Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

در پی انتشار گزارش "عادت دولت رئیسی به دروغ‌های تکراری؛ بی‌سوادی یا تخریب و کینه؟ "، در آفتاب‌نیوز؛ دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت جوابیه‌ای با عنوان "مستندات رشد اقتصادی صفر در دهه گذشته" برای آفتاب‌نیوز ارسال کرده و نوشته است: رشد اقتصادی کشور در فصول پاییز و زمستان ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم بر سر کار بوده، به ترتیب ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ درصد و ۵.۷ درصد بوده است. رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ هم ۴.۴ درصد بوده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت در جوابیه خود آورده است: سایت آفتاب‌نیوز در تاریخ ۸ مرداد ماه جاری با لحنی بی‌ادبانه و در مطلبی جعلی، آمار سخنگوی دولت درباره صفر بودن رشد اقتصادی کشور در دهه گذشته را زیر سوال برده و اتهاماتی را به دولت وارد کرده که در ادامه توضیحات و مستندات لازم برای تنویر افکار عمومی ارائه می‌شود. همانطور که در متن خبر سایت آفتاب‌نیوز آمده است، سخنگوی دولت اظهار داشته که «دستاورد‌هایی در شروع رشد اقتصادی داریم که از میانگین صفر در دهه گذشته به ۴.۵ تا ۵ رسیده است. دستاورد‌هایی است که همه باید شیرینی آن را بچشند.» اظهارنظر دکتر بهادری جهرمی درباره صفر بودن رشد اقتصادی کشور در دهه گذشته، خبر تازه‌ای نبوده است. بر اساس آمار بانک مرکزی از شاخص تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰، رشد اقتصادی کشور در دهه گذشته طبق جدول زیر بوده است:

همانطور که مشخص است میانگین رشد اقتصادی کشور در دهه گذشته کمتر از نیم درصد و نزدیک به صفر بوده است؛ بنابراین اظهارنظر آقای بهادری جهرمی در این باره، صحیح است. اما سایت آفتاب‌نیوز واژه (دهه گذشته) را به (دولت گذشته) جعل کرده و مدعی شده آمار سخنگوی دولت اشتباه بوده است.  درباره بخش دوم آمار اعلامی سخنگوی دولت مبنی بر افزایش رشد اقتصادی به حدود ۴.۵ تا ۵ درصد نیز کافی است به آخرین گزارش بانک مرکزی از رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۰ مراجعه شود. طبق آمار مذکور، رشد اقتصادی کشور در فصول پاییز و زمستان ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم بر سر کار بوده، به ترتیب ۴.۸ درصد و ۵.۷ درصد بوده است. رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ هم ۴.۴ درصد بوده است.

دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت افزوده است: سایت آفتاب‌نیوز در ادامه اعلام کرده که در فصل بهار سال ۱۴۰۰ که آخرین فصل کاری دولت روحانی بود، رشد اقتصادی کشور ۶.۷ درصد بوده است. این نوع نگاه سایت مذکور به آمار رشد اقتصادی نادرست است. برای ارزیابی عملکرد یک دولت باید وضعیت رشد اقتصادی در تمام دوران دولت مذکور ارزیابی شود، نه اینکه فقط یک فصل لحاظ شود. همانطور که در جدول بالا مشخص است، وقوع چهار سال رشد اقتصادی منفی در دوره هشت ساله یک دولت، بی‌سابقه بوده که در دولت گذشته رخ داده است؛ بنابراین آمار اعلام‌شده از سوی سخنگوی دولت، به صورت شفاف بوده و بر اساس میانگین رشد اقتصادی سالانه دهه گذشته بوده است. از این رو، اینکه رشد اقتصادی یک فصل جایگزین میانگین یک دوره ۱۰ ساله شود و ملاک ارزیابی عملکرد یک دوره قرار گیرد، قطعا مصداق شکنجه آماری است.

دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی در پایان نوشته است: لحن بی‌ادبانه مطلب آفتاب‌نیوز و نسبت دادن دروغ به سخنگوی دولت، مستلزم عذرخواهی است. سایت آفتاب‌نیوز به عنوان حامی دولت گذشته می‌تواند متوسط رشد اقتصادی در دولت‌های اخیر را منتشر کند تا مشخص شود عملکرد کدام دولت از لحاظ این شاخص، ضعیف‌ترین بوده است.

توضیحات آفتاب‌نیوز

علاوه‌بر دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، سازمان برنامه و بودجه نیز به گزارش آفتاب‌نیوز واکنش نشان داده است؛ خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه در جوابیه خود، رشد اقتصادی مثبت ٤/١ درصدی در سال ٩٩ و رشد اقتصادی مثبت ٦/٧ درصدی آخرین فصل دولت روحانی (بهار ١٤٠٠) را تایید کرده است.

اما در پاسخ به جوابیه دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت؛ اساساَ رشد ٤ یا ٥ درصدی یک فصل از سال را با رشد ده سال گذشته که کشور با فراز و فرود‌های زیادی مواجه بوده است، مقایسه نمی‌کنند. در ده سال گذشته، سال‌های ٩٠، ٩١ سال‌های اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران در دوران دولت دهم بود که کشور نیز نرخ رشد اقتصادی منفی تجربه کرده است. اما سال‌های ٩٢ تا ٩٦ در دولت یازدهم، رشد متوسط اقتصادی حدود ٦ درصد بود و سال‌های ٩٧ و ٩٨ هم به دلیل بازگشت تحریم‌های سخت مجدداَ منفی شد. ولی سال ٩٩ در دولت دوازدهم باز هم مثبت شد که حسب گزارش بانک مرکزی مثبت ٤/١ و در فصل اول سال ١٤٠٠ هم مثبت ٦/٧ درصد بوده است که از سه فصل مربوط به دولت سیزدهم هم بیشتر بود!

حال اگر سخنگوی دولت می‌خواهد مقایسه کند، چرا آن‌را با ده سال گذشته که سال‌های ٩٠-٩١ و ٩٧-٩٨ کشور در شوک تحریم شدید بود مقایسه می‌کند؟! اگر می‌خواهد ادعا‌های دولت اعتدال را راستی‌آزمایی نماید باید حداقل سال‌های ٩٢ تا ٩٦ را مبنا قرار دهد که رشد متوسط اقتصادی مثبت ٦ بود و تورم مستمراً کاهنده و در دو سال پی در پی نرخ تورم یک رقمی بود در حالی که دولت سیزدهم در کمتر از یکسال رکورد بی‌سابقه تورم را شکسته است!

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دبیرخانه شورای اطلاع رسانی رشد اقتصادی دولت رئیسی دولت روحانی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت رشد اقتصادی کشور در دهه گذشته درصد بوده دولت سیزدهم سخنگوی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۸۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساکنان رفح به هشدارهای تل آویو درباره تخلیه وقعی ننهادند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، دفتر اطلاع رسانی دولتی در غزه اعلام کرد: اینکه اشغالگران اعلام کرده اند که مناطق شرقی رفح باید از سکنه خالی شود قصد آنها برای حمله به رفح را نشان می دهد.

در بیانیه این دفتر تاکید شده است: دشمن فریبکار از سویی دم از مذاکرات آتش بس می زند، اما از حمله گسترده به رفح دست برنداشته است.

دفتر اطلاع رسانی دولتی در غزه با اشاره به اینکه ساکنان رفح به اطلاعیه های اشغالگران درباره تخلیه گوش نداده اند، بیان کرد: تعداد محدودی به هشدار اشغالگران توجه کرده و همچنان مراکز حیاتی در شرق رفح روند عادی خود را دارند.

در این بیانیه آمده است: همراهی محدود با اشغالگران نمایانگر اصرار ملت ما برای درهم شکستن طرحهای اشغالگران را نشان می دهد و حامل این پیام است که جنایاتش در رفح نیز راه به جایی نخواهد برد. این هشدارهای ارتش اشغالگر درست بودن موضع مذاکره کننده فلسطینی و اصرار آن بر تضمین توقف جنگ را نشان می دهد.

کد خبر 6098323

دیگر خبرها

  • ساکنان رفح به هشدارهای تل آویو درباره تخلیه وقعی ننهادند
  • اطلاع‌رسانی به‌موقع به کشاورزان و عشایر در خصوص بارندگی‌ها انجام شود
  • دامداران مراقب احشام خود در بارندگی ها باشند
  • واکنش ابراهیم رئیسی به اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • واکنش عجیب طراح برنامه اقتصادی رییسی به وضعیت هزینه‌کرد دولت/ جبراییلی هم به شادی بی‌دلیل خبرگزاری دولت اعتراض کرد
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود
  • توضیحات شهردار منطقه 22 درباره زمان بازگشایی بزرگراه خرازی
  • خبر مهم وزارت رفاه درباره ادامه طرح کالابرگ / جزئیات برنامه دولت برای تداوم طرح فجرانه
  • کمک رسانی به حدود ٨٠٠ نفر سیل‌زده