Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سومین سال است که سایه سنگین کرونا بر ایام عزاداری دهه اول ماه محرم در استان سمنان مستولی است اما مردم متدین استان سمنان در هیئت‌های مذهبی و مساجد، نشان دادند که با رعایت مسائل بهداشتی این اجازه را به معاندان اسلام و انقلاب نمی‌دهند که سو ء استفاده کنند.

اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان از روزها قبل و با برگزاری همایش‌هایی مانند منادیان حسینی پروتکل‌های بهداشتی مورد نیاز ایام کرونایی را ابلاغ کرده و گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که هیئت‌ها اهتمام لازم را برای این منظور داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اطلاعیه مهم برای عزاداری ایام محرم استان سمنان

هم اکنون در شهرستان شاهرود، سمنان و دامغان وضعیت قرمز، مهدی شهر و سرخه در وضعیت نارنجی، گرمسار و میامی در وضعیت زرد و همچنین آرادان در شرایط آبی قرار دارد لذا باید پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کرد.

صبح امروز اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان به صورت رسمی اعلام کرد: به دلیل شیوع کرونا و همچنین اعلام ستاد مقابله با کرونا، برگزاری مراسم روز پنجم محرم در شهرستان شاهرود در فضای باز و با هماهنگی هیئت‌های مذهبی در مسیر چهارراه مدرسه قلعه تا استادیوم تختی برگزار خواهد شد در نتیجه مراسم یا عباس در تکیه زنجیری برگزار نمی‌شود.

در این اطلاعیه از همه هیئت‌های مذهبی استان سمنان خواسته شده تا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نسبت به استفاده از ماسک به مردم تذکر داده شود از سوی دیگر در صورت اطعام، می‌بایست نذورات در ظروف یک بار مصرف و به صورت بیرون بر ارائه شود.

باید و نبایدها ابلاغ شد

حجت‌الاسلام عباس عبدالهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ابلاغ ضرورت‌های بهداشتی و رعایت نکات ویژه مقابله با کرونا در استان گفت: آنطور که در ابلاغیه ستاد مقابله با کرونا نیز دیده می‌شود، برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم با فاصله گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد. از سوی دیگر باید توجه داشت که به اذعان مسئولان دولتی افراد مذهبی ۷۰ درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را لحاظ می‌کنند که نشان می‌دهد مردم نسبت به این موضوعات حساسیت دارند.

عبدالهی با بیان اینکه اطعام به صورت بیرون بر مشکلی ندارد، تاکید کرد: رعایت سه دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص فاصله گذاری و ترجیح برگزاری مراسم در فضای باز از دیگر تأکیدات ما به هیئت‌های مذهبی استان سمنان در طول محرم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق ابلاغ ستاد کرونا مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) نباید در مکان‌هایی که دارای سقف کوتاه است برگزار شود و هیئت‌های مذهبی در مکان‌های باز برنامه‌های خود را برگزار کنند. ما تاکید داریم که با توجه به نکات فوق هر گونه ممانعت از برگزاری مراسم مردمی در دهه اول محرم جایز نیست و برگزاری مراسم به شرط رعایت دستورالعمل‌ها باشد از سوی دیگر باید گفت دسته روی به صورت محلی بدون جابجایی بین شهری امکان پذیر است.

۳ مورد باید و نبایدهای کرونایی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه با تغییر شرایط کرونایی گفتگوهایی بین سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت کشور و… صورت گرفت و ماحصل آن دستورالعمل ملی شد، تاکید کرد: ما در استان سمنان نیز این دستورالعمل را در ستاد مقابله با کرونا، بررسی و شبکه بهداشت و درمان، تبلیغات اسلامی و استانداری این دستورالعمل‌ها را ابلاغ کردند.

عبدالهی با بیان اینکه قبل از محرم همایش بزرگ منادیان حسینی نیز با هدف توجیه هیئت‌ها برگزار شد، تاکید کرد: مردم باید بدانند که قرار نیست هیچ هیئت مذهبی و عزاداری تعطیل شود، باید سه قاعده را رعایت کرد نخستین آنها این است که باید فاصله گذاری اجتماعی را در هیئت‌های مذهبی مورد لحاظ قرار داد چرا که یکی از راه‌های شیوع ویروس کرونا تماس پوستی است از سوی دیگر دومین اولویت ما ماسک است چرا که دیگر راه شیوع ویروس، تنفس خواهد بود در نتیجه با راهکار ساده ماسک می‌توان از شیوع کرونا جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه از دستگاه‌های اجرایی و استانداری خواسته‌ایم تا به دلیل انبوه هزینه‌های هیئت‌های مذهبی به خصوص در شرایط سال جاری که حتی اطعام آنان نیز محدود شده، کمک‌هایی در قبال ماسک صورت گیرد، افزود: سومین اولویت ما باید اطعام به صورت بیرون بر باشد تا سلامت مردم را مد نظر قرار دهیم. از سوی دیگر ما شاهد کمک‌های مردمی به هیئت‌ها هستیم که برای جلوگیری از سو ءاستفاده‌های احتمالی سامانه‌ای به نام صدای هیئت نیز آماده تائید و معرفی هیئت‌ها خواهد بود تا مردم با اطمینان خاطر به هیئت‌ها کمک کنند.

برگزاری همایش توجیهی

رئیس شورای هیئات مذهبی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی به هیئت‌های مذهبی استان ابلاغ شده است، گفت: همایشی با حضور هیئت‌های مذهبی پیش از ایام محرم برگزار و از مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز خواسته شد تا مسائل بهداشتی را گوشزد کنند تا مردم عاشق اباعبدالله (ع) با اطمینان خاطر، بتوانند در عزاداری‌ها حضور یابند.

حجت‌الاسلام مهدی ترابی با بیان اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی سمنان و شاهرود به هیئت‌های مذهبی ابلاغ شده که از جمله آن استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی است، از سوی دیگر باید تاکید کرد که بازدیدهایی نیز از هیئت‌های مذهبی استان صورت خواهد گرفت و موارد و مراتب، به اطلاع مسئولان هیئت‌ها خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ده تیم بازرسی از هیئت‌های مذهبی استان سمنان ایجاد شده است، گفت: مردم نیز باید با هیئت‌های مذهبی همراهی داشته باشند تا از عادی انگاری دوری شود. از سوی دیگر فرمانداری‌ها و حتی دادستانی نیز به موضوع ورود کرده و گشت‌های نظارتی را نیز آنها برگزار می‌کنند.

سلامت مردم اولویت جدی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به عنوان یکی از متولیان سلامت استان سمنان ضمن اشاره به ضرورت رعایت مسائل بهداشتی در هیئت‌های مذهبی، تاکید کرد: در واقع باید بپذیریم که سلامت حق مردم است لذا اگر کسی سبب بیماری دیگری را فراهم آورد، در حق او اجحافی صورت داده و این در دین مبین اسلامی هم نکوهیده است از سوی دیگر از مبلغان می‌خواهیم تا این موضوعات را به مردم تذکر دهند.

حسین شیبانی بیان اینکه ما نمی‌خواهیم که شائبه‌هایی از سوی معاندان در ارتباط با شیوع کرونا و ماه محرم، وجود داشته باشد لذا باید با رعایت پروتکل‌ها موجبات کاهش شیوع کرونا را فراهم آوریم، گفت: امروز میامی در وضعیت زرد و شاهرود در وضعیت نارنجی قرار دارد و در نتیجه اگر به این موضوع توجهی صورت نگیرد، امکان ورود به وضعیت قرمز نیز وجود دارد و لذا در این شرایط رعایت دستورات ستاد مقابله با کرونا و رعایت محدودیت‌ها الزامی خواهد بود در نتیجه مراقبت و پیشگیری، یک ضرورت محسوب می‌شود تا بتوانیم تا پایان محرم عزاداری‌ها را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه باید دستورالعمل‌های کرونا رعایت شود، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی و دیگر علما تذکر داده‌اند حتی اگر به واکسن و ماسک اعتقادی نداریم، دست کم به خاطر کسانی که جان خود را با کرونا از دست دادند و مردمی که در خطر هستند، این موضوعات را مورد لحاظ قرار دهیم و در کنار عزاداری‌ها و توصیه‌های اخلاقی و مذهبی، می‌بایست توصیه‌های بهداشتی را هم لحاظ کنیم واکسیناسیون همچنین از دیگر موضوعاتی است که از جامعه تبلیغی شهرستان‌های شاهرود و میامی می‌خواهیم نسبت به آن حساسیت داشته باشند و آن را ترویج دهند.

توجه به واکسیناسیون و پروتکل‌های بهداشتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان اما در توصیه‌هایی به عزاداران، گفت: اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی و به خصوص برگزاری مراسم در فضای باز یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید هیئت‌های مذهبی مد نظر قرار دهند. رعایت ساعات برگزاری مراسم و همچنین استفاده مردم از ابزار شخصی مانند زنجیر و طبل و… از جمله دیگر موضوعاتی است که باید به آن تاکید داشت.

کامران قدس با اشاره به ضرورت واکسیناسیون بیان کرد: یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با شیوع کرونا، توجه به واکسیناسیون است باید توجه داشت که تزریق واکسن و تکمیل سه دز واکسیناسیون همچنین تزریق دز چهارم یادآور از جمله تأکیدات ما به مردم به خصوص در ایام ماه محرم است.

مردم متدین استان سمنان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه ویژه دارند و برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم، به نمادی از این رعایت بدل شده است از سوی دیگر هیئت‌های عزاداری افرادی را به عنوان انتظامات معرفی کردند تا رعایت نکات بهداشتی را متذکر و همچنین فاصله گذاری اجتماعی را نیز لحاظ کنند.

کد خبر 5554961

منبع: مهر

کلیدواژه: محرم 1401 ویروس کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا تبلیغات اسلامی سمنان مراسم عزاداری پروتکل های بهداشتی عباس عبدالهی استانداری سمنان سیلاب محرم 1401 بوشهر ماه محرم ویروس کرونا کرمانشاه وقوع سیلاب سیل کرمان بارش باران مراسم عزاداری خطبه های نماز جمعه مشهد خراسان رضوی ایلام تبلیغات اسلامی استان سمنان ستاد مقابله با کرونا هیئت های مذهبی استان فاصله گذاری اجتماعی پروتکل های بهداشتی مذهبی استان سمنان رعایت پروتکل ها برگزاری مراسم دستورالعمل ها سوی دیگر علوم پزشکی شیوع کرونا هیئت ها ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۲۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند.

به گزارش مشرق، با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را بدرقه کرد.

بر اساس گزارش رسانه ها، هیچ یک از مقامات چینی به بدرقه وزیر امور خارجه آمریکا را در فرودگاه پکن نرفتند و فقط نیکلاس برنز سفیر آمریکا در چین رئیسش را بدرقه کرد.

آنتونی بلینکن اخیراً به چین سفر کرد ولی از همان دقایق اولیه حضور او در چین باعث سردرگمی کارشناسان شد. به ویژه، گارلند نیکسون، کارشناس علوم سیاسی، در مصاحبه با ایزوستیای روسیه اشاره کرد که بسیار می‌گوید که وزیر امور خارجه به شانگهای وارد شد، نه به پکن.

این موضوع به دلیل عدم اهمیت سفر بلینکن برای رسانه‌های چینی بود که پوشش چندانی به عمل نیاوردند.

نیکسون خاطرنشان می‌کند که یک پروتکل دیپلماتیک می‌تواند نشان دهنده عدم احترام مناسب به هیئت آمریکایی باشد. این کارشناس تاکید می‌کند که پروتکل دیپلماتیک برای چین بسیار مهم است و این کشور از آن برای بیان اظهارات سیاسی استفاده می‌کند.

علاوه بر این، در فیلم ملاقات بلینکن پس از ورود به چین، بینندگان متوجه شدند که مراسم به اصلاح استقبال از او بدون پروتکل‌های دیپلماتیک یعنی بدون فرش قرمز و یک هیئت بزرگ استقبال کننده چینی برگزار شد.

به نظر می‌رسد مقامات چینی می‌دانستند بلینکن با چه هدفی به این کشور سفر کرده است. چرا که او در دیدار با همتای چینی خود طبق معمول زبان تهدید و امر و نهی علیه پکن را اتخاذ کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیگر خبرها

  • پیگیری مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور اولویت دارد
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • تهران فقیرترین شهر به لحاظ بهداشتی در بین شهرهای کشور است
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • وقوع ۱۳ حادثه رانندگی در استان سمنان/ واژگونی خودرو صدر حوادث است
  • ۲۷ مصدوم در حوادث رانندگی جاده های استان سمنان
  • ۲۷ مصدوم در حوادث رانندگی سمنان