Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

پدیده دو قولنامه‌ای و سه قولنامه‌ای که این روز‌ها بلای جان بازار مسکن شده، روشی است که در آن واحد مسکونی توسط مشاوران املاکی خریداری می‌شود و با معاملات مکرر صوری در بین اعضای همان دفتر، نهایتاً با قیمت‌های بالاتر به فروش قطعی می‌رسد.

در این روش که به عنوان ترفند مشاوران املاک مطرح می‌شود، واحد مسکونی نهایتاً چند برابر ارزش آن به دست خریدار واقعی می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنگاه‌های املاکی با معاملات مکرر در ابتدا قیمت واحد‌ها را افزایش می‌دهند و بعد به بازار عرضه می‌کنند.

یک کارشناس حوزه مسکن درباره اثرات معاملات مکرر بر قیمت مسکن گفت: مشکلی که مشاوران املاکی برای باز مسکن ایجاد می‌کنند، در ظاهر بحث واسطه‌گری و دریافت کمسیون بیشتر است، اما این فقط ظاهراً ماجرا است، بلکه بلای اصلی معاملات مکرر با هدف کسب سود‌های غیرمتعارف است.

فرشید ایلاتی توضیح داد: مشاوران املاکی در پشت صحنه ملک‌های به قیمت، خوش قیمت و زیر قیمت را خریداری می‌کنند، طی چند مرحله معامله صوری در دور آخر به مصرف‌کننده واقعی می‌فروشند، اما تا زمانی که قیمت را چند برابر نکردند، اجازه فروش فایل به مصرف‌کننده واقعی را نمی‌دهند.

این کارشناس مسکن افزود: این پدیده در منطقه یک تهران و پایین شهر که قیمت ملک در شرایط خاصی قرار دارد، هم بیشتر است. در منطقه یک به دلیل سرمایه‌ای شدن مسکن این اتفاق زیاد می‌افتد. در عین حال این روز‌ها پدیده دو قولنامه‌ای و سه قولنامه‌ای در اطراف تهران هم که تقاضای خرید مسکن افزایش یافته است، بیشتر است.

ایلاتی بیان کرد: اکنون تعداد مشاوران املاک روند افزایشی عجیبی دارند. به ازای هر ۱۸۰ واحد مسکونی یک مشاور املاک داریم به طوری که تعداد دفاتر رسمی املاک که به ۱۵۰ هزار دفتر املاکی رسیده است.

به گفته این کارشناس بخش مسکن، در ۴۰ سال گذشته دفاتر مشاور املاکی ۴۰ برابر متناسب با رشد قیمت مسکن رشد داشته‌اند. در سال ۹۹ به ازای هر دفتر املاکی یک معامله هم ثبت نشده است، البته این آمار منهای آمار معاملاتی است که کد رهگیری برای آن‌ها گرفته نمی‌شود. این یک معما است. سوال این است که اگر تعداد معاملات از تعداد دفاتر املاکی کمتر است، چرا رشد دفاتر املاکی تا این حد زیاد است؟

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بازار مسکن قیمت مسکن تورم و گرانی مشاوران املاک مشاوران املاک معاملات مکرر قولنامه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۵۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات

سکه طرح قدیم امروز با افت ۹۵۰ هزار تومانی ۳۸ میلیون و ۲۹۰ هزار و طرح جدید نیز با کاهش یک میلیون و ۴ هزار تومانی ۴۱ میلیون و ۴۰۵ هزار معامله شد و حباب آن کاهش یافت.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۳ میلیون و ۴۹۹ هزار در هر گرم قیمت‌گذاری شد، همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار، ۱۵ میلیون و ۱۴۶ هزار نرخ‌گذاری شد.

نرخ طلای آب شده نیز هر مثقال ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده. هر گرم طلا امروز با کاهش ۲۳ هزار تومانی روبه‌رو شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • کاهش شدید معاملات مسکن در شمال اسرائیل/ درِ فروش و اجاره تخته شد
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات
  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • استقرار جوی پایدار و صاف تا اواسط هفته در گیلان
  • کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر