (سه شنبه) در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری همسان سازی دانشگاه عضو هیات علمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری همسان سازی دانشگاه وزارت علوم تحقیقات و فناوری همسان سازی دانشگاه عضو هیات علمی معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تحقیقات و فناوری بودجه دولتی آموزش عالی دانشگاه ها بین الملل هیات علمی پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۴۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!

به گزارش آخرین‌نیوز به نقل از مهر، وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: در آستانه روز کارگر این روز را به همه کارگران عزیز و همه فعالان عرصه تولید تبریک و تهنیت عرض می‌کنم امروز افتخار داریم که از گروه مپنا دیدن کنیم و در طی این دوره برای سومین بار بازدید صورت می‌گیرد

وی ادامه داد: مهمترین نیاز امروز کشور مسأله انرژی و سرمایه گذاری در آن بخش برای رفاه و رفع نیازهای کشور است و در این زمینه امیدواریم رویکردها اصلاح شود.

وزیر نیرو ادامه داد: ما در طی ۳ سال اخیر برنامه‌های که برای رفع نیاز کشور در صنعت برق در نظر گرفتم این بود که برنامه‌های مشخصی وجود داشت که مطابق آن برای تابستان بدون خاموشی پیش رفتیم.

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

محرابیان خاطر نشان کرد: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی برخوردار می‌شوند.

به گفته محرابیان برای تابستان امسال ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان برق پیش‌بینی شده است‌. که این جوایز از اینترنت همراه تا بیش از صدها دستگاه خودرو و لوازم برقی خانگی کم در نظر گرفته شده است که به قید قرعه به افرادی که در مصرف برق صرفه‌جویی کرده‌اند اعطا می‌شود، برخوردار خواهند شد.

به گفته وی مپنا جز افتخارات صنعت کشور است و در حال حاضر سهم مهمی در اجرای نیروگاه‌ها در سطح کشور و حتی خارج از کشور دارد، پروژه‌های متعددی به عنوان صدور خدمات فنی و مهندسی دارد و روز به روز مطابق نیاز کشور و دنیا مسیر پیشرفت و تعالی را طی می‌کند ما نیز به طور کامل از این اقدامات حمایت می‌کنیم.

محرابیان با اشاره به اقداماتی که در سطح کشور انجام شده است، خاطر نشان کرد: بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شد، البته میزان ناترازی و مصرف بویژه در بخش صنعت کشور با توجه به رشد تولید بیش از این است به همین دلیل پروژه‌های متعددی در نیروگاههای کشور در دستور کار قرار گرفت و با زمانبندی خوبی پیگیری می‌شود، هر چند ماه یک بار شاهد بهره برداری از نیروگاههای کشور مطابق برنامه هستیم. هرچند تأمین مالی پروژه‌ها سخت است.

وزیر نیرو در رابطه با تأمین اعتبار از صندوق توسعه برای اجرای پروژه‌های نیروگاهی تاکید کرد: ضرورت دارد پروژه‌ها توسط نهادهای مالی بویژه صندوق توسعه ملی تأمین مالی شود تا پروژه‌ها در زمان خود وارد مدار شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه صندوق توسعه ملی نقش اساسی خود را در این خصوص ایفا نکرده است امیدواریم با تغییراتی که در این صندوق شاهد خواهیم بود منابع کشور در مسیر توسعه واقعی ملی قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب‌های بانکی خود را مسدود کند
  • بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس افتتاح شد
  • خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان در سطح استان بوشهر احداث می‌شود
  • رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • تصاویر اولیه از مراحل ساخت‌وساز ۳۲۰ میلیون دلاری امریکایی‌ها در سواحل غزه
  • بیمارستان نیایش خرم‌آباد ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!