Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-01@02:14:38 GMT

روزانه چند قاشق غذا خوری شکر باید مصرف کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۸۲۴۷

روزانه چند قاشق غذا خوری شکر باید مصرف کرد؟

انسان ها ترجیح تکاملی برای خوردن شیرینی دارند و از دیرباز غذاهای شیرین، مانند میوه و عسل منابع مهم انرژی برای اجداد ما بوده اند.

به گزارش برنا؛ در دنیای مدرن، غذاهای شیرین به راحتی و بسیار ارزان در دسترس هستند و به طور گسترده تبلیغات شده و امروزه بشر در حال مصرف بیش از حد قند در غذاها و نوشیدنی ‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید در نظر داشت که مصرف بیش از حد قند افزوده خبر بدی برای سلامتی بوده و با چاقی، دیابت نوع ۲ و پوسیدگی دندان مرتبط است.

به دلیل این نگرانی های بهداشتی، تولید کنندگان شروع به استفاده از شیرین کننده های غیر مغذی برای شیرین کردن محصولات غذایی کردند. این شیرین کننده ها حاوی مقدار کمی کالری بوده و شامل شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام هستند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که میزان قندهای اضافه شده و شیرین ‌کننده‌ های غیرمغذی در غذاها و نوشیدنی‌ های بسته ‌بندی شده در دهه گذشته رشد زیادی داشته است. این امر به ویژه در کشورهای با درآمد متوسط مانند چین و هند و همچنین در آسیا و اقیانوسیه از جمله استرالیا صادق است.

محققان به داده‌ های فروش بازار از سراسر جهان از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ نگاه کردند. در ادامه پژوهشگران دریافتند که حجم شیرین ‌کننده‌های غیرمغذی در نوشیدنی‌ ها به ازای هر نفر در سطح جهانی ۳۶ درصد بیشتر است و قند اضافه شده در مواد غذایی بسته بندی شده ۹ درصد بیشتر است.

پژوهشگران دریافتند : شیرین کننده های غیر مغذی بیشتر به شیرینی ها اضافه می شوند. بستنی‌ ها و بیسکویت‌ های شیرین سریع ‌ترین رشد را در دسته‌ های غذایی دارند. گسترش استفاده از قندهای افزوده شده و سایر شیرین کننده ها در دهه گذشته به این معنی است که به طور کلی، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده ما شیرین تر می شود.

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که میزان شکر اضافه شده برای شیرین کردن نوشیدنی ها در سطح جهانی افزایش یافته است. با این حال، این موضوع تا حد زیادی با افزایش ۵۰ درصدی در کشورهای با درآمد متوسط، مانند چین و هند بوده اما استفاده آن در کشورهای پردرآمد مانند استرالیا و ایالات متحده کاهش یافته است.

به گفته دانشمندان، توصیه می شود که مردان کمتر از ۹ قاشق چایخوری شکر در روز  و زنان باید کمتر از ۶ قاشق چایخوری شکر مصرف کنند. گفتنی است که تغییر استفاده از شکر افزوده در شیرین کننده ها به نوشیدنی های شیرین در نوشابه های گازدار و آب بطری رایج بوده و سازمان بهداشت جهانی در حال تدوین دستورالعمل هایی برای استفاده از شیرین کننده های غیر قندی است.

در مصرف شکر افزوده و شیرین کننده بین کشورهای ثروتمند و فقیرتر تفاوت وجود دارد. بازار مواد غذایی و نوشیدنی های بسته بندی شده در کشورهای با درآمد بالا اشباع شده است. برای کاهش مضرات سلامتی ناشی از مصرف زیاد شکر افزوده، بسیاری از دولت ها برای محدود کردن استفاده و مصرف آن اقدام کرده اند. عوارض شکر، کمپین های آموزشی، محدودیت های تبلیغاتی و برچسب گذاری از جمله این اقدامات هستند.

علاوه بر این برخی از شیرین کننده های غیر مغذی به عنوان آلاینده های محیطی نیز در نظر گرفته می شوند و به طور موثر از فاضلاب حذف نمی شوند. شیرین کننده های غیر مغذی فقط در غذاهای فوق فرآوری شده یافت می شوند. این غذاها به صورت صنعتی ساخته شده و حاوی موادی هستند که در آشپزخانه خانه پیدا نمی شوند و به گونه ای طراحی شده اند که بیش از حد خوش طعم باشند. خوردن بیشتر غذاهای فوق فرآوری شده با بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲، سرطان و مرگ بیشتر مرتبط است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شکر شیرین کننده ها بندی شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۸۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: در دنیای امروز، بسیاری از افراد به دلیل سبک زندگی ناسالم، عادات غذایی نامناسب و عدم فعالیت بدنی با افزایش وزن دست و پنجه نرم می‌کنند که همه این عوامل منجر به چاقی و بروز مشکلات مختلف جسمانی می‌شود. کنترل وزن قبل از افزایش آن بسیار مهم است. از همین رو تنظیم عادات صبحانه کلیدی است. غذاهای پر کالری به افزایش سریع وزن کمک می کنند، بنابراین ترکیب گزینه‌های کم کالری برای کنترل وزن، همراه با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش ضروری است. در این مطلب به ۵ دستورالعمل صبحانه کم کالری و در عین حال خوشمزه اشاره کرده‌ایم که می‌توانید در طول سفر کاهش وزن از آن‌ها لذت ببرید.

تست آووکادو

نان تست آووکادو یک گزینه سالم و کم کالری برای کاهش وزن و حفظ سلامت است. برای تهیه این خوراکی لذید، یک عدد نان سبوس دار و نصف آووکادوی رسیده کافی است. ۱ قاشق چایخوری آبلیمو، کمی نمک و فلفل سیاه و در صورت تمایل یک تخم مرغ پخته را در ظرفی بریزید و همه مواد را با آووکادو خوب مخلوط کنید. سپس مواد آماده شده را روی نان بمالید و میل کنید. این تست آووکادو بدون تخم مرغ افزوده تنها ۲۰۱ کالری دارد.

پودینگ دانه چیا

این غذای سالم و خوشمزه از نظر طعم و مزه می‌تواند هر صبحانه و دسری را شکست دهد و طرز تهیه آن بسیار آسان است. برای تهیه آن، ۲ قاشق غذاخوری دانه چیا که به مدت یک شب خیسانده شده باشد، نصف فنجان شیر بادام شیرین نشده، یک چهارم قاشق چایخوری عصاره وانیل و نصف فنجان شاه توت را اضافه کنید و همه مواد را خوب مخلوط کنید. پودینگ دانه چیا شما آماده است. این پودینگ فقط ۱۷۰ کالری دارد.

کاسه اسموتی

برای تهیه یک کاسه اسموتی، نصف فنجان توت یخ زده، نصف موز، نصف فنجان اسفناج، نصف فنجان شیر بادام شیرین نشده، ۱ قاشق غذاخوری دانه چیا را که به مدت یک شب خیس خورده باشد، ترکیب کنید. همه این مواد را در ظرف مخلوط کن بریزید و آنقدر هم بزنید تا به صورت خمیر اسموتی در بیاید. سپس آن را در یک کاسه یا لیوان خالی کنید و با ۱ قاشق غذاخوری گرانولا و تکه‌های میوه تازه تزئین کنید و آن را به صورت تازه مصرف کنید. این اسموتی در مجموع ۲۳۰ کالری دارد که می‌تواند به حفظ سلامتی شما کمک کند.

املت سبزیجات

برای تهیه املت سبزیجات، ۲ عدد تخم مرغ بزرگ را در ظرفی بشکنید. یک چهارم فنجان فلفل دلمه‌ای خرد شده، یک چهارم فنجان گوجه فرنگی خرد شده، یک چهارم فنجان اسفناج خرد شده، ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. وقتی خمیر آماده شد، آن را روی تابه نچسب بریزید و بگذارید بپزد تا دو طرف آن قهوه‌ای طلایی شود. این املت حاوی ۲۰۵ کالری و فوق العاده سالم است و یک منبع انرژی فوری را فراهم می‌کند.

پارفه ماست یونانی

برای تهیه پارفه (در زبان فرانسوی به نوعی دسر سرد گفته می‌شود) ماست یونانی برای صبحانه، نصف فنجان ماست یونانی بدون چربی را انتخاب کنید، به آن یک چهارم فنجان توت تازه (می توانید به سلیقه خود انتخاب کنید)، ۱ قاشق غذاخوری بادام یا گردو خرد شده و ۱ قاشق چایخوری عسل را اضافه کنید و همه مواد را مخلوط کنید. این صبحانه ۱۷۰ کالری دارد.

بیشتر بخوانید:

این صبحانه‌ها بیمارتان می‌کنند

با این شیوه ۵۵۰ کالری در روز کم کنید | توصیه متخصصان درباره شیوه‌های کاهش وزن

کد خبر 847498 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خواص مواد غذایی سلامت مواد غذایی خبر مهم رژیم غذایی پزشکی

دیگر خبرها

  • طرز تهیه کرپ سیب زمینی سوخاری؛ یک غذای متفاوت و ساده (فیلم)
  • حمله شدید کرباسچی به نصیری: تعادل نداری و به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خوری | دنبال جذب جایگاه هست
  • کسانی که زود عصبانی می‌شوند سراغ این دمنوش بروند
  • درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند
  • انواع شربت های میوه ای و غیر میوه ای و فرآورده های یخی خوراکی غیرمجازند
  • انواع خدمات پذیرایی هتل‌ ها و تورها | از ‌‌‌BB تا UALL
  • ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید
  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده