Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@10:23:17 GMT

از «امید» به «ائتلاف نیروهای انقلاب»

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۷۴۹۳

از «امید» به «ائتلاف نیروهای انقلاب»

ایسنا/خراسان رضوی شوراهای پنجم و ششم شهر مشهد شوراهایی تماما یکدست از یک جریان سیاسی بودند، سال ۹۶ اصلاح‌طلبان با انتشار لیست امید توانستند بعد از ۱۲ سال رقیب سنتی خود را در مشهد کنار بزنند و مدیریت شهری مشهد را به صورت یک‌پارچه در دست بگیرند.

در انتخابات سال ۱۴۰۰، اما صلاحیت برخی از اعضای شورای پنجم و تعداد زیادی از کاندیداهای اصلاح‌طلب برای حضور مجدد در انتخابات شوراهای اسلامی شهر توسط شورای نگهبان احراز نشد و ارائه لیست توسط اصلاح‌طلبان با اما و اگرهای فراوانی مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه در آخرین دقایق شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، یک هفته مانده به آغاز انتخابات لیستی را که مورد حمایت‌شان بود رسانه‌ای کردند اما اصلاح‌طلبان در این دوئل سخت با رقیب سنتی‌شان که از ماه‌ها قبل برای انتخابات آماده شده بود زمین خدمت به مردم را به اصولگرایان واگذار کردند.

بدین گونه شد که مدیریت اصلاح‌طلبانه شهر مشهد بیش از ۴ سال دوام نیافت و دوباره ریش و قیچی شهر مشهد در اختیار اصولگرایان و لیستی که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر کرده بود قرار گرفت.

ایسنا به مناسبت ۱۴ مرداد، سالروز آغاز به کار رسمی شورای ششم شهر مشهد به سراغ کسانی رفته که ۴ سال پیش و با نگاهی کاملا متفاوت با اعضای فعلی شورای شهر مشهد، روی صندلی‌های تالار شهر نشسته و برای مشهد تصمیم می‌گرفتند. در این گزارش از اعضای شورای پنجم خواسته‌ایم تا یک توصیه به مدیران فعلی شهر مشهد داشته باشند.

بین وظایف و اختیارات هماهنگی ایجاد کنید

حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رئیس شورای پنجم می‌گوید: شورای شهر با توجه به مواردی که در قانون اساسی برای آن پیش‌بینی شده وظایف سنگینی دارد، اما اختیارات شورا با مسئولیت‌ها تناسبی ندارد. سرنوشتی که مصوبات ما در فرمانداری پیدا می کرد و خیلی از دخالت‌هایی که از جاهای دیگر می‌شد، به نوعی اثر مصوبات را خنثی می‌کرد و ناتمام می‌گذاشت. امیدوارم این شورا بتواند مشکل را برطرف کرده و اختیارات شورا را از طرق قانونی به جایگاه اصلی خود بازگرداند و متناسب با مسئولیت اداره شهر بزرگی مثل مشهد بتواند این هماهنگی را بین وظایف، مسئولیت‌ها و اختیارات به وجود بیاورد.امیدوارم شورای فعلی با توجه به امتیازاتی که دارد همچون نزدیک بودن به نهادهای قدرت و اینکه آنها کاری به شورا ندارند، بتواند بین اختیارات و وظایف و مسئولیت‌ها هماهنگی به وجود بیاورد.

وظیفه اعضای شورا نمایندگی مردم مشهد است نه کارمند شهرداری بودن

شهناز رمارم، عضو هیئت رئیسه شورای پنجم نیز عنوان می‌کند: نمایندگان مردم در شورا باید بر نحوه هزینه‌کرد بودجه شهرداری و نحوه اداره شهر نظارت کنند تا میزان رفاه شهروندان و زندگی آنها ارتقا پیدا کند، اما در عمل اعضای شورا که قراراست بودجه شهر را تصویب و بعد بر اجرای آن نظارت کنند بعد از مدتی تبدیل به کارگزاران شهرداری برای تامین بودجه و تصویب  لوایح متعدد می‌شوند و گاهی ممکن است حقوق شهروندان را فراموش کنند. ماهیت حضور نمایندگان شورا دفاع از حقوق مردم است؛ بنابراین حقوق شهروندان و منافع مردم را باید بر هر حق و منفعتی ترجیح بدهند. در شوای ششم شهر مشهد  ۱۰نفر سابقه فعالیت در شهرداری را دارند و باید منافع مردم را بر منافع سازمانی که در آن بودند ترجیح بدهند، وظیفه آنها نمایندگی مردم مشهد است تا کارمند شهرداری بودن.

از نگاه رمارم استفاده از نخبگان و جوانان شایسته صرف نظر از اینکه به چه جناحی تعلق دارند باید در اداره امور شهر اولویت داشته باشد. او معتقد است بانوان را نباید فراموش کرد و  ابراز امیدواری کرد تا با تشکیل کمیسیون بانوان که در این دوره شکل گرفته حوزه بانوان تقویت شود.

وقت‌تان را صرف به نتیجه رسیدن پروژه‌های عمرانی کنید

مسعود ریاضی، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای پنجم با بیان اینکه توصیه من به شورای ششم بسیار ساده است، اظهار می‌کند: اعضای شورا پروژه‌های عمرانی تعریف کنند و بیشتر وقت‌شان را صرف به نتیجه رسیدن پروژه‌های عمرانی کنند.

او نداشتن طرح تفصیلی برای توس را بزرگ‌ترین گره آن منطقه عنوان کرده و ادامه می‌دهد: طرح راهبردی در دوره ما تهیه و اوایل دوره شورای ششم تصویب شد. فقط باید تلاش شود که آن طرح راهبردی به طرح تفصیلی برسد. یکی از درخواست‌های من این است که یک نفر در شورا به صورت جدی و روزانه جریان طرح تفصیلی را پیگیری کند تا مشکل مردم منطقه حل شود. اگر طرح تفصیلی توس تصویب شود، آنجا پتانسیل گردشگری زیادی دارد و خیر این کار هم به مردم توس و بعد به مردم مشهد و تمام کشور خواهد رسید.

به بخش خصوصی میدان بدهید

احمد نوروزی، عضو کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای پنجم که شهردار مشهد بودن نیز جزئی از سوابق اجرایی اوست، می‌گوید: در ارتباط با شورای ششم آنچه مهم است این است که قدرت تصمیم‌گیری شورا را باید افزایش دهند. به این معنا که فعالیت‌ها بلاتکلیف نمانند. تاکید من تسریع در تصمیم گیری در رابطه با موضوعات مختلف است. مساله بعدی استفاده از بخش خصوصی و میدان دادن به بخش خصوصی در پروژه‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی است. هر فعالیت اقتصادی که درون شهرداری بخواهد انجام شود به دلیل ضوابط و نوع انجام کار در شهرداری در مقایسه با بخش خصوصی ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر انجام  می‌شود. شهرداری به دلیل چالاک بودن بخش خصوصی باید کارها را به این بخش واگذار کند.

داشتن پایگاه سیاسی با سیاسی کاری متفاوت است، سیاسی‌کاری نکنید

مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای پنجم عنوان می‌کند: ما اعضای شورای پنجم از یک جریان سیاسی و شورای ششم هم از یک جریان سیاسی دیگر به شورا راه یافتند؛ بنابراین خواه ناخواه پایگاه سیاسی داریم. داشتن پایگاه سیاسی با سیاسی‌کاری متفاوت است. چیزی که نباید وارد کار شود سیاسی‌کاری است، ما در انتخاب شهردار کسی را انتخاب کردیم که ضمن داشتن پایگاه سیاسی، سیاسی‌کار نباشد که تا حدود زیادی هم موفق بودیم. شورای فعلی هم ضمن اینکه باید به پایگاه سیاسی‌اش توجه داشته باشد، باید بداند شهر کار می‌خواهد، شهروندان، تمیزی و زنده بودن شهر به لحاظ فضای سبز، پل و زیرگذر، حمل و نقل عمومی و... را از شورای منتخب خود می‌خواهند.

پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی متوقف یا کند شده است

محمدحسین ودیعی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای پنجم مهمترین دغدغه‌اش را پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی عنوان می‌کند و می‌گوید: من چون در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی فعال بودم مهمترین دغدغه که برای من مهم است و نگران هستم ادامه پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی است که  به نظر می‌رسد متوقف یا کند شده است. در شورای پنجم در حوزه کنترل و نظارت در  کمیسیون برنامه و بودجه و در کارگروه‌های حسابرسی، بودجه، مدیریت هزینه و... کارهایی آغاز شده بود که به نظرم برای مدیریت شهری مهم است مخصوصا برای صرفه جویی در منابع و ایجاد درآمد پایدار لذا این موضوعات باید با همت بیشتر و اهمیت بیشتری پیگیری شود.

پروژه‌های کلان را در اولویت بگذارید

محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای پنجم به موضوع پروژه‌ها اشاره کرده و بیان می‌کند:  یکسری پروژه‌ها  در شورای پنجم آغاز شد که پروژه‌های شاخص شهری بود و عملا بازتاب آن برای کل شهر بود مثل پروژه رودپارک یا پارک چهل بازه که پارکی خطی است و کارکر تفریحی دارد.مسائل اساسی این پروژه مثل بحث‌های مالکیتی و اختلافی که بین بخش‌های مختلف بود، در شورای  پنجم حل و فصل شد. درست است که احداث فاز یک و دو این پروژه به اواخر شورای پنجم رسید اما کلیت آن و اتصال به وکیل آباد و میدان قائم باید انجام شود.انتطار می‌رود شهرداری و شورا چنین پروژه‌هایی را فارغ از بحث‌های شورای پنجم وششم ببینند و هرچه زودترآنها را به اتمام برسانند.

او ادامه می‌دهد: شنیده‌ام که برخی دوستان درگیر این هستند که برخی پروژه‌ها در شورای پنجم شروع شده و حالا ما چرا باید آنها را تمام کنیم؛ ما برویم پروژه‌های خودمان را شروع کنیم. ما این ادبیات را نداشتیم و هرچه پروژه از شورای چهارم بود را انجام دادیم. فضای شورا در سال اول هنوز کمی سیاسی و درگیر انتخابات است اما الان این بحث‌ها باید تمام شود و وقت کارنامه است. خواهش من این است که چنین پروژه‌های کلانی که تاثیرات شهری و فراشهری دارند را در اولویت بگذارند و با هر تدبیری آنها را به بهره‌برداری برسانند. 

عقلانیت علمی بر تصمیمات حاکم باشد

محمد حاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت سلامت و محیط زیست شورای پنجم با اشاره به اینکه مدیریت شهری مدیریتی بر اساس دانش فنی، دانش مدیریت و تخصص است، اظهار می‌کند: بنابراین اگر می‌خواهیم تصمیماتی در شورا بگیریم که به نفع مردم باشد باید عقلانیت علمی بر تصمیمات ما حاکم باشد.

با مشورت مردم کار کنید

علیرضا شهریاری، عضو هیئت رئیسه  شورای پنجم بر مشورت شورا با مردم تاکید کرده و بیان می‌کند: نیاز شهر نیاز مردم است و نظرسنجی در کارها انجام شود. ما باید تلاش کنیم سفرهای درون شهری را کاهش دهیم.امکانات مناطق شهرداری را افزایش دهیم که مردم نیازشان را در منطقه خود برطرف کنند، خصوصا برای جلوگیری از آلودگی هوا و مشکلات ترافیکی احداث مترو را سریعتر پیش ببریم.

او نیز در مورد پروژها ادامه می‌دهد: پروژه‌های نیمه تمام را تمام و پروژه‌های جدید برای شهر تعریف کنید، هرچه بتوانیم برای زائران زیر ساخت آماده کنیم، خدمتی برای زائران امام رضاست.

مدیریت شهری برنامه جامع داشته باشد

رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای پنجم نیز می‌گوید: ما در شهری ۳ و نیم میلیون نفری زندگی کرده ومدیریت شهری متولی برنامه‌ریزی برای این شهر بزرگ است. سپهر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهری به این بزرگی متنوع و متکثر است. باید به داشتن برنامه‌های جامع که در برگیرنده همه مسائل وموضوعات شهری باشد، توجه خاصی شود.  این برنامه‌ها هم به لحاظ شمولیت باید جامع باشند و هم به لحاظ توجه به مناطق خاص؛ البته باید رفاه عمومی و توازن منطقه‌ای را درنظر داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شورای شهر مشهد شهرداری مشهد لیست امید ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی انتخابات شورای ششم اصولگرايان اصلاح طلبان پروژه های سرمایه گذاری رئیس کمیسیون پایگاه سیاسی مدیریت شهری اصلاح طلبان شورای پنجم سیاسی کاری طرح تفصیلی اعضای شورا سیاسی کار بخش خصوصی شورای ششم شهر مشهد پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۷۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد پایداری به شانا برای تکمیل لیست در دور دوم انتخابات

سخنگوی جبهه پایداری می‌گوید که ائتلاف این جبهه با شانا برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز پایدار خواهد بود. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب(شانا) در دور اول انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی موفق به ارائه یک لیست مشترک 30 نفره برای تهران شدند که از بین 30 گزینه پیشنهادی، 13 گزینه به دور دوم انتخابات که قرار است جمعه 21 اردیبهشت ماه برگزار شود، راه یافتند.

اختصاصی| لیست 16نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود

 

یک عضو شورای ائتلاف در همین زمینه به خبرنگار تسنیم گفته است که برای دور دوم انتخابات لیست 16 نفره ارائه خواهد شد و به گفته وی، قرار شده است 3 نامزد از لیست‌های دیگر به لیست شانا اضافه شود؛ او گف که سه نامزد از بین نامزدهای راه‌ یافته به دور دوم انتخابات توسط شواری انتخاب شانا به لیست 13 نفره فعلی اضافه و در نهایت لیست 16 نفره به مردم معرفی خواهد شد.

بر همین اساس و با توجه به اینکه لیست آتی قرار است به زودی منتشر شود، این سوال مطرح است که آیا ائتلاف شانا و جبهه پایداری برای دور دوم انتخابات همچنان برقرار است یا ممکن است جبهه پایداری لیست مستقل ارائه کند. مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این سؤال به خبرنگار تسنیم گفت: ائتلاف جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات نیز پایدار است و ما همانند دور  اول انتخابات، در دور دوم نیز لیست واحدی با شانا ارائه خواهیم کرد.

وی درباره سه گزینه دیگری که قرار است به لیست مشترک جبهه پایداری و شورای ائتلاف اضافه شوند، گفت: درباره 3 گزینه باقی‌مانده، جبهه پایداری پیشنهادهای دارد و پیشنهادهای خود را به شورای ائتلاف اعلام کرده است ما سعی می‌کنیم که لیست پیشنهادی خود به مردم را انقلابی‌تر کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ادامه رایزنی شورای شهر بیرجند درباره برج ۴۶ طبقه ارتش
  • اختلاف سلیقه‌ها مانع از تصمیم‌گیری در شورای شهر بندرعباس نیست
  • گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟
  • ادعای سنتکام درباره انهدام یک قایق سطحی بی سرنشین یمن
  • نشست منتخبان مجلس توسط شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برگزار شد
  • لزوم تبیین دستاورد‌های انقلاب و اجرای طرح یاری گران در روستا‌ها
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • لیست مشترک جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات+ جزئیات
  • پیشنهاد پایداری به شانا برای تکمیل لیست در دور دوم انتخابات
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است