Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@08:00:59 GMT

۵۲ درصد سطح کشور را مرتع تشکیل می دهد

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۱۳۳۹

۵۲ درصد سطح کشور را مرتع تشکیل می دهد

به گزارش خبرنگار مهر، ترحم بهزاد ظهر پنجشنبه در نهالستان منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان و در بین مدیران این اداره کل، با بیان اینکه وسعت منابع طبیعی کشور به ۱۳۴.۴ میلیون هکتار می‌رسد، گفت: از این وسعت ۸۴.۴ میلیون هکتار مرتع است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۲ درصد سطح کشورمان را مرتع تشکیل می‌دهد، ابراز داشت: تاکنون ۴۲ هزار و ۳۰۰ سامان عرفی و یک میلیون و ۵۰ هزار خانوار نیز شناسایی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، گفت: ۳۸۰ هزار و ۳۴۲ فقره پرونده چرا در سطح کشور تشکیل شده است و افرادی که به طور غیر مجاز از مراتع استفاده می‌کنند بدون در نظر گرفتن ورود و خروج دام به مراتع آسیب می‌رسانند.

بهزاد تاکید کرد: تا پایان ۱۴۰۱ این طرح به اتمام می‌رسد و بهره برداران شناسایی می‌شوند.

وی افزود: طبق دستورالعمل‌هایی که در سال ۹۷ در ۸ ماده به استان‌ها ابلاغ شد، منطقه‌ای را می‌توان ذخیره‌گاه گون اعلام کرد که از تنوع سه گونه گون برخوردار و تعداد پایه در هکتار بیش از ۲۰۰ عدد و تعداد زادآوری و تجدید حیات بیش از ۲۰۰ پایه باشد.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، با بیان اینکه مناطقی که بیش از ۵۰ درصد پوشش گیاهی گون دارند ذخیره گاه اعلام شدند، ابراز کرد: این مناطق ضوابط تخصیصی خود را دارند که بر مبنای آخرین اصلاحیه ضوابط تخصیص که در سال ۹۱ بوده، قرار می‌گیرند.

بهزاد گفت: ممیزی بیش از ۸۰ میلیون هکتار از مراتع کشور انجام شده و طرح ممیزی مراتع کشور تا پایان شهریور امسال به اتمام می‌رسد.

وی به مطالعات انجام شده توسط دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اشره کرد و گفت: ۱۶۰ هزار خانوار می‌تواند از مراتع کشور استفاده کنند، در حالی که یک میلیون و ۵۰ هزار خانوار بهره‌بردار وجود دارد.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ادامه داد: بهره‌برداران هم اکنون بیش از ۶.۵ برابر مازاد ظرفیت مراتع بهره برداری می‌کنند و محل مطلوب اقتصادی برای یک بهره بردار به طور میانگین ۵۶۰ هکتار با ۲۳۰ واحد دامی است که یک خانوار پنج نفره امرار معاش کند.

کد خبر 5555963

منبع: مهر

کلیدواژه: مراتع سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور محرم 1401 سیلاب بوشهر ویروس کرونا ماه محرم کرمانشاه مراسم عزاداری وقوع سیلاب مشهد سیل کرمان آمار کرونا خراسان رضوی اردبیل ایلام منابع طبیعی و آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۱۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها

سرهنگ ستاد علی ملکی آهنگران در جمع تشکل‌ها و گروه‌های مردم نهاد حوزه منابع طبیعی فارس با اشاره به کمبود منابع، تجهیزات و نیروی حفاظتی در صیانت از اراضی ملی گفت: حفاظت از عرصه‌های پهناور منابع طبیعی با این تعداد نیروی حفاظتی بسیار اندک امکان پذیر نیست و به همین دلیل ناگزیر به استفاده از فناوری‌های جدید از جمله پهپادها، ریزپرنده‌ها و دوربین‌های با برد طولانی هستیم.

او با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تأمین تجهیزات و امکانات اطفای حریق از جمله خریداری ۵۸ دستگاه خودرو امدادی یگان حفاظت و ۱۰۰ دستگاه موتورسیکلت برای پایش مناطق جنگلی و صیانت از اراضی ملی گفت: این تجهیزات برای نصب در مکان‌ها و نقاط بحرانی و به منظور حفظ و صیانت از این عرصه‌ها واگذار و در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر در سایر کشور‌ها برای صیانت از اراضی جنگلی توانسته‌اند از فناوری‌های نوین همانند هوش مصنوعی، پهپاد‌ها و ریز پرنده‌ها در مناطق حساس بهره بگیرند، برای مثال در کشور روسیه برای حفاظت از جنگلهایشان با بیش از ۱۳۴ دستگاه هواپیمای پهن پیکر و ۵ هزار خلبان موفق عمل کرده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به عرصه ۱۲۰ میلیون هکتاری عرصه‌های منابع طبیعی کشور گفت: حفاظت از این عرصه‌ها از تعهدات یگان حفاظت است و این امر وظیفه‌ای بزرگ و پرافتخار است و به منظور حفاظت از این عرصه‌ها علاوه بر ابزارها، تجهیزات و امکانات بویژه در زمان حریق، نیازمند همراهی و همدلی سمن‌ها و تشکل‌های مردمی هستیم.

در این نشست سرهنگ سید محمد صدرائی نژاد فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز با اشاره به اقدامات حفاظتی انجام شده به منظور ارتقا و سطح آمادگی در برابر آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی استان گفت: اطلاعیه‌های هشداردهنده برای پیشگیری از وقوع حریق در کنار برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی در مناطق بحرانی جنگلی، شناسایی کانون‌های پرخطر و مستعد آتش‌سوزی، برقراری مستمر گشت کنترل، اخذ تعهد از مرتعداران عرصه‌های جنگلی و مرتعی از جمله این اقدامات است.

صدرائی نژاد با اشاره به اهمیت جنگل‌ها و مراتع بر ضرورت همکاری و تعامل نهاد‌های مختلف به ویژه تشکل‌ها و سمن‌های حوزه منابع طبیعی در پیشگیری و اطفای به موقع حریق تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد