Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@12:07:20 GMT

داوری ما به هیچ وجه حرفه ای نیست

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۱۹۷۱

داوری ما به هیچ وجه حرفه ای نیست

مردود شدن داوران در تست آمادگی جسمانی پیش فصل مسابقات لیگ برتر فوتبال واکنش‌های بسیار زیادی به همراه داشت و در روزهای گذشته اظهار نظرهای زیادی درخصوص داوران مطرحی که در این تست مردود شده‌اند، منتشر شد.

روزنامه ایران: برخی‌ها دلیل این اتفاق را آماده نبودن داوران از نظر روحی دانستند و برخی از داوران هم این موضوع را عجیب ندانستند اما مردودی بیش از 60 داور و کمک داور فوتبال در آزمون آمادگی جسمانی باعث حیرت فوتبالدوستان و انتقاد برخی از کارشناسان داوری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر بیژن حیدری، داور سرشناس فوتبال که در تست‌های آمادگی جسمانی قبول شده است، درخصوص این موضوع به خبرنگار «ایران» گفت: «این اتفاق چند دلیل خاص داشت که یکی از این دلایل کرونا بود. کرونا چند سالی بود که در کشور ما قربانی می‌‌گرفت و جامعه ورزش و داوران هم به نوعی درگیر این موضوع بودند اما امسال برای نخستین سال بود که داوران ما پس از پشت سرگذاشتن کرونا در تست آمادگی جسمانی شرکت می‌‌کردند و این موضوع باعث شد تا از نظر جسمانی آماده نباشند. برخی از داوران ما به این ویروس مبتلا شده‌اند و همان طور که می‌‌دانید ابتلا به این ویروس باعث می‌‌شود تا نیروی جسمانی با افت زیادی همراه شود.»او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «علاوه بر این تست‌های آمادگی جسمانی داوران بسیار قانونمند و سخت بود و این موضوع بار روانی زیادی داشت. تست داوران همانند امتحان می‌‌ماند و به هر حال کسانی که در این تست شرکت کرده‌اند استرس داشتند و این موضوع هم باعث شد تا برخی از داوران نتوانند از این تست سربلند خارج شوند. به هر حال این اتفاق افتاد و شنیده‌ام که کمیته داوران قصد دارد که پیش از آغاز لیگ برتر از داوران مردود شده تست بگیرد تا داوران بتوانند از ابتدای فصل قضاوت کنند.»


این داور بین‌المللی فوتبال کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا داوران ما در تعطیلات نیم فصل تمرین نمی‌کنند و این موضوع باعث می‌‌شود تا از نظر بدنی دچار مشکل شوند، افزود: «حقیقت این است که داوران ما پس از اتمام مسابقات لیگ استراحت می‌‌کنند و تحرک چندانی ندارند. در حالی که این صحیح نیست و باید در زمان اتمام لیگ هم تمرینات‌شان را برگزار کنند تا آمادگی بدنی‌شان حفظ شود. من خودم در تعطیلات تمرینات بدنسازی‌ام را ادامه می‌‌دهم و علاوه بر این مسافت زیادی را می‌‌دوم تا بدنم از هر نظر آماده بماند.»
حیدری بیان کرد: «داوری ما به هیچ وجه حرفه‌ای نیست و اکثر داوران ما دوشغله هستند. این گونه نیست که داوران ما همانند فوتبالیست‌ها پول‌های زیادی دریافت کنند و تمام فکر و ذکرشان قضاوت در زمین فوتبال باشد. داوران ایرانی بیشتر وقت خود را روی شغل اصلی خود می‌‌گذارند که از این طریق پول دریافت می‌‌کنند. البته این طبیعی است و داوران ما بحق این کار را انجام می‌‌دهند چرا که برای امرار معاش نیاز به پول دارند و خواسته‌های مالی‌شان از طریق قضاوت برآورده نمی‌شود.»


او صحبت‌هایش را این گونه ادامه داد: «داوران ما در 35 سالگی مشهور می‌‌شوند در حالی که 35 سالگی سن بالایی است. البته سن مشهور شدن داوران در سراسر دنیا هم همین است اما شرایط بدنی داوران ما با داوران دیگر کشورها متفاوت است چرا که داوری شغل محسوب می‌‌شود و داوران کشورهای دیگر از این طریق پول‌های خوبی دریافت می‌‌کنند اما در کشور ما این گونه نیست.»
این داور بین‌المللی فوتبال اظهار کرد: «فیفا محدودیت‌های سنی را برای داوران برداشته است و اعلام کرده که هر داوری در صورت آماده بودن می‌‌تواند در هر سنی قضاوت کند و در کشور انگلیس داوری حضور دارد که 50 سال دارد.  البته در کشور ما محدودیت سنی وجود دارد و داورانی که سن شان از 45 سال می‌‌گذرد، براساس این محدودیت سنی داوری را کنار می‌‌گذارند. در حال حاضر در کشور ما داوران جوان خوبی حضور دارند که این داوران می‌‌توانند در چرخه قرار بگیرند و در آینده نزدیک جایگزین خوبی برای داوران نامدار باشد.»


یکی از مباحث اصلی درخصوص داوری ورود VAR به کشور است که البته وزیر ورزش در جدیدترین صحبت‌های خود اعلام کرد که این تکنولوژی در نیم فصل دوم  لیگ بیست و دوم به ایران می‌‌آید. حیدری درخصوص این موضوع گفت: «در حال حاضر ورود VAR خواسته تمام جامعه فوتبال است نه فقط داوران. تیم‌ها، هواداران فوتبال و بازیکنان این خواسته را دارند که این تکنولوژی هر چه زودتر به کشور بیاید تا اشتباهات داوری تصحیح شود. البته در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که این مشکلات قابل حل است و می‌‌توان این تکنولوژی را به ایران بیاوریم.»
او بیان کرد: «درخصوص داوران باید بگویم که ورود این تکنولوژی برای داوران بسیار مهم است چرا که ما برای حضور در میادین بین‌المللی نیازمند کار با این تکنولوژی هستیم تا بتوانیم لایسنس‌های فیفا را بگیریم. در حال حاضر عدم استفاده از این تکنولوژی بیشتر به ضرر داوران است چرا که این موضوع باعث شده برخی داوران که لایسنس VAR را ندارند قضاوت در میادین بین‌المللی را از دست بدهند.»
او افزود: «داوران ما در فصول گذشته مشکلات زیادی داشتند اما در حال حاضر مهم‌ترین اولویت برای فصل بیست و دوم استفاده از VAR است که امیدواریم این اتفاق در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیفتد. هیچ کدام از داوران راضی به ضرر تیم‌ها نیستند و نمی‌خواهند خدایی ناکرده با یک اشتباه زحمات یک تیم را بر باد بدهند. این تکنولوژی کمک می‌‌کند تا این اتفاقات نیفتد و حواشی زیادی که در کنار داوران ما است از بین برود. به هر حال باید همه دست به دست هم بدهیم تا فصل بیست و دوم را با VAR یا بدون این تکنولوژی به بهترین نحو ممکن به پایان برسانیم.»

برش
خسروی: قطعاً VAR به نیم فصل دوم نمی‌رسد

​​​​​​​علی خسروی، عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال درمورد مردود شدن تعداد زیادی از داوران در تست آمادگی جسمانی اظهار داشت: «به‌عنوان فردی که 40 سال است در داوری هستم برای داوران غصه می‌خوردم زیرا کار خیلی سخت شده است اما این اتفاق خیلی هم خوب شد زیرا جوان‌هایی که پشت سر داوران مانده‌اند، اکنون می‌توانند خودشان را نشان بدهند. مردودی‌ها سلبریتی‌های داوری کشورمان بودند و این اتفاق برای همه داوران یک تلنگر بود و باید روزها و تمرینات سختی را سپری کنند.» او در گفت‌و‌گو با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران درخصوص اینکه آیا قرار است در نیم فصل دوم از VAR استفاده شود، گفت: «فرایند VAR دست‌کم نیاز به یک سال و نیم زمان دارد. ابتدا باید دستگاه‌های نظارتی آن را تأیید کنند و سپس خریداری شوند، آموزش داده شوند، به‌صورت آفلاین و در ادامه آنلاین مورد استفاده قرار بگیرند. قطعاً به نیم فصل دوم نمی‌رسد.»
 

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آمادگی جسمانی برای داوران حال حاضر نیم فصل دوم بین المللی کشور ما داوران ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۱۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اسامی داوران هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال

اسامی داوران هفته بیست و پنجم لیگ برتر فصل جاری فوتبال کشور مشخص شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از ‌سایت رسمی فدراسیون فوتبال، اسامی داوران هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال مشخص شد که به شرح زیر است:

تغییر زمان دیدار صنعت نفت - مس رفسنجان

سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

* شمس آذر قزوین - پیکان
داور: رضا عادل کمک‌ها: قهرمان نجفی، مرتضی سلمان‌نژاد و فرهاد امینی، ناظر: رحیم رحیم مقدم

چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

* هوادار-نفت آبادان
داور: امیرسامان سلطانی کمک‌ها: امیرمحمد داودزاده، یعقوب سخندان و مسعود حقیقی ناظر: اسماعیل صفیری

* تراکتور تبریز-استقلال تهران
داور: پیام حیدری کمک‌ها: فرهاد فرهادپور، علیرضا مرادی و علی اصغر مؤمنی ناظر: مسعود مرادی

* مس رفسنجان- گل گهر سیرجان
داور: سیدرضا مهدوی کمک‌ها: امیررضا آشورماهانی، احمد سلطانی و احسان اکبری ناظر: علیرضا کهوری

* ذوب آهن اصفهان-نساجی مازندران
داور: مرتضی منصوریان کمک‌ها: حمیدرضا افشون، علی رعیت و محمدعلی صلاحی ناظر: محمود رفیعی

* آلومینیوم اراک-فولاد خوزستان
داور: یاسر همرنگ کمک‌ها: محمد عطایی، محسن حکیم و مهدی اجاقی ناظر: محمدرضا اکبریان

* استقلال خوزستان - ملوان بندر انزلی
داور: کوپال ناظمی کمک‌ها: بهمن عبداللهی، صادق رستمی و یعقوب آشوری ناظر: ایرج نظری

* پرسپولیس - سپاهان
داور: بیژن حیدری کمک‌ها: فرهاد مروجی، علی اکبری نوری و علی صفایی ناظر: رضا سخندان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • داور بازی استقلال- تراکتور استعفا داد
  • دو بازی حساس هفته۲۵ لیگ با داوری دو برادر!
  • وی‌ای‌آر چینی در لیگ برتر ایران!
  • داوران هفته بیست و پنجم لیگ برتر مشخص شد
  • اعتراف کمیته داوران لالیگا به اشتباهات داوری
  • گفت‌وگو با داور فوتبال که مورد ضرب و شتم قرار گرفت + فیلم
  • سلیمانی: تعلیق مسابقات لیگ ۲ اهمیت جایگاه داوران را نشان داد
  • اعلام اسامی داوران هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال
  • پیشکسوت فوتبال سپاهان: کمیته داوران یک داور باکیفیت برای دیدار با پرسپولیس انتخاب کند
  • داور عشق راگبی برای بایرن مونیخ-رئال