Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین – عاطفه حسینی؛ به گزارش بلومبرگ؛ ام لیلا، شهروند مصری که مادر سه فرزند است به بلومبرگ گفت که وقتی برای تهیه لباس‌های تابستانی برای فرزندانم به فروشگاه‌ها رفتم، مغازه‌داران اقلام بسیار ابتدایی و همچنین لباس‌های زمستانی مختلف را به نمایش گذاشتند! ام لیلا به نقل از یک نماینده فروش در مرکز خرید قاهره ادامه داد: «دلیل آن، کمبود موجودی است و مغازه‌داران مجبور هستند که با لباس‌های زمستانی مغازه‌های خود را پر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

علی‌رغم اینکه در مصر کالاهای اساسی در دسترس عموم است، اما محصولات لوکس‌تر از لباس‌های تابستانی گرفته تا خودروهای وارداتی و همچنین محصولات برندهای جهانی مانند منگو، زارا و اچ اند ام با کمبود جدی مواجه شده‌اند. به گفته خریداران مصری که بلومبرگ با آنها تماس گرفته است، درباره مواد غذایی، برخی از مارک‌های غلات صبحانه، چیپس، هات داگ گوشت گاو تا انواع سس پستو و لازانیا ممکن است خیلی سریع به اتمام برسند و به طور کلی، یافتن آنها در مصر دشوار شده است.

کمبود برخی از کالاهای وارداتی در مصر به دنبال اتخاذ سیاست‌هایی است که از شش ماه گذشته در این کشور اجرایی شده است. بر اساس این سیاست‌ها، نظارت بر واردات شدت گرفت و در نتیجه تقاضا برای ارز را محدود کرد. 

همزمان با گسترش موجی از عوارض جانبی در سراسر مصر، دولت این کشور مجبور شد اقدامات دیگری را برای تقویت مالی خود انجام دهد و با صندوق بین‌المللی پول درباره برنامه جدیدی مذاکره کند. بر اساس پیش‌بینی شرکت Goldman Sachs Group، احتمالا مصر نیاز به دریافت یک بسته ۱۵میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول داشته باشد تا بتواند نیازهای مالی خود را طی سه سال آینده برطرف کند، این درحالی است که دولت مصر مبلغ کمتری را از صندوق بین المللی پول درخواست کرده است. همچنین این درخواست دولت، علاوه بر تعهد بیش از ۲۲میلیارد دلاری سپرده و سرمایه‌گذاری است که از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر درنظر گرفته شده است.

به گفته فاروق سوسا، اقتصاددان گلدمن در لندن، کمبود ارز خارجی در مصر وجود دارد و از شواهد آن می‌توان به بدتر شدن خالص دارایی‌های خارجی وام دهندگان و کاهش ذخایر بانک مرکزی اشاره کرد.

مصر پرجمعیت‌ترین کشور عربی و یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان گندم در جهان است که در میان اقتصادهای نوظهور، از شوک‌های اقتصادی حمله روسیه به اوکراین، ضربه بسیاری دید. موجی از تورم و تحولات بازار که از پیامدهای درگیری روسیه و اوکراین است، به ایجاد بدترین بحران ارز خارجی از زمان کمبود دلار در نیم دهه پیش که باعث کاهش ارزش پوند و همچنین اختصاص وام ۱۲میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول منجر شد، کمک کرده است.

اما توجه به زمان بندی تلاش‌های این کشور در اوایل سال برای کاهش واردات نشان می‌دهد که چگونه دوستی مصر با سرمایه‌گذاران، همراه با مبارزه برای جذب سرمایه خارجی کافی در بلندمدت، زمانی که درگیری در اروپا نزدیک‌تر شد، کشور را تحت تاثیر قرار داد.

از سوی دیگر، بیش از یک دهه کسری حساب جاری ریشه‌دار به جریان‌های بی‌ثبات منابع به سمت اوراق بهادار محلی برای تامین مالی کسری‌های مزمن کمک کرده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که مدت‌ها از سوی مقامات مصری به عنوان یک اولویت مطرح می‌شد پس از یک افزایش کوتاه مدت، راکد ماند. سیاست‌های مصر پس از کاهش ارزش پوند در سال ۲۰۱۶، تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند تا زمانی که بانک مرکزی در ماه مارس اجازه داد به شدت تضعیف شود.

روز سه‌شنبه، برای اولین بار از ژانویه ۲۰۱۷، پوند در بازارهای فراساحلی از ۱۹به ازای هر دلار افت کرد. طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، این افت، ارزش پوند را سه درصد پایین‌تر از سال ۲۰۱۶که رکورددار کمترین ارزش تاریخی پوند بود رساند. 

دولت در ماه مه گفت که سرمایه گذاران خارجی از ابتدای سال جاری، حدود ۲۰میلیارد دلار از بازار بدهی‌های داخلی، خارج کرده‌اند. ذخایر خالص بانک مرکزی نیز که از اواسط سال ۲۰۲۰ در حال رشد بوده، در سه ماه اخیر کاهش یافته است.

به دنبال کاهش تقاضا برای دلار، دولت مصر رویکردی را در پیش گرفت که اکنون به دلیل کمبود در عرضه برخی محصولات به عنوان مقصر اصلی شناخته می‌شود. از ماه فوریه، مقامات مصری الزاماتی را برای واردکنندگان ایجاد کردند که بر اساس آن، واردکنندگان مجبور بودند اعتبار اسنادی را از بانک‌های خود تضمین کنند تا بتوانند کالاهای خود را در خارج از کشور خریداری کنند.

به گفته یکی از توزیع کنندگان عمده کالاهای مصرفی خارجی مصر، وارداتش از مجموع  ۲۵میلیون دلار در ماه به حدود ۱میلیون دلار در چهار ماه پس از معرفی قوانین جدید کاهش یافته است. وضعیت یک شرکت مصری دیگر که خودرو وارد می‌کند، بدتر است. به گفته یکی از مقامات این شرکت، از اواخر ماه مارس تاکنون حتی یک مجوز برای ارسال وسایل نقلیه از خارج از کشور دریافت نکرده است.

درحالیکه قوانین جدید تعدادی از محصولات ضروری از جمله  داروها را مستثنی می‌کرد و چنین قوانینی فقط برای معاملات بیش از ۵هزار دلار اعمال می‌شد، رویه جدید پیچیده تر از قبل بود و هزینه‌ها را افزایش داد و باعث تاخیر برای مشاغل شد.

به دنبال کاهش مجوز واردات، عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر معافیت‌های بیشتری را برای مواد خام و محصولات واسطه‌ای صادر کرد تا تلاش‌ها برای تحریک تولید داخلی را افزایش دهد. چنین تصمیمی باعث آزاد شدن دلار برای این کالاها شد. دارندگان حساب انفرادی نیز می‌توانند به طور کلی برای سفرهای برنامه ریزی شده از بانک‌ها ارز خریداری کنند و هیچ محدودیت شدیدی برای تراکنش‌های کارت اعتباری در خارج از کشور وجود ندارد.

به گفته کارلا اسلیم، اقتصاددان، مدیریت ارز مصر در حال حاضر کانون اصلی گفتگوهای آن کشور با صندوق بین المللی پول است. وی ادامه داد: «وام دهنده مستقر در واشنگتن به احتمال زیاد انعطاف‌پذیری نرخ ارز را در اولویت قرار خواهد داد. پس از کاهش ارزش مارس، این یکی از درخواست‌ها بود و صندوق بین‌المللی پول نیز خواستار اصلاحات عمیق‌تر شده است.»

با این وجود و در خوشبینانه‌ترین حالت، مصر روزها از هرگونه معامله با این صندوق فاصله خواهد داشت و این مصرف‌کنندگان مصری هستند که باید با این مشکلات از جمله کمبود برخی از کالاها کنار بیایند.

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر کالاهای وارداتی اخبار اقتصاد کلان اخبار مرتبط اپیزود پانزدهم اقتصادینو؛ «نویز: نقصی در قضاوت انسان» ۱۴۰۱/۵/۱۴ سامانه مودیان به تنهایی برای شناسایی فرار مالیاتی کافی نیست ۱۴۰۱/۵/۱۴ افزایش ٣٨درصدی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟ ۱۴۰۱/۵/۱۳ سود بین بانکی به ۲۰ درصد برگشت ۱۴۰۱/۵/۱۳ نرخ بهره انگلیس رکورد تاریخی ثبت کرد ۱۴۰۱/۵/۱۳ چرا حل بحران بازارهای نوظهور دشوارتر شده است؟ ۱۴۰۱/۵/۱۳ آخرین ویدیو ها زندگی در مریخ چگونه است؟ + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۶:۱۳ خوانندگی نیکی کریمی در یاغی سوژ خنده شد! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۴:۴۸ مداحی بهاره رهنما بالای منبر در محرم! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۴:۲۰ ویدیویی خارق العاده از موزه آینده در دبی ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۴:۱۴ ایران و آمریکا هر دو خواهان احیای برجام هستند ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۳:۲۳ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۷:۰۶ سیاست ارزی جدید کالاهای وارداتی مصر را کمیاب کرد ۱۷:۰۰ امیرعبداللهیان: در مذاکرات به ۳ اصل مهم توجه داریم ۱۶:۴۶ چین سفرای کشورهای عضو گروه هفت را احضار کرد ۱۶:۴۴ با این گیاه به راحتی سرفه را درمان کنید ۱۶:۳۱ ‎پشت پرده کمبود عرضه شکر، قند و برنج در سایت های فروش آنلاین ۱۶:۱۳ زندگی در مریخ چگونه است؟ + فیلم ۱۶:۰۴ با میوه ای خاصی به جنگ آلزایمر بروید ۱۵:۳۱ حذف ویژگی خرید زنده فیسبوک به نفع ریلز اینستاگرام ۱۵:۲۶ اپیزود پانزدهم اقتصادینو؛ «نویز: نقصی در قضاوت انسان» ۱۵:۱۷ چرا قیمت خودرو کاهش نمی ‎‌یابد؟ ۱۵:۰۸ نرخ پایین زعفران در بورس اجحاف در حق کشاورزان است ۱۵:۰۶ آمریکا سفیر چین را احضار کرد ۱۵:۰۴ شیوه نامه صادرات دام اشکالات فراوان دارد ۱۵:۰۲ خطیب جمعه تهران: آمریکا به توافق با ایران نیاز دارد ۱۴:۵۲ نقش راهبردی فولاد مبارکه در تحقق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ۱۴:۴۷ ساز و کار پامپ و دامپ رمزارز چگونه است؟ ۱۴:۲۷ آخرین آمار کرونا در ایران / ۴۷ نفر فوت شدند ۱۴:۲۲ معدنی ها چقدر برای کشور ارزآوری کردند؟ ۱۴:۱۷ تلاش توییتر برای احیای Spaces با برخی تغییرات ۱۴:۱۴ ویدیویی خارق العاده از موزه آینده در دبی ۱۴:۰۶ علائم، راه های تشخیص و درمان کم آبی بدن ۱۴:۰۰ قیمت یخچال فریزر بوش چند؟ (جدول) ۱۳:۵۴ شکایت از بانک هایی که برای پرداخت تسهیلات مسکن همکاری نکنند ۱۳:۴۶ رونمایی از اسب ۱۵ میلیاردی آزمون تا اولین قهرمانی در استرالیا ۱۳:۳۹ یک مقام اروپایی: برای نهایی کردن متن توافق در وین هستیم ۱۳:۳۵ ترافیک سنگین در محورهای شمالی کشور ۱۳:۳۳ سامانه مودیان به تنهایی برای شناسایی فرار مالیاتی کافی نیست ۱۳:۲۹ برنامه ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی ۱۳:۲۳ ایران و آمریکا هر دو خواهان احیای برجام هستند ۱۳:۰۸ وزارت ارتباطات بسته اینترنتی رایگان به خبرنگاران می دهد ۱۲:۴۳ تمسخر مهاجم پرسپولیس از سوی پیشکسوت جنجالی + عکس ۱۲:۳۹ علائم و خطراب کم آبی در بدن نوزادان + عکس ۱۲:۳۵ یک میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات خودرو یعنی رانت و فساد ۱۲:۱۶ آب باران در هیچ کجای جهان آشامیدنی نیست ۱۲:۰۱ دلایل و راهکار‌های بالا نیامدن گوشی ۱۱:۵۹ دستاورد کنفرانس بین المللی تکنوبلاک چه بود؟ ۱۱:۵۵ یک ریال هم در صندوق ملی مسکن پول نیست ۱۱:۲۷ سرقت اطلاعات با استفاده از تلگرام و واتساپ فیک! ۱۱:۲۴ خطر گرما برای بیماران قلبی ۱۱:۲۲ برخورد صاعقه به برج ساعت در مکه + عکس ۱۱:۱۷ آنتی بادی مالاریا خطر عفونت را کاهش می دهد ۱۱:۱۳ لاوروف: طرح آمریکا برای اصلاح برجام غیرقابل قبول است ۱۱:۰۵ واشنگتن: زمان برای تهران در حال سپری‌ شدن است ۱۱:۰۴ اوج مصرف را بدون خاموشی پشت سر گذاشتیم ۱۰:۵۷ کرایوتراپی یا سرما درمانی؛ فواید و مضرات ۱۰:۴۲ ۶ راه برای مدیریت دیابت نوع ۲ بدون انسولین ۱۰:۲۲ آیا می توانیم از اطلاعاتمان در اینترنت محافظت کنیم؟ ۱۰:۱۷ تَرک ها و تصاویر «امیرچخماق» پس از سیل ۱۰:۰۱ راه های حذف ایمیل قدیمی بدون از دست دادن اطلاعات ۰۹:۴۷ آپارتمان های ۷۰ متری جنوب تهران چند؟ اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کالاهای وارداتی صندوق بین المللی پول کالاهای وارداتی ۱۴۰۱ ۰۵ ۱۴ ۱۴۰۱ ۵ ۱۳

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۸۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی در تشریح جلساتی که با محور موضوعات ارزی در مجلس برگزار شده گفت: موضوع بحث سیاست‌های ارزی در سال‌های اخیر اصلی‌ترین موضوع اقتصاد کلان کشور بوده علی رغم اینکه به عنوان یک رویکرد کلان در اقتصاد محسوب می‌شود، اما به شدت بر زندگی مردم و معیشت آنان و بر حوزه فعالیت‌های جاری کشور اثر دارد.   وی افزود: اعتقاد ما بر این است که سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم بعد از تغییر رئیس کل بانک مرکزی متناسب با آن چیزی که در اهداف قانونی بوده و در برنامه قانونی بوده، اجرایی نشده است.   پور ابراهیمی با بیان این که اگر ما قانون را برای اجرای برنامه‌های عملیاتی دولت مبنا بدانیم، باید بگویم آن چیزی که اجرا می‌شود با قانون برنامه، احکام دائمی و با همه آن چیز‌هایی که به عنوان قانون محسوب می‌شود، مغایرت‌های جدی دارد، تاکید کرد: بنابراین نگرانی ما از عدم اجرای قوانین و مقررات قانونی است نه اینکه قانون نداشته باشیم. حتی ما به واسطه همین رویکرد قانونی، جایگاه بانک مرکزی را در قانون ارتقا دادیم.   وی افزود: این موضوع طی ۴ سال در مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طول کشید و به شدت اعتقاد داشتیم که بانک مرکزی باید از اقتدار لازم برای اجرای سیاست‌های ارزی و پولی برخوردار باشد و این موضوع را هم در مجلس یازدهم تصویب کردیم و ابلاغ شده و عملاً و رسماً با رویکرد قانون جدید، مسیر و جریان فعالیت بانک مرکزی طی می‌شود.   رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: لذا این قانون در اختیار دولت است و قوانین دیگر هم وجود دارد و دولت مکلف است بر اساس این قوانین عمل کند؛ بنابراین نگرانی ما از عدم اجرا است و معتقدیم مدیریت فعلی بازار ارز مبتنی بر این نگاه و بر اساس ضوابط قانونی نیست؛ این یکی از چالش‌های اساسی ما طی یکی دو سال اخیر بوده و به شدت اثر منفی بر این حوزه گذاشته است.   وی افزود: اگرچه به ظاهر نام از سیاست‌هایی می‌برند که تغییری در نرخ ارز و اقتصاد رقم نخورد، اما این اقدامات به شدت التهاب‌ها را بیشتر کرده است درحالی که اگر ما با روش قانونی جلو می‌رفتیم و بر اساس نرخ ارز شناور مدیریت شده، عمل می‌کردیم، که در قانون و احکام دائمی آمده است، حتماً نرخ ارز از این نرخی که الان در بازار غیر رسمی وجود دارد، بسیار کمتر بود و اساساً این نرخ به وجود نمی‌آمد.   پورابراهیمی گفت: نکته بعدی آن است که به جز قانون که مبنای ماست و طبیعتاً در حوزه عملیات اجرایی مبنای کار قرار می‌گیرد، موضوعات مربوط به خود دستورالعمل دولت را هم داریم؛ از جمله سند تحول دولت مردمی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و مبنای عملکرد دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت و در آن سرفصل سیاست‌های ارزی هم کاملاً به طور مشخص آمده است.   وی افزود: در بخش سیاست‌های ارزی سند تحول دولت مردمی رئیس جمهور، همان رویکرد و نگاه مبتنی بر قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و طبیعتاً دولت باید بر اساس آن اقدامات خود را انجام دهد.   رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: علاوه بر قوانین و سند تحول دولت مردمی، تجارب مختلف در اختیار ماست و ما نباید تجربه‌هایی که در گذشته منجر به آثار منفی بر اقتصاد کشور و معیشت مردم شده است را تکرار کنیم و تکرار آن تجارب قابل قبول نیست.   وی با اشاره به جلسات ارزی مشترک اخیر دولت و مجلس، گفت: جلساتی طی دو هفته اخیر با محوریت کمیسیون اقتصادی مجلس و با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و معاون رئیس جمهور و با محوریت ریاست مجلس و روسای چند کمیسیون‌های تخصصی مجلس برگزار شد.   پور ابراهیمی گفت: محور این جلسات آن بود که تجربه تنش‌ها و شوک‌های ارزی گذشته که در کشور باعث کاهش ارزش پول ملی و فشار به معیشت مردم شد را تبیین کنیم و تاکید نمایندگان اقتصادی این بود که نباید به این تجارب بی تفاوت بود.   وی با بیان این که از طرف دیگر در این جلسات تاکید شد که مبنای ما قانون است و ما از دولت چیز جدیدی نخواستیم افزود: از همه مهمتر تاکید همکاران ما در مجلس این بود که ادامه این روند آسیب‌های بیشتری به همراه دارد و اگر می‌خواهیم ثبات اقتصادی در کشور وجود داشته باشد، باید به تجارب گذشته و اجرای قوانین توجه جدی داشته باشیم.    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این که اعتقاد ما آن است که این نرخ ارز غیررسمی که در حال حاضر در بازار جولان می‌دهد، قابل مدیریت است اظهارکرد: اگر می‌بینیم وضعیت ما در حوزه قاچاق کالا تشدید شده، اما همچنین ارز ترجیحی می‌دهیم با این هدف که مردم با قیمت پایین گوشت و مرغ بخرند ولی این اقلام ضروری با قیمت ۲ تا ۳ برابر قیمت ارز ترجیحی به دست مردم می‌رسد؛ منطقا باید به این جمع بندی برسیم که ادامه این مسیر به صلاح کشور نیست حتی لازم نیست مجلس ورود کند و با این شرایط دولت، خودش باید در سیاست‌های ارزی تجدیدنظر کند.   پورابراهیمی با بیان این که مجلس در حال حاضر وارد فرایندی شده است که در آن باید برنامه اجرایی دولت در حوزه سیاست‌های ارزی به مجلس ارائه شود، گفت: در واقع، ما آیین نامه و ضوابط به اندازه کافی داریم. سیاست و سند تحول دولت مردمی را هم داریم و قانون برنامه و احکام بانک مرکزی هم وجود دارد و ما چیز جدیدی نمی‌خواهیم. بلکه هدف از این جلسات آن است که برنامه اجرایی دولت درباره سیاست‌های ارزی متناسب با این مواردی که گفتیم، سریعتر ارائه شود.

دیگر خبرها

  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • ابهامات خط و نشان ارزی در دقیقه ۹۰ مجلس یازدهم