Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-04@23:49:11 GMT

توافق نهایی وین در گرو رفع موثر و پایدار تحریم‌ها

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۵۸۹۴

توافق نهایی وین در گرو رفع موثر و پایدار تحریم‌ها

به گزارش ایرنا، هیأت مذاکره‌کننده ایران به ریاست علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان تا ساعاتی دیگر برای ادامه مذاکرات با محور رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران راهی وین است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت که در این دور از گفتگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقی‌مانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم نمایند.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌وگوها به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر اصلی و برهم زننده توافق ۲۰۱۵  بستگی دارد و اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را اتخاذ کند می‌توان در همین دور از گفتگوها به توافق نهایی رسید.

پیشتر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی از سفرش به وین برای ادامه گفت‌وگوها در راستای از سرگیری اجرای برجام خبر داد. او نوشت که قصد دارد تا بازگشت به برجام را براساس پیش‌نویس توافقی که جوسپ بورل هفته پیش روی میز گذاشت پیگیری کند.

بورل مدعیست که برای نجات توافق هسته‌ای، پیش‌نویس جدیدی را ارائه کرده که به تعبیر او بهترین نوع پیشنهاد است. بورل در یادداشتی که در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد عنوان کرد متنی را روی میز گذاشته «که با جزئیات دقیق به لغو تحریم ها و همچنین گام های هسته ای مورد نیاز برای بازگرداندن برجام می پردازد.» این متن به گفته وی، «نشان دهنده بهترین توافق ممکن است که به عنوان تسهیل کننده مذاکرات، انعقاد آن را امکان پذیر می دانم»

اما سفر هیات ایرانی به وین، نه برای تایید متن، بلکه برای اطمینان از رعایت اصول و الزاماتی است که بر مبنای برجام و بر اساس تجربیات به دست آمده، برای بازگشت آمریکا به برجام تعیین شده است.

از این منطر باید در نظر داشت که توافق نهایی در وین تنها در صورتی حاصل خواهد شد که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران به صورت موثر و پایدار رفع شود. در عین حال طرف مقابل هم موضوعی را به عنوان گرو یا اهرم فشار برای آینده، حفظ نمی کند.

هیات ایرانی نشان داده است که به همان میزان که برای رسیدن به یک توافق پایدار مصمم است، در ایستادگی برای تضمین حقوق ملت ایران هم قاطعیت دارد و برای رسیدن به توافق از خطوط قرمز نظام و منافع ملت عبور نخواهد کرد.

ایالاتت متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ و قطعنامه سازمان ملل متحد در این زمینه باید بپذیرد که بازگشت به برجام الزاماتی دارد و رسیدن به توافق مشروط به رعایت آن الزامات است.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان پیشتر در توئیتی با تاکید بر اینکه ما به‌صورت نزدیک با شرکای برجامی خود، به‌ویژه هماهنگ‌کننده، به‌منظور ارائه فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان‌دادن حسن نیت و مسؤولیت‌پذیری خود کار می‌کنیم، نوشته است: ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۵۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غلبه بر عفونت سینوس : ترفندهای ساده و موثر بدون نیاز به دارو (اینفوگرافی)

عصر ایران - در حالی که آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب برای درمان عفونت‌های سینوسی تجویز می‌شوند، روش‌های طبیعی متعددی نیز برای تسکین علائم و تسریع روند بهبودی وجود دارد. در این مطلب، به بررسی برخی از موثرترین درمان‌های طبیعی برای سینوزیت می‌پردازیم.

موارد ذکر شده در این مطلب جایگزین مشاوره پزشکی نیستند. اگر علائم سینوزیت شما شدید یا مداوم است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: درباره «سینوزیت» چه می‌دانید؟ (+اینفوگرافی)

دیگر خبرها

  • تأکید امیرعبداللهیان بر تحریم تسلیحاتی و تجاری اسرائیل
  • «قطع روابط» و «تحریم عملی» نقش مهمی در توقف جنایات رژیم صهیونیستی دارد
  • غلبه بر عفونت سینوس : ترفندهای ساده و موثر بدون نیاز به دارو (اینفوگرافی)
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • رانگنیک سرمربی بایرن مونیخ نمی‌شود!
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»