Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب‌های «روایت و سیاست در تاریخ صدر اسلام» نوشته طیب الحِبری، «عرفان عصر جدید» نوشته همایون همتی و «قاسم بن ابراهیم و اصول اعتقادی زیدیه» نوشته ویلفرد مادلونگ راهی بازار کتاب شده است.

به گزارش ایسنا، کتاب «روایت و سیاست در تاریخ صدر اسلام: خلفای راشدین» نوشته طیب‌ الحِبری با ترجمه محمدرضا مرادی طادی در ۶۴۰ صفحه با شمارگان ۷۷۰ نسخه  و با قیمت ۲۲۰ هزارتومان در نشر نامک منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درمقدمه مترجم می‌خوانیم: کتاب پیش‌رو، شاید بعد از کتاب «بعض مثالب النواصب فی‌ نقض بعض فضائح الروافض»، مشهور به «نقض»، نوشته نصیرالدین ابوالرشید عبدالجلیل‌ بن ابی‌الحسین بن ابی‌الفضل قزوینی رازی، که در رد اتهامات واهی وارد به جریان اصیل شیعه در میانه‌های قرن ششم هجری قمری نگاشته شده است، یکی از جالب‌ترین و استوارترین متون در دفاع از حقانیت علی‌بن ابی‌طالب (ع) بر جانشینی پیامبر (ص) است. نکته شگفت‌انگیز کتاب اینجاست که تماما این حقانیت را نه از موضعی درون دینی و بر مبنای دعاویی همچون نص و یا حدیث غدیر، بلکه از منظری برون دینی  و روش‌شناسی‌های تاریخ‌نگاری جدید اثبات کرده است. اگر بخواهیم مدعای کتاب را در یک جمله خلاصه کنیم باید چنین بگوییم: «تمام متون تاریخی صدر اسلام، تاریخ را نه بر مبنای آن‌چه که رخ داده است، بلکه وفق منافع اصحاب قدرت (به یژه عباسیان) به گونه‌ای روایت و قرائت کرده‌اند که علی را از همه جهات، از تاریخ حذف کنند و حق خلافت ایشان را- به عنوان جانشین راستین پیامبر – انکار کنند.»

در نوشته پشت جلد کتاب هم می‌خوانیم: نویسنده با عنایت به سنتی که تحت عنوان تاریخ‌نگاری تجدیدنظرطلب، یا مکتب تجدیدنظرطلبی در مطالعات اسلامی در میان برخی از اسلام‌شناسان غربی شکل‌گرفته، کوشیده است بر همان شکافی دست بگذارد که مبنای معرفت‌شناختی این مکتب است: یعنی تفاوت «رویداد» و «روایت». تاریخ اسلام آن‌گونه که روایت شده، رخ نداده است. پُر بدیهی است که هیچ‌روایتی تناظر دقیقی با رویداد ندارد، اما این نوع نگاه به تاریخ، همان‌قدر که می‌تواند بن‌بست‌های روش‌شناختی را بگشاید و افق‌های جدید را بر روی اهل تحقیق به نمایش بگذارد، از این خطر هم خالی نیست که تاریخ را در نهایت به تراکمی از روایت‌ها تقلیل بدهد و مبنای هستی‌شناختی آن را در مخاطره اندازد. اما حُسن کار طیب‌ الحبری این است که برخلاف دیگر تجدیدنظرطلبان، این شکاف را از درون متون اسلامی توضیح می‌دهد و تلاش می‌کند در پَساپُشبِ انبوهه متون به حقیقتی اشاره کند که سایه کمرنگی از «رویداد» یا فکت تاریخی را در خود حمل می‌کند.

«عرفانِ عصرِ جدید» نوشته همایون همتی در ۳۲۴ صفحه با شمارگان ۸۸۰ نسخه و به بهای ۱۱۰  در نشر  یاد شده در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

 در مقدمه  مولف می‌خوانیم: کتاب حاضر در نقد عرفان‌های جدید نگاشته شده است. شناخت این عرفان‌های فرقه‌ای جدید برای جامعه امروز ما ضرورت دارد. عرفان‌های نوپدید روزگار ما در حقیقت «معنویت‌های بی‌خدا» هستند و هیچ پیوندی با دین خاصی ندارند. بعد از جنگ‌های جهانی اول و دوم، در جوامع اروپایی، از سویی در پی بحران شدید و پیامدهای جنگ مثل بیکاری، از دست دادن خانواده، فقر، یأس  و پوچی، فروپاشی شیرازه زندگی و جامعه و از سوی دیگر نا کارآمدی فرهنگ کلیسا و کساد آن، مردم به پوچ‌گرایی (نیهیلیسم) و بی‌دینی گراییدند. اضطراب، تنهایی، بی‌هدفی و بی‌معنایی زندگی، عطش معنوی را در آن‌ها بیدار کرد اما به جای عرفان‌های دینی و پناه بردن به کلیسا به «معنویت‌های سکولار» روی آوردند. در چنین شرایطی عرفان‌های نوپدید ایجاد شد.

به دلایل سیاسی و ارتباطی و جهانی‌سازی و... این عرفان‌ها به کشورهای مسلمان‌نشین به ویژه ایران هم سرازیر شدند. از جمله این دلایل، فلج‌ساختن ذهن‌ها و اندیشه‌ها و مقابله با مذهب انقلابی شیعه و مهار انقلاب اسلامی در ایران بود.

با ورود این عرفان‌ها به ایران به‌خصوص در میان دانشجویان و جوانان، آسیب‌های جدی به فرهنگ و تفکر اسلامی وارد آمد وتحریفاتی را وارد فرهنگ دینی مردم کرد. امروز بیش از ۳۰ هزار مکتب عرفان‌نما، سعی دارند از راه‌های مختلف شادی، امید و لذت دنیوی را مقصد نهایی انسان و ابلیس را سر منشأ خیر و شادی معرفی کنند.

 در نوشته پشت جلد کتاب هم آمده است: کتاب حاضر که حاصل تأملات سالیان نگارنده است به نقد عرفان‌های نوپدید می‌پردازد. در فصول آغازین به ماهیت و کارکردهای عرفان اشاراتی می‌رود و سپس به عرفان‌های دینی که در بستر ادیان بزرگ الهی پدیدار گشته‌اند می‌پردازد. و سپس تاریخچه و اصول و مبانی عمده عرفان‌های عصر جدید را معرفی می‌کند.

 این کتاب از سر اعتقاد راسخ به عرفان و اهمیت آن در زندگی بشر نگاشته شده و در واقع نوعی آسیب‌شناسی و آفت‌زدایی از عرفان اصیل و حقیقی است که در روزگار آشوبناک و فتنه‌خیز کنونی رواج و رونق یافته و با شعارهای فریبنده، مشتاقان معنویت را به خود مشغول ساخته است.

 دیگر کتاب منتشر شده در نشر نامک کتاب «قاسم‌ بن ابراهیم و اصول اعتقادی زیدیه» ننوشته ویلفرد مادلونگ با ترجمه شیرین شادفر است که در ۴۰۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۱۵۰ هزار تومان عرضه شده است.

 در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: مادلونگ در اثر حاضر به بررسی مذهب زیدیه پیش از قاسم بن ابراهیم رسی، دستاوردها و اهمیت قاسم در این مذهب، تأثیر دیرپای او بر آن و تغییر و تحول فکری و سیاسی بعدی آن می‌پردازد.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عرفان عصر جدید همایون همتی صدر اسلام عرفان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۰۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین دوره مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» به‌زودی و همزمان با برپایی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

بر اساس فراخوان این مسابقه، محور موضوعی اثر ارسالی، مرتبط با ادوار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است و آثاری در این مسابقه داوری می‌شوند که در قالب «روایت داستانی» نوشته شده باشند. روایت‌های ارسالی به این مسابقه باید بین ۲ تا ۵ هزار واژه باشد. از صاحبان آثار برگزیده در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقدیر می‌شود.

شرکت در این‌مسابقه برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند روایت‌های خود را تا ۲۵ اردیبهشت از طریق سامانه revayat.ketab.ir ارسال کنند.

کد خبر 6090822 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • شناخت گام‌به‌گام و تدریجی جریان اسرائیل
  • جواد افهمی با یک رمان در محور مقاومت به نمایشگاه می‌آید
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد