Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@07:55:11 GMT

دیدار وزیر امور خارجه ترکیه با رئیس جمهور ازبکستان

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۰۵۰۴

دیدار وزیر امور خارجه ترکیه با رئیس جمهور ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه که برای حضور در نخستین نشست «ازبکستان، آذربایجان و ترکیه» در شهر «تاشکند» به سر می برد، با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار مسائل روز توسعه بیش از پیش روابط همه جانبه ازبکستان و ترکیه بررسی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هیأت ترکیه را همچنین وزیر تجارت و وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه نیز همراهی می‌کنند.

در این دیدار گسترش بیش از پیش همکاری های چند جانبه بین دو کشور در چارچوب اجرای توافقات در سطح عالی مورد بررسی قرار گرفت.

«مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در این دیدار سلام و بهترین آرزوهای «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور را به رئیس جمهور ازبکستان ابلاغ نمود.

همچنین بر حمایت همه گونه طرف ترکیه از برنامه اصلاحات اقتصادی-اجتماعی و تحولات سیاسی در ازبکستان جدید و همچنین خط مشی سیاست خارجی این کشور مبنی بر تقویت روابط دوستی، حسن همجواری و اعتماد در منطقه تاکید شد.

در این دیدار طرفین با خرسندی بر توسعه مستمر روابط شراکت راهبردی همه جانبه و تعمیق همکاری‌های عملی ازبکستان و ترکیه تاکید شد.

علاوه بر این، برای اجرای توافقات و تصمیمات روسای جمهور ازبکستان و ترکیه مبنی بر استفاده مؤثر از پتانسیل عظیم همکاری های دوجانبه از جمله از طریق تقویت روابط بین منطقه ای توجه شد.

همچنین بر اهمیت تسریع پروژه های مشترک و برنامه های تعاونی در زمینه های تجارت، سرمایه گذاری، نوآوری، انرژی، صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و لجستیک، گردشگری و بهداشت تاکید شد.

در این دیدار در مورد دستور کار منطقه ای از جمله مسایل برقراری صلح و ثبات در افغانستان و همچنین تمهیدات نشست آتی سازمان کشورهای ترک در شهر «سمرقند» در پائیز امسال، تبادل نظر صورت گرفت.

هم اکنون ترکیه یکی از مهم‌ترین همکاران تجاری ازبکستان در منطقه محسوب می‌شود.

مبادلات بازرگانی این 2 کشور در سال 2021 میلادی بیش از 3 میلیارد و 600 میلیون دلار قرار گرفته است.

در ازبکستان بیش از 1611 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران ترکیه فعالیت می‌کنند.

امروز در ازبکستان با حضور شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه طرح‌های بزرگی از جمله تولید فناوری‌های پیشرفته، مدرنیزه کردن زیربناهای انرژی، حمل و نقلی و مخابراتی، نظامی و گردشگری اجرا می‌شود. 

ترکیه استقلال این کشور را در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 4 مارس سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: دیدار شوکت میرضیایف مولود چاوش اوغلو رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۰۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو دیدار اردوغان و بایدن

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، رسانه های ترکیه از لغو برنامه دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خبر دادند.

قرار بود اردوغان برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا نهم ماه مه عازم واشنگتن شود.

وبگاه روزنامه قرار در گزارشی نوشت هر چند منابع کاخ ریاست جمهوری ترکیه لغو این برنامه را به عنوان تغییر در تاریخ اعلام کرده اند اما، آمریکا این سفر را لغو کرده است.

به نوشته روزنامه قرار کاخ سفید با انتشار مطلبی اعلام کرده بی‌صبرانه منتظر پذیرایی از جناب اردوغان هستیم اما نتوانستیم تاریخی را که مناسب دو طرف باشد، تعیین کنیم، به همین دلیل در حال حاضر دیداری مطرح نیست که اعلام کنیم.

روسای جمهور دو کشور پارسال در حاشیه اجلاس سران ناتو در لیتوانی با هم دیدار کرده بودند.

دیگر خبرها

  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • دیدار و گفت وگوی علی باقری با نماینده ویژه پوتین