Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:51:44 GMT

قزوین کلکسیونی از میراث فرهنگی است

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۶۹۵۱۰

قزوین کلکسیونی از میراث فرهنگی است

به گزارش خبرنگار ایرنا، عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه در بازدید از بخش های مختلف دولتخانه صفوی قزوین از جمله کاخ چهلستون، سردر عالی قاپو و گراند هتل افزود: باید مرمت شایسته و در شان مردم قزوین و گردشگران را در این مجموعه باشکوه تاریخی شاهد باشیم.

وی با اشاره به بازدید رییس جمهور از دولتخانه صفوی در جریان سفر استانی اردیبهشت ماه امسال،گفت: امیدواریم با اعتبارات اختصاص یافته هرچه زودتر شاهد احیا و ساماندهی این مجموعه تاریخی بزرگ باشبم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرغانی اظهار داشت: با پیشنهاد الحاق و ایجاد مسیر از بقعه چهارانبیاء (مقبره چهار ویامبر بنی اسرائیل) و ارتباط آن با داخل دولتخانه صفوی قزوین موافق هستیم و در این رابطه بررسی های لازم انجام می شود.

این مجموعه تاریخی دارای حدود ۶ هکتار مساحت است.

شاه طهماسب اول، دومین شاه سلسله صفویه و فرزند شاه اسماعیل اول وقتی که تصمیم گرفت پایتخت را از تبریز به قزوین انتقال دهد، این مجموعه را بنا نهاد.

بنابر برخی روایات این مجموعه تاریخی دارای ۱۴ و در برخی روایات دیگر ۲۱ کاخ و عمارت بوده که امروز تنها کاخ چهلستون از آن باقی مانده است.

دیوان‌خانه، عمارت خورشید، قصر جهان‌نما و عمارت حرم یا باغ عالم‌ آرا از بناهای موجود در دولتخانه صفوی بوده که متاسفانه امروزه اثری از آنها باقی نمانده است. 

کاخ چهلستون تنها کوشک باقی مانده در دولتخانه صفوی است که بعدها در ساخت عمارت چهلستون اصفهان از آن الهام و الگو گرفته شد و اکنون به موزه خوشنویسی قزوین تبدیل شده است، همچنین سردر رفیع عالی قاپو از دیگر بناهای باقی مانده در این مجموعه تاریخی است.

این مجموعه همچنین بقعه چهار انبیاء مدفن چهارتن از پیامبران بنی اسرائیل و گراند هتل نخستین هتل مدرن ایران را دل خود جای داده است. 

ساماندهی این مجموعه تاریخی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۲ به قزوین بوده است با این حال اختلافات بین دستگاهی در آزادسازی بخشی از اراضی این مجموعه تاکنون مانع به سرانجام رسیدن این طرح شده است.

در جریان سفر اردیبهشت ماه رییس جمهور به قزوین، تکمیل ساماندهی دولتخانه صفوی و آزادسازی اراضی این مجموعه تاریخی مصوب شد.

برچسب‌ها سلسله صفویه عزت الله ضرغامی استان قزوین میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلسله صفویه عزت الله ضرغامی استان قزوین سلسله صفویه عزت الله ضرغامی استان قزوین میراث فرهنگی مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۹۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: کشف شواهدی از آثار تاریخی در عمق ۱.۵ متری زمین، روند اجرای عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر را به طور موقت متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محسن معصوم علیزاده امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن خیابان باباطاهر در مرکز شهر و تاریخی‌ترین بافت همدان و پیش‌بینی کشف آثار تاریخی در این مکان، کارشناسان میراث‌فرهنگی از ابتدای اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی بر روند اجرای کار نظارت داشتند.

وی افزود: به دنبال اجرای این طرح، روز گذشته و هنگام خاکبرداری شواهدی از آثار تاریخی در این محدوده نمایان شد که به صورت موقت تا اعلام نظر دقیق کارشناسان ادامه اجرای کار متوقف شده است و هنوز ابعاد مختلف این اثر شناسایی نشده و در نخستین فرصت در صورت نیاز نسبت به کاوش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ادامه داد: تلاش داریم در کنار حفظ آثار تاریخی مانع فعالیت‌های عمرانی شهر نشویم و به همین دلیل تیم کارشناسی بررسی ابعاد مختلف این اثر تشکیل شده تا هرچه زودتر نسبت به انجام مراحل کار کارشناسی و ادامه روند اجرای طرح تصمیم‌گیری شود.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: تصمیم داریم در صورت کشف اثر تاریخی، از آن به عنوان یک ظرفیت گردشگری در کنار فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی شهرداری برای شهر همدان استفاده کنیم.

وی گفت: همانطور که در همه نقاط استان از میراث فرهنگی حفاظت می‌شود، یگان حفاظت میراث فرهنگی ناظر پروژه است تا از هرگونه آسیب و دخل و تصرف در آن جلوگیری شود.

کد خبر 751136

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است