Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-01@08:14:48 GMT

نظر متخصصان در مورد چرخش سریع‌تر از حد معمول زمین

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۴۳۹۳

نظر متخصصان در مورد چرخش سریع‌تر از حد معمول زمین

به تازگی دو روز از کوتاه‌ترین شبانه‌روزهای کامل زمین که کمتر از ۲۴ ساعت به طول انجامیده‌اند توسط دانشمندان ثبت شده است اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چرا زمین‌ سریع‌تر از حد معمول در حال چرخش است؟   به گزارش ایسنا، دانشمندان آزمایشگاه ملی فیزیک در انگلستان کوتاه‌ترین شبانه‌روز را در تاریخ ۲۹ ژوئن(۸ تیر) و مورد کوتاه دیگری را در روز ۲۶ ژوئیه(۴ مرداد) ثبت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  طبق گفته‌ی گاردین، در هر دوی این روزها، زمین چرخش معمول ۲۴ ساعته خود را در کمتر از ۲۴ ساعت کامل کرد. فوربس گزارش داد که در روز ۲۹ ژوئن گردش زمین به دور خودش ۱.۵۹ میلی‌ثانیه کوتاه‌تر از حد معمول بوده است و این کوتاه‌ترین روز زمین از دهه ۱۹۶۰ که دانشمندان شروع به استفاده از ساعت‌های اتمی برای اندازه‌گیری زمان کردند، برآورد شده است. در روز ۲۶ ژوئیه نیز این میزان ۱.۵ میلی ثانیه کمتر از حد معمول بود. وقوع این روزهای کوتاه به دلیل چرخش سریع‌تر از حد معمول زمین است.     اما چرا زمین سریع‌تر می‌چرخد؟   دانشمندان به طور قطعی جوابی ندارند، اما آنها چند توضیح ارائه کرده‌اند.   نیویورک پست گزارش می‌دهد که تغییرات در آب و هوا یا سیستم‌های آب و هوایی، مانند ذوب شدن و یخ زدن یخچال‌ها یا تغییر در وزش بادها، که تغییر وزن آنها بر روی زمین تأثیر می‌گذارد می‌تواند یکی از دلایل وقوع این مسئله باشد.   در مقابل به گفته‌ی گاردین، زمین لرزه‌ها و سایر فعالیت‌های لرزه‌ای که جرم را به سمت مرکز زمین حرکت می‌دهند، مانند یک فرد در حال چرخش که بازوهای خود را به داخل می‌کشد می‌تواند بر سرعت گردش زمین اثر بگذارد. طبق گفته فوربز حرکات هسته مذاب زمین که جرم را در سیاره جابجا می‌کند می‌تواند علتی بر این موضوع باشد. ای‌بی‌سی نیز گزارش داد که گردش اقیانوس و فشار بر بستر دریا که بر محور زمین اثر می‌گذارد می‌تواند یکی از دلایل کوتاه شدن شبانه‌روز باشد.     برخی از دانشمندان فکر می‌کنند که این می‌تواند آغاز دوره جدیدی از شبانه‌روزهای کوتاه‌تر باشد.   اگر زمین با این سرعت فزاینده به چرخش خود ادامه دهد، ممکن است به افزایش یک "ثانیه کبیسه" منفی بینجامد تا سرعت چرخش زمین به دور خورشید با اندازه‌گیری ساعت اتمی تنظیم شود. ثانیه جهش منفی احتمالا مشکلاتی برای سامانه‌های فناوری اطلاعات به وجود می‌آورد. با این حال، بروز پیامدهای احتمالی روزهای کوتاه‌تر هنوز دور از ذهن است. تماشاخانه ببینید| سوءِ استفاده پلنگ از صدای شهر برای شکار خوک/ ثبت تصاویر خارق‌العاده توسط دوربین دید در شب چرا مانسون هوای اهواز را غبارآلود کرد؟/ سیلاب‌ها برای خوزستان گرد و خاک می‌آورد (فیلم) فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: تر از حد معمول شبانه روز کوتاه تر سریع تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۴۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد نوعی از پوشش گیاهی بیش از تصور پژوهشگران به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

با تشدید گرمایش جهانی خشکسالی، سیل و آتش‌سوزی در سراسر جهان، دانشمندان در غرب ایالات متحده برای کمک به جبران برخی از آسیب‌ها به این نوع از پوشش گیاهی که به عنوان جوندگان مشهور هستند، روی آورده‌اند.

محققان دانشگاه ایالتی بویز یوتا و دانشگاه ایالتی یوتا از داده‌های ماهواره‌ای برای شناسایی جریان‌هایی استفاده کرده‌اند که می‌توانند برای تقویت پوشش گیاهی، دوباره معرفی شوند و گسترش یایند. دانشمندان همچنین در حال ثبت چگونگی تغییر فراوانی آب و پوشش گیاهی مجاور آنها به عنوان معیاری برای سلامت محیط‌زیست هستند.

جودی برانت، دانشیار دانشگاه ایالتی بویز که رهبری تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد، می‌گوید: ارزش واقعی استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای نظارت این است که برای افرادی به کار می‌رود که روی زمین سخت کار می‌کنند و پروژه‌هایی مانند افزایش دسترسی به آب، افزایش زیستگاه ماهی‌ها و گونه‌ها را اجرا می‌کنند. 

در بیانیه قبلی ناسا گفته شده است که داده‌های ماهواره‌ای برای تعیین کمیت تأثیر این نوع از جوندگان بر اکوسیستم‌های محلی نشان از اثرگذاری قابل توجه آنها داشته است و هرچه آنها را حفظ و گسترش دهیم می‌توانیم در مقیاس بزرگ‌تری از وجود آنها برای مقابله با تغییر اقلیم بهره ببریم.

طبق دیتای یکی از مقاله‌های نیویورک تایمز، این نوع پوشش گیاهی «سلاح‌های خزدار انعطاف‌پذیری آب و هوا» هستند. آنها به طور طبیعی اطراف سدها، بر روی رودخانه‌ها و نهر‌ها به وجود می‌آیند و جریان آبی را که در منطقه فوران می‌کند، کاهش می‌دهند. پوشش گیاهی سبز را تقویت می‌کنند و به نوبه خود خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها و اثرات خشکسالی و سیل را نیز کاهش می‌دهند. 

دانشمندان مکررا تاثیر این نوع پوشش گیاهی را بررسی و تاکید کرده‌اند، گسترش آنها فراتر از تصور آنها اثرگذار است و با تغییر اقلیم مبارزه می‌کند.

پوشش گیاهی مذکور تا اواخر دهه ۱۸۰۰ در دریاچه‌ها، نهر‌ها و مرداب‌های سراسر آمریکای شمالی رایج بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استخراج الماس از گل صدتومانی
  • دانشمندان جوان این مرز و بوم زمینه ساز پیشرفت های علمی شده اند
  • باور دانشمندان درباره میزان هوش «تی‌رکس‌ها» دگرگون شد
  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • دانشمندان روسی به روشی ارزان برای استخراج طلا دست یافتند + جزئیات
  • دانشمندان سن آتشفشان‌ها را در قمر آیو تعیین کردند
  • مقرراتی برای داشتن خواب خوب
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی