Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@03:17:35 GMT

سیف العدل رهبر جدید القاعده کیست؟

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۶۲۲۹

خبرگزاری آریا-رهبر احتمالی بعدی القاعده پس از تایید کشته شدن ایمن الظواهری در کابل افغانستان، یک نیروی زیرک، آموزش دیده و با تجربه در کشتن سربازان آمریکایی و انگلیسی است که خود را "شمشیر عدالت" نامیده است.
 به گزارش خبرگزاری آریا،روزنامه دیلی میل می‌نویسد: "سیف العدل" مصری یک افسر سابق ارتش است که از اعضای موسس القاعده به شمار می‌رود و اواخر دهه 80 میلادی به گروه تروریستی به نام "مکتب الخدمت" ملحق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بعد از مدتی او با اسامه بن لادن و الظواهری آشنا شد و به زودی به گروه مجزایی به نام "جهاد اسلامی مصر" پیوست. مساله دیگری که از او می‌دانیم این است که سیف العدل حدود 60 ساله یکی از جوانترین رهبران القاعده است و وقتی 30 سال داشت شاهد عملیات "سرنگونی بلک هاوک" در موگادیشو، سومالی بود که در جریان آن عملیات، 19 سرباز آمریکایی کشته شده و اجسادشان در خیابان‌ها به نمایش درآمد.
از زمان کشته شدن اسامه بن لادن در 2011، العدل به یکی از استراتژیست‌های مهم در داخل القاعده تبدیل شد.
"بیل روجیو" یکی از محققان در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید که العدل احتمالا کاندیدای پست رهبری القاعده است.
نام واقعی العدل "محمد صلاح‌الدین زیدان" است.
حمزه، پسر اسامه بن لادن که قرار بود جانشین پدر شود در سال 2019 کشته شد و "ابو محمد المصری" هم که استراتژیست ارشد این گروه بود در سال 2020 ترور شد.
اطلاعات ایالات متحده می‌گوید: العدل در ارتباط با بمب گذاری 7 اوت 1998 در سفارتخانه‌های ایالات متحده در دارالسلام، تانزانیا، و نایروبی، کنیا، تحت تعقیب است. در جریان این انفجارها در شرق آفریقا 224 تن کشته شده که شامل 12 آمریکایی می‌شوند.
همچنین بیش از 4500 تن هم زخمی شدند. جایزه 10 میلیون دلاری نیز برای سر العدل تعیین شده است.

سابقه فعالیت های نظامی سیف العدل
به گزارش یورونیوز،مهم‌ترین گزینه جانشینی ایمن الظواهری، رهبر القاعده که روز اول اوت توسط حمله پهپادی ارتش آمریکا در افغانستان کشته شد، سیف العدل، سرهنگ سابق ارتش مصر و از اعضای جهاد اسلامی مصر است. 
سیف العدل از سوی پلیس فدرال آمریکا در ارتباط با بمب گذاری 7 اوت 1998 در سفارت‌های آمریکا در دارالسلامِ تانزانیا و نایروبی کنیا تحت تعقیب است. در این حملات 224 غیرنظامی کشته و 5000 نفر زخمی شدند. او به توطئه برای کشتن اتباع ایالات متحده، قتل، تخریب ساختمان‌ها و اموال آمریکا و نابودی تاسیسات دفاعی ملی آمریکا متهم است
برنامه «پاداش برای عدالت» وزارت خارجه ایالات متحده برای اطلاعات مرتبط با سیف ‌العدل تا 10 میلیون دلار پاداش اعلام کرده است. سیف العدل از فرماندهان ارشد، عضو شورای رهبری (مجلس ‌الشورا) و همچنین فرمانده کمیته نظامی القاعده است. 
 مرکز مبارزه با تروریسم آکادمی نظامی ایالات متحده می‌گوید سیف العدل که متولد 11 آوریل 1960 یا 1963 است، در اوایل دهه 80 میلادی فعالیت خود را در ارتش مصر آغاز کرد و در سال 1987 سرهنگ نیروهای ویژه شد. وی در بهار 1987 در رابطه با احیای سازمان تنظیم الجهاد که شش سال پیش از آن انورسادات، رئیس جمهوری وقت مصر را به قتل رسانده و مسئولیت آن را بر عهده گرفته بود، در قاهره دستگیر شد.
 او در خاطراتش می‌نویسد: «به نظر من برادرانمان در جنبش الجهاد وگروه اسلامی فاقد تجربه عملی هستند تا بتوانند به تغییر در جامعه دست یابند. فکر می‌کنم این امر ناشی از شور و شوق بیش از حد آنان است که در برخی موارد منجر به بی تدبیری و اقدام عجولانه می‌شود.»
 العدل در اوایل دهه 90 میلادی به همراه برخی دیگر از عوامل ارشد القاعده، به آموزش اطلاعاتی و نظامی اعضای القاعده و دیگر گروه‌های وابسته در افغانستان، پاکستان و سودان پرداختند. وی همچنین در سال‌های 1992 و 1993 به اعضای القاعده و قبایل سومالی که مقابل نیروهای آمریکایی جنگیدند، آموزش‌های نظامی داد.
العدل در 23 سپتامبر 2001 در فهرست فرمان اجرایی 13224 رئیس جمهور آمریکا قرار گرفت و مشمول تحریم‌های این کشور علیه تروریست‌های بین‌المللی شد. در نتیجه کلیه اموال و منافع العدل که تحت صلاحیت قضایی ایالات متحده است مسدود شد و آمریکایی‌ها از هرگونه معامله با او منع شدند. همچنین العدل در فهرست تحت تعقیب‌ترین تروریست‌های اف بی آی قرار گرفت.

سیف العدل، رهبر احتمالی القاعده در ایران است؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور سیف‌العدل از رهبران احتمالی القاعده در ایران را تکذیب کرد.
 فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به انتشار اخباری در فضای مجازی درباره حضور سیف‌العدل در تهران گفت: این یک بحث انحرافی است که با توجه به دخالت امریکایی‌ها در کشورهای دیگر مطرح می‌شود.
وی افزود: انتشار این خبر در فضای مجازی مبنی بر حضور سیف‌العدل در ایران صحت ندارد و بحثی انحرافی است که از طرف بنگاه‌های خبرپراکنی منتشر شده و کار امریکایی‌ها است. لذا تأکید می‌کنم که سیف‌العدل در ایران نیست.
گفتنی است روز گذشته جو بایدن رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که نیروهای آن کشور در عملیاتی ایمن الظواهری، رهبر پیشین القاعده را در کابل به قتل رسانده‌اند.
حکومت طالبان تاکنون کشته شدن الظواهری را رد و یا تایید نکرده است.


.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سیف العدل ایمن الظواهری القاعده افغانستان ایالات متحده سیف العدل کشته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۶۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آپشن جدید خودرو‌های آمریکا

به گزارش صدای ایران از ایسنا، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات‌متحده اعلام کرد که تمام خودرو‌های سواری و کامیون‌های جدید فروخته شده در ایالات‌متحده تا سپتامبر ۲۰۲۹ باید سیستم ترمز اضطراری خودکار داشته باشند و اعلام کرد که این قانون سالانه جان ۳۶۰ نفر را نجات می‌دهد و از حداقل ۲۴ هزار آسیب ناشی از این مشکل جلوگیری می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، سیستم‌های ترمز اضطراری خودکار از سنسور‌هایی برای تشخیص اینکه خودرو‌ها نزدیک به برخورد با خودروی دیگر یا عابر پیاده در جلو هستند، استفاده می‌کنند و اگر راننده این کار را نکرده باشد، به‌طور خودکار ترمز می‌گیرد. این قانون سیستم را ملزم به شناسایی عابران پیاده در نور روز و شب می‌کند.

 

دیگر خبرها

  • ماشاالله قصاب کیست و کجاست؟ (+عکس)
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • پشت‌پرده ماجرای یک ترور توسط موساد؛ رامین یکتاپرست کیست؟
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • آپشن جدید خودرو‌های آمریکا
  • پشت‌پرده سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا کیست؟ + تصاویر | شای داویدای کیست؟
  • (تصاویر) A-۱۰ Thunderbolt II؛ «گراز» ترسناک نیروی هوایی آمریکا