Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@22:05:30 GMT

لینوکس ۵.۱۹ با تغییرات جزئی معرفی شد

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۶۳۲۸

لینوکس ۵.۱۹ با تغییرات جزئی معرفی شد

سیستم‌عامل لینوکس ۵.۱۹ با بهبود‌های جزئی معرفی شد. خالق لینوکس می‌گوید که این نسخه را با استفاده از مک بوک مبتنی‌بر آرم توسعه داده است. لینوس توروالدز رسما نسخه‌ی ۵٫۱۹ سیستم‌عامل لینوکس را معرفی کرد. توروالدز می‌گوید این نسخه از لینوکس را با استفاده از مک بوک مجهز به پردازنده‌ی آرم ازطریق Asahi Linux توسعه داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خالق لینوکس در توضیحات مربوط به نسخه‌ی جدید می‌گوید Linux ۵.۱۹ چیز واقعاً جالبی در خود ندارد.

جالب‌ترین نکته درباره‌ی نسخه‌ی ۵٫۱۹ لینوکس، استفاده از پلتفرم توسعه‌ی مبتنی‌بر معماری Arm۶۴ برای ساخت آن است. لینوس توروالدز معمولاً روی خوشی به کامپیوتر‌های اپل نشان می‌دهد و علاقه‌ی خاصی به مک بوک ایر دارد. به‌عقیده‌ی توروالدز، مک بوک ایر M۱ بدون درنظرگرفتن سیستم‌عاملش، لپ تاپی تقریباً بی‌نقص محسوب می‌شود.

پروژه‌ی Asahi Linux سال گذشته در تلاش بود توزیع Arch Linux را برای پردازنده‌ی M۱ اپل دردسترس قرار دهد که از معماری آرم استفاده می‌کند. بااین‌حال، گرگ کروا‌هارتمن (معروف به gregkh) از نگه‌دارندگان کرنل و یکی از همکاران بنیاد لینوکس گفت انتشار Arch Linux برای پردازنده‌ی M۱ کار دشواری است؛ چون هیچ‌کس در خارج از اپل، از مشخصات رسمی پردازنده‌ی M۱ اطلاع ندارد.

لینوس توروالدز مدت کوتاهی پس از معرفی رسمی پردازنده‌ی M۱ گفته بود اکثر سخت‌افزار‌های مبتنی‌بر آرم به‌گونه‌ای نیستند که برای توسعه‌ی لینوکس مناسب باشند و نتوانسته‌اند در نقش رقیب خوبی برای معماری x۸۶ ظاهر شوند. به‌گفته‌ی توروالدز، اپل توانسته است شرایط را تغییر دهد و سخت‌افزاری برپایه‌ی آرم بسازد که امکان استفاده از آن به‌عنوان پلتفرم توسعه وجود داشته باشد. لینوس توروالدز می‌گوید:‌

این اتفاقی است که مدت‌ها منتظرش بودم. به‌لطف تیم Asahi، رؤیای توسعه‌ی لینوکس با سخت‌افزار آرم به واقعیت تبدیل شده است. مدت‌ها است که سخت‌افزار‌های لینوکسی Arm۶۴ را دردسترس داریم؛ بااین‌حال، تاکنون هیچ‌یک از آن‌ها به‌عنوان پلتفرم توسعه کاربردی نبودند... این سومین‌باری است که از سخت‌افزار اپل برای توسعه‌ی لینوکس استفاده می‌کنم. سال‌ها پیش ازطریق پردازنده‌ی PPC۹۷۰ شرکت PowerPC چنین کاری انجام دادم. بیش از یک دهه پیش، زمانی‌که مک بوک ایر اپل، تنها لپ تاپ باریک و سبک‌وزن بازار بود، سراغ استفاده از آن رفتم. این بار از Arm۶۴ استفاده کردم.

لینوس توروالدز مشخص نکرده است که در حال‌حاضر از کدام‌یک از مک‌های اپل استفاده می‌کند؛ اما می‌گوید دستگاهش لپ تاپ است. احتمال دارد توروالدز مشغول استفاده از مک بوک ایر M۲ یا حتی مک بوک ایر M۱ باشد. خالق لینوکس می‌گوید تاکنون برای انجام «کار‌های واقعی» از سخت‌افزار اپل استفاده نکرده است؛ اما قصد دارد از کرنل لینوکس در معماری Arm۶۴ استفاده کند.

توروالدز می‌گوید احتمالاً لینوکس بعدی به نسخه‌ی ۶٫۰ به‌روزرسانی می‌شود؛ چون نمی‌خواهد اعداد مربوط به نسخه‌های لینوکس سردرگم‌کننده باشند. ماه گذشته‌ی میلادی، جدیدترین به‌روزرسانی Asahi Linux با پشتیبانی از مک استودیو و پردازنده‌ی M۲ اپل دردسترس قرار گرفت.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اخبار فناوری فناوری اطلاعات فناوری نانو فناوری نوین فناوری پردازنده ی M۱ مک بوک ایر سخت افزار ی لینوکس توسعه ی نسخه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۶۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد نوعی از پوشش گیاهی بیش از تصور پژوهشگران به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

با تشدید گرمایش جهانی خشکسالی، سیل و آتش‌سوزی در سراسر جهان، دانشمندان در غرب ایالات متحده برای کمک به جبران برخی از آسیب‌ها به این نوع از پوشش گیاهی که به عنوان جوندگان مشهور هستند، روی آورده‌اند.

محققان دانشگاه ایالتی بویز یوتا و دانشگاه ایالتی یوتا از داده‌های ماهواره‌ای برای شناسایی جریان‌هایی استفاده کرده‌اند که می‌توانند برای تقویت پوشش گیاهی، دوباره معرفی شوند و گسترش یایند. دانشمندان همچنین در حال ثبت چگونگی تغییر فراوانی آب و پوشش گیاهی مجاور آنها به عنوان معیاری برای سلامت محیط‌زیست هستند.

جودی برانت، دانشیار دانشگاه ایالتی بویز که رهبری تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد، می‌گوید: ارزش واقعی استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای نظارت این است که برای افرادی به کار می‌رود که روی زمین سخت کار می‌کنند و پروژه‌هایی مانند افزایش دسترسی به آب، افزایش زیستگاه ماهی‌ها و گونه‌ها را اجرا می‌کنند. 

در بیانیه قبلی ناسا گفته شده است که داده‌های ماهواره‌ای برای تعیین کمیت تأثیر این نوع از جوندگان بر اکوسیستم‌های محلی نشان از اثرگذاری قابل توجه آنها داشته است و هرچه آنها را حفظ و گسترش دهیم می‌توانیم در مقیاس بزرگ‌تری از وجود آنها برای مقابله با تغییر اقلیم بهره ببریم.

طبق دیتای یکی از مقاله‌های نیویورک تایمز، این نوع پوشش گیاهی «سلاح‌های خزدار انعطاف‌پذیری آب و هوا» هستند. آنها به طور طبیعی اطراف سدها، بر روی رودخانه‌ها و نهر‌ها به وجود می‌آیند و جریان آبی را که در منطقه فوران می‌کند، کاهش می‌دهند. پوشش گیاهی سبز را تقویت می‌کنند و به نوبه خود خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها و اثرات خشکسالی و سیل را نیز کاهش می‌دهند. 

دانشمندان مکررا تاثیر این نوع پوشش گیاهی را بررسی و تاکید کرده‌اند، گسترش آنها فراتر از تصور آنها اثرگذار است و با تغییر اقلیم مبارزه می‌کند.

پوشش گیاهی مذکور تا اواخر دهه ۱۸۰۰ در دریاچه‌ها، نهر‌ها و مرداب‌های سراسر آمریکای شمالی رایج بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیپد پرو جدید ۲۰۲۴ اپل را ببینید
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش
  • شهرکرد به عنوان بام ایران معرفی شود
  • نمایشگاه گروهی عکاسان کازرون با نام «سِی کو» در حال برگزاری است
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • تعویض‌های اوسمار اشتباه هم نبود!
  • آخرین تغییرات درباره یارانه‌ها و زمان واریز آن
  • معرفی و انتصاب مجری و نماینده بنیاد علوی در استان کهگیلویه وبویراحمد