Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد سرگلزایی گفت: ماهیت شناختی حقوق بشر اسلامی و کرامات انسانی به عنوان ضرورت سنجی یک پدیده اجتماعی، حقوقی و سیاسی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جواد سرگلزایی؛ کارشناس امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: تجربه جنگ جهانی که باعث کشته شدن ۵۰ تا ۶۰ میلیون نفر انسان به علت نادیده گرفتن کرامات انسانی آنها توسط ارتش هیتلری به دلیل نژاد پرستی و تعصبات نازی ها شده بود منجر شد کشورهای عضو جامعه ملل  پس از جنگ جهانی دوم با صدور اعلامیه برای انسان به دلیل انسان بودن فارغ از نژاد، رنگ، قومیت، مذهب حقوقی از جمله حق حیات، حق آزادی، عدم تبعیض، عدم بهره کشی و بردگی معروف به حقوق بشر قائل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از آنجایی که این اعلامیه توسط اعضای سازمان ملل متحد شناسایی و مصوب شد مورد پذیرش عموم جهانیان است هرچند این ابتکار به نام کشورهای غربی معرفی می شود اما قبل از آن از این حقوق در ادیان توحیدی به عنوان حقوق اولیه فرزندان آدم یاد شده و دلیل تمایز آن با سایر مخلوقات برخورداری از چنین حقوقی است.
 
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه توجه به کرامت انسانی و فطری بشر به مانند اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل مورد تایید ادیان توحیدی است، تصریح کرد: اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد انسان محور و بعد خدا محوری و امکان اکتساب کرامات انسانی برای افراد به دلیل سکولاریسم بودن جوامع مبتکر آن نادیده گرفته شده است.
 
وی ادامه داد: در ادیان توحیدی به خصوص اسلام همه افراد با یکدیگر برابر هستند مگر در تقوا و اعمال نیک، به طور کلی حقوق بشر مفهومی مبتنی بر عقل است که به کمک تربیت اخلاقی می توان آن را مورد پذیرش و عمل عموم جهانیان قرار دارد اینجاست که مقوله اخلاق و تربیت اخلاقی خود را به عنوان ضمانت اجرایی این حقوق نشان می دهد.
 
سرگلزایی اذعان کرد: بشر می تواند از طریق قدم گذاشتن در این راه به کرامت انسانی خود بیفزاید و برای جانشینی خداوند باید با کسب کمالات از راه های مختلف خود را با تقوا، الهی کند این الهی شدن مطمئناً اثرات خود را در حوزه های اجتماعی و سیاسی جامعه نشان خواهد داد و باعث نیل جامعه به سوی قرب الهی و سعادتمند شدن آن می‌شود.
 
وی گفت: این خود ضرورتی است که امروزه جوامع بشری به دلیل فقدان پایه های اخلاقی در زندگی اجتماعی خود با آن روبرو هستند و تفسیر های متفاوت از حقوق بشر و شمول قرار گرفتن حقوقی مانند سقط جنین، حقوق همجنسگراها و...  باعث مناقشه های زیادی در این جوامع شده که آنها را به لبه پرتگاه سقوط اخلاقی سوق داده است.
 
کارشناس امور سیاسی افزود: امروزه جوامع بشری با حذف ارزش های دینی از زندگی اجتماعی و ناتوان بودن از ایجاد یک نظام قدرتمند اخلاقی انسان محور که بتواند غرایز منفی انسان را مهار و کنترل کند دچار چالش های بزرگی در حوزه فرد و خانواده و بنیان آن شده است در صورتی که حقوق بشر اسلامی علاوه بر انسان محوری تاکید به خدا محوری در حقوق فرزندان آدم را دارد که در آن زندگی حق و موهبتی الهی و تضمین شده برای انسان است.
 
سرگلزایی خاطرنشان کرد: رویکرد خدا محوری می تواند خلا های این چنینی را با تاکید بر ارزش های دینی پر کند و نبود معنویات و بنیان های اخلاقی لازم که بتواند جلوی غرایز منفی انسان را بگیرد آن چیزی است که امروزه جامعه غرب را در حوزه های اجتماعی و سیاسی دچار چالش ها و مناقشه های فراوانی کرده است.
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کرامات انسانی حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۵۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا منتشر شد

به گزارش تابناک به نقل از میزان – گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا CHRC به‌تازگی منتشر شد؛ این گزارش به موضوع‌های متعدد حقوق بشری که طی دهه‌های متمادی بر زندگی کانادایی‌ها تاثیر گذاشته پرداخته است و چالش‌های حقوق بشری مداوم این کشور را بررسی و اعلام کرده است.

افزایش اسلام‌هراسی، جنایت‌های نفرت‌محور، نقض مداوم حقوق افراد معلول و تاثیرات نژادپرستی محیطی بر جوامع بومی، سیاه‌پوست و دیگر جوامع نژادی از مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا به آن‌ها پرداخته است.

کمیسر حقوق بشر کانادا هنگام ارائه گزارش یاد شده به پارلمان این کشور به نرخ فزاینده دریافت شکایت‌های مربوط به تبعیض و سخنان نفرت‌محور اشاره و اظهار کرد: در طول سال ۲۰۲۳ مسائل مبرم حقوق بشری بر زندگی روزمره مردم در سراسر کانادا تاثیر گذاشت.

وی همچنین تصریح کرد: کمیسیون حقوق بشر کانادا به‌عنوان یک نهاد ملی مدت‌ها است که به وجود نژادپرستی سیستماتیک علیه سیاه‌پوستان در این کشور اذعان دارد.

نکات برجسته گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا عبارتند از:

- شکایت اعضای نیرو‌های مسلح کانادا از آزار جنسی و تبعیض
- شکایت از اسلام‌هراسی
- شکایت از جنایت‌ها و سخنان نفرت‌محور
- شکایت از تاثیرات نامتناسب قوانین بر وضعیت و بهره‌مندی جوامع و افراد بومی، سیاه‌پوست و دیگر اقلیت‌های نژادی
- شکایت از رویکرد تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه پلیس کانادا
- شکایت افراد معلول از نقض حقوق بشر در زمینه‌های مختلف
- شکایت زنان از نقض حقوق بشر در زمینه‌های مختلف و تبعیض‌های جنسیتی به‌ویژه در دستمزد
- شکایت بی‌خانمان‌ها از تداوم بحران مسکن

در بخشی از گزارش یاد شده به موضوع نقض حقوق زندانیان در کانادا اشاره شده و آمده است که اداره زندان‌های کانادا به دلیل ناتوانی در ارائه مراقبت و درمان کافی به زندانیان معلول عملا حقوق آن‌ها را نقض می‌کند.

در عین حال، زنان زندانی در زندان‌های فدرال کانادا که عمدتا از بومیان هستند، از تاثیرات گسترده رویکردهای تبعیض‌آمیز رنج می‌برند؛ آن‌ها بیش از حد گرفتار سیستم طبقه‌بندی امنیتی، حبس در سلول‌های انفرادی و ... هستند.

گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا همچنین اعلام کرد که باید در سیستم مدیریت داده‌های شکایت‌های حقوق بشری این کشور بازنگری انجام شود.

دیگر خبرها

  • گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا منتشر شد
  • به جای بازداشت فلسطینی‌ها به آنها شلیک کنید!
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو از جوامع انسانی به طبیعت
  • شناخت دشمن نیاز به تقویت بصیرت انقلابی دارد
  • سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • مربیان باید موضوعات را با ارزش‌های دینی تبیین و تشریح کنند
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند