Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با اشاره به خطرهای ناشی از استفاده از سموم شیمیایی برای دفع آفات نباتی گفت: تدوین دانش فنی تولید ۵ آفت‌کش گیاهی بر علیه آفات گلخانه‌ای کنه، شته، تریپس، سفید بالک و سفیدک پودری در پژوهشکده گیاهان دارویی مورد توجه قرار گرفته است که نتایج آن، نه تنها باعث تامین بخشی از نیاز آفت‌کش کشور می‌شود، بلکه به جلوگیری از خروج ارز و ایجاد اشتغال پایدار نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آستانه چهل و دومین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی، دکتر فرزانه نباتی، عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، جزییات طرح تولید آفت‌کش‌های گیاهی برای کنترل آفات گلخانه‌ای سبزی و صیفی را تشریح کرد.

دکتر نباتی گفت: طرح فرمولاسیون و تولید آفت‌کش‌های گیاهی برای کنترل آفات گلخانه‌ای سبزی و صیفی است که به صورت مشترک بین پژوهشکده گیاهان دارویی و جهاد دانشگاهی واحد استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از چالش‌هایی که کشاورزی امروز با آن روبرو است، مسئله دفع آفات نباتی است، کشاورزان از سموم شیمیایی برای مبارزه با این آفات به طور وسیع استفاده می‌کنند. مصرف وسیع این ترکیبات شیمیایی موجب از بین‌رفتن حشرات مفید و ایجاد مقاومت آفت‌ها نسبت به این سموم می‌شود. همچنین مصرف گسترده این ترکیبات شیمیایی باعث آلودگی‌های زیست محیطی در منابع آب و خاک و انتقال آن به چرخه طبیعی آبزیان، دام و طیور و بازگشت دوباره این سموم به بدن انسان می‌شود.

دکتر فرزانه نباتی

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی خاطر نشان کرد: انباشت سموم در بدن انسان علت بسیاری از بیماری‌هایی مانند کبد چرب، چاقی‌های مفرط، دیابت، فشارخون، بیماری‌های سیستم عصبی و انواع سرطان‌ها است؛ بنابراین لازم است که جایگزینی مناسب برای این سموم معرفی شود.

دکتر نباتی افزود: یکی از راه کارهای عملی، استفاده از آفت‌کش‌های بیولوژیک و آفت‌کش‌های گیاه‌پایه است. این راه در کشورهای پیشرفته دنیا اجرا و مورد استفاده قرار گرفته است، ولی متاسفانه در ایران آفت‌کش‌های گیاهی در بازار تولید سهم قابل‌قبولی را ندارند.

وی تأکید کرد: با توجه به نیاز روزافزون کشور به سموم آفت‌کش و جهت رفع مشکل باقیمانده سموم در محصولات تازه‌خوری مثل سبزی و صیفی گلخانه‌ای و مزرعه‌ای، در این طرح تولید ۵ آفت‌کش گیاهی بر علیه آفات گلخانه‌ای کنه، شته، تریپس، سفید بالک و سفیدک پودری مورد توجه قرار گرفت. نتایج این طرح نه تنها باعث تامین بخشی از نیاز آفت‌کش کشور می‌شود، بلکه به جلوگیری از خروج ارز و ایجاد اشتغال پایدار نیز کمک می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی اظهار کرد: در حال حاضر تدوین دانش فنی این طرح در پژوهشکده گیاهان دارویی به پایان رسیده و پرونده ۵ فرمولاسیون آماده و مراحل اخذ مجوزهای لازم از سازمان حفظ نباتات را طی می‌کند. در بخش مربوط به واحد کهگیلویه و بویر احمد نیز زمین محل احداث کارخانه در گچساران خریداری و پیمانکاران فنی و ساختمانی مشخص و فرآیند خرید و نصب تجهیزات خط تولید در حال انجام است.

دکتر نباتی درباره ماهیت جهاد دانشگاهی گفت: با توجه به شعار «جهاد دانشگاهی، زیست‌بوم نوآوریِ نخبگان ایران» در آستانه چهل و دومین سالگرد این نهاد انجام طرح‌های فناورانه به منظور حل مشکلات تولید در کشور انجام یک فعالیت ارزشمند در این راستا است که به همت جهاد دانشگاهی آغاز شده است. اگرچه تجربه پیمودن این مسیر نیز مانند هر حرکت دیگری موانع و چالش‌های خاص خود را دارد ولی امید می رود با ایمان به این هدف ارزشمند بتوان گامی هرچند کوچک در راه  تامین امنیت غذایی و حل مشکلات زیست محیطی مردم خوبمان برداشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چهل و دومین سالگرد جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی علمی پژوهشکده گیاهان دارویی آفت کش های گیاهی آفات گلخانه ای جهاد دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۹۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد

 به گزارش تابناک، یک نهاد علمی بین‌المللی توسعه آب‌شیرین‌کن‌ توسط کشورهای عربی تا سال ۲۰۳۰ را عامل شکل‌گیری یک فاجعه زیست‌محیطی در خلیج فارس دانست.

ژورنال علمی Scientific Reports از فعالیت شدید کشور‌های عربی در نمک‌زدایی آب دریا ابراز نگرانی کرده و هشدار داد، رهاسازی شورابه سامانه‌های نمک‌زدایی اثرات مخرب گسترده‌ای بر اکوسیستم‌های دریایی خلیج‌فارس دارد که انسان‌ها نیز از آن در امان نخواهند بود.

شورابه‌ها اشباعِ سامانه‌های نمک‌زدایی از هفتاد سال پیش یکی از مهمترین منابع آلوده‌کننده محیط زیست به حساب می‌آیند.

امارات، عربستان، کویت و قطر ۴ کشوری هستند که تا سال ۲۰۳۰، سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب آب خلیج فارس معادل مصرف کل مصرف آب شرب و صنعت یک سال مردم ایران را نمک‌زدایی کرده و شورابه حاصل را به دریا می‌ریزند.

رهاسازی شورابه به دریا در کنار تغییرات اقلیمی و افزایش تبخیر دو عامل موثر بر شور شدن خلیج فارس و بروز فاجعه زیست محیطی در منطقه هستند.

کارشناس منابع آب صبا شیرودی حجم آب نمک‌زدایی شده در قیاس با خلیج فارس را ناچیز دانسته و معتقد است که خلیج فارس به آب‌های آزاد راه دارد و نسبت شورابه رها شده از سامانه‌های نمک‌زدایی به آب‌های آزاد جهان به حدی است که جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

در مقابل، کارشناس زیست دریایی، عظیم رهبری‌فرد می‌گوید که خلیج فارس کم عمق است، دمای آن در ۲۰ سال گذشته بالا رفته و تبخیر افزایش یافته، از طرفی یک درصد افزایش شوری تعادل اکوسیستم را برهم زده و فاجعه در زندگی آبزیان ایجاد می‌کند، کما اینکه در ۲ دهه اخیر زندگی گونه‌هایی از آبزیان را به انقراض برده است.

ایجاد کنوانسیون خلیج فارس با حضور ایران و کشور‌های حوضه خلیج‌فارس ابتکاری است که می‌تواند برنامه نمک‌زدایی از آب دریای کشور‌های این منطقه را کنترل کرده و از بروز فاجعه زیست‌محیطی در خلیج فارس جلوگیری کند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی
  • حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • طرح «پایش و ارتقای سلامت» اعضای جهاد دانشگاهی سلامت محور است
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴