Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک: در روزهای گذشته با اعلام خبر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش میان آمریکا و چین از یک سو و چین و تایوان از دیگر به شدت بالا رفته است. در حالی که اعلام شده بود سفر پلوسی لغو شده است اما آمریکایی ها در راستای تلاش برای افزایش تنش با چین بر انجام این سفر اصرار ورزیدند و با انجام سفر پلوسی به نظر می رسد باید شاهد تنش های جدی و بزرگی میان واشنگتن و پکن باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش شدید الحن وزارت خارجه چین ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ - ۲۰:۰۹

وزارت امور خارجه چین در واکنش به حضور پلوسی در تایوان اعلام کرد که این اقدام، خیانت عمدی آمریکا به اصل «چین یکپارچه» است.

وزارت امور خارجه چین تاکید کرده است که پایان، برای آمریکایی‌ها خوب نخواهد بود و واشنگتن به عنوان بزرگترین تهدید برای صلح جهانی به شمار می‌آید.

این وزارتخانه در ادامه واکنش خود به سفر پلوسی اضافه کرد: «این سفر اقدام تحریک آمیز سیاسی بزرگی بوده و آمریکا نباید در امور داخلی چین مداخله کند».

وزارت امور خارجه چین تاکید کرد: «پکن تمامی اقدامات ضروری برای حفاظت از حق حاکمیت خود در واکنش به سفر پلوسی به تایوان را اتخاذ خواهد کرد و واشنگتن و جدایی‌طلبان تایوانی مسئولیت پیامدهای سفر پلوسی به تایپه را متحمل خواهند شد».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراَ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

نماینده چین در سازمان ملل هم با بیان اینکه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، هشدار داده پکن اقدامات قاطعی را برای حفظ حاکمیت ملی خود انجام خواهد داد.

واکنش ایران به سفر پلوسی به تایوان ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ - ۱۹:۵۴

 سخنگوی وزارت امور خارجه: نقض تمامیت ارضی چین نمونه‌ای از مداخلات آمریکا در جهان است

کنعانی در خصوص دیدگاه وزارت امور خارجه در ارتباط با سفر یک مقام رژیم آمریکا به تایوان:

احترام به حاکمیت ملی کشورها، از اصول بنیادین منشور ملل متحد است، بگونه ای که ماده ۲ منشور، اعضاء را از هرگونه رفتاری که خدشه‌ای به تمامیت ارضی و استقلال سیاسی دیگر دولت ها وارد نماید، بر حذر می دارد.

ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و حمایت از سیاست چین واحد در این چارچوب، تردید ناپذیر است.

رفتار تنش‌زای اخیر مقامات رژیم آمریکا در مداخله در امور داخلی جمهوری خلق چین و نقض تمامیت ارضی آن کشور نمونه‌ای از مداخلات آمریکا در مناطق و کشورهای مختلف جهان است که حاصلی جز افزایش بی‌ثباتی و دامن زدن به اختلافات نداشته و از این رو محکوم است.

 

حمله سایبری به وبگاه ریاست‌جمهوری تایوان ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ - ۱۹:۵۲



راشاتودی گزارش داد:

همزمان با ورود نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، خاویر چانگ سخنگوی ریاست‌جمهوری چین اعلام کرد که وبگاه رسمی ریاست‌جمهوری تایوان، مورد حمله هکری قرار گرفته و از دسترس خارج شد، اما پس از ۲۰ دقیقه به حالت عادی بازگشت.

حجم این حمله سایبری حدود ۲۰۰ برابر بد‌تر از حد معمول دیگر حمله‌های هکری بوده است.

سازمان‌های دولتی به تقویت نظارت برای حفظ امنیت اطلاعات و ارتباطات ملی و عملکرد پایدار زیرساخت‌های کلیدی ادامه خواهند داد.

 

پرواز جنگنده های چینی در نزدیکی خطوط مرزی ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ - ۱۹:۳۰

همزمان با بالا گرفتن تنش بین چین و جزیره تایوان بابت سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره، منابع آگاه از پرواز‌ه‌ای تاکتیکی جت‌های نظامی چین بر فراز مناطق حساس آبراه بین چین و جزیره تایوان خبر دادند.

یک منبع آگاه روز سه شنبه به خبرگزاری «رویترز» گفت: علاوه بر هواپیماهای نظامی چین که صبح روز سه‌شنبه نزدیک خط میانی تقسیم‌ کننده آبراه حساس پرواز می‌کردند، چندین کشتی جنگی چینی از روز دوشنبه در نزدیکی خط تقسیم غیررسمی باقی مانده‌اند.»

وزارت دفاع و امور خارجه چین تاکنون واکنشی در این زمینه از خود نشان نداده‌اند.

این منبع آگاه افزود که کشتی‌های جنگی و هواپیماهای چینی صبح روز سه‌شنبه حضور تحریک آمیز در خط میانه آبراه موجود در منطقه داشتند.

پلوسی وارد تایوان شد ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ - ۱۹:۲۰ کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

هواپیمای حامل رئيس مجلس نمایندگان آمریکا با اسکورت جنگنده های آمریکایی در فرودگاه تایوان بر زمین نشست.

ورود هواپیمای پلوسی به حریم هوایی تایوان

در ادامه تنش‌آفرینی های واشنگتن علیه پکن، هواپیمای حامل «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با نقض سیاست «چین واحد»، وارد حریم هوایی جزیره تایوان شد.

خبرگزاری اسپوتنیک و شبکه تلویزیونی راشا تودی هم اکنون به صورت همزمان این خبر را رسانه ای کردند.

پیشتر نیز اعلام شده بود که فرودگاه «سونگشان» در شهر تایپه واقع در جزیره تایوان آماده استقبال از «نانسی پلوسی» رییس مجلس نمایندگان آمریکا است.

آمریکا ۴ ناو جنگی را در شرق تایوان مستقر کرد

، همزمان با سفر جنجال برانگیز رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شرق آسیا، واشنگتن حضور نظامی خود را در شرق تایوان تقویت کرد.

در حالیکه دولت چین به شدت نسبت به حضور «نانسی پلوسی » در تایوان هشدار داده، نیروی دریایی آمریکا چهار ناو جنگی خود که شامل یک ناو هواپیما بر می شود، را در آب های شرقی جزیره تایوان مستقر کرد. یک مقام نیروی دریایی آمریکا به رویترز گفت: ناو «یو اس اس رونالد ریگان» که پیشتر از دریای چین جنوبی عبور کرده بود و در حال حاضر در دریای فیلیپین، شرق تایوان قرار دارد.

این مقام نیروی دریایی آمریکا، که نخواست هویتش فاش شود، در تلاش برای عادی جلوه دادن استقرار ناوهای جنگی آمریکا در منطقه گفت در حالی که این ناوها می‌توانند به هر احتمالی پاسخ دهند، اما این استقرارها عادی و معمولی است. این مقام آمریکایی گفت که علاوه بر ناوهای مذکور، کشتی « یو اس اس تریپولی» نیز در منطقه حضور دارد.

استقرار موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای چین در مرز تایوان

همزمان با بالارفتن احتمال سفر «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان به تایوان و انتشار اخباری مبنی بر نزدیک‌شدن هواپیمای حامل پلوسی به این جزیره، برخی رسانه‌ها با انتشار تصاویری اعلام کردند که ارتش چین موشک‌های بالستیک قاره‌پیما «دی‌اِف -۵ بی» را در نزدیکی تایوان مستقر کرده است.

این نوع موشک‌های بالستیک با بُرد ۱۵ هزار کیلومتر، توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای تقریباً به هر نقطه‌ای از کره زمین را دارند.

دور تازه تنش‌ها بین واشنگتن و پکن از چند روز پیش و با اعلام خبرِ تصمیم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به جزیره خودمختار تایوان آغاز شد.

روز جمعه همزمان با اعلام آغاز سفر هیئت آمریکایی به کشورهای شرق آسیا و احتمال سفر اعضای این هیئت به جزیره تایوان، نیروهای مسلح چین رزمایش دریایی خود را در دریای جنوبی چین و سواحل استان «گوانگ‌دونگ» آغاز کردند.

ژائو لی‌جیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین هم روز دوشنبه به مقامات آمریکا هشدار داد اگر «نانسی پلوسی»، به تایوان سفر کند، ارتش چین «بیکار نخواهد نشست».

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم امامزاده داوود سامانه بارشی مونسون عادل آذر شب های محرم آمریکا چین تایوان نانسی پلوسی تنش محرم امامزاده داوود سامانه بارشی مونسون عادل آذر شب های محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۶۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد

دولت چین اعلام کرد پس از امضای لایحه ارسال کمک به تایوان و واگذاری تیک تاک توسط جو بایدن، ممکن است اقدامی تلافی جویانه انجام دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دولت چین اعلام کرد پس از امضای لایحه ارسال کمک به تایوان و درخواست از مالک چینی شبکه اجتماعی تیک تاک برای واگذاری این شبکه در آمریکا توسط جو بایدن، ممکن است اقدامی تلافی جویانه انجام دهد.

بر این اساس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته لایحه کمک‌های 95 میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را امضا کرد. از میان این 95 میلیارد دلار، بیش از 60 میلیارد دلار سهم اوکراین خواهد بود و حدود 26 میلیارد دلار نیز به رژیم اسرائیل اختصاص می‌یابد؛ 8 میلیارد دلار نیز به تایوان می‌رسد.

همچنین سنای آمریکا به اتفاق آرا با 79 رای موافق در برابر 18 رای مخالف، به ممنوعیت فعالیت شبکه اجتماعی تیک تاک در خاک آمریکا در صورتی که مالک چینی آن از واگذاری این شبکه طی 9 ماه تا یک سال آینده خودداری کند، رای داد.

استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک باعث نگرانی زیادی در بین قانونگذاران آمریکایی شده و بیم آن می رود که شرکت چینی بایت دنس که مالک تیک تاک است، به اطلاعات میلیون ها کاربر آمریکایی دسترسی داشته باشد.

براساس این لایحه، وجود این نرم افزار چینی در فروشگاه‌های اپلیکیشن ایالات متحده ممنوع می‌شود، مگر اینکه پلتفرم این رسانه اجتماعی که توسط تقریباً 170 میلیون آمریکایی استفاده می‌شود، طی 9 ماه تا یک سال آینده از شرکت بایت‌دنس  (ByteDance) منفک شود.

لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا خواست تا بخش های «منفی مرتبط با چین» این لایحه را اجرایی نکند.

وی بدون ذکر توضیحات بیشتر در این باره اظهار کرد اگر آمریکا مصرانه به مسیر خود ادامه دهد، چین گام های مصمم و قوی برای دفاع از امنیت و توسعه منافع خود بر می دارد.

این در حالی است که آمریکا همواره مهم ترین حامی بین‌المللی تایوان و اصلی ترین تامین کننده تسلیحات این کشور به رغم نبود روابط رسمی دیپلماتیک است. چین نیز که همواره تایوان را جزو سرزمین چین واحد می داند، بارها از واشنگتن خواسته تا فروش سلاح به تایوان را متوقف کند.

این در حالی است که دولت تایوان که همیشه ادعای مالکیت چین را رد می کند، از این لایحه و اختصاص بودجه از سوی آمریکا برای کشورش ابراز خرسندی و اظهار کرد این بودجه به حفظ امنیت در منطقه کمک خواهد کرد.

چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از چند سال گذشته تاکنون با انجام عملیات‌های نظامی در نزدیکی این جزیره تلاش کرده است تایوان را تحت سلطه خود درآورد، اما دولت تایوان همواره اعلام کرده است که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

آمریکا در سال 1979 درحالی که رسماً روابط دیپلماتیک با دولت چین برقرار کرد، روابط با تایوان را کنار گذاشت. درحالی که آمریکا بر سیاست "چین واحد" تأکید دارد، ادعای حاکمیت چین بر تایوان را تأیید نمی‌کند و حامی نظامی کلیدی تایپه باقی مانده است.

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سلب میزبانی ایران از مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ | واکنش فوری و متقابل ؛ ایران مسابقات را تحریم کرد
  • حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به مناطقی در یمن
  • حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
  • واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • چرا سوخو-۳۵ روسیه از اف-۱۶ آمریکا پیشرفته تر است؟
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • دوئل جنگنده‌ها؛ افعی آمریکایی بهتر است یا مهاجم روسی؟