Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سید مجتبی خیام نکویی ظهر امروز چهارشنبه در آئین رونمایی از دستاورد پروژه دانش بنیان و تحول ساز مولدسازی و تکثیر ماهی باس دریایی آسیایی در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) بر لزوم تأمین امنیت غذایی کشور تاکید و اظهار کرد: تولید مواد پروتئینی به ویژه ماهی یکی از کارهای در نظر گرفته شده در زمینه تأمین امنیت غذایی کشور است تا از این طریق بتوان ضریب امنیت غذایی کشور افزایش پیدا کند

وی با اشاره به اینکه ماهی در سبد خانوار بسیار کم است، افزود: یکی از اقدامات بسیار شایسته‌ای که در این ایستگاه و پژوهشکده آبزی پروری مجموعه سازمان شیلات انجام شده دستیابی به بیوتکنیک تولید بچه ماهی سی باس آسیایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: این بچه ماهی یکی از گونه‌های فراگیر است که در شرق اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام است که در گسترش به وسعت خلیج فارس و مناطق آسیا و اقیانوسیه است، وجود دارد.

نکونی تاکید کرد: ظرفیت تولید و تکثیر این گونه ماهی می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای را در بخش خصوصی کشور ایجاد کند و سعی خواهد شد که این دانش فنی (دستیابی به بیوتکنیک تولید بچه ماهی سی باس آسیایی) به بخش خصوصی منتقل شود تا از نظر واردات بچه ماهی سی باس آسیایی خودکفا بشویم.

وی با بیان اینکه مولدهای سی باس آسیایی این قابلیت را دارند که حداقل به ۸ شرکت خصوصی منتقل شوند، توضیح داد: هر کدام از این شرکت در صورت استفاده از این دانش فنی می‌تواند سالانه بیش از ۲ میلیون بچه ماهی تولید کند و اگر این ۸ شرکت از دانش فنی استفاده کنند در مجموع این ظرفیت تولید به بیش از ۱۶ میلیون بچه ماهی در سال خواهد رسید.

نکویی افزود: اگر تولیدات خوبی در این زمینه صورت بگیرد بی شک بیش از ۱۰ هزار تن به ظرفیت تولید پروتئین مورد نیاز کشور افزوده خواهد شد؛ امید است که این دانش فنی را حداقل به استان‌های مختلف از جمله به استان خوزستان که ظرفیت‌های خوبی را در قالب تولید ماهی در قفس دارد، منتقل دهیم تا کارهای خوبی انجام شود.

وی توضیح داد: ویژگی مهمی که این ماهی (ماهی سی باس آسیایی) دارد، این است که قابلیت تولید را در آب‌های لب شور، شور و شیرین دارد در حالی که این محدودیت در زمینه تکثیر بیشتر گونه‌های ماهی وجود دارد؛ بنابراین ظرفیت استفاده از آب‌های لب شور، شور و شیرین قابلیت تولید و تکثیر بچه ماهی بسیار گسترش می‌دهد.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: این آمادگی وجود دارد تا این دانش فنی (دستیابی به بیوتکنیک تولید بچه ماهی سی باس آسیایی) به بخش خصوصی به اشتراک گذاشته شود تا گام بسیار مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور صورت گیرد.

کد خبر 5555064

منبع: مهر

کلیدواژه: معاون وزیر جهاد پرورش ماهی بندر امام خمینی سیلاب محرم 1401 بوشهر ماه محرم ویروس کرونا کرمانشاه وقوع سیلاب سیل کرمان مراسم عزاداری بارش باران خطبه های نماز جمعه مشهد خراسان رضوی ایلام امنیت غذایی کشور دانش فنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۲۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری اوقاف در پرورش ماهی

به گزارش صدای ایران از ایرنا، حجت الاسلام عبدالله واحدی روز شنبه در حاشیه نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقات و امور خیریه کشور، افزود: پروژه پرورش ماهی سی باس در قفس اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با ظرفیتی بالغ بر تولید سالانه پنج هزار تن ماهی آغاز بکار کرده و در مرحله نخست ۱۰ قفس تکمیل شده و یک میلیون قطعه بچه ماهی نیز ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه اولین ذخیره بچه ماهی‌ها در چهار قفس در اسفند ماه سال گذشته انجام شد، ادامه داد: ظرفیت این پروژه به میزانی برنامه‌ریزی و اجرا شده که علاوه بر تامین نیاز استان مرکزی، قابلیت ارسال به دیگر نقاط کشور نیز وجود داشته باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به عرضه اولیه ماهی‌های پرورش داده شده با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار در پروژه پرورش ماهی در قفس این استان، بیان کرد: علاوه بر استان مرکزی راه‌اندازی شعبه‌های عرضه ماهی در استان‌های قم، آذربایجان شرقی و اردبیل نیز در دستور کار قرار دارد.

حجت‌الاسلام واحدی هدف از اجرای پروژه ماهی در قفس را افزایش سرانه مصرف ماهی و تغییر ذائقه مردم به سمت مصرف گوشت سفید به جای گوشت قرمز عنوان کرد و گفت: طبع گرم، نداشتن بو، استخوان‌های درشت و عدم نیاز به طعم دهنده در طبخ ماهی، از مزایای ماهی سی‌باس است.

۳۹ شرکت مجری طرح‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مهمترین دستاورد‌ها و پروژه‌های خود را در نمایشگاه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در تهران در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

دیگر خبرها

  • تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی
  • مرگ صدها هزار ماهی بر اثر گرما در ویتنام (فیلم)
  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود
  • سرمایه‌گذاری اوقاف در پرورش ماهی
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • ◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات