Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-بلومبرگ می نویسد:دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند 72 ساعت برای شکست مذاکرات یا احیای برجام فرصت وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از بلومبرگ،دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند: اگر قرار باشد برجام احیا شود، تنها 72 ساعت برای این کار باقی است.
دیپلمات‌های اروپایی حاضر در مذاکرات احیای برجام در پایتخت اتریش می‌گویند: فاصله میان ایران و آمریکا در مذاکرات- از زمان برگزاری آخرین دور در وین- بیشتر شده و اگر قرار باشد توافقی حاصل شود یا ظرف سه روز آینده خواهد بود یا دیگر توافق بر سر احیای برجام حاصل نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این دو مقام اروپایی گفتند: در مذاکراتی که از روز پنجشنبه در وین شروع شده، دستکم دو موضوع جدید مرتبط با مسائل هسته‌‌ای در ماه‌های اخیر مطرح شده که فهرست موانع موجود بر سر احیای برجام را به 6 یا 7 مورد افزایش داده است.
این دیپلمات‌های ناشناس به بلومبرگ گفتند: از نظر فنی این موانع می‌توانند در کمتر از 72 ساعت حل شوند اما این مسائل مستلزم تصمیم‌گیری سیاسی سطح بالا در تهران و واشنگتن است.

مخالفت روسیه با طرح آمریکا برای برجام
 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه اعلام کرد توافق هسته ای با ایران باید بدون حذفیات و اضافات به شکل اولیه خود بازیابی شود.
به گزارش اسپوتنیک، لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایتخت کامبوج گفت: "موضع ما بسیار روشن است و هرگز تغییر نکرده است: این طرح باید منحصراً به شکلی که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده و بدون هیچ گونه اضافات یا حذفیات بازیابی شود." .
به گفته وزیر امور خارجه روسیه ، "آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند طرح اصلاح‌شده را موضوع توافق جدید قرار دهند، در حالی که ایرانی‌ها اصرار دارند که همه چیز طبق مصوبه سال 2015 باشد".
لاوروف گفت: "من معتقدم که موضع ایران کاملاً مشروع است. آمریکایی ها از این طرح خارج شدند که همه و خود آمریکایی ها زمانی آن را تایید کرده بودند. از آنجایی که واشنگتن تلاش کرده بود آن را نابود کند، البته واشنگتن باید صرفاً موضع خود را پس بگیرد و بازگردد و در حال حاضر مسئله این است".

آمریکا: فرصت توافق در مذاکرات هسته‌ای بسیار کوتاه است
به گزارش بی بی سی ،آمریکا می‌گوید مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام تا حد زیادی کامل شده و فرصت برای رسیدن به یک توافق بسیار کوتاه است.
جان کربی، از سخنگویان کاخ سفید، پنجشنبه گفت آمریکا از ایران می‌خواهد تا پیشنهاد‌های ارایه شده به این کشور را برای بازگشت به برجام بپذیرد.
این سخنان در حالی بیان شد که مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و اتحادیه اروپا پس از چندین هفته وقفه برای ادامه مذاکرات به وین رفته‌اند.
هم‌زمان، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی از پیشرفت در مذاکرات خبر داده است.
این خبرگزاری به نقل از این مقام ارشد نوشت بعضی از موانع باقی مانده برطرف شده و «تضمین‌های قابل توجه» در رابطه با درخواست ایران مبنی بر عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای به دست آمده است.
به گفته این مقام اروپایی، ایران از محتوای پیش‌نویس تهیه شده راضی است.
ایران تا پیش از این می‌گفت که موضوع تضمین آمریکا برای عدم خروج از توافق احتمالی هنوز روشن نشده است.
همزمان یک منبع آگاه به خبرگزاری ایرنا گفته که ایران درخواست حذف نام سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، کنار نگذاشته است.
همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یک بار دیگر تاکید کرده که «شرط» از سرگرفته شدن نظارت اضافی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای ایران، کنار گذاشته شدن «همه موارد اتهامی» در آژانس است.
هر دو موضوع سپاه و همچنین پرونده اتهامات علیه ایران در آژانس، از جمله اختلافاتی بودند که موجب شدند مذاکرات هسته‌ای در وین به نتیجه نرسند.
دور تازه مذاکرات در پی پیشنهاد یک پیش‌نویس جدید برای توافق آغاز شد که از سوی اتحادیه اروپا تهیه شده است.

اختلاف بر سر سپاه پاسداران
یک روز پیش از آغاز از این مذاکرات، روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابع غربی گزارش داده بود که ایران دیگر خواستار حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی نیست.
این موضوع در ماه‌های اخیر به عنوان یکی از موانع مهم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای مطرح شده است.
در این مدت مقام‌های آمریکایی از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور تاکید کردند که حاضر نیستند در جریان توافقی جدید برای احیای برجام، نام سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کنند.
دولت آمریکا می‌گوید که دلیل اضافه شدن نام سپاه به این فهرست، فعالیت‌های فرا مرزی این نهاد نظامی در خاورمیانه است و ارتباطی به برنامه هسته‌ای ایران ندارد.
با این حال چنانکه خبرگزاری ایرنا در روز پنج‌شنبه گزارش داد، این اختلاف نظر همچنان بر سر جای خود باقی است.
ایرنا به نقل از یک منبع آگاه نوشت: « جمهوری اسلامی ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته است و ادعاهای رسانه‌ای در این رابطه فاقد اعتبار است.»

پرونده ایران در آژانس
دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، فراتر از آنچه در ان‌پی‌تی الزامی است، نصب شده‌اند
علاوه بر مساله سپاه، پرونده اتهامات علیه ایران در آژانس نیز به عنوان یکی دیگر از موانع توافق مطرح است که بر اساس گفته‌های محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، همچنان حل نشده است.
او روز چهارشنبه گفت ایران تنها به شرطی حاضر است اجازه بدهد «دوربین‌های آژانس روشن شوند» که پرونده این اتهامات در آژانس بسته شوند.
آقای اسلامی همزمان با آغاز مذاکرات در وین گفت: «تا وقتی که آنها (آژانس) به تعهدات خود بازنگردند و این موارد ادعایی و کذب را  کنار نگذارند، دوربینی نصب نخواهد شد.»
در چارچوب برجام، ایران پذیرفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراتر از آنچه در «پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای» یا ان‌پی‌تی (NPT) الزامی است، بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت کند.
بخشی از این نظارت شامل نصب دوربین‌هایی بود که از زمان امضای برجام تا بیش از دو سال بعد از خروج آمریکا از برجام، همچنان بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت می‌کردند.
اما در پی خروج آمریکا از برجام، ایران گام به گام از اجرای این توافق خودداری کرد و سرانجام دسترسی آژانس به محتوای دوربین‌های نصب شده نیز قطع شد.

مذاکره با روسیه
در نخستین گام، ایران و روسیه به شکل مستقیم با هم مذاکره کردند
روز پنج‌شنبه، نخستین خبرها از تحولات دیپلماتیک در وین حاکی است که تیم دیپلمات‌های ایرانی با نمایندگان روسیه و اتحادیه اروپا به شکل جداگانه ملاقات کرده‌اند.
 آقای باقری کنی ابتدا با میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات دیدار کرده است.
آقای اولیانوف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین است و پیش از تعطیلی مذاکرات، یکی از کسانی بوده که نقش میانجی را بین ایران و آمریکا بازی کرده است.
او بعد از این دیدار به خبرگزاری ایرنا گفت: «امیدوارم که این آخرین دور مذاکرات باشد. ما در واقع به خط پایان بسیار نزدیک هستیم و نباید از هیچ تلاشی برای رسیدن به نتیجه موفقیت آمیز دریغ کنیم.»
نماینده روسیه پیش از این بارها از قریب‌الوقوع بودن توافق سخن گفته است.
نماینده ایران بعد از دیدار با نماینده روسیه، با انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیدار کرد.
ایران و آمریکا با هم به شکل مستقیم مذاکره نمی‌کنند و به همین دلیل نیز نمایندگان کشورهای دیگر عضو برجام – از جمله دیپلمات‌های اروپایی – خواسته‌های دو طرف را به هم منتقل می‌کنند.
دیپلمات‌های ارشد کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه، در ماه مارس اعلام کردند که به نتیجه رسیدن مذاکرات به اراده سیاسی تهران و واشنگتن وابسته است و به پایتخت‌هایشان بازگشتند. از آن زمان تا امروز این مذاکرات در وین متوقف شده بود.
در این مدت، ایران و آمریکا یک‌بار نیز با میانجیگری اتحادیه اروپا در قطر مذاکرات غیرمستقیمی انجام دادند که بی‌نتیجه ماند.

کریمی قدوسی: احتمال توافق زیاد است
روز چهارشنبه، جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که احتمال رسیدن به توافق در این دور از مذاکرات، «زیاد» است.
آقای کریمی قدوسی افزود: «اتحادیه اروپا در پیشنهاد جدید خود، نسبت به برخی از خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران نرمش نشان داده است و مقداری مواضع خود را تعدیل کرده‌.»
او همچنین در ارتباط با خواسته‌های اقتصادی ایران نیز گفت: «یکی از موارد اختلافی بین ایران و آمریکا این است که آمریکا می‌گوید در صورت بازگشت تحریم‌ها، سرمایه گذارانی که در ایران هستند بلافاصله باید به کشورشان برگردند.»
به گفته این نماینده مجلس، ایران با چنین شرطی موافق نیست و می‌گوید در صورت بازگشت تحریم‌ها، سرمایه‌گذاران خارجی که با ایران قرارداد دارند باید تا پایان قراردادشان در ایران بمانند و از تحریم آمریکا نیز مصون باشند.
دولت کنونی آمریکا پذیرفته که به برجام بازگردد و از تحریم‌ ایران دست بردارد، اما هنوز روشن نیست که در صورت تغییر دولت در آمریکا، این روند ادامه پیدا خواهد کرد یا نه.
به همین دلیل نیز در مذاکرات، جزئیاتی درباره احتمال بازگشت تحریم‌های آمریکا مطرح است.
جواد کریمی قدوسی پیش‌بینی کرد که به توجه به شرایط ژئوپولتیک جهانی و مساله قیمت انرژی، «طرف آمریکایی به خواسته‌های ایران تن خواهد داد و می‌توانیم شاهد توافق و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای باشیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام ایران آمریکا اروپا وین هتل کوبورگ برنامه هسته ای ایران دیپلمات های اروپایی مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا اتحادیه اروپا کریمی قدوسی احیای برجام بین المللی انرژی اتمی نام سپاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۷۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره سربرنیتسا

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل از پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی "درباره نسل کشی در سربرنیتسا" که توسط کشورهای غربی مطرح شده، انتقاد کرده و آن را "یکجانبه و ناشی از تمایلات خاص سیاسی" خواند که تصویب آن می‌تواند عواقبی را در جهان داشته باشد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته در نشست شورای امنیت اعلام کرد که قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل "درباره نسل کشی در سربرنیتسا" که توسط تعدادی از نمایندگان غربی مطرح شده، هدف تداوم یاد قربانیان حوادث سال 1995 را برآورده نمی‌کند، بنابراین روسیه با این پیش نویس مخالف است.

این دیپلمات توضیح داد: «پیش نویس قطعنامه پیشنهادی غربی‌ها در مورد سربرنیتسا یک جانبه و دارای اتهامات سیاسی است و هیچ ارتباطی با هدف اعلام شده برای تداوم یاد و خاطره قربانیان فاجعه سال 1995 به منظور دستیابی به آشتی ملی ندارد. بدیهی است که نویسندگان می‌خواهند در قالب سند مجمع عمومی (UNGA) صلاحیت وقایع تاریخی که فقط منافع آنها را برآورده می‌کند، را تأیید کنند.»

نبنزیا همچنین تاکید کرد که هدف از ارائه این سند ترویج آشتی قومی در بوسنی و هرزگوین نیست. به عقیده او، تصویب این قطعنامه می تواند "واکنش زنجیره واری در سراسر جهان" را برانگیزد. وی افزود: «زخم‌های جامعه بوسنی بسیار تازه است و مشکلات در این کشور برای طرح این لایحه در مجمع عمومی بسیار جدی است. مردم بوسنی و هرگوین ابتدا باید خودشان در مورد ارزیابی تاریخ خود به اجماع برسند. ما قاطعانه مخالف این سند هستیم و از همه کشورهای دارای عقل سلیم می‌خواهیم که همین کار را انجام دهند.»

به عقیده برخی کارشناسان سیاسی، به رسمیت شناختن نسل کشی در سربرنیتسا در قطعنامه پیشنهادی غرب در مجمع عمومی سازمان ملل و ممنوعیت انکار آن یک اقدام منحصراً سیاسی است که هدف آن متقاعد کردن جهان به دیدگاه مورد نظر کشورهای غربی است و برای این منظور از عباراتی استفاده شده که به موارد نسل کشی‌ها در دوره‌های مختلف تاریخ ، به ویژه  توسط آلمان و رواندا، مرتبط است.

پیش از این، در اوسط آوریل، نخست وزیر سابق صربستان و رئیس پارلمان این کشور اعلام کردند که بلگراد قصد دارد با تصویب قطعنامه در مورد نسل کشی در سربرنیتسا مخالفت کند. علاوه بر این،، در جمهوری صربسکا، که بخشی از بوسنی و هرزگوین است، تجمعی علیه پیش نویس قطعنامه مربوطه در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

داغ «سربرنیتسا» تازه شد؛ عذرخواهی نخست وزیر هلند از جنایتکاران هلندی!بوسنی وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا را دریافت کردآلمان برای اولین بار از سال 2012 به بوسنی نیرو اعزام می‌کند

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره سربرنیتسا
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟