Web Analytics Made Easy - Statcounter

دور جدید مذاکرات و دیدارهای حاشیه آن/ درگیری ایران و طالبان در منطقه مرزی زهک/ روابط ایران و کویت/ دستگیری ۱۰ تروریست‌ تکفیری و... از موضوعات پربازدید و خبرساز سیزدهم و چهاردهم مرداد ماه ۱۴۰۱ تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، توضیحات رئیس سازمان انرژی اتمی درباره جزئیات برگزاری دور جدید مذاکرات وین در صدر اخبار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسلامی در این باره گفت: در این دور مباحث، یک طرح ترکیبی شامل مباحث فنی و تحریمی است. در مباحث فنی گفت‌وگو صورت گرفته و یک سری مباحث تکمیلی وجود دارد که مهمترین آن بحث اسناد و مکان‌های ادعایی است که مجددا مانند دوره قبل که بسته شده بود همچنان با همان ترکیب و با همان شرایط بسته شود.

وزیر امور خارجه روسیه هم در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایتخت کامبوج اعلام کرد توافق هسته ای با ایران باید بدون حذفیات و اضافات به شکل اولیه خود بازیابی شود.

سرگئی لاوروف با تاکید بر اینکه موضع ما بسیار روشن است و هرگز تغییر نکرده است، افزود: این طرح باید منحصراً به شکلی که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده و بدون هیچ گونه اضافات یا حذفیات بازیابی شود.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

واکنش آلمان به ازسرگیری مذاکرات وین

آماده نهایی کردن توافق وین در اسرع وقت هستیم

زمان برای تهران در حال سپری‌شدن است!

آمریکا در تلاش برای بازگشت متقابل به برجام، «صادق و ثابت‌قدم» است

طرفین مذاکرات از فرصت احیای برجام استفاده کنند/ آمریکا اشتباهاتش را جبران کند

***

هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه روز پنج شنبه جهت ادامه مذاکرات رفع تحریم عازم وین پایتخت اتریش شدند و مذاکرات ایران و ۱+۴ در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه از روز پنجشنبه در وین پس از یک دوره طولانی وقفه در گفت‌وگوهای مستقیم از سر گرفته شد.

در جریان این مذاکرات جلسه دوجانبه هیأت‌ مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری و هیأت اتحادیه اروپا به ریاست انریکه مورا در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین هم در صفحه توییتر خود با اشاره به دیدارش با باقری کنی نوشته است: در این دیدار مانند همیشه، تبادل نظری صریح، واقع‌بینانه و سازنده درباره روش‌های حل‌وفصل آخرین مسائل باقی‌مانده داشتیم.

به نوشته تایمز اسرائیل به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرده است که پس از ازسرگیری مذاکرات در وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است و مذاکره‌کنندگان تضمین‌هایی مبنی بر عدم مختل شدن توافق درصورت خروج احتمالی آمریکا از آن حاصل کرده‌اند و می‌گویند که قدرت‌های جهانی به دنبال نهایی کردن متن توافق هستند.

خبرهای دیگر از دیدارهای حاشیه مذاکرات در وین را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

ادامه گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین/ دیدار دوباره باقری و نماینده روسیه

دیدار و گفت‌وگوی هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و چین

دیدار قائم مقام وزارت خارجه اتریش با باقری

دیدار و گفت‌وگوی بورل و بلینکن درباره برنامه هسته‌ای ایران

دیدار برجامی اولیانوف و مورا در وین

رایزنی اولیانوف و باقری در وین

***

خطیب نماز جمعه تهران در بخشی از خطبه های این هفته با اشاره به دور جدید مذاکرات تأکید کرد:‌ ان شاءالله تیم مذاکره‌کننده که برای رفع تحریم‌ها عازم شده‌اند با مواجهه عاشورایی قاطعانه از منافع کشور و مردم پاسداری خواهند کرد و ما نیز به طرف‌های برجامی می‌گوییم که بهتر است با شرایط ملت ایران کنار بیایید.

حجت الاسلام محمدجواد حاج‌ علی‌اکبری افزود:‌ ما به دشمنان و آمریکای جهان‌خوار می‌گوییم که ایران را امتحان نکنید. اگر نیاز به مذاکره دارید که قطعا نیز دارید با شرایط این ملت کنار بیایید و دست از زیاده‌خواهی‌ها بردارید.

وزیر امور خارجه کشورمان با همتای عراقی خود درباره برخی موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی به صورت تلفنی رایزنی کرد. حسین امیرعبداللهیان در بخشی از این تماس با فواد حسین پیگیر سرنوشت یک هموطن ایرانی بازداشت شده در ایام حج در عربستان و خواستار انتقال پیام برای آزادی وی شد.

در پی درگیری مرزی ایران و طالبان در روزهای هشتم و نهم مرداد ماه، ایسنا در گزارشی به بررسی سوابق درگیری در منطقه مرزی زهک پرداخت که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

در بخشی از این گزارش که با عنوان "چرا «زهک» محل درگیری مرزی شده است؟" منتشر شده، آمده است که: چندین بار در یک سال گذشته نیروهای طالبان با مرزبانی کشورمان در منطقه مرزی زهک در شمال استان سیستان و بلوچستان درگیر شده و به سمت مرزبانان ما آتش گشوده و البته پاسخ لازم را هم از سوی ایران دریافت کرده اند. آخرین مورد درگیری به روزهای هشتم و نهم مرداد بازمی گردد. طبق اعلام مسئولان کشورمان، نیروهای مرزبانی طالبان درکی از تفاوت مرزهای دو کشور و دیوار مرزی ندارند و به اشتباه دیوار مرزی را مرز دو کشور قلمداد می کنند، در حالیکه دیوار نقطه صفر مرزی نیست.

همچنین پس از انتشار توییتی از سوی سفارت ایران در کویت به منظور یادبود ۱۱ شهید ایرانی در حمله عراق به کویت، خبرنگار ایسنا به بررسی این موضوع پراخت که ماجرای شهادت ۱۱ شهروند ایرانی در حمله عراق به کویت چیست؟

نتیجه بررسی ها بیانگر این موضوع است که منظور سفارت ایران از ۱۱ نفر مورد اشاره شهروندان ایرانی ساکن در کویت هستند که در آن مقطع زمانی در پی این جنگ به شهادت رسیدند و این افراد در مشاغل مختلف در کویت مشغول به فعالیت بوده اند.

اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره دستگیری ۱۰ نفر از تروریست‌های تکفیری - صهیونیستی داعش هم از دیگر اخبار پربازدید بود.

بنابر اطلاعیه روابط عمومی وزارت اطلاعات، سربازان گمنام امام زمان (عج) ده نفر از تروریست‌های تکفیری - صهیونیستی داعش که قصد انجام چند عملیات تروریستی در میان عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را داشتند، دستگیر نمودند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برگزیده ها تروریست های تکفیری ایران و کویت درگیری مرزی ایران و طالبان مذاكرات وين دور جدید مذاکرات مذاکره کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۷۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در حالی در ریاض عربستان شروع به کار کرد که مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی از مهمترین اهداف این اجلاس برای ایران محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید احسان خاندوزی امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در نشست رسمی مجمع عمومی بانک توسعه اسلامی حضور یافت.

در حاشیه این اجلاس، وزیر اقتصاد کشورمان در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشورهای مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

وزیر اقتصاد گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

خاندوزی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تأمین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وی یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تأمین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

وزیر اقتصاد گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

خاندوزی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای اقتصاد عضو تعیین می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تأمین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشورهایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تأسیس این پنجره تأمین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

وزیر اقتصاد خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تأمین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

خاندوزی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشورهای عضو به خصوص کشورهای هدف که نقش پررنگ‌تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقا به صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

کد خبر 749090

دیگر خبرها

  • پاشینیان با روستاییان معترض مناطق مرزی دیدار کرد
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران
  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است
  • آخرین خبرها از دوره جدید کالابرگ فجرانه
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی