Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: گزارش ها حاکی از آن است که درگیری های شدید و جدیدی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ آغاز شده است. این درگیری‌ها تنش‌های شدید بین باکو و ایروان را در این منطقه کوهستانی که سال ۲۰۲۰ به صحنه جنگی خونین تبدیل شد دوباره زنده کرده است.

جمهوری آذربایجان مدعی شده کنترل چند بلندی راهبردی در منطقه قره‌باغ کوهستانی را به دست گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» ارتش جمهوری آذربایجان شبانگاه چهارشنبه به وقت تهران اعلام کرد که این عملیات انتقامی را در پاسخ به اقدامات تروریستی گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنستان در خاک آذربایجان که منجر به کشته شدن یک نظامی جمهوری آذربایجان شد، انجام داده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای مستقر در قره باغ وابسته به ارمنستان، مواضع ارتش این کشور را در منطقه «لاچین» که تحت نظارت نیروهای حافظ صلح روسیه است هدف قرار دادند و در نتیجه یک نظامی ارتش جمهوری آذربایجان کشته شد.

همزمان با شدت گرفتن درگیری‌ها در منطقه قره باغ کوهستانی، رئیس این منطقه دستور بسیج و آمادگی همگانی نیروهای مسلح خود را اعلام کرد.

وزارت دفاع منطقه قره‌باغ کوهستانی چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی نقض فاحش آتش‌بس، هفت نفر از نیروهای ارتش آرتساخ زخمی شده‌اند.

در این بیانیه ادعایی آمده است که نیروهای جمهوری آذربایجان از ساعت ۹:۰۰، چهارشنبه به وقت محلی از خمپاره و هواپیماهای بدون سرنشین برای گلوله باران مواضع قره باغ (ارتش خودخوانده آرتساخ) استفاده کردند. به دنبال این حادثه رئیس بخش قره باغ (آرتساخ) اعلام بسیج همگانی کرد.

دستور آمادگی نظامی نیروهای نظامی برای جنگ

همزمان با شدت گرفتن درگیری‌ها در منطقه قره باغ کوهستانی، رئیس این منطقه دستور بسیج و آمادگی همگانی برای نیروهای مسلح خود صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «آراییک هاروتونیان» رئیس عصر چهارشنبه فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن از امروز بسیج نظامی در این بخش اعلام شده است.

اعلام حمایت روسیه از ارمنستان

در همین راستا، وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که تنش در منطقه قره باغ را رصد کرده است؛ به گونه‌ای که نیرو‌های مسلح آذربایجان توافق آتش بس را در منطقه ارتفاعات «ساریبابا» نقض کردند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره فعالیت نیرو‌های حافظ صلح روسیه در منطقه قره باغ آمده است: وخامت اوضاع در منطقه تحت مسئولیت نیرو‌های حافظ صلح را مشاهده کردیم. در منطقه ارتفاعات ساری بابا توافق آتش بس از جانب نیرو‌های مسلح آذربایجان نقض شد. فرماندهی نیرو‌های حافظ صلح روسیه با نمایندگان طرف آذربایجانی و ارمنی در حال انجام اقداماتی برای تثبیت اوضاع هستند.

دیروز سه شنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان تلفنی گفتگو و در مورد اجرای مفاد توافق قره باغ بحث و تبادل نظر کردند.

نگرانی اتحادیه اروپا از درگیری‌های تازه در قره‌باغ

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه خواستار «توقف فوری درگیری‌ها» بین نیروهای آذربایجان و ارمنستان در قره باغ شد.

سخنگوی جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپا در بیانیه‌ای گفت: «کاهش تنش، احترام کامل به آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره برای جستجوی راه‌حل‌های مذاکره ضروری است.»

وی ابراز تاسف کرد که این درگیری ها تاکنون چند کشته و زخمی به جا گذاشته است.

پیتر استانو، سخنگوی جوزپ بورل تاکید کرد: «اتحادیه اروپا مصمم به تلاش برای مرتفع ساختن تنش ها و برقراری پایدار صلح و ثبات در قفقاز جنوبی است.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم امامزاده داوود سامانه بارشی مونسون عادل آذر شب های محرم ارمنستان جمهوری آذربایجان درگیری مرزی جنگ قره باغ محرم امامزاده داوود سامانه بارشی مونسون عادل آذر شب های محرم منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان منطقه قره باغ حافظ صلح وزارت دفاع قره باغ درگیری ها آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۷۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با سرتیپ نصیرزاده دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر سپهبد کرم مصطفی یف، معاون وزیر دفاع و فرمانده ارتش نخجوان که به تهران سفر کرده است، به اتفاق هیأت همراه با حضور در ستاد کل نیروهای مسلح، با سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار و گفت‌وگو کرد.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با تاکید بر اهمیت ارتقای سطح روابط دو کشور در بخش‌های مختلف، تصریح کرد: اشتراکات فرهنگی، تاریخی، دینی و سیاسی می‌تواند بستر مناسبی جهت تعامل نیروهای مسلح دو کشور ایجاد کند.

معاون وزیر دفاع و فرمانده ارتش نخجوان با اشاره به اهمیت مناسبات دو جانبه، روابط ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: همکاری‌های نیروهای مسلح دو کشور در چارچوب توافقات سومین کمیسیون مشترک همکاری‌های نظامی و دفاعی در حال توسعه و ارتقا می‌باشد.

در این دیدار روند روابط و همکاری‌های دوجانبه نظامی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و بر ضرورت رایزنی‌های مستمر مقامات دو کشور در سطوح مختلف تاکید کردند.

کد خبر 6095312 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • حملات داعش در عراق شروع شد
  • معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با سرتیپ نصیرزاده دیدار کرد
  • اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه درخشان است
  • کشته شدن فرمانده نظامی سرایا القدس در درگیری با تشکیلات خودگردان (+عکس)
  • ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • برجای ماندن چندین شهید و زخمی در بمباران محله‌های مسکونی غزه
  • برخورد کامیون با وانت یک کشته و یک زخمی بر جا گذاشت