Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارتخانه‌های صنعت و علوم با هدف تحقق سند تحول دولت مردمی و توسعه و تعمیق ارتباط صنعت و دانشگاه در راستای شعار سال، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند که از امروز (یکشنبه) اجرایی شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از مس پرس، با شکل‌گیری کمیته اجرایی از سوی «سید مهدی نیازی» معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و «علی خیرالدین» معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این تفاهم نامه شکل اجرایی به خود گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این در تاریخ سوم مرداد ماه تفاهم‌نامه مزبور به امضای «سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صمت و «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر عتف رسیده بود.

این تفاهم نامه به‌منظور همکاری و تعامل مؤثر وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اولویت همه محورهای مورد تفاهم به‌ویژه تحقق شعار سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، عملیاتی‌شدن سیاست‌های کلی نظام در حوزه علم و فناوری، تحقق سند تحول دولت مردمی، توسعه و تعمیق ارتباط صنعت و دانشگاه، تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآفرین، جلوگیری از خروج نیروهای نخبه و خبره، رسوخ فناوری‌های پیشرفته در صنایع کشور، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و فناوری‌های دانشگاهی و با هدف افزایش رقابت‌پذیری و تاب‌آوری اقتصاد کشور بین دو وزارتخانه تنظیم، امضا و اجرایی می‌شود.

زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی

برپایه این گزارش، اتصال فعالیت‌های تولیدی و تجاری به فعالیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، و تحقیق و توسعه، در قالب زنجیره‌های ارزش یا کنسرسیوم، همکاری فعالانه برای اتصال زنجیره‌های پیشرانِ حوزه‌های تولید و فناوری به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی، با هدف ارتباط واقعی صنعت و دانشگاه، پروژه ‌محور شدن فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها و تخصصی شدن فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی،  توسعه و ارتقاء زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان بر پایه مدل‌های نوآوری باز و اتصال استارت‌آپ‌های دانشگاهی به بنگاه‌های بزرگ، یکپارچگی آمایش آموزش‌ عالی و آمایش صنعتی، از جمله زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی دو وزارتخانه است.

همچنین هم‌افزایی میان شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری شامل ایجاد مناطق ویژه برای پارک‌های علم و فناوری درون شهرک‌های صنعتی، همکاری مشترک در ایجاد و بهره‌برداری از نواحی و پردیس‌های فناوری، شهرک‌های فناوری، پارک‌های علم و فناوری، و مراکز رشد، نوآوری و کارآفرینی، هم‌راستا شدن فناوری‌های در حال توسعه در پارک‌های علم و فناوری با نیازهای اصلی بخش تولید و تجارت، همکاری در اجرای دوره‌های بورس صنعتِ دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری، همکاری در تعریف سرفصل‌های آموزشی جدید منطبق بر نیازهای آتی، نیازهای زنجیره‌های پیشرو، و آخرین تحولات فناورانه، بهره‌گیری از ظرفیت محققین، مهندسین، فناوران و کارآفرینان ایرانی توانمند خارج از کشور در برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی و همچنین آگاهی از تحولات فناورانه، همکاری در راستای ایجاد مراکز فناوری صنعتی (دارای تجهیزات تحقیق و توسعه) با هدف انجام پروژه‌های تحقیق و توسعه مشترک میان بنگاه‌های بزرگِ دارای توانمندی تحقیق، توسعه و شرکت‌های پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های مرجع، همکاری در توسعه و تعامل سکوهای نرم‌افزاریِ متصل کننده نیاز و عرضه فناوری، همکاری در توسعه ابزارهای تامین مالی فناوری و نوآوری از جمله صندوق‌های جسورانه و خطرپذیر، شبکه‌سازی و زنجیره‌سازی میان کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی مستقر در پارک‌های علم و فناوری و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مستقر در شهرک‌ها و بنگاه‌های صنعتی، بسترسازی برای تجاری‌سازی فناوری‌های توسعه‌یافته در شرکت‌های پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های مرجع در مقیاس صنعتی، توسط بنگاهای تولیدی و شرکت‌های شهرک‌های صنعتی، از طریق روش‌هایی نظیر ساز و کار اعطای حق لیسانس، حل مسائل و نیازهای بنگاه‌ها و صنایع کشور از طریق راه‌حل‌های مبتنی بر خلاقیت و فناوری تیم‌های دانشگاهی، بسترسازی برای تدریس مدیران بنگاه‌های صنعتی پیشگام در دانشگاه‌ها، پیشبرد فناوری‌های پیشران و کلان ملی، راه اندازی مراکز مشترک جهت رصد فناوری‌های نوظهور، همکاری و تعامل اثربخش در برگزاری همایش‌ها و رویدادها در سطوح مختلف استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، سایر زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی است که برپایه این تفاهم‌نامه بین دو وزارتخانه تعریف شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پارک های علم و فناوری صنعت و دانشگاه تفاهم نامه دانشگاه ها بنگاه ها شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۸۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران

معاون وزارت صنعت امارات در بازدید از "آی‌هیت" توانمندی شرکت‌های ایرانی را تحسین کرد و گفت: امارات در حاشیه توافقات بریکس، برای همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف صنعت آماده است و به‌دنبال ایجاد سازگاری میان شرکت‌های فناوری امارات و ایران هستیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، هیئت‌های دولتی و تجاری کشور‌های مختلف از جمله قطر، تانزانیا، ترکیه، عمان، امارات، اندونزی و … با حضور در خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت)در دومین روز نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (2024 IRAN EXPO) با توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان ایرانی آشنا شدند و با مجموعه‌های توانمند بحث و تبادل نظر کردند.

امیرحسین میرآبادی؛ رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌اللمل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در دیدار با معاون وزیر صنعت و فناوری‌های پیشرفته امارات، اظهار کرد: از حدود 40 سال گذشته ما توسعه فناوری رو در ایران آغاز کردیم و قدرت فناوری و چگونگی استفاده از آنرا یافتیم و پس از تشکیل معاونت علمی و فناوری به دنبال آن شاهد به وجود آمدن استارتاپ‌ها بودیم.

رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌اللمل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه پس از توسعه فناوری به سمت تجاری‌سازی و استفاده از آن حرکت کردیم، گفت: اقتصاد دانش بنیان طبق دستور رئیس جمهور در دستور کار ما قرار گرفت.

به گفته وی، میان ایران و امارات در حوزه‌های مختلفی مانند کشاورزی، هوش مصنوعی و … موقعیت‌های زیادی برای همکاری وجود دارد. 

معرفی ظرفیت‌های صادراتی خراسان شمالی در نمایشگاه اکسپو

میر‌آبادی تصریح کرد: یکی از اهداف ما، ارتباط بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بزرگ و پرسابقه است تا ایده‌ها، فناوری‌ها و تجربیات میان شرکت‌های نوپا و با سابقه به اشتراک گذاشته شود.

رییس سازمان توسعه همکاری علمی و فناورانه بین‌المللی در ادامه آمادگی خود را در راستا فراهم کردن بستر انتقال فناوری، میان ایران و امارات اعلام کرد.

معاون وزارت صنعت امارات نیز طی سخنانی در این دیدار ضمن اعلام خرسندی از حضور در آی‌هیت، توانمندی شرکت‌های ایرانی را تحسین کرد و افزود: امارات در حاشیه توافقات بریکس، برای همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف صنعت آماده است و به‌دنبال ایجاد سازگاری میان شرکت‌های فناوری امارات و ایران هستیم.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه در منطقه صورت گرفته است و در همین راستا ما علاقه داریم تا در حوزه‌های مختلف فناوری نظیر زنجیره تأمین، سرمایه‌گذاری کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند
  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • سه تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی در بخش کشاورزی امضا شد
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»