Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر منابع آب رومشکان با اشاره به افت تجمعی سطح آب‌های زیرزمینی دشت رومشکان در ۲۰ سال گذشته گفت: این میزان حجمی معادل ۳۰ میلیون مترمکعب کسری آبخوان را نشان می‌دهد. - اخبار استانها -

محمد اوژن در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت اظهار داشت: دشت رومشکان یکی از دشت‌های ممنوعه لرستان از نظر بهره‌برداری آب زیرزمینی بوده که هر ساله با افت سطح آب رو‌به‌روست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه افت تجمعی سطح آب‌های زیرزمینی طی 20 سال گذشته در دشت رومشکان بر اساس آمار مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای لرستان هشت متر بوده است، افزود: این میزان حجمی معادل 30 میلیون مترمکعب کسری آبخوان را نشان می‌دهد.

مدیر منابع آب رومشکان با تأکید به اینکه افت متوسط سطح آب زیرزمینی دشت رومشکان در خرداد ماه 1401 نسبت به خرداد ماه 1400 معادل 50 سانتیمتر بوده است، عنوان کرد: تداوم خشک‌سالی‌ها و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی باعث شده‌است که افت سالانه آب زیرزمینی ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه لازم است برنامه‌های حفاظتی منابع آب با جدیت بیشتری دنبال شود، بیان کرد: نصب کنتور هوشمند آب بر روی تمام چاه‌ها برای جلوگیری از اضافه برداشت مازاد بر پروانه‌های بهره‌برداری، انسداد چاه‌های غیرمجاز و رعایت برنامه الگوی کشت تعیین‌شده برای جلوگیری از کشت محصولات با نیاز آب بالا به‌عنوان اساسی‌ترین برنامه‌های احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی تعریف شده‌است.

تنش شدید آبی در دیار چشمه‌ها/ خشکسالی جان چشمه‌های لرستان را گرفته استگزارش| روایتی تلخ از مصائب خشکسالی در لرستان/ فرونشست عمیق زمین/ خروج نفت و گاز از زمین‌های کشاورزی و چاه‌های آب + تصاویرتخریب مراتع لرستان ارمغان کاهش بارندگی و خشکسالی است / جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر استان

اوژن با اشاره به اینکه اداره منابع آب رومشکان با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی پیرو مصوبات جلسات شورای حفاظت منابع آب لرستان و این شهرستان به‌طور جدی پیگیر برنامه‌های حفاظتی است، گفت: برق چاه متخلفان در این راستا برای انجام الزامات قانونی توسط مالکان چاه‌ها قطع و پلمب می‌شود.

انتهای پیام/ 644/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آب های زیرزمینی دشت رومشکان آب زیرزمینی منابع آب سطح آب چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۹۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،علی شمس با اشاره به اهمیت صیانت از منابع آبی، اظهار کرد: حفظ منابع آبی یکی از مهم‌ترین موضوعات و ضرورت‌هایی است که همه در راستای آن وظیفه داریم.

مدیر امور منابع آب میاندوآب افزود: سال گذشته با تلاش‌های انجام‌گرفته و با حکم دادستانی در راستای حفظ منابع آبی ۵۵ هکتار از تصرفات غیرقانونی و غیرمجاز حریم و بستر رودخانه زرینه‌رود میاندوآب رفع تصرف و آزادسازی شد.

وی گفت: سال گذشته ۱۴۰ هکتار نیز در ساحل راست رودخانه زرینه‌رود میاندوآب از مخزن سد آزادسازی شد.

شمس تصریح کرد: هرگونه دخل و تصرف غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه‌ها و منابع آبی ممنوع بوده و متخلفان با حکم قضایی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و اقدامات برای رفع تصرفات با جدیت دنبال می‌شود.

مدیر امور منابع آب میاندوآب با اشاره به اینکه سه هزار و ۷۰۰ حلقه چاه پروانه‌دار در میاندوآب، چهاربرج و باروق وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد دو هزار و ۸۹۵ حلقه چاه در میاندوآب، حدود ۷۰۰ چاه در باروق و ۱۰۰ چاه نیز در چهاربرج واقع هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۱ در حوزه استحفاظی مدیریت امور منابع آب این شهرستان مسلوب المنفعه شده است، گفت: کمبود آب و لزوم مصرف صحیح و حفظ منابع موجود، موضوعی مهم و ضروری است که باید موردتوجه همگان قرار گرفته و مردم همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

دیگر خبرها

  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • مجهز شدن ۳۰ درصد چاه‌های لرستان به دستگاه کنترل هوشمند
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • دفتر نظارت و ارزیابی ویژه استاندار در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • تأکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • کاهش ۲ متری تراز آب دریای خزر طی ۲۰ سال گذشته
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود