Web Analytics Made Easy - Statcounter

قلعه نویی گفت: بر اساس گزارش رئیس شورای بخش درودزن شهرستان مرودشت و منابع محلی مبنی بر کشف دو شی‌ء سفالی در حین جدول‌کشی در روستای گلمکان، موضوع در دستور کار پیگیری اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرودشت قرار گرفت که پس از بررسی و انجام صورت‌ جلسه، این سفال‌ها به پایگاه میراث جهانی تخت جمشید انتقال یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفال های سه هزار ساله مرودشت

او گفت: بر اساس بررسی کارشناسان، اشیای کشف‌شده مربوط به دوره عیلام قدیم (بانش) هستند.

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مرودشت گفت: این اشیا شامل یک‌ کاسه سفالی با نقوش هندسی به‌ صورت مثلث بر روی لبه سفال با ارتفاع حدود ۱۰ سانتیمتر و یک دیگچه ساده بدون نقش و نگار با شاموت شن و ماسه قرمزرنگ، سفال نخودی مایل به نارنجی مربوط به دوره باستانی عیلام قدیم است که به‌احتمال فراوان درگذشته‌های دور، برای نگهداری ادویه و مایعات خاص مورداستفاده قرار می‌گرفت.

قلعه نویی گفت: شهرستان مرودشت با داشتن آثار باستانی و تاریخی فاخر در دل خود از دوره‌های مختلف به‌ویژه عیلامی، هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی و تاریخی در کشور به شمار می‌رود که مجموعه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب، تل باکون، میان‌رود، اشکفت گاوی و ده‌ها اثر شاخص فرهنگی دیگر در این شهرستان نشان از اهمیت و جایگاه مرودشت در عرصه‌های مختلف باستانی و تاریخی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی کشف شی تاریخی شهرستان مرودشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۸۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ در بخش مستند نیمه بلند تلویزیونی، از بین متقاضیان شرکت کننده از سراسر کشور، بخش آثار تاریخی و گردشگری مجموعه مستند ماندستان (ویژه شهرستان دشتی) مجوز لازم به مرحله پایانی را کسب کرد.

مستند تلویزیونی ماندستان به مدت ۳ سال در ۱۵ قسمت تلویزیونی تولید شده است که از خرداد تا آبان ماه ۱۴۰۲ به صورت هفتگی از آنتن سیمای استانی مرکز بوشهر پخش شد.

تهیه کننده و کارگردان مستند تلویزیونی ماندستان سید علاالدین امیری، کارشناس ارشد مهندسی الکترونیک و مخابرات است.

دیگر خبرها

  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • نجات پسر ۶ ساله که دچار غرق شدگی شده بود
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان