Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از بهره‌برداری یک‌هزار و ۱۴۵ مگاوات برق در نیروگاه‌های مقیاس کوچک مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد.

به گزارش ایران اکونومیست از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، «علی رسولیان» در نشست ارتباط تصویری برخط تشریح سامانه پایش اطلاعات مصرف برق که با حضور مدیران عامل و معاونان فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها برگزار شد، با اشاره به اولویت گذاری وزارت صمت در تأمین برق پایدار صنایع از طریق راه اندازی نیروگاه‌های کوچک مقیاس افزود: یک‌هزار و ۲۹۶ مگاوات ظرفیت موجود برای راه اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک (CHP) در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور وجود دارد که یک‌هزار و ۱۴۵ مگاوات آن درحال بهره‌برداری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرعامل  سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: یک‌هزار و ۶۴۵ مگاوات پروانه بهره برداری در این حوزه درحال ساخت است و یک هزار و ۸۲۳ مگاوات نیز ظرفیت استقرار مولدهای مقیاس کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد.

وی اضافه‌کرد: همچنین برای تولید یک‌هزار و ۳۱۹ مگاوات برق، متقاضی جدید احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس داریم و حدود ۵۳۶ مگاوات مولد اضطراری تولید برق نیز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور شناسایی شده است.
رسولیان با اشاره به تفاهم نامه‌های تأمین برق منعقد شده بین شرکت‌ شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های برق منطقه‌ای استان‌ها، ادامه داد: در این راستا ۹۱ تفاهم نامه برای تأمین برق در ۸۷ شهرک و ناحیه صنعتی سراسر کشور منعقد شده است.
وی توضیح‌داد: سه‌هزار و ۴۲۳ مگاوات ظرفیت برق مورد نیاز در راستای تفاهم نامه‌ها منعقد شده است که تاکنون ۵۲۳ مگاوات برق در این راستا تأمین شده و بقیه در دست اجراست.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ۹۲ شهرک صنعتی تخصصی انرژی‌های تجدید پذیر به گستره پنج‌هزار و ۳۰۰ هکتار به سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق معرفی شده است که این شهرک‌ها ظرفیت ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای بهره وری انرژی برق را دارند.
رسولیان در ادامه به ظرفیت‌های موجود در آیین ‌نامه قانون جهش تولید دانش بنیان نیز اشاره کرد و افزود: ظرفیت‌های زیادی برای راه اندازی نیروگاه‌های انرژی خورشیدی، خود تأمین و کوچک مقیاس در این آیین نامه وجود دارد که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از آن بهره ببرند.
وی همچنین موضوع بازار برق و راه اندازی این بازار را در راستای تأمین برق پایدار صنایع حائز اهمیت دانست و اضافه‌کرد: مشکلات و دغدغه‌ها در این حوزه باید به بورس و توانیر انعکاس داده شود تا با حل و فصل آن‌ها، شاهد راه ‌اندازی این بازار برای تأمین هرچه بهتر برق پایدار باشیم.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به برنامه‌های وزارت صمت درخصوص بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه صنایع، یادآور شد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تحقق صرفه جویی پنج‌درصدی در مصرف آب و برق صنایع انجام شده است و این برنامه به‌صورت مداوم مورد پایش قرار می‌گیرد.
رسولیان توضیح داد: کمیته بهره وری در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است که موضوعات مرتبط با بهره وری آب و برق در صنایع کشور را مورد پایش و تحلیل قرار می‌دهد.
وی با تأکید بر این‌که ارتقای بهره‌وری از سیاست‌ها و اولویت‌های وزارت صمت و رویکردی مهم در دوره تحولی جدید است، تصریح‌کرد: برای موضوع بهره ‌وری آب و برق صنایع می‌توانیم همچون احیای واحدهای صنعتی راکد از مشاوران تخصصی استفاده کنیم.

قطعی‌های برق با برنامه و با اطلاع قبلی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به این‌که از ابتدای تابستان امسال تاکنون قطع برق صنایع به‌صورت برنامه‌ریزی شده و با اطلاع قبلی انجام شده است، گفت: قطع برق خارج از برنامه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به‌شدت کاهش یافته که این موضوع رضایت نسبی فعالان اقتصادی را به دنبال داشته است.
رسولیان افزود: مجموع خاموشی‌های خارج از برنامه در مدت اخیر کمتر از هفت درصد بوده و حتی در برخی از روزها هیچ قطعی برق خارج از برنامه‌ای در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نداشته‌ایم و در برخی روزها نیز کل قطعی برق خارج از برنامه در حد فقط یک ساعت بوده است.
وی اضافه کرد: قطع برنامه‌ریزی شده و با اطلاع قبلی برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، نتیجه همکاری و هماهنگی مناسب بین بخشی در وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نیرو بوده است که با پیگیری‌های این سازمان و تعامل بسیار خوب شرکت توانیر اتفاق افتاد و از بروز اختلال در کسب و کار تولیدی صنایع جلوگیری کرد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ساخت نیروگاه ، وزارت صنعت معدن و تجارت ، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ساخت نیروگاه وزارت صنعت معدن و تجارت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران شهرک ها و نواحی صنعتی کشور شهرک ها و نواحی صنعتی خارج از برنامه مقیاس کوچک معدن و تجارت بهره برداری مگاوات برق راه اندازی تأمین برق یک هزار بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۳۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، استاندار مازندران دیروز جمعه در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف نیروگاه شهید سلیمی نکا پس از تماس تلفنی با وزیر نیرو گفت: طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق وابسته به نیروگاه شهید سلیمی نکا با جدیت در دست ساخت بوده و دولت برای تکمیل آن مصمم است. ‎

یوسف نوری افزود: با پیگیری‌های انجام شده از سوی وزیر نیرو، معاون وزیر نیرو و دیگر مسئولان عالی رتبه کشور طرح نیروگاه شهید سلیمی نکا با هدف رفع مشکلات برق منطقه مورد پیگیری قرار گرفته و این طرح حیاتی در مازندران به شدت در حال پیشرفت است.

مقام عالی دولت در مازندران با بیان اینکه پسروی آب دریای خزر یکی از مشکلات تامین برق در مازندران بوده است که برای رفع آن می‌بایست تدابیری در این راستا اندیشیده شود، اظهار داشت: نیروگاه نکا به دلیل قدمت بالا و با توجه به پسروی آب دریای خزر و تجهیز و نوسازی این طرح عظمیم جوابگوی نیاز منطقه نبوده است.

وی گفت: برای رفع مشکلات تامین برق، نیروگاه نیازمند اجرای طرح توسعه بوده که امیدواریم با قول مساعدی که داده شده این مشکلات برطرف شود.

نیروگاه شهید سلیمی نکا با چهار واحد بخار به ظرفیت هرکدام ۴۴۰ مگاوات، ۲ واحد گازی به ظرفیت هریک ۱۳۷.۶ مگاوات و یک واحد بخار سیکل ترکیبی با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات با تامین بیش از چهار درصد برق کشور نقش موثری در پایداری شبکه سراسری برق کشور دارد.

بلوک سیکل‌ترکیبی طرح توسعه نیروگاه شهید سلیمی نکاء مازندران به ظرفیت نامی ۴۸۴ مگاوات در داخل محوطه نیروگاه نکا قرار گرفته و شامل دو واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی است.

 

حمزه پور و گزارشی از این بازدید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • بهره برداری از توقفگاه خودرو‌های سنگین شهرک دانش، به زودی