Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از پایداری وضعیت آبی ۱۷۷ روستا و ۴ شهر آسیب دیده از سیلاب با اقدام فوری نیروهای عملیاتی این شرکت خبر داد.

به گزارش ایسنا-  "علیرضا قاسمی" با اشاره به برخی از اقدامات مورد نیاز پیش از وقوع سیل بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌ها، کلیه مخازن ذخیره آب با تمام ظرفیت در مدار قرار گرفت تا در صورت قطعی برق یا خارج شدن چاه‌ها از مدار بهره‌برداری، توزیع آب از طریق مخازن صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی بهداشت آب مورد توجه است، افزود: همچنین جهت تأمین و پایداری کیفیت بهداشت آب، قبل از شروع سیلاب پودر کلر به کلیه نقاط ارسال شد و جلوگیری از خسارت به تاسیسات با آماده‌باش کامل تجهیزات الکتریکال، مکانیکال و ماشین‌آلات سبک و سنگین صورت گرفت.

این‌ مقام مسئول ادامه داد: در پی بارش‌ها و وقوع سیل به ویژه در جنوب استان، نسبت به خاموش کردن تمامی چاه‌هایی که در بستر رودخانه در مدار قرار داشتند، اقدام شد تا از بالارفتن کدورت آب ورودی به مخازن جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب به سایر ارگان‌های درگیر سیلاب نیز کمک کرد، ادامه داد: همچنین ۲۲ تیم عملیاتی سبک و سنگین در مرکز و جنوب استان استقرار پیدا کردند تا پایداری آب در شبکه‌های آب شرب شهری و روستایی استمرار داشته باشد و خسارات و آسیب‌های وارده در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شود و اختلالی در خدمات‌رسانی وارد نشود.

قاسمی با اشاره به خسارت‌های سیل گفت: بخشی از خطوط انتقال، شبکه‌های توزیع و تأسیسات تأمین و پمپاژ آب در ۱۸۰ روستای استان آسیب دید که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با توجه به آمادگی نیروهای عملیاتی، ترمیم و آب پایدار برقرار شد و تنها در سه روستا تا زمان فروکش آب امکان اصلاح خطوط وجود ندارد و موقتاً آبرسانی سیار صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های اولیه، حدود ۵۰۰ میلیارد ریال در حوزه آب و حدود ۸۰ میلیارد ریال در بخش فاضلاب به تاسیسات خسارت وارد شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده پس از بارندگی‌های سامانه مونسون گفت: در شهرهای زاهدان و کنارک نسبت به دفع روان‌آب‌ها و گل‌ولای حاصل از بارندگی از طریق شبکه فاضلاب و پمپ‌های لجن‌کش اقدام و شبکه فاضلاب پس از دفع گل‌ولای حاصل از بارندگی شست‌وشو شد.

وی در ادامه به تشریح وضعیت مناطق سیل‌زده در سطح استان پرداخت و گفت: در تفتان بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌های محلی منجر به آبگرفتگی روستاهای میرآباد، نازیل و مجتمع ۶۳ روستایی گوهرکوه در سطح شهرستان شد که با تلاش شبانه‌روزی امور آب شهرستان و تیم‌های عملیاتی نسبت به رفع آبگرفتگی اقدامات لازم صورت گرفت.

قاسمی با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان ایرانشهر بیان کرد: بر اثر طغیان رودخانه دامن ایرانشهر خطوط انتقال آب روستاهای دامن، پیران و در پی تند باد شدید در منطقه سمسور بزمان بخشی از حصار ۲ حلقه چاه تخریب شد که با توجه به فروکش کردن آب رودخانه، ترمیم موقتی خطوط انتقال انجام و راه اندازی شد.

وی گفت: در سراوان هم طغیان رودخانه‌های محلی باعث ورود گل‌ولای به چاه‌ها شد که با توجه به عدم دسترسی به محل چاه‌ها آب‌رسانی به صورت سیار با استفاده از چاه‌های محلی انجام شد.

به گفته این مقام مسئول، همچنین طغیان رودخانه محلی در شهرستان سیب و سوران منجر به تخریب و ورود گل‌ولای به چاه‌های روستاهای کله‌گیری، کله‌سری، چشمک، کلوکی، کنت و آدرناگ شد که به علت عدم دسترسی به محل چاه امکان راه اندازی وجود نداشت و آبرسانی به صورت سیار و با استفاده از چاه‌های محلی صورت گرفت.

وی افزود: در مهرستان بر اثر طغیان رودخانه‌های محلی خطوط انتقال آب روستاهای آشار و شکانچان و کهن‌مگار تخریب و با اقدام‌های صورت گرفته به صورت موقت ترمیم و راه اندازی شد.

قاسمی اظهار کرد: در اثر بارندگی شدید در بالادست رودخانه سرباز و طغیان رودخانه خطوط انتقال آب روستاهای بندک، کریم آباد، پیردان، گورد باتک،  بختک‌بالا و پایین، نسکند ،کارچان، بندان، دزبگان، اسلام‌آباد میرزمین، کدان، کوشکورد، نصیرآباد، سه مچان تخریب و در نهایت به صورت موقت ترمیم و راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه طغیان رودخانه سرباز باعث ورود گل‌ولای به منابع آب شد، گفت: برخی از خطوط انتقال آب روستاهای دپ، پراهین گواش، جنگل، لهاباد، نظرآباد، چراغان، کرائی‌کور، کزور دپ، مجتمع زردبن، مجتمع سهمان و نوبند و مجتمع سولدان شهرستان راسک نیز تخریب شد که خطوط انتقال به صورت موقت راه‌اندازی و چاه‌ها بعد از فروکش کردن سیلاب وارد مدار بهره‌برداری شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در شهرستان قصرقند هم گفت: طغیان رودخانه کاجو منجر به تخریب خطوط انتقال آب روستاهای حاجی‌آباد دزفول و چوت آباد شد که به علت عدم فروکش آب رودخانه امکان ترمیم وجود نداشت و آبرسانی به صورت سیار صورت می‌پذیرفت.

به گفته قاسمی، بر اثر بارندگی‌های اخیر و طغیان رودخانه کهیر خط انتقال آب مجتمع هفت روستایی حیدرآباد و در پی طغیان رودخانه سرگان خط انتقال مجتمع روستایی سرگان و مجتمع روستایی پزم دچار آسیب شد که پس از فروکش کردن آب و تلاش شبانه‌روزی امور آب شهرستان و تیم‌های عملیاتی استان نسبت به رفع آسیب به خط انتقال اقدامات لازم صورت گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خطوط انتقال آب روستاهای سیستان و بلوچستان شرکت آب و فاضلاب طغیان رودخانه راه اندازی صورت گرفت گل ولای چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۶۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه انتقال آب از بندرچارک به بستک و جناح

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی آبفای هرمزگان، آخرین وضعیت پروژه‌های آبرسانی شهرستان خمیر، بستک و قشم با حضور ذوالفقار مهدی زاده معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و عبدالحمید حمزه پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان بررسی شد.

در این بازدید وضعیت پیشرفت فیزیکی دو پروژه بزرگ و تأثیرگذار آبرسانی شامل خط انتقال آب از آب شیرین کن خلیج فارس به بخش‌های کهورستان و رویدر و خط انتقال آب از آب شیرین کن چارک به شهرستان بستک مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و پروژه‌های تکمیل شده با هدف تأمین آب شهرای لافت و درگهان و روستاهای مسیر مورد ارزیابی قرار گرفت.

مهدی زاده در بازدید از شهرستان خمیر، اهمیت تسریع در آبرسانی به بخش‌های کهورستان و رویدر مورد تاکید قرار داد و افزود: لوله‌های این پروژه خریداری و در مسیر پروژه تخلیه شده است.

وی وضعیت ایستگاه در حال احداث کهورستان را مطلوب عنوان کرد و گفت: کیفیت احداث این پروژه بالاست و با تکمیل فاز دوم خط انتقال آب از آب شیرین کن خلیج فارس وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه با سفر به شهرستان بستک از روند پروژه آبرسانی به شهرستان بستک بازدید کرد و گفت: این پروژه نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا را تأمین خواهد کرد و باعث پایداری وضعیت آب در این شهرستان می‌شود.

وی گفت: این پروژه به صورت ۱۰ پیمان و با اعتبار ۱,۲۰۰ میلیارد تومان فعال است.

مهدی زاده ادامه داد: نیاز آبی این شهرستان از آب شیرین کن واقع در چارک با اجرای ۴۲ کیلومتر خط انتقال به شهر جناح تأمین می‌شود که با اجرای ۲۸ کیلومتر باقیمانده تا شهر بستک آبِ آب شیرین کن چارک به شهر بستک خواهد رسید.

به گفته معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، طرح آبرسانی از چارک به جناح و بستک با توجه به مشکلات موجود و کم آبی یک ضرورت است که امیدواریم به سرعت تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد.

در ادامه این بازدید، عبدالحمید حمزه پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان به تشریح جزئیات خط انتقال آب از چارک به بستک پرداخت و گفت: در اجرای خط انتقال، ۵ باب ایستگاه پمپاژ، ۶ باب مخزن با حجم ۱۱ هزار متر مکعب و ۲۲ کیلومتر شبکه برق پیش بینی شده است.

وی افزود: برای تأمین نیاز آبی بستک و روستاهای مسیر، یک باب آب شیرین کن با ظرفیت ۸ هزار متر مکعب در شبانه روز پیش بینی شده است.

مدیرعامل آبفا، پیشرفت فیزیکی کل پروژه را ۴۰ درصد عنوان کرد که با تکمیل آب شیرین کن، اتفاق بزرگی در زمینه آبرسانی به شهرستان بستک صورت خواهد گرفت.

کد خبر 6089450

دیگر خبرها

  • بهره برداری از طرح آبرسانی سد کوثر به شهرستان بهمئی تا آبان ماه
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است
  • رفع ترکیدگی خط انتقال آب شرب مجتمع روستایی نازک شهرستان پلدشت
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه انتقال آب از بندرچارک به بستک و جناح
  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان