Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس پلاس  - روایت روز:‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه ۱۰ مرداد یک شرکت اماراتی، ۴ شرکت هنگ کنگی، یک شرکت سنگاپوری و یک کشتی را تحریم کرد.[1] علّت: نقض تحریم‌های آمریکا علیه صنعت پتروشیمی ایران. اسامی از قرار ذیل است:

 شرکت «Blue Cactus Heavy Equipment and Machinery Parts Spare Parts Trading L.L.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
C» امارات شرکت «FARWELL CANYON HK LIMITED» هنگ کنگ شرکت «GOLDEN WARRIOR SHIPPING CO. LIMITED» هنگ کنگ شرکت «PIONEER SHIPMANAGEMENT PTE. LTD» سنگاپور شرکت «PZNFR TRADING LIMITED» هنگ کنگ شرکت «Shekufei International Trading Co. Limited» هنگ کنگ کشتی «GLORY HARVEST » وابسته به شرکت «GOLDEN WARRIOR »


تحریم اعمالی روز ۱۰ مرداد آمریکا | منبع: وزارت خزانه آمریکا

 

هدف، افزایش سطح تنش هسته‌ای در دوئل با ایران است. امّا تهران در آستانه یکسالگی تحلیف رئیس دولت سیزدهم به واشنگتن نشان داد که کشتی‌بان را سیاستی دگر آمده است. «کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی همان دوشنبه ۱۰ مرداد اعلام کرد که ایران گاز‌دهی به ۱۰۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته را آغاز کرده که از جمله آن، ۵۰۰ سانتریفیوژ  پیشرفته IR-۶ است.

 

 

برای فهم موضوع کافیست بدانید که ظرفیت غنی‌سازی IR-۶ چیزی در حدود ۶ الی ۱۰ برابر سانتریفیوژهای اولیه IR-۱ است. پیشرفته‌ترین سانتریفیوژ ایرانی IR-۹ با ظرفیت غنی‌سازی ۵۰ سو (SWU) است. هدف‌گذاری نیز رسیدن به کف نیاز ۱۹۰ هزار سو (SWU) می‌باشد. یعنی برای تامین نیاز مذکور به جای ۱۹۰ هزار IR-۱ می‌توان از  ۳۸۰۰ سانتریفیوژ IR-۹ استفاده کرد.

کارزار غرب علیه برنامه اتمی ایران از پاییز ۱۳۸۲ شروع شد. ۲۰ سال زمان کافیست تا شبهات مطالعات ادعایی موسوم به PMD برطرف شود. اینکه در بر همان پاشنه سابق بچرخد دیگر کمی از حوصله ایران خارج است. «اسلامی» رئیس انرژی اتمی ایران دوشنبه ۱۰ مرداد گفت:

«طرف غربی بعد از خارج شدن از برجام مجدداً اتهامات که در گذشته مطرح کرده بود را مطرح می‌کند ... حدود ۲۰ سال است که این موضوعات واهی را بیان می کنند ... این برای ایران قابل قبول نیست ... از این رو تصمیم گرفته شد تا تمام دوربین های برجامی خاموش شوند تا طرف مقابل متوجه شود که آن اتهامات واهی مجدد را نباید مطرح کند زیرا سالیان قبل پرونده آن بسته شده است».

 

برنامه هسته‌ای ایران در پیشرفته‌ترین حد تاریخی خود است

«کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران روز ۲۶ تیر در گفت‌وگو با الجزیره گفت که «ایران توان ساخت بمب اتمی را دارد». «جواد لاریجانی» دیپلمات کهنه‌کار وزارت امور خارجه نیز روز ۲۶ تیر در گفتگوی ویژه خبری گفت که اگر «ایران بخواهد سلاح هسته‌ای بسازد کسی نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد».«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی روز ۱۰ مرداد گفت: «همانطور که آقای خرازی مطرح کردند ایران توان فنی ساخت بمب اتمی را دارد.»

نکته گزاره‌های فوق این است که برنامه هسته‌ای ایران در تئوری و فناوری به غایت رسیده است با این حال ایران هیچ برنامه‌ای برای ساخت بمب ندارد.

 


تعداد سانتریفیوژهای IR-۴ ایران |بازه زمانی: ۲۰۱۱-۲۰۲۲ |منبع: ISIS

 

مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) آمریکا در گزارشی تعداد سانتریفیوژهای ایران را به تفکیک مدل تخمین آماری زده است. البته لازم به ذکر است که آمار ذکرشده مستقلاً از سوی فارس تایید نمی‌شود و صرفاً جهت آگاهی از ادعای نهادهای مطالعاتی غرب آورده شده است.

در نمودار مربوط به سانتریفیوژهای IR-۴ آمده است که تعداد این نسل از سانتریفیوژها در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و به عدد ۵۲۴ رسیده است. روزنامه خراسان ظرفیت غنی‌سازی این نسل را ۵/۵ سو برآورد کرده است که بیش از ۵ برابر IR-۱ است. این آمار تا ۹ خرداد ۱۴۰۱ است.

 


تعداد سانتریفیوژهای IR-۶ ایران |بازه زمانی: ۲۰۱۱-۲۰۲۲ |منبع: ISIS

 

به نقل از مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS)، در نمودار مربوط به سانتریفیوژهای IR-۶ آمده است که تعداد این نسل از سانتریفیوژها به عدد ۵۳۸ رسیده است که جهشی عظیم نسبت به دوران ماقبل از برجام است. یعنی حدود سه ماه قبل. روزنامه خراسان ظرفیت غنی‌سازی این نسل از سانتریفیوژ را ۱۰ سو برآورد کرده که به معنای ظرفیت ۱۰ برابری نسبت به IR-۱ است.

مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) نوشت که مجموع سانتریفیوژهای پیشرفته ایران تا ۹ خرداد ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۲۲۲۸ سانتریفیوژ است. این موسسه بر اساس اعلام ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی و قانون اقدام راهبردی عنوان کرد که ایران قصد دارد ۱۲۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته دیگر نصب کند و مجموع را به ۳۴۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته برساند. عددی که در تاریخ هسته‌ای ایران بی‌نظیر است. [۲]

«ایهود باراک» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در مجله تایم (time) نوشت: «ایران در این تابستان عملاً به یک کشور در آستانه هسته‌ای تبدیل خواهد شد.» دولت در آستانه هسته‌ای به کشوری اطلاق می‌شود که تسلیحات اتمی ندارد ولی دانش و منابع لازم برای تبدیل سریع به یک قدرت مسلح اتمی را دارد. «باراک» در ادامه نوشت: «ایران در آستانه عبور از نقطه‌ای بی بازگشت برای عضویت در باشگاه هسته‌ای است.» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی اذعان کرد که برای توقف برنامه هسته‌ای ایران با  ‌حمله نظامی دیگر خیلی دیر شده است.[۳]

 

 

«دیوید آلبرایت» رییس موسسه علم و امنیت بین‌المللی به همراه «سارا بوکهارد» در موسسه مذکور نوشت: «ایران از آستانه خطرناک و جدیدی عبور کرده است. زمان فرار هسته‌ای ایران اکنون به صفر رسیده است.» [۴] عبارت فرار هسته‌ای (break out) به معنای زمان لازم برای تولید مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت بمب اتمی است.  زمان هر چه به صفر نزدیک‌تر باشد، یک کشور از نظر توانایی به ساخت بمب اتم نزدیک‌تر است. 

 

تغییر زمین بازی

آنچه عیان است، راهبرد دولت رئیسی در زمینه هسته‌ای این است که تمام انگاره‌های غرب پیرامون «ایرانِ دورانِ روحانی» را از بین ببرد. نتیجه این است که آمریکا چند ساعت بعد از کنش خود در روز ۱۰ مرداد با واکنش ایران روبرو می‌شود. امّا بازی در همین سطح باقی نمی‌ماند.

حکایت برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های غرب حکایت آش نخورده و دهن سوخته است. یعنی بابت امری که فاقد آن می‌باشد با نقش محوری اصحاب بَغی در سال ۸۸ تحت سنگین‌ترین تحریم تاریخ جهان قرار گرفته است.

امّا اکنون راهبردی در دستور کار است که نحوه مواجهه ایران با آمریکا در مسئله هسته‌ای را از حالت پدافندی به آفندی تغییر دهد. سخنان رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران و دیگر مسوولان کشورمان آغازکننده سطح جدیدی از مقابله با اقدامات ضدایرانی غرب است.

[۱]: https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy۰۹۰۱

[۲]:https://isis-online.org/isis-reports/detail/June-۲۰۲۲-highlights-of-comprehensive-survey-of-irans-advanced-centrifuges

[۳]:https://time.com/۶۱۹۹۵۵۲/iran-nuclear-power-ehud-barak/

[۴]:https://isis-online.org/isis-reports/detail/iranian-breakout-timeline-now-at-zero

/انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: بمب اتمی آستانه هسته ای انرژی هسته ای برنامه هسته ای ایران امنیت بین المللی سانتریفیوژهای IR ظرفیت غنی سازی انرژی اتمی ۱۰ مرداد ساخت بمب هنگ کنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۵۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار پنل‌های نخستین کنفرانس بین‌‌المللی علوم هسته‌ای

میزگردها و پنل‌های تخصصی سی امین کنفرانس ملی هسته‌‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی آغاز به کار کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، به نقل از مرکز دیپلماسی‌ عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، میزگردها و پنل‌های تخصصی سی امین کنفرانس ملی هسته‌‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای صبح امروز (دوشنبه، 17 اردیبهشت ماه) و با حضور محمد قنادی مراغه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از متخصصان صنعت هسته‌ای داخلی و خارجی به‌طور رسمی در اصفهان آغاز شد.

قنادی در آیین آغاز به کار میزگردها و پنل‌های تخصصی این کنفرانس‌ها اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی ایران در همه سال‌های فعالیت به خدمات‌رسانی گسترده پرداخته و اکنون این سازمان در عرصه‌های گوناگون توانسته خدمات ارزنده‌ای را به هموطنان ارایه دهد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: چرخه سوخت، تولید برق هسته‌ای، رادیوداروها،‌ رادیوایزوتوپ‌ها در صنعت وکشاورزی، گداخت و لیزر از جمله دستاوردها و خدمات صنعت هسته‌ای بوده است.

وی با اشاره به اینکه همه قسمت‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه سازمان انرژی اتمی و صنعت هسته‌ای ایران برای ارایه خدمات به مردم بزرگوار کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: ‌فعالیت‌هایی که در سال‌های گذشته و در سازمان انرژی اتمی ایران انجام شده بود، بیانگر موفقیت‌های این سازمان در عرصه علم و فناوری است. با توجه به گستره فعالیت‌ها و بر اساس دستور ریاست سازمان، سند جامع راهبردی در افق 1420 تهیه و تدوین شد که مطابق آن نقشه راه ما برای تولید 20 هزار مگاوات براق هسته‌ای، تولید رادیوایزوتوپ‌های مورد نیاز در صنعت و کشاورزی و نیز حوزه گداخت و لیزر در 20 سال آینده کاملا مشخص شده است.

معاون سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه اکنون نیروگاه اتمی بوشهر با تولید یک هزار مگاوات برق هسته‌ای درحال فعالیت است و همچنین چند نیروگاه اتمی نیز در دست ساخت داریم و که مطابق برنامه‌ریزی در موعد مقرر به بهره‌برداری خواهند رسید، افزود:‌ در تولید رادیوداروها در سطح منطقه در رتبه نخست قرار داریم و در سطح جهانی نیز از جایگاه خوبی برخورداریم. سالانه یک میلیون نفر از رادیوداروهای تولیدی سازمان انرژی اتمی ایران استفاده می‌کنند که برای سال‌های آینده، خدمات ما تداوم خواهد داشت.

قنادی ادامه داد: شاهد برگزاری سی امین کنفرانس ملی هسته‌‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای هستیم و مقالاتی که در این رویدادها ارایه شده در اصل آخرین دستاوردهایی است که در عرصه فناوری هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی ایران و بعضی کشورها به‌دست آمده است.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در این رویداد علمی شاهد حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های گوناگون داخلی و خارجی، متخصصان صنعت هسته‌ای و سایر صنایع و .. هستیم و امیدواریم که دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها با تبادل اطلاعات بتوانند برای فعالیت‌های هسته‌ای، اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: بر اساس فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر و در صنعت هسته‌ای ایران انجام شده به ارایه اطلاعات می‌پردازیم زیرا براین باوریم که تبادل اطلاعات سبب ارتقای علمی در سطح داخلی و جهانی فناوری هسته‌ای می‌شود.

برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای در اصفهان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای آغاز شد
  • رافائل گروسی وارد تهران شد
  • اسلامی: آماده‌ انتقال فناوری‌ها را به سایر کشورها داریم
  • از ۵ قاره در کنفرانس صنعت هسته‌ای شرکت کرده اند
  • آغاز به کار پنل‌های نخستین کنفرانس بین‌‌المللی علوم هسته‌ای
  • سبک بسکتبال ایران باید تغییر کند
  • سبک بسکتبال ایران باید تغییر کند/ ضعف برنامه‌ریزی دلیل انتقادهاست
  • دانشمندان ساعت اتمی جدید بسیار دقیق و مقاوم ساختند
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین