Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، روز سه‌شنبه در سفرنامه ایرنا به سراغ کسی می‌رویم که در تاریخ جام جهانی به عنوان یک رکورددار شناخته می‌شود. کسی که از خانواده‌ی جام جهانی است و پنج دوره پیاپی به عنوان سرمربی پنج تیم مختلف در این رقابت‌ها حاضر بوده است. از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۲. صحبت از بورا میلوتینوویچ است.

بورا خاطره خاصی از پدر و مادرش ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدر او در جنگ جهانی دوم کشته شد و مادرش پس از جنگ به خاطر بیماری سل از دنیا رفت تا او و برادرانش توسط عمه‌اش بزرگ شوند و از همانجا با فوتبال اشنا شوند. او به همراه میلوش و میلوراد، در تیم پارتیزان به میدان رفت و پس از بازی در تیم‌های مختلف، دوران مربیگری‌اش را استارت زد.

بورا بارها تیم عوض کرد اما بخش قابل توجه روزهای مربیگری این مرد صربستانی در تیم‌های ملی و در جام جهانی سپری شد. او در پنج جام جهانی متوالی هدایت پنج تیم مختلف را از سه قاره آمریکا، آفریقا و آسیا به دست گرفت و نتایج خوبی را کسب کرد.

بورا از سال ۱۹۸۳ سرمربی مکزیکی شد که در جام جهانی ۸۶ میزبان بود. آنها موفق شدند بهترین عملکرد تاریخ این کشور در جام‌های جهانی را به ارمغان بیاورند و تا دور سوم(یک چهارم نهایی) پیش بروند. سه‌رنگ‌ها از سد بلژیک و عراق گذشتند و مقابل پاراگوئه تن به تساوی دادند تا به عنوان سرگروه در یک هشتم نهایی حریف بلغارستان شوند. پیروزی ۲ بر صفر مقابل نماینده اروپا، تیم میلو را به یک چهارم نهایی رساند ولی آنجا آنها در ضربات پنالتی به شاگردان فرانتس بکن‌باوئر در تیم آلمان غربی باختند تا با جام وداع کنند.

۹۰ روز مانده تا جام جهانی ۱۹۹۰ میلوتینوویچ سرمربی کاستاریکا شد. او تغییراتی را در تیم به وجود آورد و موفق شد نتایج درخشانی را کسب کند. آنها در بازی‌های اول و سوم از سد اسکاتلند و سوئد گذشتند تا باخت مقابل برزیل مانع از صعودشان نشود. با این وجود ماجراجویی کاستاریکا در یک هشتم نهایی تمام شد و آنها با نتیجه پرگل چهار بر یک به چکسلواکی باختند.

نتیجه‌گیری در مکزیک و کاستاریکا باعث شد تا پیشنهاد ایالات متحده در سال ۱۹۹۱ به دست بورا برسد. او پروژه‌ای جدید را آغاز کرد تا میزبان جام جهانی ۱۹۹۴ بتواند عملکردی خوب داشته باشد. چند بازیکن بزرگ از تیم کنار گذاشته شدند. آلکسی لالاس تهدید شد که اگر موهایش را کوتاه نکند از تیم کنار گذاشته خواهد شد. آمریکا وارد جام شد و توانست به اولین برد پس از جام جهانی ۱۹۵۰ و اولین صعود پس از دهه ۳۰ نائل شود. آنها بعد از تساوی مقابل سوئیس از سد کلمبیا گذشتند و به رومانی باختند تا به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم راهی یک هشتم نهایی شوند. با این حال شکست سزاوارانه یک بر صفر به آمریکا مانع از صعود آمریکای میزبان به یک چهارم نهایی شد.

سال ۱۹۹۷ این سرمربی یوگوسلاو هدایت نیجریه را به دست گرفت. آنها در گام نخست موفق شدند اسپانیا را با نتیجه سه بر ۲ شکست دهند و سپس با عبور از سد بلغارستان به هدف بزرگ خود یعنی صعود برسند. باخت مقابل پاراگوئه هم نتوانست مانع از موفقیت عقاب‌ها شود. آنها در مرحله دوم نمایش ناامیدکننده‌ای داشتند و با حساب چهار بر یک به دانمارک باختند تا به خانه بازگردند.

پنجمین حضور متوالی بورا میلوتینوویچ در جام جهانی رنگ و بوی متفاوتی داشت. او از سال ۲۰۰۰ سکاندار چین شد و توانست با یک تاریخ‌سازی آنها را برای اولین بار به جام جهانی برساند. همین موفقیت بزرگ او را تبدیل به قهرمان کشور کرد و لقب میلو را برایش به ارمغان آورد. البته که چین در مسابقات به توفیقی نرسید. آنها به ترتیب با نتایج ۲-۰، چهار بر صفر و سه بر صفر مغلوب کاستاریکا، برزیل و ترکیه شدند و خیلی زود به خانه برگشتند.

حالا سال‌هاست میلوتینوویچ مربیگری را کنار گذاشته است. این مرد پنج زبانه به همراه همسر مکزیکی‌اش در قطر ساکن است و گه‌گاه در مراسم‌های فیفا شرکت می‌کند. نباید فراموش کنیم او از حیث حضور در جام جهانی به عنوان سرمربی پشت سر کارلوس آلبرتو پریرایی قرار دارد که با پنج تیم مختلف ۶ حضور در جام جهانی داشته است.

میلوتینوویچ با آمار ۲۰ بازی، هشت برد، ۲ تساوی و ۱۰ باخت یکی از به یادماندنی‌های تاریخ جام جهانی به حساب می‌آید.

برچسب‌ها سفرنامه جام جهانی فیفا نیجریه چین ایالات متحده آمریکا کاستاریکا جنگ جهانی دوم مکزیک جام جهانی ۲۰۲۲ قطر جام جهانی پروندهٔ خبری سفرنامه جام‌جهانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فیفا نیجریه فیفا نیجریه چین ایالات متحده آمریکا کاستاریکا جنگ جهانی دوم مکزیک جام جهانی ۲۰۲۲ قطر جام جهانی جام جهانی جام جهانی بر صفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۶۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ و ساعت بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا

تیم‌های فوتبال بایرن مونیخ و رئال مادرید از ساعت ۲۲:۳۰ فرداشب (سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) در استادیوم آلیانتس‌آرنای مونیخ به مصاف هم می‌روند.

دور رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در حالی شروع می‌شود که ۴ تیم بایرن مونیخ، رئال مادرید، پاری سن ژرمن و دورتموند برای رسیدن به مسابقه فینال با هم رقابت می‌کنند.

بایرن مونیخ در دو بازی رفت و برگشت و به سختی آرسنال را شکست داد و خودش را به این مرحله رساند. در سوی مقابل، اما کار رئال مادرید برای رسیدن به این دور از بازی‌ها اصلا آسان نبود. سفید‌های اسپانیا به سختی و در ضربات پنالتی منچسترسیتی را از گردونه رقابت‌ها کنار زدند تا در این مرحله حاضر باشند.

این دو تیم تا بحال در ۲۶ مسابقه به مصاف هم رفته اند که سهم بایرن مونیخ ۱۲ برد و سهم رئال مادرید هم ۱۱ پیروزی بوده و ۳ مسابقه دو تیم هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. نکته جالب اینکه در طول این ۲۶ مسابقه هر دو تیم ۴۲ گل به ثمر رسانده اند و در این بین رونالدوی پرتغالی با ۹ گل زده بهترین گل‌زن مادریدی هاست و جیوانی البر برزیلی هم با ۴ گل زده، این عنوان را در بین باواریایی‌ها به خودش اختصاص داده است.

با اعلام رسمی اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) کلمنت تورپین از فرانسه قضاوت این بازی حساس را برعهده خواهد داشت. کمک‌های تورپین در این دیدار دو هموطن او به نام‌های نیکلاس دانو و بنجامین پاژه خواهند بود و ژروم بریسار از فرانسه نیز به‌عنوان داور VAR (کمک داور ویدیویی) انتخاب شده است.

منبع: شهرآرا نیوز

tags # بایرن مونیخ ، رئال مادرید سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • برترین گلزنان تاریخ مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا / کریستیانو رونالدو در صدر
  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • رسانه‌های خارجی جنبش دانشجویی آمریکا را وارونه سازی می‌کنند
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • تاریخ و ساعت بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا
  • تاریخ‌سازی افغانستان با یک ایرانی
  • تکیه خاتون‌آبادی، نقش جهانی کوچک در دل تخت فولاد
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • یک جام و دو فینال/ ایران به دنبال فتح آسیا؛افغانستان در پی فصل نو