Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@13:39:00 GMT

سقوط قیمت لیر در ترکیه، نتیجه بدهی‌های بین‌المللی

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۰۱۲۴

سقوط قیمت لیر در ترکیه، نتیجه بدهی‌های بین‌المللی

یک تحلیل‌گر مسائل پولی و مالی در حوزه بین‌الملل، سقوط قیمت لیر در ترکیه را نتیجه بدهی‌های این کشور دانست و گفت: با سیاست‌هایی که این کشور در دست اجرا دارد، احتمالاً این روند ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ هزینه‌ بالای انرژی و کالاهای اساسی و کاهش ارزش لیر، قیمت‌ها را در ترکیه افزایش داده تا جایی که بر اساس آمار، تورم ترکیه در ماه جاری از ۸۰ درصد هم گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آستانه فقر در ترکیه چهار برابر حداقل دستمزد است


 بر اساس گزارش‌های موجود، تورم فزاینده ترکیه آستانه فقر را به چهار برابر حداقل دستمزد رسانده و برآورد ۱۷تحلیلگر به نقل از نشریه بلومبرگ نشان از این دارد که تورم این کشور از ۷۸.۶ درصد در ژوئن به ۸۰.۱ درصد رسیده و احتمالاً این روند ادامه‌دار خواهد بود.

بر اساس آخرین آمار، تورم مواد غذایی در ماه جاری نسبت به ماه قبل ۷ درصد افزایش‌یافته و آستانه فقر را برای یک خانواده چهارنفره به ۲۲ هزار و ۲۸۰ لیر (۱۲۴۳ دلار) در ماه رسانده که چهار برابر حداقل دستمزد ماهانه است.


چرا لیر ترکیه ارزان شد؟


بانک مرکزی ترکیه، امسال روندی غیرعادی را پیش گرفته و با افزایش تورم، نرخ بهره را در ۱۴ درصد حفظ کرده است. داده‌های منتشر شده در اوایل ماه گذشته نشان داد، نرخ تورم ترکیه به بیش از ۷۸ درصد افزایش‌یافته که در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

این در حالی است که بانک مرکزی ترکیه و اردوغان معتقدند تورم تا فوریه و مارس سال آینده میلادی به سطح قابل‌قبولی خواهد رسید و پیش‌بینی خود برای تورم در پایان ۲۰۲۲ را تا ۶۰.۴ درصد اعلام کرده‌اند. این رقم قبلاً ۴۲.۸ درصد اعلام شده است.

این در حالی است که قانون‌گذاران و اقتصاددان‌ها، مخالف طرح‌های اردوغان هستند و اعتبار گزارش اداره آمار ترکیه را زیر سؤال برده و ادعا می‌کنند تورم بسیار بالاتر از اطلاعات رسمی است.

عامل مهم بعدی اثرگذار در قیمت دلار و لیر، داده‌های تورم آتی ایالات متحده است و داده‌ها نشان می‌دهند تورم این کشور به ۸.۸ درصد رسیده است. بنابراین، تحلیلگران انتظار دارند که فدرال رزرو در کوتاه‌مدت به افزایش نرخ بهره ادامه دهد.


آخرین قیمت لیر ترکیه در بازار تهران چقدر است؟


در حال حاضر هر لیر ترکیه در بازار تهران به قیمت هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود. حال آنکه قیمت لیر نسبت به مدت مشابه هفته گذشته هر ۲۰۰ تومان ارزانتر شده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز این ارز در بازار تهران هزار و ۱۹۰ تومان از ارزش خود را ازدست‌داده است.

عطا بهرامی استاد اقتصاد و تحلیل‌گر مسائل پولی و مالی در حوزه بین‌الملل در این باره به راه دانا گفت: ریشه سقوط لیر ترکیه در مرحله اول به بدهی‌های این کشور برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:
سفر اردوغان به تهران/ بعد از تهران؛ اردوغان و پوتین در سوچی دیدار می‌کنند

 

۸۹ درصد شرکت‌های ترک وام‌های ارزی دارند


وی ادامه داد: ترکیه هم اکنون حدود ۴۵۰ میلیارد دلار بدهی جاری دارد که رقم بسیار بزرگی است و وقتی این رقم در مقابل این آمار قرار می‌گیرد نشان می دهد که ۸۹ درصد شرکت‌های ترک وام‌های ارزی دارند و همین امر موجب می‌شود که یک رقابت سنگین برای تأمین این ارزها به وجود آید که طبیعتاً این رقابت موجب افزایش نرخ این ارزها و در مقابل موجب سقوط ارزش لیر ترکیه خواهد شد.

این استاد اقتصاد توضیح داد: با سیاست‌هایی که ترکیه در پیش گرفته است بعید است این روند سقوط ارزش پول ملی ترکیه متوقف شود و ترکیه هم مثل تمام کشورهایی که در دام وام‌های بین‌المللی افتاده‌اند سرنوشتش ورشکستگی است.

بهرامی گفت: اقدامات اخیر اردوغان و زیر بار نرخ بهره نرفتن او تا حدی توانست این سقوط را عقب بیندازد و با وجود اینکه در نهایت مجبور شد نرخ بهره را بپذیرد ولی باید در نظر داشته باشیم که وقتی تأمین مالی ارز از طریق بانک‌های خارجی گران تمام می‌شود و شما با تغییر نرخ بهره همین ارز را در داخل کشور هم گران کنید در واقع روند تأمین ارز را سخت کرده‌اید.

اقدامات اردوغان در بلند مدت تورم‌زا خواهد بود


وی تأکید کرد: اگرچه اقتصاددانان معتقدند که نرخ بهره باید شیب صعودی کمی داشته باشد و افزایشی باشد ولی این موضوع در تورم کوتاه‌مدت مؤثر است و این نوع اقدامات در بلندمدت فنر تورمی را شارژ و موجب افزایش قیمت مجدد خواهد شد و بالابردن و بالا نگه‌داشتن شیب نرخ بهره در بلندمدت خود یک اثر تورمی خواهد داشت.

وی درباره سرمایه‌گذاری ایرانیان در این کشور گفت: ایرانیان به‌واسطه رالی ارزی داخلی است که به بازارهای مالی ترکیه فرار می‌کنند.

راهکارهای جلوگیری از خروج ارز و سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه


این استاد اقتصاد گفت: سیاست کاهش واردات همیشه پاسخگو نیست و احساس ناامنی ارزی را در مردم تقویت می‌کند و مردم برای فرار از این فشار سیاسی سعی خواهند کرد تا دلارهای خود را در سایر کشورها مثل ترکیه سرمایه‌گذاری کنند تا ارزش آن را حفظ کنند.

وی توضیح داد: سیاست واردات و صادرات باید همپوشان هم باشند تا با صادرات ارز موردنیاز، واردات تأمین شود و ارز در این روند مورداستفاده قرار بگیرد تا مردم مجبور به خروج ارز از کشور نشوند، حال اینکه ایرانیان هم برای سرمایه‌گذاری به‌طرف کولونی‌هایی که می‌شناسند مثل خریدوفروش ملک حرکت می‌کنند.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: اکنون ترک‌ها از سیاست‌های اشتباه ما به‌عنوان کشتی نجاتی در ورود ارز به کشور خود استفاده می‌کنند و در چنین شرایطی و با در داشتن سیاست‌های غیرقابل‌اعتماد کشور ترکیه و تغییر ضوابط  و قوانین در کوتاه‌مدت که نشان داده نمی‌شود روی آنها حساب کرد و در خلأ وجود سیاست‌های ارزی صحیح کسانی که ارز را از ایران خارج نموده و در بازارهای ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند متضرر شدند.

به گزارش راه دانا؛ با وجود همه مسائل گفته شده، در بازدهی‌های چهار ماه نخست سال، بازار مسکن صدرنشین بازارهای داخلی ایران شد و سرمایه‌گذاران بازارهای رقیب چون دلار، سکه و طلا، در این چهار ماه در برزخ بازدهی گرفتار شده بودند و مسکن بازدهی به‌مراتب بیشتری را برای سرمایه‌‌گذاران رقم زد. این در حالی بود که خریداران خانه در ترکیه با زیان‌های زیادی مواجه بودند و حال این سؤال پیش می‌آید که با توجه به وضعیت بازار مسکن در کشور و شرایط لیر، آیا هنوز سرمایه‌گذاری در بازار املاک ترکی سودآور است یا نه؟

 

منبع: دانا

کلیدواژه: سرمایه گذاری لیر ترکیه قیمت لیر نرخ بهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۰۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

به گزارش ایسنا، هش‌ریت که تحت عنوان هش‌پرایس نیز شناخته می‌شود و میانگین درآمد ماینرها به‌ازای هر تراهش را نشان می‌دهد، معیاری کلیدی برای سودآوری استخراج بیت‌کوین است. این شاخص پس از چهارمین رویداد هاوینگ که هفته گذشته به پایان رسید، به پایین‌ترین سطح بی‌سابقه‌ای سقوط کرد.

در واقع استخراج‌کنندگان بیت‌کوین پس از چهارمین رویداد هاوینگ برای حفظ سودآوری خود با مشکل مواجه هستند زیرا قیمت هش بیت‌کوین به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

چنین نرخ هش‌ریت قبل از فروپاشی صرافی اف تی ایکس نیز مشاهده شد. قیمت هش در روز جمعه ( ۲۶ آوریل) به ۵۷.۰۹ دلار کاهش یافت که این کاهش شدید قیمت هش پس از هاوینگ اخیر بیت‌کوین در ۲۰ آوریل رخ داده است.

به نقل از بیت‌کوین نیوز، هش ریت به‌طور پیچیده‌ای با نوسانات قیمت بیت‌کوین و حجم کارمزد تراکنش مرتبط است، اما با تغییر در سختی استخراج بیت‌کوین، به‌طور معکوس حرکت می‌کند. در نتیجه، کاهش اخیر در قیمت هش، زمان چالش برانگیزی برای ماینرها که اکنون با افزایش هزینه‌های عملیاتی و کاهش جریان درآمد مواجه هستند را نشان می‌دهد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۳ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۱.۸۳ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۳۶ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۱۵ درصد کاهش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۶۴.۷۳ میلیارد دلار است که ۱۸.۹۶ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۵.۳۷ میلیارد دلار است که  ۸.۳۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۰.۱۹ میلیارد دلار است که ۹۲.۹۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۰۷:۴۳ دقیقه به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت‌کوین

قیمت: ۶۲ هزار و ۹۶۹.۰۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۵۰ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۱۱۶.۸۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۰۳ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۰.۹۹۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۶ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۵۹۲.۹۹  دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۶.۴۲ درصد افزایش

۵-  سولانا

قیمت: ۱۳۶.۴۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۵۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۸۹ درصد کاهش

۶- یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۷-  ریپل

قیمت: ۰.۵۱۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۱.۴۵ درصد افزایش

۸- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۴۶۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۲.۷۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۸۹ درصد کاهش

۹ – تون کوین

قیمت: ۵.۲۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۰.۵۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۱۲.۷۰ درصد کاهش

۱۰-  کاردانو

قیمت: ۲۰.۴۵۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۰۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۳.۸۶ درصد کاهش

دیگر خبرها

  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • قیمت لیر ترکیه امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • سقوط سودآوری بیت‌کوین