Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@05:55:39 GMT

توليد ميکروسکوپ‌هاي TEM به دست محققان ايراني

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۶۳۳۹

خبرگزاری آریا- محققان کشور با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا میکروسکوپ‌های الکترونی عبوری تولید کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا، موضوع کاری این میکروسکوپ،  تصویربرداری نانو متری و پیدا کردن خواص مواد در مقیاس نانو است و از آن می‌توان علاوه بر اجرای تحقیقات در حد نانومتری برای بررسی بافت‌های سرطانی و ویروس‌شناسی بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میکروسکوپ الکترونی عبوری (Transmission electron microscope - TEM) ابزاری ویژه برای تعیین ساختار و مورفولوژی مواد محسوب می‌شود که مطالعات ریزساختاری مواد با قدرت تفکیک بالا و بزرگنمایی خیلی زیاد را امکان‌پذیر می‌کند، ضمن آنکه محققان با استفاده از این ابزار می‌توانند ساختار‌های بلور، تقارن، جهت‌گیری و نقایص بلوری را مطالعات کنند.
این موارد سبب شده است که TEM امروزه به عنوان یک ابزار بسیار مهم در بسیاری از تحقیقات پیشرفته پزشکی، فیزیک، شیمی، بلورشناسی، علم مواد و زیست‌شناسی شناخته شود.
اساس عملکرد این میکروسکوپ مشابه میکروسکوپ‌های نوری است، با این تفاوت که به جای پرتوی نور، در آن از پرتوی الکترون استفاده می‌شود. آنچه که می‌توان با کمک میکروسکوپ نوری مشاهده کرد، بسیار محدود است؛ در حالی که با استفاده از الکترون‌ها به جای نور، این محدودیت از بین می‌رود. وضوح تصویر در TEM هزار برابر بیشتر از یک میکروسکوپ نوری است.
با استفاده از TEM می‌توان جسمی به اندازه چند آنگستروم را مشاهده کرد؛ لذا با این ابزار می‌توان اجزای موجود در یک سلول یا مواد مختلف در ابعادی نزدیک به اتم را مشاهده کرد. از این رو است که از TEM با نام "پروژکتور نمایش اسلاید در مقیاس نانو" یاد می‌شود که در آن پرتویی از الکترون‌ها از تصویر عبور داده می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: میکروسکوپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۶۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر سه شنبه کارشناسان اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان تهران و دامپزشکی پردیس طی یک برنامه‌ریزی مدون و با هماهنگی صورت گرفته با اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه یک واحد غیر مجاز و زیرزمینی تولید مکمل‌ها و افزودنی‌های خوراک دام و طیور را در شهرستان پردیس شناسایی کردند.

قابل ذکر است در این عملیات که با اخذ حکم قضایی و با همکاری پلیس امنیت انجام گرفت بیش از ۳۰ تن انواع مکمل و افزودنی‌های غیر مجاز که در مکانی مجهول و با مواد اولیه فاقد هویت تولید می‌شد کشف و مکان مورد نظر پلمب شد.

دامداران و مرغداران گرامی جهت تامین نیازهای افزودنی و مکمل‌های دامی می بایست مواد مورد نیاز خود از واحدهای تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری و جهت احراز اصالت محصول می‌توانند از قسمت رهگیری مجوز از سامانه صدور پروانه‌های دامپزشکی به آدرس((cert.ivo.ir)) استفاده کنند.

کد خبر 6093227

دیگر خبرها

  • اگر خونتان غلیظ شده این راهکار‌ها را به کار بندید
  • دستگاه پرکن مایعات چیست و چند نوع هستند
  • کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • نخستین کاوش محققان ایرانی در عمق ۲ هزار متری دریای عمان
  • دستاورد‌های اطلاعاتی گرانقیمت ایران پس از عملیات «وعده صادق»