Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@03:15:16 GMT

تَرک ها و تصاویر «امیرچخماق» پس از سیل

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۵۶۳۲

تَرک ها و تصاویر «امیرچخماق» پس از سیل

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با نفوذ سیل به بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد، حدود ۲۴۰ خانه تاریخی در عرصه و حریم، تخریب شده است. مسئولان میراث فرهنگی گفته‌اند آثار شاخص یزد، همچون مسجد جامع، از آسیب سیل در امان مانده‌اند، اما اکنون پس از پایش و ارزیابی کارشناسان و متخصصان مرمت و معماری، وضعیت آثار تاریخی شاخص یزد مشخص‌تر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاوه منصوری ـ دکتری مرمت و احیاء بناها و بافت‌های تاریخی دانشگاه هنر اصفهان و کارشناس ارشد مهندسان مشاور عمارت خورشید ـ‌ به همراه گروهی از مهندسان و مرمتگران همکار خود، تکیه امیرچخماق را بررسی و پایش کرده است. او درباره وضعیت و آسیب‌های این بنای شاخص در سیل اخیر، نخست این نکته را یادآور شد که یزد در گذشته سابقه سیل داشته و اگر در گذشته با تواتر زمانی طولانی‌مدت‌تری اتفاق می‌افتاده، اکنون با تشدید بحران‌های طبیعی و تغییرات اقلیمی در سراسر زیست‌بوم، فواصل وقوع سیل‌ها کوتاه‌تر شده است.

این مرمتگر سپس با اشاره به سابقه مهندسان مشاور عمارت خورشید در مطالعه و بررسی تکیه امیرچخماق در یک دهه گذشته و همچنین بررسی‌هایی که پس از سیل اخیر انجام داده‌اند، گفت: پیش‌بینی ما در بررسی‌ سال‌های ۹۲-۱۳۹۱ بر این بود که لایه‌های پایین‌تر خاک در بستر تکیه امیرچخماق به دلیل توان رُمبندگی با خطر بالا، امکان تخریب و فروپاشی آنی بر اثر رطوبت را فراهم می‌کند.

منصوری با اشاره به ارائه نتایج آن طرح به بیش از سه مدیر کل استان یزد در دهه اخیر و ارائه اخطارهای مجدد پس از پایان دوره قرارداد مشاور، بر این موضوع کرد که «مشاور پروژه به جهت اطمینان از نتایج پژوهش‌های میدانی و آزمایشگاهی و برای پیشگیری از وقوع حادثه غیرمترقبه در بنا، در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ به‌صورت مداوم از طریق مکاتبه با مدیریت وقت میراث استان، آسیب‌پذیری بنا را پیش‌بینی کرده و وضعیت بحرانی بنا را حداقل در چهار نامه اعلام کرده است.»

او افزود: آن زمان تشخیص کارشناسان اداره میراث فرهنگی استان یزد بر این بود که وضعیت بنا به پیچیدگی و حادی‌ای که گزارش شده، نیست؛ ‌در نتیجه پروژه آرشیو شد تا این‌که دوباره در حدود سال‌های ۹۷-۱۳۹۶ اخطار وضعیت داده شد. اکنون پس از بارش‌های سیل‌آسا در یزد، وضعیت تکیه را طی بازدید روز دوشنبه (۱۰ مرداد) با حساسیت بالا بررسی کردیم. تأیید می‌کنم که همه تخریب‌های مشاهده‌شده در بنا ناشی از سیل اخیر نیست و بنا قبلا دچار مشکلات عدیده‌ای بوده است؛ چنان‌که شاهدهای گچیِ قبلی که توسط کارشناسان میراث روی تَرک‌ها و بخش‌هایی از بنا نصب شده‌ بودند، به دلیل فعال بودن ترک‌ها، دچار شکستگی شده‌ بودند.

جلسه بررسی نتایج مطالعات سال ٩٢ و پایش روز دوشنبه دهم مرداد ۱۴۰۱

منصوری، تصاویری از وضعیت حال حاضر امیرچخماق را در اختیار قرار داد و درباره نتیجه پایش‌ها، توضیح داد: زمانی که در یزد سیل آمد، مسئولیت حرفه‌ای، اخلاقی و اجتماعی ما ایجاب می‌کرد تا برای ارزیابی دقیق تکیه امیرچخماق اقدام کنیم. به همین دلیل، بدون از دست دادن وقت، در هماهنگی با اعضای انجمن صنفی مرمت استان یزد و با حمایت مدیران اداره‌کل میراث فرهنگی، برای پایش بنا، عازم یزد شدیم. پس از بررسی، این نتیجه گرفته شد که یکسری آسیب‌ها از قبل روی بنا ایجاد شده، اما سیل فرآیند تخریب را تشدید کرده است.

مجموعه امیرچخماق یزد شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار است که قدمتشان به دوره تیموریان می‌رسد.

تکیه امیر چخماق در سال ۱۳۳۰ به طور مستقل در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

او اضافه کرد: پس از بارش‌ها، آبگیر بزرگی به عمق حدودی ۲۰ سانتی‌متر در محوطه غربی مقابل تکیه تشکیل شده بود که آب آن به‌تدریج جذب زیرزمین تکیه شده و در خاک بستر فرو رفته است. این رطوبت، دقیقا عامل اساسی تشدید وضعیت خاک رُمبنده و عامل تغییر شکل آن شده است؛ بطوری‌که با شدت یافتن تغییر بستر، عوارض آن بصورت مستقیم در بنا قابل مشاهده است. این عوارض شامل رطوبت‌زدگی شدید پایه‌های تحتانی، تخریب ملات‌ها و از بین رفتن مقاومت پایه‌های باربر، نفوذ رطوبت به بدنه‌های داخلی خشتی بنا، ناشاغولی پایه‌ها، تشدید ترک‌های قبلی و ایجاد ترک‌های جدید در بنا، تورم و برآمدگی در کف ایوانچه‌های جنوبی و بروز شکم‌دادگی در بخش‌های زیرین مناره جنوبی و ... است.

این کارشناس مرمت تاکید کرد: سازه امیرچخماق به لحاظ فنی به حفاظت و مرمت اضطراری نیاز دارد و باید اقدامات عاجل در آن انجام شود.

تشدید ترک ها بر اثر نفوذ رطوبت

ترک جدید در اثر رطوبت و رانش پایه به سمت غرب

منصوری گفت: در جلسه‌ کمیته فنی و مشورتی که با ریاست آقای دکتر هادی احمدی ـ مدیرکل دفتر حفظ و احیاء ـ و در حضور ریاست اداره کل میراث فرهنگی یزد (آقای دکتر آخوندی) و معاونت حفظ و احیاء استان (آقای مهندس شاکری)، کارشناسان و اعضای انجمن صفی مرمت داشتیم، گزارش کاملی از نتایج بررسی و پایش تکیه امیرچخماق در سیل اخیر ارائه کردیم و تصمیم‌هایی گرفته شد.

او بر این تاکید بر این‌که "تکیه امیرچقماق به اقداماتی فوری برای رفع خطر نیاز دارد"، گفت: ما باید ابتدا این بیمار را زنده نگه داریم تا بعد برای ادامه حیات آن اقدام کنیم.

نفوذ رطوبت از پشت جداره به بدنه ایوانچه‌ها و آب‌شستگی مغزه خشتی بنا

منصوری با بیان این‌که "هنوز نمی‌توان با قطعیت میزان خسارت سازه امیرچخماق از سیل اخیر را مشخص کرد"، درباره اقدامات اضطراری پیشنهادشده، توضیح داد:‌ باید خیلی سریع جلوی نفوذ آب به مجموعه گرفته شود. مغازه‌هایی که زیر تکیه فعالند سابقه داشته که آب را پای تکیه رها کرده‌اند؛ بنابراین ضرورت دارد از هر جریان آبی در بیرون بنا که امکان تجمیع و نفوذ آن وجود دارد، جلوگیری شود. علاوه بر این، جلوی پیشروی ترک‌ها گرفته شود تا آب از طریق ترک‌ها وارد بدنه‌های خشتی بنا نشود.

رانش پایه مناره جنوبی به سمت غرب در اثر تشدید تنش سازه

این مرمتگر، هدف از این اقدامات را جلوگیری از گسترش تخریب بر اثر عوامل جوی و تشدید وضعیت خاک بستر عنوان کرد و گفت: پس از اقدامات اضطراری و رفع خطر، می‌توان اقدامات مهندسی را انجام داد. برای این موضوع، اقدامات شناسایی دقیقی را پیش‌بینی‌ کرده‌ایم که شامل فتوگرامتری، پایش مقاطع عرضی بنا، انجام مطالعات ژئوتکنیک، GPR و نصب ترک‌سنج‌های الکترونیکی برای پایش لحظه‌ای بناست. بعد از مشخص شدن نتایج این مطالعات، امکان مداخلات پیچیده‌تر برای مقاوم‌سازی خاک، دیواره‌های خشتی و آجری بنا و مناره‌ها را به منظور تثبت در وضعیت مناسب را خواهیم داشت.

منصوری در پایان با اشاره به حساسیت‌هایی که درباره بافت تاریخی یزد و آثار ارزشمند آن وجود دارد، تاکید کرد: هیچ اقدامی بدون شناخت دقیق، ارزیابی همه‌جانبه اثر و بدون اخذ نظرات کارشناسی متخصصان حوزه مرمت و کارشناسان میراث کشور در تکیه امیرچقماق صورت نخواهد گرفت.

ترک و انفصال پیلک آجری در اثر نفوذ رطوبت ناشی از بارش‌های اخیر

بررسی‌های میدانی توسط تیم مهندسان مشاور و نصب تَرک‌سنج‌های مدرج برای کنترل فعال بودن ترک‌ها و میزان آن‌ها

نمونه‌ای از تَرک‌سنج نصب‌شده در کاربندی تزئینی شاه‌نشین طبقه دوم بنا

آب‌شستگی بدنه‌های خشتی ناشی از بارش اخیر و تخریب لبه‌های بیرونی در پشت‌بام تکیه

تشدید ترک‌ها در اثر نفوذ رطوبت ناشی از نزولات جوی

تخریب طبقه دوم یکی از حجره‌های بازار حاجی قنبر در بخش شرقی تکیه

آب‌شستگی بدنه‌های خشتی ناشی از بارش اخیر

موقعیت فضای خالی پشت تکیه در بخش جنوبی که باعث نفوذ رطوبت در بدنه‌های خشتی شده است

ترک‌خوردگی پایه و شکسته شدن شاهد گچی و نصب تَرک‌سنج جدید برای کنترل میزان فعالیت ترک

نما و فضای پشتی امیرچخماق

منبع: ايسنا لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر اخبار گردشگری سیل یزد اخبار مرتبط مقایسه هزینه های سفر زمینی و هوایی به کربلا و نجف ویژه عاشورا و تاسوعای حسینی ۱۴۰۱/۵/۱۴ آخرین وضعیت راهها سیزدهم مردادماه ۱۴۰۱/۵/۱۳ سفر اربعین با خودرو شخصی ممکن می شود؟ ۱۴۰۱/۵/۱۳ هزینه تور زمینی مشهد ویژه تعطیلات عاشورا و تاسوعا + جدول قیمت ۱۴۰۱/۵/۱۳ نام نویسی اربعین کِی به پایان می رسد؟ ۱۴۰۱/۵/۱۲ احتمال صدور گذرنامه موقت برای تردد و خروج زائران اربعین ۱۴۰۱/۵/۱۲ آخرین ویدیو ها نجات لحظه آخری پدر و دختر از یک تصادف مرگبار + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۰۸:۵۳ اطلاعات کارت حافظه شکسته چگونه بازیابی می شود؟ + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۰۰:۱۷ حال و هوای کربلای معلی در شب های محرم + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۰۰:۱۳ آتش سوزی هولناک در میدان خراسان + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۳ ۲۳:۱۸ مدفون شدن ۲۰۰ نفر در سیل امام زاده داوود صحت دارد؟ ۱۴۰۱/۰۵/۱۳ ۱۹:۴۵ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۰:۱۷ تَرک ها و تصاویر «امیرچخماق» پس از سیل ۱۰:۰۱ راه های حذف ایمیل قدیمی بدون از دست دادن اطلاعات ۰۹:۴۷ آپارتمان های ۷۰ متری جنوب تهران چند؟ ۰۹:۳۸ هوای تهران قابل قبول است ۰۹:۳۴ دستمزد پایین باعث زوال سریعتر حافظه می شود ۰۹:۲۴ ترس از رکود اقتصادی نفت را ارزان کرد ۰۹:۲۲ عواقب کم خوابی برای سلامت کودکان ۰۹:۱۸ محدودیت های ترافیکی ایام محرم در جاده های شمال ۰۹:۰۹ جیمز وب تصویری از دورترین ستاره را ثبت کرد ۰۹:۰۵ قیمت طلا به بالاترین رقم طی یک ماهه گذشته رسید ۰۹:۰۲ میلیون ها حساب توییتر در معرض خطر حمله سایبری ۰۸:۵۹ ۸ نکته ای که باید در مورد برخورد سیارک ها با زمین بدانید ۰۸:۴۸ نحوه حذف میانبر‌ها از روی صفحه دسکتاپ در رایانه ۰۸:۴۲ دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور امروز منتشر می شود ۰۸:۳۹ ۵ عادت روزانه برای تقویت سلامت روان ۰۸:۲۷ هشدار هواشناسی؛ احتمال سیلاب ناگهانی در ۱۹ استان ۰۸:۱۴ بیماران زمینه ای، عمده بستری های کرونا در پایتخت / احتمال افزایش موارد بیماری در روزهای آتی ۰۷:۳۰ مقایسه هزینه های سفر زمینی و هوایی به کربلا و نجف ویژه عاشورا و تاسوعای حسینی ۰۷:۲۷ آشنایی با اعمال مخصوص شب هفتم محرم الحرام ۰۲:۴۷ دانلود نوحه و مداحی برای شب هفتم محرم ۱۴۰۱ ۰۱:۴۹ اقدامات ضروری و مهم پس از خرید خودروی صفر ۰۱:۱۶ تست شخصیت؛ چطور می ایستید؟ نحوه ایستادن تان در مورد شما چه می گوید؟ ۰۰:۵۶ راز اصلی زندگی آدم های خوش شانس چیه؟ ۰۰:۴۷ فال ابجد روزانه جمعه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۰۰:۳۳ فال تاروت امروز / فال تاروت کبیر روزانه امروز جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۲۳ رایزنی مورا و باقری ادامه دارد ۰۰:۱۷ اطلاعات کارت حافظه شکسته چگونه بازیابی می شود؟ + فیلم ۰۰:۱۴ فال حافظ امروز جمعه ۱۴ مرداد ۰۰:۱۳ حال و هوای کربلای معلی در شب های محرم + فیلم ۰۰:۰۹ فال امروز / فال روزانه شخصی ۱۴ مرداد ۲۳:۵۷ چالشی برای خانم ها به نام «سلولیت»؛ + نحوه پیشگیری ۲۳:۵۱ چرخش زمین سریع تر شده است؟ + جزییات ۲۳:۴۶ چه کار کنم تا بهم احترام بذارن؟ ۲۳:۳۹ عجیب ترین جرائمی که زنان در دوره قاجار مرتکب می‌شدند! ۲۳:۲۷ رویکرد ذوب آهن اصفهان، خلق فرصت های ارزشمند از دل تهدیدها است ۲۳:۲۴ نحوه مراقبت از ضروری ترین اکسسوری زنانه! ۲۳:۰۴ چگونه هم یک زن شاغل باشیم هم خانه دار؟ ۲۳:۰۲ انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱ را چگونه انجام دهیم + آموزش ۲۲:۴۹ ۱۳ قانون برای برخورد اول با خانواده همسر ۲۲:۴۰ بمب استقلالی ها خنثی شد ۲۲:۲۸ شستن صورت در حمام اشتباه است مگر اینکه... ۲۲:۱۷ ۸ خاصیت شگفت انگیز فلفل که نمی‌دانستید ۲۲:۱۱ استایلی که خانم ها را پیر نشان می دهد ۲۲:۰۵ آخرین وضعیت راهها سیزدهم مردادماه ۲۱:۵۴ جاگرنات ۶X۶؛ یک وانت عجیب آخرالزمانی + عکس ۲۱:۵۲ وزیر کشور: همه خسارات سیل جبران می شود ۲۱:۴۴ پلوسی وارد ژاپن شد ۲۱:۳۸ طراحی بسته های ویژه اینترنت رومینگ همراه اول این‌بار برای طرفداران سفرهای خارجی تابستان و زائرین حرم حسینی ۲۱:۳۳ آمریکا در تلاش برای بازگشت متقابل به برجام، «صادق و ثابت‌قدم» است ۲۱:۳۳ اتاق خوابت کوچیکه، این رنگارو براش انتخاب کن اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اخبار گردشگری سیل یزد تکیه امیرچخماق میراث فرهنگی نفوذ رطوبت سیل اخیر ۱۴ مرداد ترک ها ۱۴۰۱ ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی واقف بهروزی ادامه داد: این استان در موضوع سرمایه گذاری خارجی جزو استان‌های پیشرو است و متوسط سه سال گذشته شاخص‌های آن به عنوان الگویی برای سنجش به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: با وجود تحریم‌های سنگین خارجی و سختی مسیر‌های تبادل ارز و مواد اولیه، اما مسیر‌هایی برای تبادل ارز از استان ما طی شده که به عنوان الگو در کشور مطرح هستند، بر این اساس میزان هدفگذاری برای جذب سرمایه گذاری خارجی استان در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۳ میلیون دلار بود ولی بیش از ۲۷ میلیون دلار سرمایه گذاری تحقق یافت.

بهروزی اضافه کرد: ۱۲ طرح در سال ۱۴۰۱ و تعداد ۱۳ طرح نیز در سال ۱۴۰۲ با سرمایه گذارانی از کشور‌های ترکیه، چین، جمهوری چک، امارات و ایرانیان مقیم خارج در استان آغاز شدند که بیشتر در بخش‌های گلخانه، تولید کنسانتره، نساجی، صنایع چوب و تجهیزات هستند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌ شرقی همچنین از کسب رتبه دوم آذربایجان شرقی در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ مربوط به واحد‌های تولید کننده، راکد و نیمه تعطیل و سایر موارد خبر داد و گفت: این تبصره از حدود هفت سال گذشته در قوانین بودجه دستگاه‌های مختلف در حال چرخش بود و بر اساس گزارش مجلس شورای اسلامی میزان تسهیلات تحقق یافته از محل این تبصره تا قبل از سال ۱۴۰۰ بیشتر تک رقمی بوده و ما جزو استان‌های متوسط به پایین بودیم.

بهروزی با بیان اینکه مجموع مجوزهای سرمایه گذاری صادر شده در سال ۱۴۰۱ شامل ۱۰ هزار (کمتر از ۵۰ درصد تقاضاها) و در سال ۱۴۰۲ نیز با افزایش ۵۱۳ درصدی شامل ۶۱ هزار و ۵۰۰ بود، افزود: این افزایش ناشی از اقدام تحولی دولت در راه اندازی درگاه مجوزهای کسب و کار است.

 

دیگر خبرها

  • ◄ سهم 8 درصدی راه آهن در جابجایی بار
  • تکیه خاتون‌آبادی، نقش جهانی کوچک در دل تخت فولاد
  • کلنگ‌زنی ۲ پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی در سنندج
  • مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزییات
  • مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد
  • اختصاص ۱۵ همت برای ۲۶ پروژه‌ پیشران معاونت علمی
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با تکیه بر عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • افزایش سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی
  • افزایش ۷۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی آذربایجان شرقی
  • چه کسی بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم تکیه می‌زند؟