Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@17:37:18 GMT

شکوه شیرخوارگان سبزپوش در سوگ شهید شش ماهه دشت کربلا

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۶۱۰۹

شکوه شیرخوارگان سبزپوش در سوگ شهید شش ماهه دشت کربلا

به گزارش ایرنا و بر اساس منابع تاریخی در حماسه عاشورا علاوه بر شهادت مردان و جوانان بنی هاشم و دوستداران آل الله، کودکانی نیز شربت شهادت را جرعه جرعه نوشیدند که از مهمترین آنها می توان به حضرت علی اصغر (ع) طفل شش ماهه امام حسین (ع) اشاره کرد که در عصر عاشورا تشنه و بی تاب و در حالی که در آغوش پدرش بود با تیری از کمان حرمله به آسمان پر کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاسم بن الحسن (ع) و عبد اللّه بن حسن (ع) فرزندان امام حسن (ع)، عون بن عبدالله و محمد بن عبدالله دو فرزند حضرت زینب و عمرو بن جُناده انصاری دیگر کودکانی هستند که پای در رکاب سرور و سالار شهیدان گذاشتند و در رشادت آنها در تاریخ ماندگار شد.

برای زنده نگاه داشتن یاد کودکان شهید در دشت کربلا و نیز آشنایی کودکان با فلسفه قیام عاشورا حدود دو دهه است که نخستین جمعه ماه محرم همایش شیرخوارگان حسینی در صبح روز اولین جمعه ماه محرم هر سال در مساجد، حسینیه‌ها و تکایای شهرهای ایران و برخی کشورهای جهان برگزار می‌شود. در این مراسم مادران به همراه کودکان شیرخوار خود با لباس، روسری و پیشانی‌بند به رنگ سبز حضور می‌یابند و شرکت‌کنندگان برای علی اصغر کودک شیرخوار امام حسین(ع) در کربلا به گریه و عزاداری و مرثیه‌سرایی می‌پردازند و گهواره نمادین او را در مجلس می‌گردانند.

امسال نیز بنا بر گزارش های خبرنگاران ایرنا صبح امروز - ۱۴ مرداد - بسیاری از مادران سوگوار با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مربوط به کرونا، با سبزپوش کردن فرزندان خردسال خود در این آیین معنوی شرکت کردند و در کنار اقامه عزای حسینی و همراهی با مادران دشت کربلا که داغ فرزند دیدند، پیمان بستند که فرزندان خود را یک سالک و پیرو راه عاشورا تربیت نمایند.

به تصویر کشیدن حادثه جانسوز کربلا، بیان اهداف قیام عاشورا، تقویت نهضت عاشورایی، بیعت مادران و اعلام آمادگی برای تربیت سربازان امام زمان (عج) از جمله اهداف برگزاری این آیین است که همه ساله در سراسر کشور و حتی برخی کشورهای جهان برگزار می‌شود.

همایش شیرخوارگان حسینی از سال ۱۳۸۲ به همت مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) پایه گذاری شده است و اکنون در بیش از هفت هزار و ۵۰۰ نقطه در ایران و ۴۵ کشور جهان برگزار می‌شود.

گزیده مراسم امسال که در شهرهای مختلف برگزار شد، به شرح زیر است:



در مشهد مقدس همزمان با هفتمین روز از ماه محرم سوگواره بزرگ شیرخوارگان حسینی در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد و ذاکران و مرثیه سرایان اهل بیت(ع) در سوگ طفل شیرخوار سیدالشهدا(ع) حضرت علی اصغر(ع) مرثیه سرایی کردند.

حجت الاسلام عبدالحسین ذاکر نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پیرامون فضایل ماه محرم و شخصیت اباعبدالله و تاثیر شهادت کوچکترین سرباز سیدالشهدا(ع) در کربلا و نیز روضه خوانی در این خصوص پرداخت.

در شهر کرمان نزدیک به هشت هزار کودک زیر یک سال کرمان در جوار مرقد مطهر سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای این شهر گرد هم آمدند؛ البته بسیاری از بانوان نیز به نیت شفا گرفتن فرزند بیمارشان در این مراسم دست به دامان حضرت علی اصغر (ع) و امام زمان (عج) شدند تا شاید دستی از مهر بر سر دلبندشان کشیده شود و درد از وجودشان رخت بر بندد. 

مادران ساکن جزیره قشم نیز امسال برای هفدمین سال متوالی فرزندان و شیرخوارگان خود را به مصلای امام علی(ع) آوردند و با حزن و اندون و در آغوش گرفتن کودکان شیرخوار خود به یاد علی اصغر (ع) کودک شش ماهه امام حسین (ع) اشک ماتم ریختند.

در استان فارس، علاوه بر برگزاری این آیین در اماکن متبرکه و حسینیه ها، همایش شیرخوارگان حسینی در شیرخوارگاه حضرت ولی عصر (عج) بهزیستی فارس برگزار شد و ۸۵شیرخوار این مرکز لباس سبز پوشیدند تا این‌گونه یاد مظلومیت کودک ۶ ماهه امام حسین (ع) را زنده نگه داشته شود.

اهالی استان گلستان نیز این آیین را ۱۹ بقعه و امامزاده این استان برگزار کردند و  خانواده‌های مومن و ولایتمدار در این مراسم‌ها در قالب برنامه‌های مختلف با روی دست گرفتن فرزندان شیرخوارشان در جای جای استان به یاد شش ماهه حضرت امام‌حسین (ع) به عزاداری و سوگواری پرداختند.

در هفدهمین همایش جهانی  شیرخوارگان حسینی در استان گلستان؛ مادران به رسم هر ساله به همراه کودکان شیرخوار خود با لباس، روسری و پیشانی‌بند به رنگ سبز حضور یافته و برای حضرت علی اصغر کودک شیرخوار (ع) امام حسین (ع) کربلا به گریه و عزاداری و مرثیه‌سرایی پرداختند.

در کهگیلویه و بویراحمد نیز در ۴۶ نقطه استان همایش شیرخوارگان حسینی با حضور پرشور مادران برگزار شد و بیش از پنج هزار دست لباس سبز و متحدالشکل در بین کودکان توزیع شد. مادران شرکت کننده با در آغوش گرفتن کودکان سبزپوش خود در غم مظلومیت سید و سرور سالار شهیدان آه و فغان سر دادند و سوگواری کردند.

مردم خراسان جنوبی نیز در همایش های مشابهی که در 24 بقعه متبرکه استان برگزار شد، پس از برگزاری دعای ندبه کودکان و شیرخوارگان خود را نذر راه و انقلاب حضرت امام زمان (عج) کردند. قرائت قرآن، مداحی، روضه، سخنرانی، گهواره‌گردانی و نذرنامه خوانی از مهمترین برنامه‌های این همایش بود.

در استان البرز نیز همزمان با هفتمین روز از ماه محرم الحرام، مادران البرزی روز جمعه با حضور در اجتماع شیرخوارگان حسینی در سوگ شهادت حضرت علی اصغر (ع) طفل ۶ ماهه حضرت سیدالشهدا(ع) با ذکر لالایی شیون و گریه سر دادند. نوزدهمین  آیین شیرخوارگان حسینی امسال در ۲۵۰ نقطه استان البرز با شور و حال عاشورایی برپا شد.

هسته مرکزی برگزاری این مراسم در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج بود و آیین های مشابهی نیز در مهدیه کرج، هیات های رزمندگان اسلام غرب و شرق شهرستان کرج و زینبیه حصارک برگزار شد.

همچنین همزمان با برپایی همایش شیرخوارگان حسینی در شهرستان چهارباغ استان البرز یک هزار قوطی شیر خشک در اختیار مادران دارای کودک شیرخوار قرار گرفت.

حسینیه اعظم زنجان نیز امروز یکی از مکان های شاخص برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی بود که مادران این دیار برای هجدهمین سال به یاد سرباز ۶ ماهه کربلا حضرت علی‌اصغر(ع)  گرد هم آمدند؛ امسال ۱۰ هزار دست لباس و پیشانی بند برای شیرخوارگان شرکت کننده این مراسم تدارک دیده شده بود.

در استان لرستان نیز آیین های مشابهی در مصلا و حسینیه های خرم آباد، دورود، معمولان، بروجرد، پلدختر، ازنا، اشترینان، مومن آباد، نورآباد، الیگودرز، الشتر و کوهدشت برگزار شد و مردم این استان برای پانزدهمین سال در همایش شیرخوارگان حسینی شرکت کردند.

اهالی استان همدان امسال علاوه بر برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی، ۳۰۰ عنوان برنامه برای این روز تدارک دیدند که از جمله می توان به برگزاری پویش «شیرخوارگان دیروز و سربازان امروز» اشاره کرد؛ این پویش با حضور و مشارکت فعال کودکانی که سال‌های قبل در مراسم شیرخوارگان حضور داشتند و اکنون در سنین هفت تا ۹ سالگی هستند، برگزار شده است.

برچسب‌ها استان لرستان کربلا ایرنا همایش شیرخوارگان حسینی عاشورا استان البرز استان گلستان استان همدان الیگودرز دورود کرمان خراسان جنوبی کرونا قرآن امام علی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان لرستان کربلا ایرنا استان لرستان کربلا ایرنا همایش شیرخوارگان حسینی عاشورا استان البرز استان گلستان استان همدان الیگودرز دورود کرمان خراسان جنوبی کرونا قرآن امام علی همایش شیرخوارگان حسینی شیرخوارگان حسینی حضرت علی اصغر استان البرز برگزار شد امام حسین ماه محرم شش ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۶۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال

معاون خدمات شهری کربلا گفت: سال گذشته شاهد حضور ۲۲ میلیون زائر در عراق بودیم و طبق پیش‌بینی‌های ما در اربعین سال جاری حضور زائران ابا عبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، محمدرضا جان‌نثاری پیش از ظهر امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_در ستاد اربعین حسینی استان ضمن گرامیداشت یاد شهیدان عراق که در برابر داعش ایستادگی کردند بالأخص شهید ابومهدی المهندس، اظهار کرد: ستاد اربعین حسینی استان به‌صورت ماهانه با هدف ایجاد آمادگی در برگزاری شایسته اربعین حسینی برگزار می‌شود تا مقدمات این رویداد عظیم را به بهترین نحو فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم استان اصفهان در اربعین حسینی میهمانان برادران عراقی خود هستند، افزود: از مهمان‌نوازی بی‌نظیر مردم و دولت عراق در ایام اربعین حسینی قدردانی می‌کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان با بیان اینکه این مهمان‌نوازی الگوی شایسته‌ای برای همه دنیا است تا محبت و برادری را از مردم عراق یاد بگیرند، خاطرنشان کرد: آنان هر چه دارند برای خدمت به زائران در طبق اخلاص می‌گذارند ما نیز از این بابت صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

جان‌نثاری یادآور شد: بیش از ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برپا می‌شود و خوشحال هستیم که می‌توانیم خادم زائران اربعین حسینی باشیم و در این راستا آمادگی داریم هر کمکی که مسئولان عراقی تشخیص می‌دهند را جهت برگزاری اربعین حسینی انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه خود را ملزم می‌دانیم که همه اقداماتی که انجام می‌دهیم تحت نظر دولت عراق باشد، بیان کرد: برنامه‌ریزی شود تا تمامی شهرداران استان با محوریت شهرداری اصفهان در ایام اربعین همکاری لازم را با خدمات شهری کربلا داشته باشند.

رویکرد و منش مردم و مواکب استان اصفهان در ایام اربعین

علی یحیی عبد، معاون خدمات شهری کربلا نیز در این نشست سخنان خود را با گرامیداشت یاد شهیدان ایران اسلامی بالأخص شهید والامقام سردار سلیمانی آغاز و اظهار کرد: ما و برادران ایرانی مان یک گروه مشترک با هدف خدمت‌رسانی به زائران حضرت سیدالشهدا (ع) هستیم و هیچگونه جدایی بین ما نیست.

وی با تأکید بر اینکه در ایام اربعین حسینی منش و رویکرد شیعه حضرت امیرالمومنین (ع) را به جهانیان نشان می‌دهیم، افزود: اربعین یک رویداد جهانی و برگزاری شایسته آن موفقیتی برای جهان اسلام است.

معاون خدمات شهری کربلا بیان کرد: برای ما باعث افتخار است که خادم امام حسین (ع) هستیم و می‌دانیم که برای شما نیز خدمت به زائران سیدالشهداء (ع) افتخار است زیرا همه ما هر چه که داریم از لطف و مهربانی امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) است.

وی گفت: سال گذشته شاهد حضور ۲۲ میلیون زائر در عراق بودیم و طبق پیش‌بینی‌های ما در اربعین سال جاری حضور زائران ابا عبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید.

معاون خدمات شهری کربلا با اشاره به اینکه سالانه ۵ میلیون نفر به زائران اربعین حسینی اضافه می‌شود، عنوان کرد: مواکب اصفهانی در کربلا به خاطر حضور پرشور و خلاقیت‌هایی که در خدمت‌رسانی به زائران دارند زبانزد هستند.

وی با بیان اینکه از خدماتی که شهرداری اصفهان در شهر کربلا انجام می‌دهد قدردانی می‌کنیم، گفت: اصفهانی‌ها در ایام اربعین بسیار متفاوت‌تر از سایر شهرها عمل می‌کنند، آن‌ها معتقدند بر خاکی که خون سیدالشهداء (ع) ریخته شده است حرمت دارد و نباید زباله‌ای بر زمین ریخته شود.

معاون خدمات شهری کربلا خاطرنشان کرد: کربلا هم مانند اصفهان شهر شما است و با شما همکاری خواهیم داشت زیرا معتقد هستیم بین ایران و عراق هیچ فراقی نیست.

به گزارش ایمنا، در این نشست اعضاء ستاد اربعین حسینی استان، مدیر مطالعات و پژوهش‌های کربلا، مدیر پارک‌ها و فضای سبز کربلا و مدیر منطقه پنج کربلا نیز حضور داشتند.

کد خبر 749330

دیگر خبرها

  • تشکیل ۱۲ کمیته فرهنگی برای برگزاری اجتماع ۲۰ هزار نفری امام رضایی ها در البرز
  • حال و هوای مرقد مطهر حضرت عباس(ع) در کربلا
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • برگزاری همایش اندیشه تمدنی در اندیشه امام علی (ع)
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • در شورای سیاست‌گذاری کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران چه گذشت؟
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه