Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جامعه ایرنا - طرح ملی دارویار از ٢٣ تیر ۱۴۰۱ آغاز شده است تا با اجرای این طرح مهم، اصلاح سیاست‌های ارزی دارو، منطقی شدن قیمت دارو، رسیدن یارانه دارو به دست مصرف کننده اصلی، افزایش پیدا نکردن پرداختی از جیب مردم و در نهایت اختصاص یارانه سلامت به ٣۶۶ قلم داروی ضروری و  تحت پوشش بیمه قرار دادن ١١٩ قلم داروی بدون نسخه را مردم شاهد باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اصلاح یارانه‌های دارو و اجرای طرح «دارویار» در کشور، نفع آن به مردم می‌رسد و قیمت داروها برای مردم به عنوان مصرف کننده هیچ تغییری ندارد و بیمه‌ها هزینه اضافه آن را تقبل می‌کنند همچنین در طرح «دارویار»، یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص خواهد یافت؛ این اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای است

توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌ها از یارانه، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب العلاج از مزایای اجرای طرح دارویار است.

در راستای اجرای طرح دارویار مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است. سه دهک اول جامعه یعنی «حدود ۶ میلیون نفر» بدون مراجعه حضوری و به صورت رایگان توسط سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفتند.

در راستای اجرای طرح دارویار مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است

افراد سایر دهک‌ها می‌توانند برای برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند همچنین اتباع خارجی که مجوز اقامت دارند، می‌توانند برای برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و اتباع غیرمجاز نیز با ثبت مشخصات خود و با تایید وزارت کشور می‌توانند از بیمه برخوردار شوند. بیمه روی تخت و بیمه در مواقع اورژانسی برای افراد فاقد بیمه و مجهول‌الهویه هم برقرار است.

قیمت لحظه‌ای داروها در سایت سازمان غذا و دارو
سیدحیدر محمدی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا اظهارداشت: برای اینکه مردم بتوانند قیمت همه اقلام دارویی موردنیاز خود را به صورت کامل در دسترس داشته باشند، با مراجعه به سایت http://irc.fda.gov.ir/nfi یا برنامه سامانه تیتک و اسکن QR کد روی بسته محصولات می‌توانند در لحظه قیمت دارو را مشاهده کنند.

بیمه شدن ۳۶۶ قلم دارویی که تاکنون تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده است از دیگر برنامه‌های طرح دارویار است

وی تصریح کرد: اینکه اکنون ۱۱۹ کد ژنریک داروی OTC یا بدون نسخه مشمول بیمه خواهد شد نیز در راستای اجرای طرح دارویاری برای دسترسی بهتر مردم به این اقلام دارویی صورت گرفته تا مردم بتوانند به موقع این داروها را با استفاده از پوشش بیمه‌ای تهیه کنند.

محمدی اظهارداشت: بیمه شدن ۳۶۶ قلم دارویی که تاکنون تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده است از دیگر برنامه‌های طرح دارویار است و این تعداد داروی موردنیاز مردم نیز از محل یارانه ارزی بیمه شده است تا دسترسی مردم به این اقلام دارویی هم راحت‌تر و مطمئن‌تر شود.

پرداختی مردم تغییری ندارد
دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو سازمان غذا و دارو تصریح کرد: همه اقدامات و برنامه‌هایی که با اجرای این طرح مهم دارویی در کشور اجرا شده، برای رضایت مردم است تا بدانند که اصلاح سیاست‌های ارزی دارو در پرداختی آنها تاثیری ندارد و پرداختی مردم برای داروهای با پوشش بیمه‌ای هیچ تغییری نداشته و در برخی اقلام نیز کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: البته اگر افزایش قیمتی هم در برخی داروها وجود داشته باشد مابه‌التفاوت آن را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند تا پرداختی مردم ثابت بماند و مانند گذشته داروهای خود را بدون تغییر قیمت از داروخانه‌ها دریافت کنند.

اجرای طرح دارویاری براساس قانون بودجه
دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو سازمان غذا و دارو اظهار داشت: در رابطه با بحث دارویاری چند اقدام اساسی انجام شد که اصل موضوع براساس تکالیف مصرح در قانون بودجه بود که در جزء یک بند «س» تبصره یک ماده واحده قانون بودجه این مساله آمده و به دولت اجازه داده است که در سال ۱۴۰۱ این طرح اجرا شود.

وی ادامه داد: براساس این ماده قانونی، باید یارانه ارز ترجیحی مدیریت شود که در بخش کالاهای اساسی یارانه نقدی تخصیص داده شد اما در بخش دارو، سازوکار بیمه ها لحاظ شده است به این نحو که اگر افزایش قیمتی در داروها وجود داشته است آن را هم بیمه‌ها تقبل می‌کنند.

محمدی اضافه کرد: در این مسیر، دولت در بحث سیاست‌های ارزی دارو با استفاده از سازوکار بیمه‌ها طرح را به اجرا گذاشته است که فعالیت این طرح در ابتدا در بخش داروهای تولیدی بود.

اصلاح یارانه ارزی ۹ هزار و ۷۰۰ پروانه دارویی تولید داخل
وی خاطرنشان کرد: اصلاح یارانه ارزی ۹ هزار و ۷۰۰ پروانه دارویی تولید داخل در مرحله اول انجام گرفت و در صورت افزایش قیمت دارو، سازمان‌های بیمه‌ای این افزایش را پرداخت می‌کنند و مردم در پرداختی خود تغییری نخواهند داشت.

دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تا پیش از این، یارانه دارو به ابتدای زنجیره اختصاص داده می‌شد، تصریح کرد: اکنون یارانه دارو به بیمه‌ها داده می‌شود تا مصرف‌کنندگان دارو از سوی بیمه‌ها حمایت شوند و در نهایت نفعی که این طرح برای مردم دارد این است که قیمت دارو برای مردم تغییر نمی‌کند.

وی گفت: مهمترین موضوعی که در راستای اجرای طرح مدنظراست این است که پرداخت از جیب مردم تغییری نکند چون مردم از طریق بیمه دارو را از داروخانه‌ها دریافت می‌کنند بنابراین در نهایت نباید تغییری در قیمت آن داشته باشند.

اکنون یارانه دارو به بیمه‌ها داده می‌شود تا مصرف‌کنندگان دارو از سوی بیمه‌ها حمایت شوند

محمدی با بیان اینکه در سامانه تیتک تمام ریز قیمت داروها به روز قابل مشاهده است، اظهارداشت: اینکه پرداخت از جیب مردم تغییری نکرده، دارای اهمیت است و مردم به خوبی مشاهده خواهند کرد که تفاوتی در پرداختی خود قبل و بعد از اجرای طرح دارویار نخواهند داشت و بیمه‌ها هزینه‌های اضافه آن را تقبل کرده‌اند.

وی در عین حال به اینکه افزایش قیمت دارو در راستای اجرای این طرح وجود داشته یا نه؟ افزود: طبیعتا قیمت دارو تغییر می‌کند اما مابه التفاوت آن را بیمه پرداخت خواهد کرد.

برچسب‌ها اقلام دارویی ارز ترجیحی داروخانه سازمان غذا و دارو ارز دارو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقلام دارویی ارز ترجیحی داروخانه اقلام دارویی ارز ترجیحی داروخانه سازمان غذا و دارو ارز دارو اصلاح سیاست های ارزی دارو راستای اجرای طرح اجرای طرح دارویار سازمان غذا و دارو یارانه دارو اقلام دارویی اصلاح یارانه قانون بودجه افزایش قیمت یارانه ارزی مردم تغییر پوشش بیمه قلم داروی قیمت دارو تحت پوشش بیمه ها بیمه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۵۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح فجرانه کالابرگ ادامه پیدا می‌کند؟

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک از ابتدای سال ۱۴۰۲ به صورت سراسری در کشور، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند برای حفظ سفره مردم از تورم در سبد غذایی آغاز شد.

با گسترش اجرای سراسری طرح کالابرگ در نهایت، هفت دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند به صورتی که این هفت دهک درآمدی ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند.

همزمان با شروع سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال گذشته، دولت از ۱۷ بهمن‌ به مدت سه ماه یعنی تا ۱۸ اردیبهشت مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان طرح فجرانه اجرا کرد و این فاز جدیدی بود که شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه حذف شد و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. البته خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کند و امکان جا به جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست.

از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا ۳ به جای دریافت ۴۰۰ هزارتومان یارانه، ۶۲۰ هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت ۳۰۰ هزارتومان، ۵۲۰ هزارتومان یارانه دریافت می‌کند.

در حال حاضر فقط دو روز تا پایان طرح سه ماهه فجرانه کالابرگ باقی مانده و دولت هنوز برنامه جدید خود را برای ادامه یا توقف این طرح اعلام نکرده است، اما علیرضا عسگریان؛ معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به طور متوسط بیش از ۸۶ درصد مردم در سطح کشور در طرح فجرانه کالابرگ مشارکت کردند که امیدواریم این طرح ادامه پیدا کند. اما از آنجا که ادامه این طرح نیازمند منابع زیادی است باید در بالاترین سطح کشور تصمیم‌گیری شود.

وی گفت: میزان استقبال مردم از این طرح  زیاد بود، به طوری که در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول در ۱۱ قلم کالا مشخص شده خریداری شده است.

عسگریان با بیان اینکه در طرح فجرانه کالابرگ حدود ۱۴۰ میلیون بسته غذایی توزیع شده است گفت: هر شب تسویه با فروشگاه‌ها انجام می‌شود و حدود ۱/۲ میلیون سند ظرف مدت اجرای طرح تسویه شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • بسته خدمتی دندانپزشکی برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!
  • وزارت بهداشت: سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس وضع حجاب تعیین می‌شود!
  • فراخوان کشف قیمت و تامین دارو‌های تک‌نسخه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چرا «بحران وارفارین» دست از سر بیماران قلبی بر نمی‌دارد؟
  • تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دور از انتظار نیست
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید می‌شود؟
  • طرح فجرانه کالابرگ ادامه پیدا می‌کند؟
  • زمان واریز یارانه جدید دولت اعلام شد
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است