Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@04:29:29 GMT

نحوه تبدیل ساعت آنالوگ به قطب‌نما چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۲۵۱۸

نحوه تبدیل ساعت آنالوگ به قطب‌نما چگونه است؟

نحوه تبدیل ساعت آنالوگ به قطب‌نما

تبدیل ساعت آنالوگ به قطب‌نما یکی از قدیمی‌ترین و بهترین راه‌های جهت‌یابی و مسیریابی برای شرایط خاص است که بیشتر در گذشته مورد استفاده اغلب دریانوردان و طبیعت‌گردان قرار گرفته است. امروزه اما بیشتر ساعت‌های مچی به قطب‌نما مجهز هستند و این جهت‌یابی را به‌سادگی و بدون زحمت انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما فراگرفتن این تکنیک جالب توجه، مخصوصا برای طبیعت‌گردان و در درجه بعدی برای اکثر افراد جامعه هم‌چنان از ضروریات به‌حساب می‌آید و می‌تواند در شرایط اضطراری عاملی برای تعیین مرگ و زندگی باشد.

استفاده از این تکنیک به‌کمک ساعت آنالوگ شاید در نگاه اول کمی گیج‌کننده به‌نظر برسد، اما اگر موفق شوید یک‌بار آن را به‌درستی انجام دهید مطمئن باشید تا آخر عمر روش انجام آن را فراموش نخواهید کرد. البته قبل از توضیح این روش باید با چند مفهوم ساده و اولیه آشنایی داشته باشید تا بتوانید از آن برای تبدیل ساعت مچی خود به قطب‌نما استفاده کنید. هم چنین برای خرید ساعت مردانه در مشهد می‌توانید از انواع مدل‌های ساعت آنالوگ و دیجیتال گالری شادمهر دیدن فرمایید تا مدل مناسب خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به‌راحتی پیدا کنید.

مفاهیم اولیه مورد نیاز در تبدیل ساعت آنالوگ به قطب‌نما

ساعت آنالوگ

ساعت آنالوگ به ساعت‌هایی گفته می‌شود که زمان را به‌کمک عقربه‌های ساعت‌شمار، دقیقه‌شمار و ثانیه‌شمار نمایش می‌دهد و به‌زبان ساده یک ساعت دیجیتالی نیست. البته برخی از مدل‌های ساعت‌های آنالوگ که طراحی مینیمالی دارند، ثانیه‌شمار نداشته و تنها عقربه‌های ساعت و دقیقه دارند. در اینصورت نیز هیچ‌گونه مشکلی برای تبدیل ساعت خود به قطب‌نما نخواهید داشت و تنها به عقربه نشان‌دهنده ساعت یا ساعت‌شمار نیاز خواهید داشت.

نیم‌کره شمالی

کشورهایی که در نیم‌کره شمالی زمین قرار دارند شامل کشورهایی هستند که بالای خط استوا واقع شده‌اند. تمام کشورهای اروپایی، تمام کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، ایران، روسیه، چین، ژاپن، کره، آمریکای شمالی، مکزیک، ونزوئلا و کلمبیا ازجمله این کشورها هستند.

نیم‌کره جنوبی

کشورهای زیر خط استوا در نیم‌کره جنوی زمین واقع شده‌اند. کشورهایی نظیر برزیل، بولیوی، آرژانتین و بقیه کشورهای آمریکای جنوبی، کشورهای جنوبی قاره آفریقا، آفریقای جنوبی، اندونزی، استرالیا و نیوزلند ازجمله کشورهایی هستند که در نیم‌کره جنوبی زمین قرار دارند.

نحوه تبدیل ساعت آنالوگ به قطب‌نما در نیم‌کره شمالی

مرحله اول

ساعت آنالوگ خود را در دست گرفته و بدون زاویه نسبت به زمین آن را ثابت نگه دارید. برای انجام راحت‌تر این کار می‌توانید آن را روی کف دست خود قرار دهید. در این حالت ساعت شما با سطح زمین موازی خواهد بود و صفحه ساعت رو به آسمان است.

مرحله دوم

عقربه ساعت‌شمار ساعت مچی خود را به سمت خورشید تنظیم کنید. برای درک بهتر این موضوع فرض می‌کنیم ساعت ۳ بعد از ظهر را نشان می‌دهد. شما باید عدد ۳ که عقربه ساعت‌شمار آن را نشان می‌دهد را به سمتی نگه دارید که به‌طرف خورشید باشد.

مرحله سوم

در قدم آخر تنها کافی است که فاصله بین عقربه ساعت‌شمار با عدد ۱۲ را درنظر گرفته و آن را نصف کنید. جهت به‌دست آمده سمت جنوب زمین را نشان خواهد داد. با امتداد این جهت به سمت مخالف می‌توانید سمت شمال را نیز پیدا کنید. برای درک بهتر این موضوع به مثال قبلی خود برمی‌گردیم. با فرض اینکه ساعت ۳ بعد از ظهر باشد، ما عدد ۳ را به سمت خورشید گرفتیم. فاصله بین ساعت ۳ و ۱۲ را باید نصف کنیم که تقریبا عددی بین ۱ و ۲ یا همان حدود ۱:۳۰را نشان خواهد داد. این جهت جنوب است و با امتداد خطی از ساعت ۱:۳۰به ساعت ۷:۳۰ خواهیم رسید که همان جهت شمال است.

نحوه تبدیل ساعت آنالوگ به قطب‌نما در نیم‌کره جنوبی

مرحله اول

تمامی مراحل کار برای نیم‌کره جنوبی همانند نیم‌کره شمالی است و تنها در قدم دوم تفاوت دارد. در قدم اول ساعت مچی را روی کف دست خود به صورت صاف قرار می‌دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله و با فرض اینکه در حال حاضر ساعت ۳ بعد از ظهر است، به‌جای تنظیم عدد ۳ به سمت خورشید باید عدد ۱۲ را به سمت خورشید تنظیم کنیم. درنظر داشته باشید در این مورد دیگر لازم نیست عقربه ساعت‌شمار ساعت مچی خود را به سمت خورشید بگیریم و کافی است به جای آن از عدد ۱۲ استفاده کنیم.

مرحله سوم

در مرحله پایانی فاصله بین عدد ۱۲ با ساعت فعلی که در مثال ما همان ساعت ۳ بود را درنظر گرفته و نصف می‌کنیم که همان ساعت ۱:۳۰ خواهد بود. این‌بار اما این جهت به‌دست آمده سمت شمال را به ما نشان می‌هد. با امتداد این خط دوباره به ساعت ۷:۳۰ می‌رسیم که این ساعت نیز سمت جنوب را به ما نشان خواهد داد.

جمع‌بندی

استفاده از ساعت آنالوگ برای جهت‌یابی یک تکنیک قدیمی اما هم‌چنان مفید و موثر برای پیدا کردن جهت‌های اصلی است. درنظر داشته باشید با پیدا کردن جهت شمال یا جنوب می‌توانیم شرق و غرب را نیز به‌راحتی پیدا کنیم. وقتی به سمت شمال ایستاده باشید دست راست شما جهت شرق و دست چپ شما جهت غرب را نشان خواهد داد. درپایان برای خرید ساعت مردانه گالری می‌توانید متنوع ساعت شادمهر را بررسی کنید. اگر هم در رابطه با این مطلب نظر یا سوالی داشتید لطفا آن را از طریق بخش کامنت با ما در میان بگذارید

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سمت خورشید عقربه ساعت شمار نشان خواهد نیم کره جنوبی نیم کره شمالی نیم کره ساعت مچی ساعت ۳ عدد ۱۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۲۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمار شهدای غزه به 34هزار و 568 شهید رسید

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای نوار غزه از هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون، به ۳۴ هزار و ۵۶۸ نفر افزایش یافته است.

 وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته،رژیم اشغالگر چهار کشتار علیه ساکنان این منطقه انجام داد که بر اثر آن ۳۳ نفر شهید و ۵۷ نفر نیز مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین همچنین افزود: در نتیجه حملات مستمر ارتش رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه، از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی ( ۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون ۳۴ هزار و ۵۶۸ فلسطینی شهید و ۷۷ هزار و ۷۶۵ نفر نیز مجروح شدند.

البته هنوز هزاران نفر نیز مفقود و زیر آوار هستند. دفاع شهری نوار غزه اعلام کرد که پیکرهای نزدیک به 10هزار شهروند فلسطینی همچنان زیر آوار است و با فرا رسیدن فصل گرم سال باعث شیوع بیماریهای واگیردار می شوند.

 

دیگر خبرها

  • افزایش دوبرابری شمار قربانیان فرونشست اتوبان در چین
  • افزایش شمار پناهجویان بی‌خانمان در انگلیس
  • شمار شهدای غزه به 34هزار و 568 شهید رسید
  • افزایش مجدد شمار قربانیان تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه
  • شانس کم استقلال برای جذب مهدی قایدی
  • شمار دانشجویان دستگیر شده در دانشگاه‌های آمریکا به بیش از هزار نفر رسید
  • راهیابی فیلم کوتاه مدرسه آنالوگ به جشنواره بین‌المللی رشد
  • جذب سه هزار معلم جدید در هرمزگان
  • اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری 
  • شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 535 شهید رسید