Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@15:28:23 GMT

هشدار وزیر دفاع ترکیه به یونان

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۵۴۱۰

هشدار وزیر دفاع ترکیه به یونان

 در تازه‌ترین دور از تشدید تنش بین ترکیه و یونان، ترکیه اعلام کرد که هرگونه اقدام احتمالی علیه یونان «دفاع از خود» خواهد بود.

 به گزارش شماره سه شنبه وبگاه «اکاثیمرینی»، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه با بیان مجدد درخواست آنکارا مبنی بر غیرنظامی کردن جزایر مورد اختلاف در شرق دریای اژه تهدید کرد که در صورت عدم رعایت یونان، اقدام پیشگیرانه انجام خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آکار اظهار داشت: «آیا این حق دفاع از خود را ایجاد نمی کند؟ آیا استقرار سلاح جلوی ما تهدیدی برای کشور ما نیست؟»

وی ضمن متهم کردن یونان به «لفاظی‌های تهاجمی» علیه آنکارا گفت که افزایش بودجه دفاعی این کشور نشان می‌دهد که یونان مشکلی با ترکیه دارد.

وی افزود: «آنها به روش خود در حال محاسبه علیه ترکیه هستند. بودجه تسلیحاتی یونان پنج برابر افزایش یافته است.»

آکار ضمن متهم کردن «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان گفت: «او نه تنها به آمریکا رفت تا به آنها بگوید جنگنده اف-۱۶ را به ما ندهند، بلکه به آلمان نیز رفت و از آنها خواست که زیردریایی‌ها را به ما ندهند.»

آلمان و فرانسه در روزهای اخیر از تمامیت ارضی یونان حمایت کرده اند. «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان نیز در سفر به یونان و ترکیه تاکید کرد که ادعاهای مربوط به جزایر یونان قابل قبول نیست.

بر اساس این گزارش، یونان روز دوشنبه از آلمان به دلیل فروش «زیردریایی‌های تیپ ۲۱۴» به ترکیه انتقاد و تاکید کرد که افزایش تنش‌ها بین دو کشور«خطر تغییر موازنه قوا» در منطقه را به دنبال دارد.

«نیکوس دندیاس» وزیر خارجه یونان در گفت‌‌وگو با «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «این زیردریایی‌ها خطر تغییر موازنه قوا در شرق مدیترانه را به نفع کشوری دارند که علیرغم عضویت در ناتو، یونان را تهدید به جنگ کرده است.»

وی ترکیه را به نقض حقوق حاکمیت یونان متهم کرد و گفت که یونان با رعایت قانون هیچ یک از همسایگان خود را تهدید نمی‌کند.

ترکیه و یونان در زمینه امر مهاجرتی،  حاکمیت جزایر و حق استخراج گاز  به شدت با هم اختلاف دارند.

ترکیه  در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، نزدیک سواحل ترکیه و در بسیاری از موارد از ساحل قابل مشاهده است، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس»  باید غیرنظامی شوند، بنابراین هرگونه استقرار نیروی نظامی یا سلاح در جزایر اکیدا ممنوع است.

این در حالی است که یونان در راستای تقویت بنیه نظامی خود ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم، وهمچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است. یونان همچنین نامه‌ای را برای خرید یک اسکادران از جنگنده‌های «اف-۳۵» در ماه ژوئن به ایالات متحده ارسال کرد.فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: ترکیه و یونان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۵۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متلاشی شدن ۴۵۴ باند تبهکاری در ترکیه در ۱۰ ماه گذشته

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ علی یرلی کایا وزیر کشورترکیه عملکرد ۱۰ ماهه نیرو‌های امنیتی این کشور در مبارزه با شبکه‌های تبهکاری را اعلام کرد.
علی یرلی کایا وزیر کشور ترکیه با انتشار گزارشی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد در نتیجه هزار و ۲۰۱ عملیات نیرو‌های امنیتی در ده ماه گذشته، ۴۵۴ شبکه تبهکاری متلاشی و هشت هزار و ۲۶۰ مجرم در بازداشت شده اند.
به گفته یرلی کایا سه هزار و ۵۸ تن از بازداشت شدگان روانه زندان شده و محاکمه افراد دیگر ادامه دارد.
در گزارش وزیر کشور ترکیه، زورگیری با سلاح گرم، باجگیری، سرقت، کلاهبرداری، اخاذی، تهدید، قاچاق سلاح، ضرب و شتم و ... از جمله فعالیت‌های این باند تبهکاری اعلام شده است.
بیشترین میزان تحرک پلیس و اجرای حکم دستگیری، به منظور مهار فعالیت باند‌های مافیا، مواد مخدر، پولشویی و فساد مالی است
گفتنی است در چند ماه گذشته، وزارت کشور ترکیه با نیرو‌های تحت امر خود یعنی پلیس، ژاندارمری و گارد ساحلی، به طور جدی و وسیع، به جان باند‌های تبهکار افتاده و تاکنون صد‌ها مجرم و فراری، از باند‌های شرط بندی غیرقانونی گرفته تا قاچاقچیان انسان، از مافیای مواد مخدر گرفته تا سازمان‌های جنایتکار بین المللی و سلاح فروشان و ... را دستگیر و روانه زندان کرده است.
علاوه بر فعالیت شبکه‌های ارتکاب جرم داخلی، ترکیه در سال‌های گذشته بدلیل افزایش جرائم پولشویی، حضور سرکرده‌های مافیایی بین المللی این کشور در فهرست خاکستری قرار گرفته و بسیاری از موسسات مالی معتبر جهان، از فعالیت در ترکیه منصرف شده اند.
کارشناسان معتقدند ترکیه بدلیل داشتن اقتصاد شکننده و وابستگی مالی به منابع بین المللی، برای فراهم کردن زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی، برخورد دولت ترکیه با شبکه‌های تبهکاری و ارتکاب جرم داخلی و بین المللی با شدت و وسعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

دیگر خبرها

  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • متلاشی شدن ۴۵۴ باند تبهکاری در ترکیه در ۱۰ ماه گذشته
  • وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود
  • وزیر دفاع: حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود؛ به دنبال جنگ نیستیم
  • وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود / به دنبال جنگ نیستیم
  • مخالفت یونان با تامین سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین
  • وزیر دفاع: حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود /به دنبال جنگ نیستیم
  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد