Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-04@00:14:36 GMT

عاشورا و کنشگری سیاسی

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۷۶۷۶

عاشورا و کنشگری سیاسی

هر جامعه‌ای در پرگاره ایدئولوژی مرکزی خویش، نظام‌سازی کرده و ساختار و فرایندهای گوناگونی را برای تحقق برنامه‌های خویش طراحی می‌کند. آشکار است یکی از اجزای اساسی و بنیادین در این نظام‌واره، تک‌تک انسان‌هایی هستند که در جایگاه و نقش‌های گوناگون، وظیفه‌ای را در مدار طراحی‌شده بر عهده دارند. ازاین‌روی باید بدانیم بدون اتکا به سرمایه اجتماعی، حتی باوجود مبانی معرفتی و معنایی و طراحی نظری ساختارها نمی‌توان امر غایی را محقق ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بدون تردید یکی از برجسته‌ترین گام‌های پیاده‌سازی ساختار کارآمد در پویایی جامعه، تربیت و راهبری اعضای جامعه است. انسان‌ها هر یک بر بنیاد توانایی، جایگاه و دانش و ذائقه خویش، بخشی از نظام‌واره کلان اجتماعی هستند که در هماهنگی با اندریافت مرکزی جامعه و دیگر اعضا، زمینه حرکت روبه‌جلو را فراهم می‌آورند. آشکار است درصورتی‌که در دریافت این افراد از انگاره مرکزی جامعه خلل و ایرادی وجود داشته باشد، جز بی‌نظمی و اغتشاش حاصلی وجود نخواهد داشت. همچنین بایسته است تا افراد گوناگون یک جامعه با همه تنوع و رنگارنگی که در افکار و اندیشه دارند، بتوانند در پرتو یک گفتمان مشترک فعالیت نموده تا نتیجه مشترک حاصل شود. گفتمان مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نظام‌واره حاکم بر جامعه ایرانی، کوشش می‌کند اسلام را به‌عنوان بنیاد نظام‌سیاسی ساختاربخش جمهوری اسلامی ایران قرار دهد. درواقع می‌توان گفت درحالی‌که نگره‌های سیاسی، محور اساسی هر حکومتی است، در رویکرد و گفتمان ما، اسلام بنیاد شکل‌گیری اندیشه سیاسی خواهد بود. 
ازاین‌روی همه اعضای جامعه اسلامی در اندیشه و کردار خویش با اتکا و باور به اسلام سیاسی فعالیت می‌کنند تا از این طریق زیست معاصر و اقتضائات آن را – حتی در جهان مدرن – معنابخش و ممکن سازند. آشکار است از تراز نظر که عبور کنیم، تقویت این گفتمان و اقناع و نفوذ آن در جامعه نیازمند محرک‌های الهام‌بخشی است که افراد را از شخصیت‌هایی منفعل به کنشگرانی معتقد به اسلام سیاسی بدل سازد. کنشگرانی که در جریان مبارزه‌ای مداوم با موانع حاکمیت حق و عدالت، همواره انگیزه بایسته برای پویایی را داشته باشند. نهضت امام حسین (ع) با همه جزئیات و ظرافت‌های فراوان و پرمعنی‌ای که دارد، محرک و مقوم گفتمان اسلامی سیاسی در میان گروه‌های گوناگون مردم است. درواقع قیام امام حسین (ع)، یک کلان‌الگوی مهم برای بازتعریف امکان حرکت جامعه در مسیر آرمانی خویش است. مقاومت، عدالت‌جویی، ذلت‌گریزی و ازخودگذشتگی، اصولی اساسی برای چارچوب‌مند کردن کنش اعضای جامعه اسلامی است. این کنش با معرفی و تکثیر فرهنگ عاشورایی در قالب‌های گوناگون و برای همه مردم ممکن خواهد شد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عاشورا مطالعات فرهنگی کنشگری سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۷۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی عصر امروز در بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری و ششمین جشنواره دانشجویی ایده های نوآورانه آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: یکی از توفیقات بزرگ ما در ساختار نظام سلامت و آموزش علوم پزشکی در جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر تعامل برای دستیابی به یکپارچگی، ادغام نظام ارائه خدمات سلامت و نظام آموزش علوم پزشکی بود، نظام سلامت در جمهوری اسلامی ایران یکی از دستاورد های عظیم انقلاب اسلامی است که با ادغام با نظام آموزش و پژوهش در علوم پزشکی یک الگوی منحصر به فردی را در راستای پاسخگویی به نیاز های جامعه و مردم میهن عزیز اسلامی مان ارائه کرده است.

وی افزود: اهداف اصلی نظام آموزش علوم پزشکی ادغام یافته در نظام سلامت افزایش ظرفیت تربیت دانشجو، افزایش تعداد دانشکده ها، افزایش تعداد اعضای هیات علمی، افزایش تعداد تخت های آموزشی، افزایش تماس دانشجو با جامعه، افزایش حضور دانشجو در محیط ارائه خدمات و طرح مسائل سلامت در آموزش است.

عین اللهی افزود: راهبردهای اصلی نظام آموزش علوم پزشکی مبتنی بر نیازهای جامعه و مسائل جامعه و صلاحیت جامعه است.

وزیر بهداشت افزود:هماهنگی های وزارت بهداشت با بنیاد نخبگان در خصوص جذب نخبگان بدون فراخوان در دانشگاه علوم پزشکی کشور با هدف ایجاد انگیزش و ماندگاری نخبگان برای آموزش علوم پزشکی کشور حرکتی با خروجی مفید بود.

وی افزود: افزایش ۸۰۰درصدی حق الزحمه دستیاران تخصصی و فوق تخصصی در دولت مردمی یکی از کارهایی بود که وزارت بهداشت برای افزایش انگیزه و امید آفرینی انجام داد.

عین اللهی تدوین آیین نامه تسهیل و افزایش مدت زمان مرخصی زایمان و ایجاد تسهیلات جهت مادران باردار در دوران دستیاری را نیز برخی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت در راستای افزایش امید و انگیزه به دستیاران عنوان کرد.

در پایان این مراسم گروه های برتر جشنواره شهید مطهری و اساتید برتر دانشگاه های علوم پزشکی تقدیر شد.

کد خبر 6094628

دیگر خبرها

  • مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است
  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران
  • توجه همزمان به حقوق و مطالبات کارگری و کارفرمایی در نظام اسلامی
  • آیت‌الله جزایری از هیچ تلاشی برای اهداف انقلاب فروگذاری نکرد
  • گفتمان «شهر زندگی» نظام معنایی را منظم می‌کند
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • تجلیل و تکریم از اساتید، مبلغان و مربیان عقیدتی سیاسی سپاه و بسیج