Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@08:46:55 GMT

مشکلات بسیاری بر سر راه صنایع کوچک قرار دارد

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۷۳۶۶

مشکلات بسیاری بر سر راه صنایع کوچک قرار دارد

ایسنا/خوزستان رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز خوزستان گفت: مشکلات بسیاری بر سر راه صنایع کوچک قرار دارد که از مهم‌ترین آن‌ها حمایت نکردن دولت در زمینه صنایع فلزی و ساخت تجهیزات نفت و گاز است.

علی کرانی در گفت‌ و گو با ایسنا با اشاره به فعالیت صنایع کوچک در استان اظهار کرد: مشکلات بسیاری بر سر راه صنایع کوچک وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها حمایت نکردن دولت در زمینه صنایع فلزی و ساخت تجهیزات نفت و گاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از عواملی که اجازه نمی‌دهد صنایع کوچک رشد کنند، این است که همکاران ما مطالبات بسیاری از صنایع بزرگ نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد دارند و گاهی اوقات وصول مطالبات ما یک سال طول می‌کشد. از سوی دیگر این صنایع یکسری بدهی‌هایی به دولت نیز دارند که شامل هزینه‌های مصرفی آب، برق، بیمه و مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و دیرکرد پرداخت مطالبات و این بدهی ها مشکلات را دو چندان می‌کند.

کرانی تصریح کرد: در صورت همکاری با شرکت‌های نفت یا فولاد پول ما را نمی‌دهند و اجازه بازخواست و پیگیری نیز نداریم. اگر هم زیاد بازخواست کنیم ما را در لیست سیاه قرار می‌دهند. در صورتی که اگر آن‌ها طلبکار باشند و مطالبات آن‌ها یک ماه دیر شود طرف معامله مشمول جرایم سنگینی می‌شود، تا حدی که می‌تواند یک واحد را به ورشکستگی بکشاند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات مهم این صنایع، ناکافی بودن مواد اولیه و بازار کاری کمرنگ بخصوص در خوزستان است که با حمایت دولت این مشکلات را می‌توان مهار کرد.

کرانی با اشاره به شعار مقام معظم رهبری تحت عنوان "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" اظهار کرد: هرساله عملی در زمینه شعار دیده نمی‌شود و بیشتر در حرف خلاصه می‌شود. امسال نیز چند ماه از سال گذشته اما هیچ حمایتی از این صنایع صورت نگرفته است. سازنده‌ها و افرادی که از روزهای اول انقلاب با تحقیق و تفحص توانستند قطعات مورد نیاز را برای شرکت‌های ملی حفاری و نفت تولید کنند و تحویل وزارت نفت بدهند باید حمایت شوند.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های نفت و گاز تصریح کرد: متاسفانه در نمایشگاه‌ها کیفیت را فدای کمیت می‌کنند. این نمایشگاه اگر قرار باشد خوب برگزار شود چه کسی بهتر از انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز که تمام سازندگان را می‌شناسد و می‌داند هر کسی چه تخصصی دارد و چه کسانی می‌توانند حضور موثر داشته باشند، نه اینکه فقط دنبال کمیت باشد؛ در واقع این اقدام می‌تواند زمینه‌ای برای حمایت از صنایع کوچک باشد.

کرانی افزود: اگر انجمن نقشی در این نمایشگاه‌ها داشته باشد مطمئن هستم سازندگانی را به نمایشگاه دعوت می‌کند که بتوانند استان را از نظر ظرفیت ساخت تجهیزات به خوبی معرفی کند؛ حتی اگر به جای ۲۰۰ واحد فقط شاهد حضور ۲۰ واحد در نمایشگاه باشیم.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز خوزستان گفت: استان خوزستان از نظر صنعتی سومین استان کشور است اما به دلیل وجود صنایع بزرگ نفت و گاز که اکثرا دولتی هستند صنایع کوچک دیده نمی‌شوند. ۷۳ شهرک و ناحیه صنعتی در استان خوزستان داریم و اگر واقعا به دنبال اشتغال پایدار هستیم باید حمایت‌های بیشتری از این واحدها و صنایع شود.

وی بیان کرد: ما در استان طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی را داریم که متاسفانه به پیمانکارهای بزرگی داده شده است و این پیمانکاران از "الف" تا "ی" و هر آنچه نیاز دارند را از خارج استان تامین می‌کنند و این ظلمی در حق استان است که این تجهیزات در استان وجود دارد اما از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

کرانی تصریح کرد: موقع عقد قرارداد با این پیمانکارها چه اشکالی دارد که شرط گذاشته شود تا حداقل ۲۰ درصد از نیازهای پیمانکاران از داخل استان تامین شود. یعنی گفته شود زمانی با شما قرارداد منعقد می‌کنیم که حداقل ۲۰ درصد این پولی که در اختیار شما قرار می‌دهیم صرف خرید از استان خوزستان شود؛ با این اقدام می‌توان واحدهای صنعتی موجود در ۷۳ شهرک صنعتی استان را فعال کرد.

وی افزود: ما در استان خوزستان سازندگان بسیار قوی داریم که به لحاظ دیده نشدن، از استان می‌روند یا ترجیح می‌دهند محل واحد تولیدی خود را به انبار تبدیل کنند تا خود را درگیر دارایی، مالیات، آب و برق و تلفن نکنند که این امر به اشتغال پایدار ضربه می‌زند.

کرانی اظهار کرد: بازار کار برای صنایع کوچک، بسیار کم‌رنگ است اگر می‌خواهیم بازار کار خوبی داشته باشیم نباید اجازه بدهیم ظرفیت‌های موجود در زمینه ساخت تجهیزات در استان خوزستان به استان‌های دیگر برود.

وی در خصوص مشکلات موجود در صنایع کوچک بیان کرد: از دیگر مشکلات واحدهای صنعتی، فشار زیاد سازمان‌های دولتی مانند سازمان تامین اجتماعی و برق است. این دستگاه‌ها مطالبات خود را به روز می‌گیرند و در صورت عدم پرداخت مطالبات، جرائم سنگینی به واحدها تحمیل می‌کنند. مثلا اگر واحدی نتواند در یک دوره پول برق را پرداخت کند، خیلی راحت برق آن قطع می‌شود.

کرانی گفت: تا زمانی که به درستی از صنایع کوچک حمایت نشود بازار کار ما رونق پیدا نمی‌کند. اگر حداقل ۲۵ درصد ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت، فولاد، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها به استان خوزستان اختصاص داده شود بازار کار ما رونق پیدا خواهد کرد. متاسفانه به لحاظ اینکه اکثر دفاتر شرکت‌های بزرگ، خارج از استان هستند صنایع کوچک چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: شرایط زمانی خوب می‌شود که نمایندگان مجلس نیز پای کار باشند. اکثر نمایندگان ما در اهواز حتی نمی‌دانند شهرک شماره ۲ کدام قسمت از اهواز است یا چه تجهیزاتی در آن ساخته می‌شود. مگر اینکه در بازدیدی به همراه استاندار یا برخی مسئولان از یک واحد دیدن کنند. در صورتی که ما بیش از ۳۰۰ واحد ساخت تجهیزات داریم که حداقل ۵۰ درصد آن‌ها قوی هستند. اگر از این واحدها حمایت نشود شرایط روز به روز بدتر می‌شود و اکثر سوله‌های ما تبدیل به انبار می‌شوند، به جای اینکه در آن‌ها تولید شکل بگیرد.

کرانی تصریح کرد: ما به عنوان یک ngo از ابتدای سال چندین نشست هم‌اندیشی با شرکت ملی حفاری، نفت و پارک علم و فناوری داشتیم. به اعتقاد بنده از ظرفیت‌های همدیگر شناختی نداریم و در این جلسات تلاش کردیم به دوستان بقبولانیم که با توجه به این ظرفیت‌ها در استان خوزستان می‌شود خیلی کارها را انجام داد. همچنین باید از ظرفیت دانشگاه‌ها نیز در زمینه ساخت بیشتر بهره‌مند شویم و اساتید دانشگاهی را در کنار خود قرار دهیم.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز خوزستان اظهار کرد: اگر از صنایع داخل استان حمایت شود خیلی کارها را می‌توان انجام داد. به عنوان مثال دکل‌های حفاری شامل خشکی و دریایی که سال‌ها از خارج کشور (چین) خریداری می‌شود را به راحتی می‌توانیم در داخل استان بسازیم. با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان حداقل ۷۰ درصد سازه دکل را به راحتی در خوزستان می‌توان ساخت و مابقی آن را مثل تمام دنیا از خارج خریداری کرد. همچنین با حمایت از این سازندگان می‌توانیم وارد بحث صادرات این تولیدات نیز شویم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اخبار اقتصادی خوزستان صنایع کوچک انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز صنايع انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز استان خوزستان ساخت تجهیزات صنایع کوچک بازار کار ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۷۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از اولویت‌های لرستان باید ایجاد زیرساخت‌ها باشد

ایسنا/لرستان استاندار لرستان گفت: به دنبال حکمرانی قوه محور و مردم پایه هستیم و براین اساس همه ظرفیت‌های استان و کشور قوه هستند و شکوفا کردن آن برعهده ما مسئولین است.

ابوطالب شفقت امروز هشتم اردیبهشت ماه در جلسه شورای شهرداران و شوراهای اسلامی که در محل سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، اظهار کرد: شهرداران دو شهر زیبای خرم‌آباد و بروجرد را که مردم را ترغیب به مهاجرت به شهرهای کوچک کنند تشویق می‌کنم.

وی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های استان ایجاد زیرساخت‌ها باشد تا کسب و کار راحت‌تر و کارهای اجتماعی بهتر جواب دهد.

استاندار لرستان با بیان اینکه زیرساخت روستایی در شهرهای کوچک ارتقا داده شد تا مهاجرت معکوس انجام شود، تصریح کرد: هرچه قدر بتوانیم مردم را در روستاها نگهداریم و مردم از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک ترغیب کنیم، در راستای کسب و کار به اهداف خود خواهیم رسید.

شفقت با بیان اینکه شهردار یک ماموریت بیشتر ندارد و آن این است که شهرداران مسئول نشاط اجتماعی هستند، افزود: شهرداران چنانچه برساخت و ساز، مهار ترافیک شهری، تنظیف شهر و ... نظارت داشته باشند همه این کارها منجر به رضایتمندی افراد می‌شود و این مهم حول نشاط فردی و اجتماعی جامعه خواهد بود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شرایط بسیار خوبی برای گردشگری در شهرهای کوچک وجود دارد و نباید از این ظرفیت‌ها غافل شویم.

استاندار لرستان بر برطرف کردن محرومیت‌زدایی در چارچوب قانون تاکید کرد و با بیان اینکه منافع شهرهای محروم را دفاع خواهیم کرد، افزود: نمایندگان منتخب مردم در مجلس، فراکسیون شهرهای کوچک در شهرهای کوچک تشکیل و قانونی بنویسند که با اجرای آن زیرساخت‌هایی را در شهرهای کوچک در راستای محرومیت زدایی ایجاد کنیم چراکه راهبرد ججمهوری اسلامی ایران محرومیت زدایی است.

شفقت گفت: یک سری قوانین توسط منتخبین مردم در مجلس تدوین شود که مشکلات شهرهای کمتر برخوردار برطرف و محرومیت زدایی انجام شود.

وی با بیان اینکه به دنبال حکمرانی قوه محور و مردم پایه هستم، تصریح کرد: براین اساس همه ظرفیت‌های استان و کشور قوه هستند و شکوفا کردن آنها برعهده ما مسئولین است، هرچقدر بتوانیم نظام طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی را قوه محور تدوین کنیم آنوقت توانسته‌ایم قوه‌ها به قابلیت و قابلیت‌ها را به قدرت تبدیل کنیم.

شفقت گفت: قوی‌ترین قدرت، استحکام درونی جامعه است و باید یک حکمرانی تقویت کنیم که درون خودمان قوی باشد؛ قدرت درونی ما اتحاد، همدلی و یکپارچگی و مردم محور بودن مدیریت حکمرانی است.

انتهای پیام

.

دیگر خبرها

  • برخی پروژه هایی که رئیس جمهور در سفرهای استانی افتتاح می کند، آنقدر کوچک است که توسط بخشدار محل هم قابل افتتاح است
  • مشق عشق در روستایی دورافتاده
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • شهری با ۱۷ گود مقدس/ پرحاشیه‌تر از فوتبال!
  • شوراها پل ارتباطی دولت و مردم
  • یکی از اولویت‌های لرستان باید ایجاد زیرساخت‌ها باشد
  • رسیدگی قضایی به مشکلات ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • چه شد که مغز و هیکل انسان امروزی انقدر کوچک شد؟!