Web Analytics Made Easy - Statcounter

۵.۵ میلیارد متر مکعب سیل و رسوب توسط عرصه‌هایی که عملیات آبخیزداری در آن اجرا شده است در سیلاب‌های اخیر کنترل شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: سیلاب اخیر در 22 استان، 115 شهرستان و 219 زیر حوضه و در سطح حدود 6 میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور به وقوع پیوسته و این سازمان با اجرای پروژه‌های بیولوژیک، بیومکانیک، سازه‌ای و مدیریتی در کاهش خسارات سیل و رسوب نقش بسزایی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباسعلی نوبخت اظهار داشت: حوزه‌های آبخیز شهری به مساحت حدود 40 میلیون هکتار که 1253 شهر کشور را شامل می‌شود با هدف کاهش خسارات سیل و در دشت‌های ممنوعه با هدف تغذیه سفره‌های زیرزمینی در اولویت کاری و فعالیت‌های آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار دارند.

وی درباره برنامه آبخیزداری در سال جاری گفت: امسال در سطح 1.5 میلیون هکتار اجرای عملیات آبخیزداری پیش‌بینی شده که تاکنون حدود 500 هزار هکتار آن اجرا شده و بقیه در حال انجام است.

نوبخت ادامه داد: این سازمان در حال حاضر با توجه به وضعیت نیروی انسانی، امکانات و تامین اعتبارات تملک دارایی‌ها و هزینه‌ای در سال توان اجرای حدود 5 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری را دارد.

وی در همین حال اذعان داشت: حدود 400 هزار میلیارد ریال پروژه‌های آبخیزداری مطالعه شده آماده اجرا در کشور وجود دارد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اذعان داشت: با توجه به سیاست وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اجرای سالانه 10 میلیون هکتار آبخیزداری، در حال برنامه‌ریزی برای دستیابی به این هدف هستیم و در این راستا از ظرفیت جوامع محلی، خیرین آبخیزداری و مشارکت مردمی استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به این که در قانون پیش‌بینی شده در سطح ملی شورای عالی آبخیزداری به ریاست رییس جمهوری یا معاون اول و در سطح استان‌ها، شورای هماهنگی مدیریت جامع حوزه آبخیز به ریاست استانداران تشکیل شود و این اقدام موجب سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی بهتر و بیشتر خواهد شد از این رو امیدواریم منابع اعتباری نیز تقویت و از طریق تعاملات بین دستگاهی اثربخشی فعالیت‌ها و هزینه‌کرد اعتبارات بیشتر شود.

نوبخت درباره علت کندی اجرای عملیات آبخیزداری با توجه به مزیت‌های آن گفت: علت کندی فعالیت‌های آبخیزداری در سطح کشور به رغم مزیت‌هایی که این پروژه‌ها دارند و همچنین بروز چالش‌هایی مانند خسارات ناشی از سیل، خشکسالی و فرونشست زمین و افت سفره‌های زیرزمینی، کمبود منابع اعتباری و بازنشسته شدن نیروهای باتجربه و کمبود نیروی انسانی است.

وی در مورد تحقق اهداف آبخیزداری در برنامه ششم توسعه نیز تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه به استناد بند (خ) ماده 38 پیش‌بینی شده که در سطح 10 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری، حفاظت خاک و آبخوانداری اجرا شود که تاکنون به دلیل محدودیت منابع اعتباری نزدیک به 53 درصد آن اجرایی و تحقق یافته است.

خسارت 350 میلیارد ریالی سیل به ابنیه تاریخی و گردشگری ‌چهارمحال و بختیاریسیل بخش زیادی از زیرساخت‌‌های کهگیلویه و بویراحمد را نابود کرد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیل آبخیزداری سیل آبخیزداری عملیات آبخیزداری میلیون هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۴۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری بیش از ۸۰۰ هزارمتر مکعب از سازه‌های آبخیزداری درمیان

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز کدخدا صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به بارندگی‌های اخیر در این شهرستان اظهار کرد: سازه‌های آبخیزداری شهرستان درمیان بر اثر بارندگی‌های چند روز اخیر (۱۴، ۱۵ اردیبهشت) در این شهرستان آبگیری بسیار خوبی پیدا کرد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان درمیان ادامه داد: این سازه‌ها با حجم بیش از ۸۰۰ هزار مترمکعب آبگیری شد.

کدخدا ادامه داد: هدف از احداث سازه‌های آبخیزداری کنترل فرسایش و رسوب، حفظ منابع آب و خاک، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از خطر سیل‌گیری مناطق پایین دست و آبدهی قنوات همراه با توسعه بخش کشاورزی است.

وی یادآور شد: همچنین هدف دیگر از احداث سازه‌های آبخیز داری به تأخیر انداختن سرعت روان آب حاصل از سیلاب است که در این زمینه نقش مؤثری را ایفا می‌کند.

کد خبر 6097808

دیگر خبرها

  • خسارات سیلاب های فصلی جنوب کرمان باطرح های آبخیزداری کاهش یافت
  • ۳۰ میلیون مترمکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری بوشهر استحصال شد
  • اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • اجرای پروژه هوشمندسازی در شرکت فولاد مبارکه
  • آبگیری بیش از ۸۰۰ هزارمتر مکعب از سازه‌های آبخیزداری درمیان
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی