Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرورش ماهی در مازندران یکی از بخش‌های اشتغالزای در استان است که از چند سال پیش در محدوده آب‌های ساحلی دریای خزر به اجرا گذاشته شد ولی افرادی که در این بخش فعالیت دارند می گویند که این طرح و روش پرورش ماهی نیازمند حمایت جدی‌تر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، پرورش ماهی در قفس در دریا با توجه به ساحل ۳۸۸ کیلومتری دریای خزر در حوزه استحفاظی مازندران یکی از ظرفیت ها مهم در تولید انواع گونه های ماهی مانند قزل آلا، سفید، آزاد، فیل ماهی، کفال و خاویاری در عمق پنج کیلومتری ساحل دریا به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند سابقه اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس به بیش از ۲ دهه پیش باز می گردد، ولی در دوره های گذشته بنا به دلایلی از جمله بی برنامگی و کم توجهی مسئولان دستگاه های اجرایی وقت در بهره گیری از ظرفیت های این دریا در حوزه اقتصادی استان و نیز نا آگاهی سرمایه گذاران از مزیت های چنین طرحی کمتر مورد توجه قرار گرفت.

در حال حاضر تولید سالانه پرورش ماهی در قفس های دریایی ساحل مازندران سالانه ۶۴۰ تن است و بر اساس آمار منابع رسمی به ازای تولید هر ۱۰ تن ماهی برای یک نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.

کارشناسان شیلات طرح پرورش ماهی در قفس را یکی از روش ها سودآور و با صرفه بویژه در آب های ساحلی مازندران می دانند که علاوه بر تامین امنیت سرمایه ، می تواند به توسعه و ایجاد اشتغال پایدار شغلی برای سرمایه گذاران منجر شود و در صورتی که این طرح ها با روش های نوین و به صورت علمی اجرایی شود در ادامه راه دچار مشکلات در زمینه تولید انواع ماهیان و دیگر آبزیان نخواهند شد.

این کارشناسان همچنین معتقدند با توجه به موقعیت گردشگری مازندران و حضور میلیون ها مسافر و گردشگر در منطقه ، طرح های پرورش ماهی در قفس می تواند با تعبیه مکان هایی برای عرضه مستقیم ماهیان دریایی به گردشگران و رستوران ها ، سود اضافه تری را نصیب ببرد.

دست مازندران از مزارع پرورش ماهی در قفس به رغم وجود ظرفیت‌هایی همانند دریاچه خزر کوتاه است و میزان تولیدات آنان از ۷۰۰ تن فراتر نمی‌رود.

این وضعیت درحالی است که در کشور بیش از پنج هزار تن ماهی در قالب مزارع در قفس تولید می‌شود که مازندران در این حوزه سهم ۱۰ درصدی دارد. قزل آلا، سفید، آزاد، فیل ماهی، کفال و خاویاری از جمله گونه‌های آبزیانی است که در خزر زیست می‌کنند و با رونق مزارع پرورش ماهی در قفس می‌توان به تولید این گونه‌ها پرداخت.

پیشینه و قدمت اجرای طرح‌های ماهی در قفس در کشور و مازندران کمتر از دو دهه است و به دلیل ناآشنایی سرمایه گذاران و وجود موانعی نظیر زیست محیطی اجرای این طرح آن گونه که باید توسعه نیافته است.

عقب ماندگی مازندران از طرح پرورش ماهی در قفس در حالی است که به تاکید کارشناسان این شیوه تولید به صرفه، سودآور و اقتصادی است و ضمن تأمین امنیت سرمایه، منجر به ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد.
 
یک کارشناس حوزه آبزی پرورش مشکلات و موانعی نظیر محیط زیست و دامپزشکی و بنادر و دریانوردی را از جمله مسائل فراروی در پرورش ماهی در قفس ذکر کرد و گفت: هنوز زیرساخت‌های لازم نظیر صنایع تبدیلی و اسکله، شناور و غیره در مازندران تأمین نشده است.

علی اکبری با بیان اینکه تولید ماهی در قفس دریایی نیازمند قفس‌های استاندارد است، گفت: ارتفاع امواج خزر و تأخیر در ارائه مجوز از یک سو و موانع ارائه تسهیلات سبب شده تا سرمایه گذاران استقبال زیادی از این طرح نداشته باشند.

وی در عین حال تاکید کرد: با توجه به بازار خوب ماهی در کشورهای دیگر باید برای جذب سرمایه گذار و ایجاد مزارع در قفس در دریای مازندران برنامه ریزی صورت گیرد.

تأمین تسهیلات، توسعه زیرساخت‌ها، استفاده از شناور و ایجاد اسکله و رفع موانع صدور مجوز از جمله دغدغه‌هایی است که سرمایه گذاران برای ایجاد مزارع دریایی تولید ماهی با آن روبرو هستند و رفع آن می‌تواند به صنعت آبزی پروری در کشور کمک کند.

احمد سمامی رئیس اتحادیه پرورش ماهی در قفس کشور با اظهار اینکه ۱۸۵ شرکت دارای مجوز دارای تأسیس پرورش ماهی در قفس داریم که ۳۰ درصد مشغول کار هستند، افزود: سالانه از این مزارع پنج هزار تن ماهی در کشور برداشت می‌شود.
 
وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ میزان برداشت و تولید ماهی در قفس در کشور باید به ۱۰۰ هزار تن برسد، حمایت از تولیدکنندگان و رفع موانع را ضروری دانست.

وی با اظهار اینکه افزایش مزارع پرورش ماهی از جمله سیاست‌های برای رونق تولید به شمار می‌رود، اجرای این طرح را در تأمین امنیت غذایی نیز حائز اهمیت دانست.

سمامی با اظهار اینکه در شهرستان عباس آباد ۱۸ مزرعه پرورش قفس در ماهی راه اندازی شده است، پیش بینی کرد امسال ۵۰۰ تن ماهی قزل آلا روانه بازار تولید شود.

سمامی توسعه مزارع پرورش ماهی و تولید آبزیان را جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز دانست.

تسهیل در صدور مجوز کسب کار و پرورش ماهی در قفس از مهمترین مطالبات و خواسته‌های آبزی پروران در مازندران به شمار می‌رود و تأخیر در ارائه این مجوزها سبب دلسردی آنان شده است. سید شمس الدین حسینی نماینده مردم رامسر، عباس آباد و تنکابن در مجلس از قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار خبر داد و گفت: برای گسترش فعالیت‌های پرورش ماهی در قفس باید صدور مجوزها تسهیل شود.

وی با بیان اینکه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را تهیه و ابلاغ کردیم، اجرایی شدن تبصره ۱۸ نیز منابع مالی بسیار مناسبی به این طرح اختصاص داده شده است.

حسینی با اظهار اینکه منابع لازم برای طرح‌های تولیدی پیش بینی شده است و طرح‌های پر در توسعه اشتغال تأثیر به سزایی دارد.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز با اشاره به فعالیت بزرگترین پایانه صادرات محصولات شیلاتی گفت: تکمیل این پروژه می‌تواند سبب تحول در فرایند صادرات و تجارت فرآورده‌های شیلاتی ایجاد کند.

حسن خیریان پور با اظهار اینکه بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع تولیدات شیلاتی در استان تولید می‌شود، ارزش اقتصادی آن را بیش از هشت هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: باید از ظرفیت دانش بنیان در تولیدات شیلاتی و پرورش ماهی در قفس بهره گیری شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری نیز در استان وجود دارد، گفت: باید از ظرفیت دریا خزر برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی بهره گیری شود و اقتصاد دریا محور از مهمترین مؤلفه ها برای تحقق شعار سال جاری است.

یک فعال عرصه پرورش ماهی در قفس نیز گفت: با اینکه پرورش و تولید ماهی در قفس های دریایی دارای نتایج مثبت است و از نظر کیفیت هم در سطح بالایی قرار دارد ، ولی مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که با رفع آن میزان تولیدات بیش از پیش افزایش می یابد.

سجاد رحمانی افزود: با توجه به بازار خوب این نوع ماهی در کشورهای اروپایی، در صورت حمایت همه جانبه از طرح پرورش ماهی در قفس و جذب سرمایه و گسترش آن در مازندران می توان علاوه بر کاهش بیکاری، شاهد افزایش قابل ملاحظه درآمد و به تبع آن شکوفایی اقتصادی استان بود.

تا سال قبل ۱۰ قفس مزرعه پرورش ماهی در عباس آباد فعال بود که برای ۴۰ نفر اشتغال ایجاد کرد و با راه اندازی هشت قفس دیگر شمار اشتغال ایجاد شده در این مزارع رو به افزایش است.

پرورش ماهی در مازندران یکی از بخش‌های اشتغالزای در استان است که از چند سال پیش در محدوده آب‌های ساحلی دریای خزر به اجرا گذاشته شد ولی افرادی که در این بخش فعالیت دارند می گویند که این طرح و روش پرورش ماهی نیازمند حمایت جدی‌تر است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پرورش ماهی در قفس مزارع پرورش ماهی ماهی در قفس سرمایه گذاران تولید ماهی صدور مجوز هزار تن تن ماهی طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۹۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازوان توانمند کارگران تضمین کننده توسعه و رونق تولید در جامعه است

سید فرهاد ناصری نیا در نشست مدیران دستگاه‌های اجرایی مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در لرستان و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان با فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) به مناسبت هفته کارگر ، اظهار داشت : این هفته فرصت مناسبی برای تجلیل از خدمات ارزنده کسانی است که به‌عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی، از مهمترین ارکان توسعه، بالندگی و خوداتکایی جامعه به‌شمار می‌روند.

وی افزود: بدون شک، پیشرفت و استقلال اقتصادی و صنعتی کشور مرهون تلاش‌ها و مجاهدت‌های کارگران است.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان تصریح کرد : تاریخ انقلاب اسلامی نشان از نقش محوری کارگران در پیروزی جمهوری اسلامی ایران و استقرار نظام اسلامی داشته و همچنین این قشر از جامعه طی هشت سال دفاع مقدس نیز به عنوان سرباز و بسیجی در میدان های جنگ و در سنگر تولید حضور پررنگی داشتند.

او بیان کرد: یکی از موضوعاتی که پیگیر آن هستیم راه‌اندازی بازارچه دائمی تولیدات مشاغل خانگی کارگاه‌های خرد خانگی استان است. این موضوع، در صورت تحقق می‌تواند کمک زیادی به اشتغال لرستان و رونق گرفتن کارگاه‌های زودبازده استان کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: بعد از انقلاب اسلامی به قشر کارگر بها داده شد و امام راحل و پس از آن مقام معظم رهبری، نگاه ویژه به کارگران داشته‌اند.

وی گفت: کارگران نقش مهمی در خودکفایی کشور دارند و با همت آنها چرخ اقتصاد به گردش افتاده و اثرگذاری آن‌ها ملموس است. لازم است به این قشر اثرگذار، سلامت روح و جسم آن‌ها، آرامش در خانواده، محیط کار و امنیت شغلی توجه ویژه شود و این را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم.

ناصری نیا توجه ویژه به تولید را اولویت مهم دولت دانست و با بیان اینکه در راستای تحقق شعار سال تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بسیج کارگری در کنار هم هستند، افزود: جلسات شورای هماهنگی به‌صورت میدانی و شهرستانی برگزار و مشکلات مردم به‌صورت ویژه رسیدگی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • بازوان توانمند کارگران تضمین کننده توسعه و رونق تولید در جامعه است
  • تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش
  • اولویت زنجیره ارزش بادام و آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری
  • تقویت آموزش‌های مهارتی نیازمند توسعه زیرساخت ها است
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان