Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با انجام مطالعه‌ای، یک پروتکل درمانی برای توانبخشی و رشد زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم ارائه دادند.

به گزارش ایسنا، در زبان فارسی برنامه‌­های درمانی و ابزار سنجش در حوزه مفاهیم انتزاعی و استعاری برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بسیار محدود است. به همین دلیل مهدی مدنی‌­فرد؛ دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس در قالب رساله دکترای تخصصی خود در رشته «علوم شناختی-زبان­شناسی» با ارائه یک پروتکل درمانی، گامی به سوی توانبخشی و رشد زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم فارسی­ زبان برداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رساله در چهار مرحله و با استفاده از دو نوع آزمون دیداری و شنیداری به بررسی درک استعاره‌های مفهومی بدن‌مند (Embodied Conceptual Metaphors) بر روی دو گروه کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان عادی پرداخته است. سپس، با طراحی یک برنامه تقویتی شامل پنج مجموعه به آموزش مفهوم انتزاعی استعاره و اجرای آن در ۲۰ جلسه پرداخته و تأثیر این برنامه را بر روی درک استعاره‌های مفهومی بدن‌مند در پسران ۷ تا ۱۲ ساله فارسی ­زبان که مبتلا به اوتیسم خفیف هستند، بررسی کرده است.

یکی از شاخص‌­ترین دستاوردهای این پژوهش دست یافتن به روشی برای تقویت درک استعاره‌های بدن‌مند و به طور کلی تقویت تفکر انتزاعی در کودکان مبتلا به اوتیسم است. در حقیقت، این برنامه می‌­تواند نتایج مثبتی بر روی عملکرد زبانی و ارتباطی این کودکان داشته باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، این پژوهش با راهنمایی دکتر سحر بهرامی­ عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی این دانشگاه انجام شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اوتيسم دانشگاه تربيت مدرس کودکان مبتلا به اوتیسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۲۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ درمان رایگان زیر ۷ ساله‌ها روی پیشخوان بیمارستان‌ها

پس از رایگان شدن پوشش بیمه‌ای پنج دهک ابتدایی جامعه و اقدامات دولت و وزارت بهداشت جهت دسترسی به خدمات درمانی با قیمت ارزان، «درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال» نیز از اواخر سال گذشته نهایتا هم اجرایی شد و بر اساس این مصوبه تمام اقدامات تشخیصی و درمانی و بستری و جراحی در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی برای سنین زیر هفت سال دارای پوشش بیمه، رایگان انجام می‌شود؛ در این گزارش چگونگی اجرای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان کودکان مفید به تصویر کشیده شده است.

دریافت 71 MB

خبرنگار: زهرا روزبروزی/ تصویربردار و تدوینگر: احمدرضا زنگنه

دیگر خبرها

  • درمان رایگان هدیه به کودکان
  • ویدیو/ درمان رایگان زیر ۷ ساله‌ها روی پیشخوان بیمارستان‌ها
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • آمار دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در قزوین رو به افزایش است
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • ارائه خدمات درمانی بهداشتی به اتباع مجاز و غیرمجاز در سیستان و بلوچستان
  • آغاز درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در خراسان شمالی
  • آلومینیومی‌ها در کنار کودکان مبتلا به سرطان