Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی از ساخت سردخانه پلاسما با ظرفیت ۶۰ هزار لیتر در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از  اراک ، ریتا ظهیری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالگرد انتقال خون با اشاره به اینکه انتقال خون در کشور و استان مرکزی هم اندازه سایر بخش‌های سلامت توسعه پیدا نکرده است اظهار داشت: با اضافه شدن ساختمان جدید بیمارستان ولی عصر(عج) با بیش از 280 تخت و فاز سوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری با بیش از 82 تخت نیاز به خون و فرآورده‌های خونی افزایش پیدا می‌کند چراکه هم اکنون نصف فرآورده‌های خونی ما در بیمارستان خوانساری استفاده می‌شود بنابراین اگر فاز سوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری شروع به کار کند احتیاج بیشتری به خون و فرآورده‌های خونی به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جراحی شبکیه که تا به حال در استان وجود نداشته است امسال در استان در بخش دولتی دانشگاه علوم پزشکی شروع شده است، جراحی فوق تخصصی کف لگن انجام می‌شود بنابراین در سازمان انتقال خون هم افزایش کمی و هم کیفی وجود دارد که سبب می‌شود نیاز به خون و فرآورده‌های خونی بیشتر شود.

  ساوه در بیشتر سال‌ها رقم نخست حوادث را در کشور داشته است  

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی تصریح کرد: ما در شاه‌راه مواصلاتی و اصلی کشور قرار داریم، ریل تصادفات در استان مرکزی بسیار زیاد است که این امر سبب می‌شود همچنان نیاز به خون و فرآورده‌های خونی افزایش پیدا کند با توجه به اینکه در بیشتر سال‌ها ساوه رقم نخست حوادث را در کشور داشته است.

ظهیری عنوان کرد: در سطح استان اتفاقات خوبی در ارتباط با توسعه زیرساخت‌های سلامت در شُرف تکمیل بوده ولی استان مرکزی به موازات آن پیش نرفته است امکانی که در سطح استان وجود دارد دو پایگاه است یک پایگاه اراک در خیابان شهید شیرودی که در دو شیفت کار می‌کند و پایگاه انتقال خون ساوه به صورت یک شیفت کار می‌کند بنابراین زیرساخت‌های ما ضعیف است و در اراک بعد از سال 82 که پایگاه شهید شیرودی به‌ بهره‌برداری رسیده پایگاه دیگری اضافه نشده است.

  نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در استان مرکزی به دو برابر شرایط فعلی می‌رسد  

وی در ادامه گفت: همکاران در سازمان انتقال خون با زحمات بسیار و مدیریت خوب توانسته‌اند در تمام سال‌ها 100 درصد خون و فرآورده‌های خونی بیمارستان‌ها را تامین کنند ولی از جایی به بعد نیاز به توسعه وجود دارد و نمی‌توان با ظرفیت قبل پیش رفت، در سال گذشته 97 هزار و 833 واحد خون و فرآورده خونی در استان تولید و توزیع شده و پیش‌بینی بر این است در سنوات آینده با این توسعه کیفی و کمی که در خدمات درمانی وجود دارد نیاز به خون و فرآورده‌های خونی به دو برابر شرایط فعلی برسد بنابراین برای افزایش دو برابری در تولید فرآورده‌های خونی باید دو برابر هم امکانات وجود داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی بیان کرد: پروژه ساخت پایگاه دوم انتقال خون با نظر مثبت در استان رفت و در پاستور هم مصوب شده و در سفر ریاست جمهوری به استان ساخت پایگاه دوم انتقال خون ملزم به سردخانه استراتژیک پلاسما در دستور کار قرار گرفته است ولی هنوز ابلاغ نشده در صورت ابلاغ کار این مجموعه شروع می‌شود.

ظهیری خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه اعتبار قابل قبولی برای ساخت پایگاه انتقال خون خمین در اختیار مسکن و شهرسازی قرار می‌دهد که مسکن و شهرسازی بعد از ساخت به سازمان انتقال خون تحویل دهد، طرحی برای استان که حداقل نیازبه خون و فرآورده‌های خونی را پاسخ بدهد وجود سه ناحیه برای انتقال خون که یکی زون خمین زون ساوه و زون اراک است در زون خمین پیش‌بینی بر این است نیازهای شهرستان خمین، محلات و دلیجان به وسیله پایگاه انتقال خون خمین مرتفع شود و در زون ساوه نیاز ساوه و زرندیه و در زون اراک نیاز اراک و 6 شهر دیگر برطرف شود به شرطی که شهر اراک دو پایگاه داشته باشد.

وی اضافه کرد: پایگاه انتقال خون یک واحد تخصصی با استانداردهای دقیق برای حفظ سلامت خون است، علی‌رغم  اینکه امکانات ما از دیگر کشورها کمتر است ولی سالم‌ترین خون در منطقه را داریم، مهمترین چرخه‌ای که سلامت خون را تامین می‌کند پزشکان ما هستند و پزشکان در اهدای خون دو موضوع را مد نظر قرار می‌دهند یکی اینکه اهدای خون به ضرر اهداکننده نباشد و دوم خونی که به لابراتوار وارد می‌شود خون سالمی باشد گرچه آزمایشات حیاتی انجام می‌شود.

  سازمان انتقال خون اراک مجوز انتقال پلاسما از WHO دارد  

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی عنوان کرد: سال گذشته، 44 هزار و 129 نفر به پایگاه انتقال خون مراجعه داشته‌اند که از این تعداد فقط 36 هزار و 701 نفر واجد شرایط اهدا تشخیص داده شدند، سازمان انتقال خون اراک مجوز انتقال پلاسما از WHO دارد که تعداد کمی از پایگاه‌های انتقال خون در کشور این مجوز را دارند این مجوز زمانی صادر می‌شود که چرخه‌های فنی فرآوری خونگیری تا توزیع و پخش خون چرخه‌های مناسبی باشد و سلامت خون تامین شود.

ظهیری خاطرنشان کرد: رِنج سنی افرادی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند 35 سال تا 45 سال با 32 درصد هستند، اقبال جوانان برای اهدای خون بسیار پایین است در کل کشور 17 درصد اهداکنندگان زیر 25 سال سن دارند ولی در استان مرکزی فقط 7 درصد افراد زیر 25 سال  اهداکننده خون هستند، طی 4 ماه سال جدید 12 هزار و 753 اهداکننده خون وجود داشته است.

  حدود 20 هزار اهداکننده مستمر خون در استان مرکزی وجود دارد  

وی تصریح کرد: برای انتقال خون اهداکننده مستمر که حداقل دو بار در سال خود را موظف می‌داند که خون دهد با اهمیت است، در استان مرکزی حدود 20 هزار اهداکننده مستمر وجود دارد، این افراد گنج و ذخیره‌ای برای انتقال خون محسوب می‎‌شوند این افراد در حال پیری و خارج شدن از چرخه اهدای خون هستند در این راستا نیاز است افراد جوان جایگزین و تبدیل به اهداکننده مستمر شوند.

اهدای خون در استان بوشهر 20 درصد افزایش یافت اهدای خون خبرنگاران قمی همزمان با روز اهدای خون در ایران + تصویر 117500 نفر در کشور برای بار اول خون اهدا کردند/ کردستانی‌ها در صدر جدول اهدای خون بانوان

  اقبال بانوان به اهدای خون پایین است

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی بیان کرد: اقبال بانوان به اهدای خون پایین است در استان مرکزی در دوران دفاع مقدس 50 درصد اهدای خون به واسطه بانوان انجام می‎‌شد در حالی که هم اکنون فقط 6.2 درصد از افراد اهداکننده بانوان هستند، در چهار ماهه امسال، 15 هزار و 499 نفر مراجعه کننده وجود داشته که داوطلب اهدا بودند و از این تعداد 12 هزارو 753 نفر واجد شرایط اهدای خون تشخیص داده شدند که از این تعداد فقط 755 اهدا کننده بانوان بودند.

ظهیری در ادامه گفت: در نژاد ایرانی 90 درصد گروه‌های خونی RH مثبت است و فقط 10 درصد RH منفی است، بیشترین گروه خونی o مثبت و کمترین گروه خونی AB منفی است و نشان از این دارد همیشه نیاز ما به گروه‌های خونی منفی بیشتر است چراکه در جمعیت مردم گروه‌های خونی منفی کمتر است، چیزی که در برخی اوقات نیاز به گروه خونی منفی را بیشتر می‌کند این است که گروه‌های خونی منفی در شرایط اضطرار هم به گروه‌های خونی خود و هم به گروه‌های همسان مثبت خود می‌توانند خون دهند.

وی بیان کرد: مدیریت مصرف ذخایر خونی کار بسیار سختی است، کار خوبی که در انتقال خون افتاده ضایعات خون اصلا وجود ندارد، چهار ماهه ابتدایی امسال 3 هزار و 783 واحد خون به نقاط دیگر کشور ارسال شده است که 600 واحد به زاهدان و 3 هزار و 183  واحد به تهران ارسال شد، در حال حاضر ذخیره خونی استان هفت روز است، کف ذخیره خونی سبز، هشت روز است و هم اکنون وضعیت آبی در استان حاکم است، در گروه‌های خونی منفی کمی محدودیت داریم و نگرانی‌هایی در این راستا وجود دارد ولی به همه گروه‌های خونی نیاز داریم و به گروه‌های منفی بیشتر نیاز است.

  ساخت سردخانه 60 هزار لیتری پلاسما در استان مرکزی در دستور کار است  

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی خاطرنشان کرد: سردخانه پلاسما یک مرکز استراتژیک است و جایگاه ملی دارد، هیچ استانی امکان ذخیره‌سازی پلاسما را ندارد و اگر ذخیره شود قابلیت نگهداری آن برای دو سال نیز مهیا می‌شود، قرار بر این است که در چند نقطه کشور این سردخانه ساخته شود، ایران قابلیت تولید دارو از پلاسما را دارد اما امکان ذخیره‌سازی پلاسما وجود ندارد در این راستا تصمیم به ساخت سردخانه با ظرفیت 60 هزار لیتر در استان گرفته شده است البته استان ظرفیت تولید 10 هزار لیتر را دارد و باقی در اختیار سایر استان ها قرار می‌گیرد این یک پروژه منطقه‌ای است و اعتبارات مقدماتی به واسطه سفر ریاست جمهوری تامین می‌شود.

ظهیری در خصوص نذر خون تصریح کرد: مردم نذر خون را فقط به روزهای عاشورا و تاسوعا محدود نکنند در روزهای دیگر می‌توان نذر خون را انجام داد همچنین پایگاه اهدای خون ساوه در روزهای عاشورا و تاسوعا از 8 صبح تا 13 و 15 تا 20 فعال هستند.

انتهای پیام/712/ن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل انتقال خون استان مرکزی نیاز به خون و فرآورده های خونی گروه های خونی منفی سازمان انتقال خون پایگاه انتقال خون اهداکننده مستمر استان مرکزی اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۵۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جراحت وحشت لب شجاع خلیل زاده بعد از برخورد با مهرداد محمدی + عکس

شجاع خلیل زاده از جراحت شدید لب خود رونمایی کرد.

طرفداری | شچاع خلیل زاده از لب خود عکسی منتشر کرد.

تراکتور و استقلال در هفته بیست و پنجم لیگ برتر از ساعت 17:30 در تبریز به مصاف هم رفتند و بازی با نتیجه 0-0 تمام شد و دو تیم امتیازات را تقسیم کردند.

شچاع خلیل زاده در یکی از صحنه های بازی برخورد شدیدی با مهرداد محمدی داشت و باعث شد این بازیکن مدتی روی زمین باشد و دقایقی از زمین بازی بیرون برود و با لب خونی به زمین بازگردد.

شجاع خلیل زاده بعد از بازی اعلام کرد لبش هشت بخیه خورده و دندانش نیز در اثر این ضربه شکسته است. شجاع خلیل زاده عکسی از لب خونی اش در اینستاگرام منتشر کرد.

 

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد
  • جراحت وحشت لب شجاع خلیل زاده بعد از برخورد با مهرداد محمدی + عکس
  • میزان ذخیره خون استان اصفهان چند روز است؟
  • ۷۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ۲ طرح آبرسانی مرکزی هزینه شده است
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی در مشهد اکران می‌شود
  • کشف دپوی ۲۵۰ هزار لیتری سوخت قاچاق در جاسک
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • احداث سردخانه ۲ هزار تنی در استان خراسان جنوبی
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی