Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@22:36:04 GMT

احیای گیوه بافی در بشرویه پس از ۴۰ سال

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۸۸۷۴

احیای گیوه بافی در بشرویه پس از ۴۰ سال

سلیمانی گفت: پای پوش‌ و کفش سنتی به دلیل اهمیت و جنبه کاربردی که در طول تاریخ زندگی بشر داشته همواره مورد توجه قرار گرفته و بی‌شک از اولین نمونه‌های هنر ساخت دست بشر بوده است؛ به‌طوری‌که در کاوش‌های باستان‌شناسی و مدارک و نقوش باستانی با انواع و اقسام پای پوش‌ها مواجه می‌شویم.

او افزود: بر اساس آثار برجای‌مانده و مدارک تاریخی از دوران صفوی تا پهلوی دو گونه پای پوش سنتی در بشرویه تولید می‌شده است؛ گونه اول تحت عنوان پوزار که ماده اصلی آن را چرم تشکیل می‌داده و مدل‌های ساقدار، بی‌ساق و اصطلاحاً گالش از تولیدات این مدل بوده است؛ گونه دوم گیوه بوده که با نخ ریسیده شده به‌ عنوان روپوش کفش و کف‌های قالبی فشرده از پارچه به‌ عنوان کفی تولید می‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلیمانی بیان کرد: طی ماه‌های اخیر با اختصاص تسهیلات قرض الحسنه به یکی از بانوان علاقمند، فرایند تولید گیوه بافی پس از ۴۰ سال فراموشی احیاء و خوشبختانه تولیدات گیوه بافی بشرویه مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه عنوان کرد: اولین دوره آموزش گیوه بافی  چند روز گذشته برگزار شد و هم اکنون تعداد ۲۰ نفر در کارگاه گیوه بافی مشغول به کار هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پای پوش میراث فرهنگی گیوه بافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۸۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان

  بارندگی‌های اخیر و سیلاب‌هایی که طی روزهای گذشته در حوزه آبریز هیرمند به وقوع پیوست با پیگیری های دولت سیزدهم و رهاسازی بخشی از حقابه ایران، جان دوباره‌ای به تالاب بین المللی‌هامون و منطقه سیستان داده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • حذف نقطه حادثه خیز در حوزه شهرستان بشرویه
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • تشییع پیکر شهید «محمدمهدی فانی» بعد از ۴۰ سال در بشرویه
  • شهرستان بشرویه معطر به عطر شهید تازه تفحص شده
  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری
  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • برگزاری آزمون مهارت سنجی گلیم بافی در البرز
  • احیای ۴۹۷ واحد اقتصادی استان مرکزی ظرف دو سال