Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@02:38:53 GMT

توصیه‌ ایمنی برای استفاده از مایکروفر

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۸۰۳۰

توصیه‌ ایمنی برای استفاده از مایکروفر

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، مایکروفر امروزه به عنوان یکی از پرکاربردترین و حیاتی‌ترین لوازم و وسایل خانگی به شمار می آید؛ چرا که تکنولوژی استفاده شده در ساختار آن پیشرفته تر از سایر لوازم خانگی بوده و با داشتن برنامه های پخت متفاوت، تاثیر چشمگیری در آماده سازی غذا دارد. جالب است بدانید که مایکروفر، پخت و طبخ غذا را به کمک اشعه‌های تعریف شده در ساختار خود انجام می دهد و همین موضوع منجر به نگرانی افراد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی در راستای نگرانی مردم از استفاده از این وسیله پرکاربرد گفت: در دستگاه‌های مایکروفر و سولاردام با استفاده از امواج مایکروویو ( که از امواج الکترومغناطیسی غیر یونساز محسوب می‌شوند)‌ غذا را گرم می‌کنند. در واقع این امواج باعث ارتعاش مولکول‌های آب در ماده غذایی می‌شوند و باعث ایجاد انرژی گرمایی می‌شوند.  اشعه‌های مایکروویو خلاف اشعه ایکس و گاما، بسامد و نفوذ کمتری دارند و این امواج گاما و ایکس بسیار ضعیف‌تر هستند.

وی تاکید کرد، تابشی که از دستگاه‌های مایکروفر ساطع می‌شود غیر یونیزان است یعنی انرژی کافی برای کندن الکترون از اتم‌های ماده (ماده غذایی) را ندارد و به عبارتی قدرت ایجاد جهش در ساختار مولکولی را ندارد و فاقد انرژی لازم برای شکستن پیوندهای شیمیایی است و لذا این امواج مایکروویو نمی‌توانند رادیکال‌‌های آزاد در ماده تولید کنند. همانطور که گفته شد آب پس  از دریافت موج مایکروویو گرم میشود و بدین صورت است که وقتی یک مولکول قطبی در یک میدان الکتریکی قرار می‌گیرد، تمایل دارد که در جهت میدان سمت‌گیری کند. حالا اگر این میدان به صورت موج باشد، دائماً جهت مولکول عوض می‌شود. فرکانس امواج اجاق مایکروویو، ۲٫۴۵ گیگاهرتز (۲٫۴۵×۱۰۹ Hz) است. این فرکانس به فرکانس طبیعی مولکول‌های آب نزدیک است. در نتیجه مولکول‌های آب در اجاق، دائماً در حال تغییر جهت‌اند.

معاون سازمان انرژی  اتمی یادآور شد: سولاردام همان ماکروفر است فقط در آنها المنت‌های نوری اضافه شده است. امواج مایکروویو با ارتعاش مولکول‌های آب باعث ایجاد گرما می‌شوند و اگر بافت بدن و دست انسان در معرض مستقیم این امواج قرار گیرد باعث گرم شدن پوست دست یا حتی باعث سوختگی می‌شود. البته آسیب ناشی از این امواج بر چشم‌ها به دلیل حساس بودن به گرما، می‌تواند شدیدتر باشد و منجر به آب مروارید شود. اگر برخورد در سطح خیلی نزدیک باشد باعث سوختگی، آب مروارید چشم و ناباروری در مردان می شود. در دستگاه‌های مایکروفر و سولاردام صفحه‌های محافظ در اطراف بدنه دستگاه و پشت بخش شیشه‌ای قرار دارد که از عبور امواج به خارج از محفظه جلوگیری می‌کند.

شیرمردی گفت: از توصیه‌های ایمنی در هنگام کار با دستگاه‌های فوق این است که افراد هرگز صورت و دست خود را به پنجره شیشه‌ای نچسبانند و حداقل فاصله ۳۰ سانتی‌متر از محفظه را داشته باشند. ضمن اینکه بررسی نشتی دستگاه‌های مایکروفر و تست‌های دوره‌ای آنها برای جلوگیری از آسیب‌های جسمی را باید جدی گرفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مایکروفر سولاردام امواج مایکروویو امواج الکترومغناطیسی دستگاه های مایکروفر مولکول های آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۸۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است

به گزارش خبرگزاری مهر، روش‌های درمانی مبتنی بر ریبونوکلئیک اسید (RNA) ابزار قدرتمندی در اختیار محققان قرار می‌دهد تا راهی برای هدف قرار دادن بیماری‌های غیرقابل درمان در سطح مولکولی ارائه دهند. در حالی که این ساختارهای زیستی می‌توانند به طور موثری با تزریق، مانند واکسن ضدکرونا تحویل داده شوند، تاکنون هیچ راه موفقی برای تحویل آن‌ها به صورت خوراکی وجود نداشته است، زیرا این داروها در شرایط سخت روده از بین می‌روند.

در مقاله‌ای که در مجله Nanobiotechnology منتشر شده است، دکتردریتون ولاسالیو و تیم محققان وی دریافتند که ذرات ریز در شیر گاو به نام وزیکول‌های خارج سلولی (EVS) می‌توانند به طور مؤثر از داروهای RNA محافظت کرده و آن‌ها را تحویل دهند.

ولاسالیو می‌گوید: «تجویز خوراکی داروها، راحت‌ترین و معمولاً ارزان‌ترین راه برای مصرف دارو است زیرا به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی متکی نیست. توانایی ارائه داروهای بیولوژیکی مانند روش‌های درمانی RNA اغلب با مشکلاتی روبرو هستند که استفاده از ذرات داخل شیر می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.»

وی افزود: «این دستاورد می‌تواند منجر به عرضه روش‌های انقلابی و پایدار و همچنین مقرون به صرفه و در دسترس اسید نوکلئیک خوراکی برای بیماری‌ها شود که تأثیرات اجتماعی زیادی دارد.»

وزیکول‌های خارج سلولی سامانه‌های نانویی بوده که مولکول‌های بیولوژیکی را در بدن حفظ می‌کنند و دسترسی مولکول‌ها را به سلول‌ها کنترل و تنظیم می‌کنند. در حالی که وزیکول‌های خارج سلولی برای تحویل دارو به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است، استفاده از وزیکول‌های خارج سلولی موجود در شیر برای رهایش خوراکی داروهای RNA به طور گسترده‌ بررسی نشده است. با این حال، وزیکول‌های خارج سلولی موجود در شیر به طور طبیعی برای جذب در روده مناسب هستند زیرا تصور می‌شود این سیستم‌ها به عنوان ابزاری برای انتقال مولکول‌های بیولوژیکی از مادر به کودک تکامل یافته‌اند.

محققان این پروژه پس از استخراج وزیکول‌های خارج سلولی از شیر گاو، آن‌ها را با مولکول‌های RNA برای درمان بیماری التهابی روده (IBD) پر کردند. این وزیکول‌های خارج سلولی قادر به انتقال مولکول‌های RNA درمانی در سد روده در مدل‌های آزمایشگاهی پیشرفته روده انسان بودند. در مطالعات حیوانی روی موش، وزیکول‌های خارج سلولی شیر بار RNA التهابی مربوط به IBD را کاهش دادند.

این امر باعث می‌شود درها برای روش‌های درمانی خوراکی RNA برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و واکسن در برابر سایر عفونت‌های ویروسی باز شود.

کد خبر 6093930 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • گرم کردن غذا در مایکروویو ممنوع/ ۵ دلیل برای استفاده نکردن از مایکروویو
  • رئیس‌جمهور بیستم اردیبهشت به قم سفر می‌کند
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف‌پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ساخته شد
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ابداع شد
  • رشد چشمگیر احداث نیروگاه های خورشیدی در استان سمنان
  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است!
  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • کنترل ۲۱۵۰ دستگاه ناوگان عمومی در محور‌های مازندران
  • تعمیر مایکروفر در محل و سلام به دنیای پخت و پز آسان