Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با شروع ماه محرم تازه‌ترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) تهران با طرحی از حسن روح‌الامین رونمایی شده است که در این اثر هنری امام حسین (ع) را درحالی می‌بینیم که حر مقابل‌شان به زانو افتاده و دست‌های او در دستان امام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همزمان با شروع ماه محرم تازه‌ترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) تهران با طرحی از حسن روح‌الامین رونمایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این اثر هنری امام حسین (ع) را درحالی می‌بینیم که حر مقابل‌شان به زانو افتاده و دست‌های او در دستان امام است.

چند سالی است تصاویر عاشورایی و مذهبی حسن روح‌الامین در هیات مذهبی و سطح شهر دیده می‌شود. آنچه آثار او را ویژه می‌کند حس خوشایندی است که با دیدن نقاشی‌هایش در مخاطب به شکل یکسان ایجاد می‌شود.
روح‌الامین در تازه‌ترین اثرش به «کمک و دستگیری» امام حسین (ع) اشاره دارد و برای بیان این مطلب به موضوع توبه حر اشاره کرده تا بگوید این دست‌ها حتی برای حر هم گشوده است. همچنین در گوشه کناری این طرح شعار«ای آفتاب دین، مرا دریاب ارباب» که بیتی از یک قطعه مداحی است نقش بسته و مضمون آن هم طلب دستگیری از جانب امام (ع) است. 
انتخاب حر به‌عنوان یکی از شخصیت‌های مهم حاضر در واقعه کربلا تصویری از چراغ هدایت و کشتی نجات بودن امام حسین (ع) را نشان می‌دهد. حر مقابل امام ایستاد و آب را بر روی سپاه ایشان بست اما در آخرین لحظات به رستگاری رسید و با پشیمانی و برگشت به سمت امام، آغوش باز اباعبدلله (ع) نصیبش شد. درواقع نقاشی تازه روح‌الامین یک حرف اصلی دارد و آن هم وجود امام حسین (ع) به‌عنوان منشا گشایش و رستگاری برای همه انسان‌هاست. 

این نقاش در یادداشتی که زمان شهادت شهید حججی نوشته بود می‌گوید: «همیشه درباره کارهایم این را می‌گویم؛ تصویری که در ذهن من است تصاویری است که در ذهن خیلی از آدم‌ها وجود دارد، یعنی اتفاق تازه‌ای نیست که بگویم فقط من می‌بینم و بقیه نمی‌توانند ببینند. من یک تکنیک بلدم که می‌توانم اینها را تصویر کنم، وگرنه ممکن است همین تصویر با همین جزئیاتی که من دارم در ذهن خیلی از آدم‌ها باشد. همین تصویری که طراحی شد باور خیلی از آدم‌ها است. خیلی از مردم به این قضیه باور دارند که محسن حججی وقتی به شهادت می‌رسد کجا می‌رود؟ جای دیگری نباید برود. آنهم کسی که به این شکل به شهادت رسیده است. کار عجیبی اتفاق نیفتاده که بگویم فقط من تصویر کردم. شاید بخاطر همین نزدیکی ذهنی باشد که خیلی از مردم با این تصویرها ارتباط برقرار می‌کنند و آنچه در ذهن خودشان هست می‌بینند. وقتی بعضی‌ها می‌گویند هربار چنین داستانی می‌شنیدیم این تصویر در ذهن‌مان می‌آمد، من بیشتر احساس می‌کنم کار خاصی نکردم. مثل این می‌ماند که یکی می‌خواهد حرفی بزند ولی زبان ندارد و بجایش دیگری می‌گوید.»  روح الامین درباره اثر تازه اش هم این طور گفته است:« دیوار نگاره برای ما یک هیئت است؛ یعنی نه چشمداشت مالی داریم؛ نه سفارشی است و نه چیز دیگری. ما هیچ وقت نمی توانیم مسلم بن عوسجه ،حبیب بن مظاهر ، بُرَیر بن خُضَیر و ... باشیم؛ ولی از پنجره یک گنهکار که جناب حر باشد، می توانیم به سید الشهدا(ع) برسیم.» 

دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) که همزمان با آغاز ماه محرم، با نقاشی حسن روح الامین و با شعار «ای آفتاب دین، مرا دریاب ارباب» رونمایی شده است ، محصول خانه طراحان انقلاب اسلامی است. سال گذشته طرحی دیگر از این نقاش با عنوان «امان نامه» و با شعار «اِنّی اُحامی اَبَداً عَنْ دینی» (هرگز از یاری دینم دست بر نخواهم داشت) رونمایی شده بود.
نقاشی‌های دیجیتال حسن روح‌الامین تاکنون جوایز متعددی را از جشنواره‌های تجسمی دریافت کرده است. این هنرمند سال 98 به عنوان چهره هنر انقلاب معرفی  شد.

منبع: دانا

کلیدواژه: حسن روح الامین رونمایی شده امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۴۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خانم معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما ‌شدند و هول و هراس ایجاد ‌کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899748

دیگر خبرها

  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • تغییر چهره شوکه کننده بازیگران فیلم ارباب حلقه‌ها بعد ۲۳ سال (فیلم)
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه شغلی دارد؟
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • نوه دختر امام خمینی در خارج از کشور مشغول چه کاری است؟
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • حرف‌های جالب عروس بزرگ امام: نمی‌خواستم ازدواج کنم اما.. /آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت
  • عروس بزرگ امام : نمی خواستم ازدواج کنم، قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشورهای خارجی سفر کنم؛ اما..