Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اعتقاد بر اینکه برای اعضای باشگاه تحریم‌شدگان سفر نانسی پلوسی به تایوان ناخواسته یک موهبت است، گفت: این موهبت تشدید تنش میان اقتصاد اول و اقتصاد دوم جهان است؛ چرا که هر چه تنش میان آمریکا و چین افزایش پیدا کند باشگاه تحریم‌شدگان امکان بیشتری برای کاهش اثرگذاری تحریم‌های غرب پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرعلی ابوالفتح  در گفت‌وگو با ایران اکونومیست در بیان دلایل این عقیده گفت: در حال حاضر در دنیا یک اتفاق جدید در حال شکل گرفتن است و یک بلوک در حال شکل گرفتن و گسترش یافتن است. بلوک تحریم‌کنندگان و بلوک تحریم‌شدگان.

وی با بیان اینکه تا چند سال قبل چنین بلوکی وجود نداشت، ادامه داد: در سال‌های قبل آمریکا و یکسری از متحدانش بودند که اقدام به اعمال تحریم می‌کردند و یکسری کشورها نیز بودند که تحریم می‌شدند که کشورهای تحریم‌شده نیز متناسب با توان خود یا در برابر تحریم‌ها می‌توانستند دوام بیاورند و یا اینکه زیر بار تحریم‌ها شکست می‌خوردند و تن به سازش می‌دادند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هر چه تعداد کشورهای تحریم‌شده بیشتر شود امکان شبکه‌سازی بیشتر از قبل فراهم می‌شود، افزود: در همین چارچوب هر چه تعداد کشورهای بزرگی که مورد تحریم آمریکا و هم پیمانانش قرار می‌گیرند بیشتر باشد کشورهای کوچکتر که پیش از این مورد تحریم قرار می‌گرفتند راحت‌تر می‌توانند از پتانسیل و توانایی کشورهای تحریم‌ شده برای خنثی کردن و یا دور زدن تحریم‌ها و حل مسائل خویش در این زمینه استفاده کنند.

ابوالفتح در ادامه با بیان اینکه 30 سال پیش وقتی ایران را تحریم می‌کردند دسترسی ایران برای فروش نفت خود بسیار کم می‌شد و فشار سنگین اقتصادی به ایران وارد می‌شد، ادامه داد: در این فرایند ایران به تدریج توانست برای خود بازار پیدا کند و برخی از کشورها اقدام به خرید نفت ایران کردند ولی چون این کشورها با آمریکا دارای همکاری‌های مختلفی در حوزه سیاسی و اقتصادی بودند در مواقع ضرورت و لزوم پشت ایران را خالی می‌کردند. در حال حاضر کشورهای بزرگتری به جرگه کشورهای تحریم‌شده پیوسته‌اند که در این زمینه می‌توان به کشور روسیه اشاره کرد که در حوزه انرژی و غذایی تا حدود یک ابرقدرت است و تولید ناخالص داخلی نسبتا بالایی دارد و می‌توان اقتصاد آن را با اقتصاد کشوری همچون ایتالیا برابر دانست و یا اینکه ممکن است آمریکا و غرب در پی تشدید بحران تایوان این تصمیم را بگیرد که تحریم‌هایی علیه چین وضع کند در حالی که چین در حال حاضر اقتصاد دوم جهان است و ممکن است در آینده نزدیک به اقتصاد اول جهان تبدیل شود.

وی افزود: همان طور که اشاره شد در این صورت کشورهای کوچکی که پیش از این مورد تحریم آمریکا قرار می‌گرفتند راحت‌تر می‌توانند از ظرفیت‌ها، بازار و تکنولوژی کشورهای بزرگ مورد تحریم‌شده استفاده کنند و به تدریج ائتلاف تحریم‌شدگان ایجاد شود.

ابوالفتح با اشاره به اینکه در حال حاضر غرب اعمال به تحریم های گسترده علیه روسیه کرده است، گفت: پیش از اعمال این تحریم‌ها برخی از شرکت‌های روسی از ترس اینکه مورد تحریم غرب قرار بگیرند در همکاری اقتصادی با ایران تحفظاتی داشتند ولی اکنون این تحفظات برداشته شده چرا که خود آن‌ها نیز مورد تحریم غرب قرار گرفته‌اند. در مورد چین نیز این گونه است برخی از شرکت‌ها و بانک‌های چینی در تعامل با ایران به خاطر موضوع تحریم‌های آمریکا تحفظاتی برای خود قائلند ولی اگر چنین اتفاقی برای چین نیز رخ دهد آن‌ها راحت‌تر با ایران کار می‌کنند. بنابراین اینکه گفته می‌شود با گذشت زمان تیزی مرگبار سیاست‌های تحریمی تا حدودی خنثی می‌شود به خاطر این است که در سال‌های اخیر کشورهای بزرگی که در حال پیوستن به باشگاه تحریم‌شدگان هستند زیادتر شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل  در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه چین در حال حاضر اقتصاد دوم جهان است و در بازار آمریکا و غرب از نظر اقتصادی حضور جدی دارد آیا به طور کلی این امکان وجود دارد که در صورت افزایش  تنش بین چین و تایوان، آمریکا و کشورهای غربی امکان این را داشته باشند که چین را تحریم کنند، تصریح کرد: اگر تایوان اعلام استقلال کند ممکن است که چین به سمت اقدام نظامی علیه تایوان برود و در این صورت این احتمال وجود دارد که غرب و آمریکا مجبور شوند که دست به اقدامی از جمله اعمال تحریم علیه چین بزنند.

وی ادامه داد:‌ البته باید به این موضوع توجه داشت که بین چین و روسیه تفاوت وجود دارد. روسیه اقتصادش در حد اقتصاد کشوری چون ایتالیا است. علیرغم اینکه در حوزه انرژی و غذایی ابرقدرت است و در حوزه نظامی نیز دارای توانایی خوبی است ولی چین قدرت دوم اقتصادی جهان است و به احتمال زیاد در آینده نزدیک به اقتصاد اول تبدیل می‌شود و با توجه به این موضوع اگر آمریکا و غرب به راحتی می‌توانستند تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کنند این موضوع امکان پذیر نیست و از دیگر سو باید به این موضوع توجه داشت که آمریکایی‌ها در بحث تعامل با چین مراعات جدی انجام می‌دهند و چینی‌ها نیز در بحث تعامل با آمریکا و غرب دارای مراعات بیشتری نسبت به روسیه هستند. چنانکه بعد از سفر پلوسی به تایوان پلوسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا به سیاست چین واحد متعهد است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: امیرعلی ابوالفتح ، سفر پلوسی به تایوان ، تحریم شدگان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: امیرعلی ابوالفتح سفر پلوسی به تایوان تحریم شدگان کشورهای تحریم آمریکا و غرب حال حاضر مورد تحریم تحریم شده تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۱۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند

وزیر امور خارجه چین در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا در پکن، با او به بحث و رایزنی درباره چالش‌های روابط دوجانبه پکن-واشنگتن، راه‌های بهبود آن و برخی مسائل منطقه‌ای پرداخت.

به گزارش ایسنا، "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین در دیدار با "آنتونی بلینکن" همتای آمریکایی خود که به پکن سفر کرده است، گفت که گزینه‌های روابط چین و آمریکا بین ثبات و "چرخه‌ای نزولی" است.

شبکه سی‌ان‌ان در این باره گزارش داد که سفر بلینکن به چین که دومین سفر او به این کشور در بازه زمانی یک ساله است، در شرایطی انجام شده که این دو قدرت جهانی به دنبال گسترش ارتباطشان، ایجاد ثبات در روابط پرتنش خود و رسیدگی به مسائلی از جمله حمایت پکن از روسیه در جنگ اوکراین و اقدامات آن در دریای چین جنوبی و در قبال تایوان هستند.

وانگ یی با اشاره به این که روابط آمریکا-چین "رو به ثبات می‌رود"، به بلینکن گفت: آیا چین و آمریکا باید به مسیر درست به سمت ثبات ادامه بدهند یا به چرخه‌ای نزولی بازگردند؟ این مسئله مهمی پیش روی کشورهای ما است و صداقت و توان ما را محک می‌زند.

وزیر امور خارجه چین همچنین به همتای آمریکایی خود گفت: آیا کشورهای ما باید یک همکاری بین‌المللی در قبال مسائل جهانی را رهبری کنند و به نتیجه دو سر برد برای همه برسند؟ یا به دشمنی و تقابل بپردازند و حتی وارد یک درگیری شوند که نتیجه آن دو سر باخت برای همه است؟

او همچنین بیان کرد: ما امیدواریم که آمریکا عرضه موشک‌های میان برد زمین‌ به زمین به منطقه آسیا-اقیانوسیه، آسیب زدن با منافع چین در زمینه امنیت راهبردی و تضعیف صلح و ثبات منطقه را که به سختی حاصل شده است را متوقف کند.

اظهارات وانگ در پی برآشفتگی مقامات چینی از اقدامات واشنگتن تحت عنوان امنیت ملی مطرح می‌شود که پکن آن را ابزاری برای ممانعت از پیشرفت خود می‌داند. از جمله این اقدامات،  کنترل صادرات محصولات هایتک چین است که کاربرد نظامی نیز دارند. همچنین شامل ممنوعیت سرمایه‌گذاری آمریکا در برخی از بخش‌های  هایتک چین است.

بلینکن نیز در این دیدار به "مسئولیت مشترک" دو کشور در "اطمینان یافتن از شفاف بودن در زمینه تمامی حوزه‌های مورد اختلاف و پرهیز از سوء تفاهم‌ها و اشتباهات محاسباتی" اشاره کرد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در این باره گزارش داد که بلینکن همچنین به وانگ یی گفت: آمریکا سیاست چین واحد را دنبال می‌کند و استقلال تایوان مورد حمایت آن نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • اعتراض دانشجویان آکسفورد به سفر پلوسی
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • زاخارووا: پلوسی به آمریکایی‌ها توهین می‌کند
  • ادعای پلوسی درباره پوتین، توهین به آمریکایی‌ها و دموکراسی است
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • روایت مقام سابق موساد از «زیرساخت باور نکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران»
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است