Web Analytics Made Easy - Statcounter

پردازنده Core i۷-۱۳۷۰۰K در تست ۷-Zip توانست به برتری باورنکردنی ۱۶۴٫۸۴ درصد نسبت به پردازنده نسل قبلی خود Core i۷-۱۲۷۰۰K دست یابد. نمونه‌ی مهندسی پردازنده‌های آینده اینتل یعنی Raptor Lake Core i۷-۱۳۷۰۰K و Core i۵-۱۳۶۰۰K، به‌طور کامل مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند و نتایج آن بنچمارک در شبکه اجتماعی چینی Bilibili منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مقایسه بین پردازنده‌های نسل بعدی و همتایان نسل کنونی نشان می‌دهد که از نظر عملکرد رشد چشم‌گیری داشتند تا آنجا که برخی بنچمارک‌های مربوط به پردازنده‌های رپتور لیک تا ۶۴ درصد سریع‌تر ظاهر شدند. اما، متأسفانه این دستاورد‌ها هزینه‌ای نیز دارند.

به‌گزارش دیجیتال ترندز، اطلاعات افشاشده‌ی جدید توسط حساب کاربری ExtremePlayer در شبکه اجتماعی Bilibili منتشر شده که در طی یک ویدئو پردازنده‌های آتی اینتل دیده می‌شوند. حساب کاربری ExtremePlayer پیش‌تر پردازنده پرچم‌دار اینتل Core i۹-۱۳۹۰۰K را بررسی کرد و اکنون، نوبت به آن رسیده است که دو مدل میان‌رده از سری پردازنده‌های رپتور لیک را مقایسه و بررسی کند.

پردازنده‌های نسل‌سیزدهمی اینتل در بنچمارک‌های جدید تا دو برابر سریع‌تر از AMD Ryzen ۵۰۰۰ ظاهر شدند
پردازنده‌های رپتور لیک نیز مانند نسل قبیل خود متشکل از پیکربندی هسته‌های ترکیبی است که شامل هسته‌های باکارایی بالا (P Core) موسوم به Raptor Cove و هسته‌های کم‌مصرف (E Core) گریسمونت می‌شوند. گفته می‌شود پردازنده Core i۷-۱۳۷۰۰K دارای ۱۶ هسته (۸ هسته P و ۸ هسته E) و ۲۴ ترد باشد؛ درحالی‌که Core i۵-۱۳۶۰۰K درمجموع ۱۴ هسته (۶ هسته P و ۸ هسته E) و ۲۰ ترد خواهد داشت.

بنابر اطلاعات غیررسمی، پردازنده‌های رپتور لیک اینتل سرعت کلاک بسیار زیادی ارائه می‌کنند و گفته می‌شود سرعت بوست آن‌ها نیز بیشتر از ۵٫۸ گیگاهرتز اندازه‌گیری شده است؛ اما این سرعت‌ها مربوط به Core i۹-۱۳۹۰۰K می‌شود و انتظار می‌رود پردازنده اینتل Core i۷-۱۳۷۰۰K حداکثر به ۵٫۴ گیگاهرتز برسد. متأسفانه این نمونه‌های مهندسی مورد تست نتوانستند چنین ارقام بالایی را در واقعیت ثبت کنند؛ اما همچنان با اختلاف زیادی از نمونه‌های قبلی خود بهتر عمل کردند.

پردازنده اینتل Core i۷-۱۳۷۰۰K تست‌شده درنهایت به سرعت حداکثری ۵٫۳ گیگاهرتز می‌رسد درحالی‌که پردازنده Core i۵-۱۳۶۰۰K توانست سرعت حداکثری ۵٫۱ گیگاهرتز را ثبت کند. هردو مدل دو بار مورد آزمایش قرار گرفتند، بار اول با رم DDR۴-۳۶۰۰ و سپس با DDR۵-۵۲۰۰ تا بتوان میزان اثرگذاری رم‌های DDR۵ را روی عملکرد پردازنده‌های نسل آینده اینتل ارزیابی کرد.

بنچمارک‌های اخیر نشان می‌دهد که در آخر شاید سری پردارنده‌های رپتور لیک بتوانند سبب درخشش حافظه‌های رم DDR۵ بشوند و بنچمارک جدید نیز این گزاره را تصدیق می‌کند.

بنچمارک‌های مختلفی با هدف انجام آزمایش انجام می‌شوند؛ اما اغلب آن‌ها نتایج مشابهی ارائه می‌کنند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد پردازنده Core i۷-۱۳۷۰۰K در عملیات‌های تک‌تردی فقط ۱۰ درصد عملکرد بهتر دارد؛ اما در شرایط چند‌تردی بهبود عملکرد شدیدتر می‌شود. به‌طور کلی می‌توان شاهد بهبود عملکرد ۳۰ تا ۳۵ درصدی بود؛ اما نتیجه‌ی بنچمارک در برخی تست‌ها بهبود فوق‌العاده‌ی ۶۴ درصدی عملکرد Core i۷-۱۳۷۰۰K را به‌رخ همتای کنونی این پردازنده یعنی Core i۷-۱۲۷۰۰K می‌کشاند. این برتری تا آنجا پیش می‌رود که در تست ۷-Zip نماینده سری رپتور لیک با برتری وحشتناک ۱۶۴٫۸۴ درصد نسبت به نماینده آلدر لیک ظاهر می‌شود.

پردازنده سطح پایین‌تر رپتور لیک یعنی Core i۵-۱۳۶۰۰K نیز موفق شد نسل قبلی خود را قاطعانه کنار بزند؛ البته، در حالت تک‌تردی برتری آن حدود ۵ تا ۸ درصد اندازه‌گیری شد، ولی در عملیات‌های چند تردی اعداد بزرگی به‌دست آمد. به‌نظر می‌رسد که Core i۵-۱۳۶۰۰K در زمان تست با رم DDR۵ به‌طور متوسط ۴۰ درصد بهتر از پردازنده Core i۵-۱۲۶۰۰K ظاهر شده است.

این بنچمارک‌ها بار دیگر ثابت کردند که رم‌های DDR۵ ممکن است سرانجام شانس خودنمایی پیدا کنند. تاکنون، رم‌های DDR۵ به‌علت قیمت‌های بسیار بالا و عدم توجیه اقتصادی کمتر به‌کارگیری شدند. اکنون اما، از سویی با توجه به نمایش اثرگذاری در ارتقای عملکرد همراه با پردازنده‌های رپتور لیک و از سویی دیگر، با استفاده انحصاری AMD Zen ۵ از DDR۵ می‌توان انتظار داشت که بازار سخت‌افزار غرق در بهترین رم‌های DDR۵ شود.

علاوه بر این ها، همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، بهبود عملکرد در این پردازنده‌ها هزینه‌ای دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش میزان مصرف برق است. پردازنده اینتل Core i۷-۱۳۷۰۰K به‌حداکثر توان مصرفی بیش از ۲۴۴ وات رسید که به‌ویژه در مقایسه با توان مصرفی ۱۸۸ واتی پردازنده Core i۷-۱۲۷۰۰K آلدر لیک واقعاً زیاد است. همچنین توان مصرفی ۱۷۸ واتی Core i۵-۱۳۶۰۰K نیز نسبت به نسل قبلی با اندازه ۱۴۸ وات افزایش درخورتوجهی را نشان می‌دهد.

با وجود اینکه نتایج هیجان‌برانگیز است؛ اما هنوز رونمایی و عرضه‌ی نمونه‌های اصلی شاید نتایج تمام این بنچمارک‌های ارائه‌شده کنونی را تغییر دهد؛ بنابراین باید تا زمانی که محصول پایانی به‌دست کارشناسان برسد درباره توانایی‌های آن با قطعیت صبحت به‌میان نیاوریم. اما درنهایت، باید تأکید کرد که احتمال می‌رود پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل در حالت چندتردی تبدیل به هیولا‌هایی غیرقابل کنترل شوند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اخبار فناوری فناوری فناوری اطلاعات فناوری نانو فناوری نوین پردازنده های نسل پردازنده Core i۷ پردازنده ها Core i۷ ۱۳۷۰۰K Core i۵ ۱۳۶۰۰K بنچمارک ها رم های DDR۵ اینتل Core نسل قبلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۵۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن جهانی فولاد در آخرین گزارش خود تولید فولاد جهان را در فصل نخست سال ۲۰۲۴ میلادی (ماه‌های ژانویه تا مارس) اعلام کرد؛ بنا بر آمار این انجمن در فصل نخست سال ۲۰۲۴، ۴۶۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد در جهان تولید شد که ۱۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این میزان مربوط به ماه سوم این سال (مارس) بود.

تولید فولاد جهان در فصل نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۵ درصد افزایش داشت و تولید ماه مارس امسال نسبت به ماه مارس سال گذشته ۴.۳ درصد کاهش داشت.

همچنین تولید فولاد ایران در فصل نخست سال ۲۰۲۴، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ۱۶.۳ درصد بیشتر از سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بوده است. ایران در ماه مارس ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد.

چین در این مدت ۲۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد با این حال تولید آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۹ درصد کاهش داشت. طی این مدت علاوه بر چین تولید فولاد در ژاپن، آمریکا، روسیه و کره جنوبی هم نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهشی بود.

در فصل اول سال ۲۰۲۴ میلادی چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل و ایران به ترتیب رتبه‌های یک تا ۱۰ بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان را در اختیار داشتند.

در میان ۱۰ کشور یادشده بیشترین رشد تولید فولاد در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست پارسال در ترکیه رقم خورد؛ این کشور در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴، ۲۸.۴ درصد فولاد بیشتری نسبت به ماه‌های مشابه در سال ۲۰۲۳ تولید کرد. تولید هند نیز در این مدت ۹.۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

کد خبر 6096170

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا و سکه امروز 16 اردیبهشت 1403
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برتری خودروهای تجاری بهمن نسبت به سایر محصولات تجاری مشابه
  • پیش بینی وزش باد به‌نسبت شدید تا شدید با احتمال گردوخاک در استان یزد
  • افزایش ۱۲ درصدی حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
  • پردازنده اختصاصی کامپیوتر ۲۰۲۴ هواوی هم‌سطح M2 اپل و 13700H اینتل ظاهر شد
  • پوکو F6 پرو بار دیگر رؤیت شد؛ این بار با پردازنده پرچمدار و ۱۶ گیگابایت رم