Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴۷ سنت معادل ۰.۴۷ درصد کاهش به ۱۰۰ دلار و ۶ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت نفت حدود 1 درصد در ساعات اولیه تجارت در روز چهارشنبه و در آستانه اجلاس تولیدکنندگان اوپک پلاس به‌خاطر ترس از کاهش تقاضا در نتیجه کند شدن رشد اقتصاد دنیا و قدرت گرفتن دلار کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز باز 47 سنت معادل 0.47 درصد کاهش به 100 دلار و 6 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 38 سنت معادل 0.40 درصد کاهش 94 دلار و 4 سنت معامله می‌شود.

گروه کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه امروز چهارشنبه دیدار خواهند کرد. طبق گفته منابع اوپک پلاس، این گروه احتمالاً سطح تولید خود را برای ماه سپتامبر تغییری نخواهد داد یا یک افزایش جزئی تولید خواهد داشت.

تحلیلگران انتظار دارند سطح تولید اوپک پلاس به‌خاطر دورنمای ضعیف تقاضا به‌دنبال افزایش ترس از رکود اقتصاد تغییری نکند و اعلام کرده‌اند عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این ائتلاف تمایلی برای افزایش تولید ندارد.

با توجه به این‌که ائتلاف اوپک پلاس نتوانسته به اهداف تولید خود برسد، بنابراین حتی با وجود افزایش نسبی تولید برای ماه سپتامبر، قیمت نفت تغییری نخواهد کرد.

تولید نفت اوپک 310 هزار بشکه در روز افزایش یافتتولید نفت آمریکا کاهش یافت

اوپک پلاس قبل‌از آغاز این اجلاس پیش‌بینی خود در مورد مازاد تولید در بازار نفت در سال جاری میلادی را 200 هزار بشکه در روز بالا برد و 800 هزار بشکه اعلام کرد.

عوامل بسیاری بر دورنمای تقاضا تاثیر می‌گذارند. عواملی مانند افزایش ترس از رکود اقتصاد در آمریکا و اروپا، افزایش بدهی در اقتصادهای نوظهور و سیاست کرونای صفر چین که فعالیت اقتصادی در بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام دنیا را کاهش داده‌است.

قدرت گرفتن دلار به‌دنبال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا جهت مهار تورم، بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد. چون افزایش ارزش دلار خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر می‌کند.

از طرف دیگر، مؤسسه نفت آمریکا اعلام کرد ذخایر نفت خام این کشور حدود 2.2 میلیون بشکه در هفته منتهی به 29 جولای افزایش یافته‌است. این در حالی است که تحلیلگران انتظار 600 هزار بشکه کاهش این ذخایر را داشتند.

انتهای پیام/99

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اوپک پلاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۸۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس

منابع آگاه از احتمال تداوم کاهش تولید نفت اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) پس از ماه ژوئن خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سه منبع آگاه اعلام کردند اوپک‌پلاس ممکن است در صورت افزایش‌نیافتن تقاضای نفت، کاهش داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خود را پس از ماه ژوئن هم ادامه دهد؛ هرچند مذاکرات رسمی اعضای این ائتلاف هنوز آغاز نشده است.

اوپک‌پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲، هم‌زمان با افزایش تولید ایالات‌متحده و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو و نگرانی درباره تقاضا به‌دلیل دست‌وپنجه نرم‌کردن اقتصادهای بزرگ جهان با افزایش نرخ بهره بانکی، برنامه کاهش تولید نفت خام را اجرا کرده است.

نشست بعدی اعضای اوپک‌پلاس قرار است روز یکم ژوئن (شنبه، ۱۲ خرداد) به‌منظور تعیین سیاست تولید نفت در وین برگزار شود.

اوپک‌پلاس هم‌اکنون تولید خود را روزانه ۵ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد که معادل با ۵.۷درصد تقاضای جهانی است. اعضای اوپک پلاس ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه از این مقدار کاهش تولید را بر عهده دارند، که تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه می‌دهند و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از آن هم از سوی برخی اعضا به‌صورت داوطلبانه کاهش می‌یابد، که پایان ژوئن منقضی می‌شود.

تنش‌ها در خاورمیانه سبب افزایش قیمت نفت در سال جاری شده، هرچند نگرانی درباره رشد اقتصادی و بالارفتن نرخ بهره بانکی هم بر قیمت نفت تأثیرگذار بوده است. قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز چهارشنبه (۱۲ خرداد) به پایین‌ترین حد خود در هفت هفته گذشته رسید و با قیمت هر بشکه ۸۳ دلار و ۴۴ سنت معامله شد.

سه منبع از کشورهایی که به‌صورت داوطلبانه عرضه نفت خود را کاهش داده‌اند، از احتمال تمدید توافق کاهش خبر دادند.

به‌گفته یکی از این منابع، کاهش تولید ممکن است تا پایان سال ادامه یابد، درحالی‌که منبع دیگری اعلام کرد برای اینکه اوپک‌پلاس تغییری در برنامه تولید خود ایجاد کند، به افزایش ناگهانی تقاضا نیاز است.

الجزایر، عراق، قزاقستان، کویت، عمان، روسیه، عربستان سعودی و امارات‌متحده عربی کشورهایی هستند که تولید نفت خود را داوطلبانه، بیشتر از مقدار توافق‌شده کاهش داده‌اند.

ریچارد برنز از مؤسسه انرژی اسپکتز گفت: به نظر ما احتمال ادامه برنامه کاهش تولید اوپک‌پلاس پس از ماه ژوئن زیاد است، اما هنوز مطمئن نیستیم؛ زیرا فکر می‌کنیم اعضا هنوز وارد مذاکره و تصمیم‌گیری دراین‌باره نشده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند گزینه دیگر این است که بخشی یا همه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش روزانه تولید نفت پس از ماه ژوئن لغو شود.

اوپک پیش‌بینی کرده است که تقاضای روزانه نفت یک سال دیگر با رشد به‌نسبت بالای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای همراه باشد، درحالی‌که آژانس بین‌المللی انرژی، رشد بسیار کمتر و روزانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه را پیش‌بینی می‌کند.

دیگر خبرها

  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • طلای جهانی پس رفت
  • برنت ۸۲ دلار و ۹۶ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ |برنت ۸۲ دلار و ۹۶ سنت شد
  • قیمت طلا کاهش یافت
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴/ کاهش نرخ انس طلا
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ |برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد